Specificaties Quad core @ 4GHz-4,2GHz, met GPU - Bekijk alle specificaties

Intel Core i7-6700K Boxed Review

giggely 30 augustus 2016, laatste update op 31 augustus 2016, 2.637 views

Intel Core i7-6700K Boxed

Erg snelle processor in single threaded (lees: haast alle) omstandigheden. Vergeleken met een dual E5-2670, 2x zo snel en met de I7-5820K ietsjes sneller. Hoewel het op multithreaded gebied net andersom is. Ben zelf geen gamer, maar dit lijkt me echt de perfecte game cpu, of voor singlethreaded omgevingen.

Pluspunten

• Met normaal windows gebruik is dit de snelste pc die ik ooit heb gebruikt.
  • Mooie temperatuur (bij stock snelheid)
  • Meer dan genoeg ruimte om te overklokken (4.5 ghz bij standaard voltage)
  • 1151 is betaalbaar (en past in 1u)
  • Niet extreem zuinig maar zuinig genoeg (als een datacenter bv per halve ampere rekent

Minpunten

• Wordt snel warm bij overklokken (zeg maar, meteen: stock = 60gr, +100mhz = 75gr)
  • Duur vergeleken bij 5820K die toch echt een stuk sneller klaar is met renderen (maar wel iets langzamer voelt)
  • uuuh...

Begin dit jaar heb ik een nieuwe desktop gebouwd als mijn ontwikkel station (5820k). Na een groot project te hebben gebouwd in de Microsoft Azure omgeving kwam ik erachter dat de rauwe power van mijn ontwikkel omgeving meerdere keren sneller was dan de Azure omgeving. Dit terwijl de maandabonnement kosten voor die omgeving ongeveer net zo hoog zijn als een nieuwe processor. Ik heb toen besloten dat ik zelf servers in een data center ging neer zetten.

Het probleem, en mijn idee voor de oplossing was simpel. De meeste webapplicaties die ik heb gebouwd worden meestal door een paar gebruikers heel intensief gebruikt. Het probleem met Azure is dat je 100x een "snel genoege server" krijgt, waardoor die 2 gebruikers die tegelijk op de site zitten 0,0 gebruik kan maken van de gigantische processor power in de Azure Cloud. 1 dedicated simpele server is daardoor al meerdere keren sneller doordat die "gas kan geven op lange stukken".

Voor mijn toepassing heb ik dus een server nodig die zo snel mogelijk sequencieel taken kan uitvoeren voor de paar gebruikers die actief zijn. Helaas heb ik niet echt een super groot budget, dus ben ik opzoek gegaan naar wat configuraties voor de nieuwe server. Dit was het uiteindelijke lijstje (prijs laag naar hoog):

I3-6320 / DDR4 (2245 single / 6075 multi passmark score / 51w tdp)
I7-4790K / DDR3 (2530 single / 11212 multi passmark / 88w tdp)
I5-6700K / DDR4 (2327 single / 11004 multi passmark / 91w tdp)
2xE5-2670 / DDR3 (1614 single / 18686 multi passmark / 115w tdp)
I7-5280K / DDR4 (2007 single / 12989 multi passmark / 115w tdp)

Uiteindelijk heb ik bedacht dat ik de 2670 processoren wilde proberen(voornamelijk omdat deze zo goedkoop is), waarop de sql server ging draaien en een 6700K als webserver(vooral om DDR4, anders was het 4790k geworden). Ik heb nu dus een referentie kader van een 5820K (als mijn development machine), een dual xeon 2670 en de 6700K.

Inbouw was een ramp door de 1u kast, eerst paste het moederboard niet door de koptelefoon aansluiting. Dus geprobeerd los te solderen, wat alleen met de stalen behuizing van de aansluiting lukte, toen maar de slijptol erbij gehaald en de rest weggeslepen in de hoop dat er niet nog meer dingen verborgen zaten in de connector.

Toen ik de boel uiteindelijk ingebouwd had en het systeem gelukkig nog poste kwam ik erachter dat de koeler toen net 2mm te hoog was. Toen een speciale 1u koeler besteld en eindelijk was het klaar. Dus: 1u behuizingen, weet waar je aan begint!

Hoewel mijn 5820K het snelste is met renderen / inpakken en andere multithreaded programma's, moet hij stof happen als het aankomt op de snelheid van windows (zelfs OC 5820k vs stock 6700k). Inloggen gaat zo verschrikkelijk snel, visual studio openen, browsen ect, het voelt echt net iets meer responsive met de 6700k.

Om maar niet te beginnen over de dual 2670, die met zijn gigantische cinebench score(2000+), 3x m.2 ssd's in RAID en 32 gig geheugen minimaal 2x zo langzaam voelt als de 6700k. Je zou het een miskoop kunnen noemen, maar gelukkig had ik nog een render server nodig, dus hij komt nu wel tot zijn recht.

Het aller leukste van de 6700k was toen ik een tutorial op youtube aan het doen was waarbij de 6700k eerder klaar was in een bepaalde stap dan hij zijn video gestopt en gestart had.

De uiteindelijke nieuwe webserver is 7 tot 8x zo snel als de Azure omgeving. (terwijl je op je op de response van je klik zit te wachten op Azure heb ik dus 8 andere kliks kunnen geven op de 6700k server)

Edit: dit laatste heb ik tegenwoordig terug kunnen brengen door de browser de request in stukjes te laten delen waardoor 1 gebruiker meerdere cores van de server kan gebruiken. Hoewel de aanpassing Azure weer bruikbaar heeft weten te maken, verslechterde de snelheid van de nieuwe server. Nu is deze nog maar 2 tot 4x zo snel :)

Heb jij ook een Intel Core i7-6700K Boxed?

Meer advertenties

Wel raar dat de 6700K zo veel sneller aanvoelt in Windows dan de 5820K. Single threaded kan ik me op zich voorstellen dat er iets verschil in zit, maar tussen 3.3 en 4.0 ghz zit nou ook weer niet zo'n gigantisch verschil dat je het echt duidelijk zou merken (wat jouw benchmark scores eigenlijk lijken te bevestigen). Zit ook nog eens minder cache op.
Bovendien vraag ik me af in hoeverre Windows gebruik maakt van multithreading. Denk dat dat toch wel gewoon multithreaded is tegenwoordig?
Zou het kunnen zijn dat de 5820K wat conservatiever is met het boosten van frequenties? Ik meen ergens te hebben gelezen dat ergens vanaf Skylake de controller of zo die de klokfrequenties regelt (op basis van de load) een stuk rapper reageert. Dus dat de CPU sneller op hoge snelheid draait vanuit idle. Waar de snelheid normaal in stappen verhoogd wordt. (Volgens mij om de reactiesnelheid van touch bij tablets te verhogen met snelle terugschakeling naar lage frequentie voor energiebesparing, maar weet niet of dat ook voor desktop CPU's geldt.)

Dus dat je in principe eigenlijk alleen maar het verschil in reactietijd merkt waarin de CPU reageert, maar dat hij uiteindelijk niet per se veel sneller is.

Edit:
Toevallig dat ik nu net het artikel over Kaby Lake lees waar dit principe wordt uitgelegd. Intel Speed Shift heet het, en dat is in principe een hardwarematige controller die de Speedstep frequenties regelt, waar dat blijkbaar eerst door software gedaan werd. Echter weet ik nog steeds niet of dat ook voor desktop CPU's geldt, of dat dat alleen in mobiele hardware gebruikt wordt.

[Reactie gewijzigd door TJRef op 30 augustus 2016 17:36]

Hi, bedankt voor je reactie. Waar het nou aan ligt, geen idee, ik had zelf ook verwacht dat het weinig zou uitmaken. Als je inderdaad naar de benchmarks kijkt klinkt jou verhaal over de reactie tijd wel aannemelijk, ze zouden haast even snel moeten zijn. Al zie je wel veel bij bv gaming benchmarks dat de 6700k toch echt heel snel is vergeleken met zijn grote 2011-3 broers.
Verschil tussen een 5820K en een 6700K in normaal 'windows gebruik' zou niet merkbaar mogen zijn. Hence, zelfs een oude 2600K zal het verschil niet laten merken. CPU's maken al jaren niet meer het verschil in de look&feel van je Windows ervaring.

Ik denk dat je oorzaak elders moet liggen, storage latency is zo'n punt wat merkbare verschillen kan geven. Wellicht had je 5820K een slechtere driver draaien, of een tragere SSD, of misschien stond de SATA poort nog op Legacy in de bios van 5820K ?
Ik kan me nog iets vaags herinneren uit de X79 tijdperk, dat de standaard Intel ICHR behoorlijk wat (performance)problemen kon geven, en dat hier en daar mainborden werden geflashed met een versie ICHR uit de 'reguliere' chipsets. Geen idee of dit nog speelt op X99, daar ik zelf destijds ben overgestapt naar PCIe storage.

Speaking off, ook het wel/niet installeren van de juiste Intel Chipset software kan een groot verschil maken.
Je zou de systemen nog eens te testen met een PCIe SSD, en even goed kijken naar de drivers die geladen zijn. In de regel wil je zoveel mogelijk hardware door de laatste versie van de fabrikant hebben, dus zo min mogelijk Microsoft als publisher.

[Reactie gewijzigd door Madshark op 30 augustus 2016 18:39]

Wat betreft drivers heb ik alles geprobeerd en volgens mij staat dat wel goed, daarbij de benchmarks geven normale resultaten. Wat betreft OS verschillen heb je misschien wel gelijk. De 5820k draait Pagefile/OS en andere dingen op de Samsung SM951 NVME. De 6700k op een Plextor M6 Pro SSD 256GB in raid-1 met een Samsung 840 EVO 250GB. Al zou je toch denken dat de 5820k dan voordeel heeft. 8)7

Ik ga binnenkort een schone install doen, ik zal even kijken of dit veel uitmaakt. Bedankt voor je reactie :)
Bij die nvme-ssd gaat een ichr-driver mi geen ene iota uitmaken; een sata-controllerdriver heeft geen impact op het functioneren van een PCI-e device.
je plus en minpunt over de temperatuur/clock spreken elkaar tegen?
Bij stock snelheid en bij overklokken, leek mij duidelijk, mijn fout.
hoe warm werd hij bij 4.5 ghz? als 100 mhz al een 15 graden toename veroorzaakt o.o
en is dat dan een continu clock snelheid op alle cores?
Ik had toen een iets betere koeler erop die uiteindelijk niet paste (zie foto 1 en foto 3), maar hij werd 85 tot 90 graden(echt te veel voor die koeler). De stap van stock snelheid naar een beetje overklokken zorgde voor een groter temperatuurverschil dan de stappen daarna. En ja, gewoon bios opstarten en de basis multiplier omhoog zetten.
misschien dan toch tijd om de huiskamer-pc te gaan vervangen

tdp en architectuurwinst zonder op clocksnelheid in te leveren
huidige situatie is een i7 920 op 4.2 ghz dan ook met een redelijk koelblok en fan

'tis niet dat het financieel te rechtvaardigen is in de zin dat ik er de investering uit haal in zijn 5-jarige gebruik denk ik,
maar het idee van minder stroom en warmtevervuiling is toch wel fijn ten opzichte van de prijs is gewoon redelijk

thanks

hoewel ik nou herinner over de nieuwe refresh van intel gelezen te hebben
misschien toch nog even uitstellen en kijken wat het met de prijs doet enz. :p

[Reactie gewijzigd door r.heijnen op 31 augustus 2016 14:06]

Volgens passmark zou de 6700k meer dan 2x zo snel moeten zijn :) Maargoed, mijn 6 jaar AMD Phenom werkte eigenlijk ook prima voordat ik die server-mania kreeg dit jaar :) Doe wat je niet laten kan en bedankt voor je reactie.
vind het altijd maar lastig te vergelijken
je vind vaak wel informatie op originele clocksnelheden maar niet wanneer ze bijvoorbeeld beiden op 4.2 lopen
"Wordt snel warm bij overklokken"?

Ik vindt de temperatuur zelf erg meevallen, ik heb mijn 6700k op 4,5ghz werkend op 1.33v vcore met temperaturen ergens in de 60 graden. Al moet ik wel bekennen dat mijn waterkoeling met 360mm radiator een beetje overkill is voor Skylake. Verder heb ik de overige voltages op stock default vastgezet zodat deze niet op auto naar absurde waardes gaan (misschien dat daar je iets niet goed hebt?).

Daarnaast heb ik alle cstates ook actief en verbruikt hij idle iets van 2w en onder prime95 load 90w max volgens hwinfo64.