MSI DS502 Review

TERW_DAN 10 juli 2016, 443 views

MSI DS502

De MSI DS502 is een solide headset waar prima geluid uitkomt. Het draagcomfort in het begin laat wat te wensen over, maar als de headset eenmaal wat minder strak op je hoofd zit heb je daar helemaal geen last meer van.

Pluspunten

• Geluidskwaliteit
  • Volume is hoog genoeg
  • Stevigheid

Minpunten

• Draagcomfort in het begin
  • Bass valt wat tegen

Features Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 4
https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1Bmll23AcuLC7TC.pngDe DS502 is een headset uit de GAMINGserie van MSI. Toen ik een half jaar geleden bij MSI was voor een poweruser meeting heb ik een DS502 meegekregen. Ik heb een nu een tijdje in gebruik, zowel thuis als op lanparties, dus leek het me een prima tijd om er eens een reviewtje over te schrijven. Omdat ik reviewen van audioapparatuur altijd wat lastig vindt, zal ik vooral ingaan op functionaliteit, draagcomfort en kwaliteit. Natuurlijk zeg ik ook wel wat over het geluid, maar dit is en blijft natuurlijk subjectief.

Features

Kenmerkend aan de DS502 is de verlichting. Het MSI GAMINGlogo, de bekende MSIdraak, licht op als de headset is ingeplugd. Je ziet er zelf natuurlijk niet veel van als je 'm op je hoofd hebt, maar het is op zich wel een grappige feature, en het is handig om te zien of je headset is ingeplugd of niet.

De draak licht op op het moment dat de headset is ingeprikt

De headset wordt aangesloten door middel van een stevige USBkabel, die zo'n 2 meter lang is. De kabel is voorzien van een gevlochten mantel, waardoor hij wat stugger is dan een standaard USBkabel, en hiermee naar mijn idee ook wat minder snel in de knoop raakt. De bediening van de headset zit aan de kabel vast, op zo'n 60 cm van de headset af. Hiermee kun je het volume regelen, de microfoon in- of uitschakelen en de bass in- of uitschakelen.

De volumeregeling gebeurt door middel van een grote draaiknop waarmee je het volume traploos kunt aanpassen. De volumeknop is groot genoeg om makkelijk te kunnen bedienen, ook zonder ernaar te kijken.

De bass die in de headset zit is wel aanwezig, maar je merkt er niet heel veel van of die aan- of uitstaat. Pas als je hem goed hard zet, hoor je de bass lekker dreunen, maar dan is het volume eigenlijk veel te hoog. Bij normaal gebruik maakt het dus niet zo heel veel uit of je de bass aan of uit hebt staan, dat knopje had er wat mij betreft dus niet op hoeven te zitten.

Draagcomfort

Het draagcomfort is een van de tegenvallers van deze headset, althans, in het begin. De meeste koptelefoons zitten natuurlijk wat strakker in het begin, omdat ze nog een beetje moeten vormen naar 't hoofd, maar deze had dat wel heel erg. In het begin vond ik het daarom ook niet heel fijn om hem langer dan een halfuurtje ofzo op te hebben, omdat hij teveel klemde. Aan de onderkant van je oor drukt het foam vrij hard tegen je hoofd, dat niet comfortabel zit.

Dit heb ik opgelost door in het begin de headset regelmatig om m'n computerkast heen te klemmen, zodat hij wat ruimer ging zitten. Nu drukt hij niet meer zo hard tegen mijn hoofd, en is het veel beter te doen het ding langer op je hoofd te houden.

Bouwkwaliteit

De headset voelt stevig aan. De oorschelpen zitten stevig vast met een vrij groot draaipunt. Bij veel headsets valt dit nog wel eens tegen, en zijn deze punten vrij kwetsbaar, niet alleen voor het afbreken van de scharnierpunten, maar kabelbreuk komt hier ook nog wel eens voor. Vooralsnog heb ik daar met deze headset nog geen last van gehad.

De 2 helften worden bij elkaar gehouden door 2 stukken metaal waar plastic omheengeschoven is, met daartussen de hoofdband. De hoofdband zit vast met staaldraad, wat eruit ziet alsof het niet snel zal breken, maar gewoon stevig op z'n plek blijft zitten.

De snoer is ook stevig en raakt daardoor niet alleen niet snel in de war, maar verwacht ik ook dat je niet heel snel met kabelbreuk te maken krijgt. De volumeregeling die aan de snoer zit is ook vrij stevig, dus daar is allemaal niet zo heel veel spannends over te vertellen.

Geluidskwaliteit en volume

De geluidskwaliteit van de headset is prima te noemen. Zoals gezegd is dit een nogal subjectief onderdeel, maar ik heb zelf geen klagen. Het geluid is helder, ruist niet en geeft zowel hoge als lage tonen prima weer.

De microfoon werkt ook goed. In skypecalls ben ik volgens mij altijd wel goed te verstaan. En gezien ik dat tijdens het gamen het meest gebruik om met anderen te communiceren is dat voor mij het belangrijkste.

Software

Er zit bij de DS502 ook nog een stukje software, maar ik moet zeggen dat ik die eigenlijk nooit gebruik. De software voorziet in een equilizer, met verschillende presets. En daarnaast zitten er wat linkjes in naar de volume regeling, sound recorder en nog een aantal tooltjes die standaard in Windows zitten.

Persoonlijk hoeft dit soort software van mij allemaal niet zo, als ik de headset wil gebruiken moet ik 'm gewoon op kunnen zetten en dan moet er geluid uitkomen. En dat werkt gelukkig ook allemaal, zonder de software actief te hebben. Leuk dat je dus van alles in kan stellen, maar voor mij hoeft dat allemaal niet zo.

De headset heeft me zelf niets gekost, maar dat wil niet zeggen dat ik niet iets zinnigs kan zeggen over de prijs. De headset kost nu zo'n 80 euro, een prijs die heel stabiel is geweest sinds de introductie. Of dat ook komt omdat de verkrijgbaarheid niet super is (geen enkele winkel heeft 'm direct op voorraad) weet ik niet.
Maar daarmee is de headset niet bijzonder veel duurder of goedkoper dan andere headsets met ongeveer dezelfde featureset. Dus daarmee is deze headset het overwegen waard als je er eentje gaat uitzoeken.

In het begin zat deze headset niet zo fijn, en was ik er daarom niet zo heel erg tevreden over, maar als je het even tijd geeft dan vormt hij zich wat beter naar je hoofd en dan zit hij prima. De geluidskwaliteit vind ik prima, net als het volume.

De microfoon werkt goed, en de bouwkwaliteit is prima zoals ik het tot nu toe heb ervaren. Het feit dat ik deze gewonnen heb maakt het natuurlijk extra leuk, maar ook als ik er 8 tientjes voor neer had moeten tellen in de winkel was ik zeker niet ontevreden geweest over deze fijne headset.

Heb jij ook een MSI DS502?

"De" snoer Danny? ;)

[Reactie gewijzigd door Powerburner op 17 september 2016 10:47]