Creative Sound Blaster EVO Wireless Review

zjeeraar84 7 juli 2016, laatste update op 7 juli 2016, 168 views

Creative Sound Blaster EVO Wireless

Deze headset levert out-of-the-box verschrikkelijk geluid. Niet om aan te horen. Wanneer je gaat spelen met de equalizer valt er wel dusdanig veel te tweaken waardoor het geluid zeker goed wordt. Dit geeft als nadeel dat je steeds equalizer-settings moet wijzigen als je van output-device wisselt.

Pluspunten

• Goed geluid (na aanpassingen equalizer)
  • Mooi uitgevoerd inclusief kabels en draagtasje
  • Microfoon doet het erg goed

Minpunten

• Afschuwelijk geluid zonder equalizer
  • Geen dongle meegeleverd
  • Equalizer software werkt niet met bluetooth
  • Geen PS4 support via bluetooth

Features Score: 3
Opnamekwaliteit Score: 4
Ik was op zoek naar een mooie wireless headset om te gebruiken i.c.m. mijn telefoon en mijn MacBook Air. Ik had geen vooronderzoek gedaan, en omdat ik hem direct wilde hebben heb ik hem iets te duur bij de Mediamarkt aangeschaft.
De keuze is gevallen op de Sound Blaster vanwege de merknaam, de uitstraling en het feit dat de Mediamarkt niet heel veel keuze had.
Eerste ervaring
Thuis aangekomen snel de headset gepaired met mijn Macbook Air, en de muziek aangezet. Helaas vond ik het geluid veel te veel bass hebben en te weinig treble. De equalizer-software snel geinstalleerd, maar het blijkt dat deze alleen werkt als je de headset met USB aansluit, heb je de headset met Bluetooth gepaired werkt dit niet. Ik moet nog verder uitzoeken hoe ik dit verder kan verbeteren, want wil de headset uiteraard wel wireless gebruiken.
Conference call
Die avond had ik een conference call, waarbij ik complimenten van de gesprekspartner kreeg over mijn verstaanbaarheid. Dus ondanks dat er geen verstelbare microfoon aanwezig is, doet deze zijn werk perfect.
Bluetooth op iPhone
Vervolgens heb ik muziek geluisterd via Spotify op mijn iPhone. Gelukkig beschikt Spotify over een ingebouwde equalizer. Nadat ik een kwartiertje heb gestoeid komt er goed geluid uit de headset (zie screenshot). Het nadeel is dat ik ook via Spotify op mijn mobiel muziek luister via de line-in aansluiting in de auto. Elke keer als ik dus in de auto stap en naar de headset heb geluisterd, moet ik de equalizer weer uit zetten.
PS4 support
Helaas kunnen we hier kort over zijn, die is er niet. Ik heb begrepen dat dit met name een beperking in de PS4 is. Maar Creative adverteert wel met 'works with PS4'. Dit is wel zo, maar alleen via Bluetooth (of anders de headset op de controller aansluiten). Toch weer een nadeeltje.
Draagcomfort
Hier kan ik vrij snel over zijn, de headset zit prima op mijn hoofd, valt net over mijn oren en is voldoende verstelbaar. Hij zit prima wat mij betreft.
Ik heb 1x een akkefietje gehad, waarbij ik door een flappengordijn liep met de headset op, en door een flap de headset van mijn hoofd werd getrokken. Ik denk niet dat dit de headset is aan te rekenen.
Ik ben enerzijds tevreden met het product, want hij geeft na de nodige aanpassingen een prima geluid. De noodzakelijkheid van deze aanpassingen, en het feit dat je deze niet via bluetooth kan doen, zorgen weer voor ontevredenheid.
Daarom het eindcijfer 3 sterren. Hopelijk kan Creative iets doen aan de default geluidssettings (middels een firmware update op de headset? Ik heb de laatste reeds ge´nstalleerd maar geen verbetering t.o.v. de versie 'out of the box').

Heb jij ook een Creative Sound Blaster EVO Wireless?