Specificaties Access Point, WiFi max. 1,9Gbps - Bekijk alle specificaties

TP-Link AC1900 Draadloze Dual Band Gigabit Access Point met plafondbevestiging EAP330 Review

dimy 25 juni 2016, 2.789 views

Super accesspoint. Stabiel, vol met features en vooral snel.

Pluspunten

• Snelheid
  • Bereik
  • Bouwkwaliteit
  • Meerdere accesspoints centraal te behheren

Minpunten

• Centraal beheer d.m.w. windows applicatie.

Beheerbaarheid Score: 5
Ik had al twee Netgear WNDAP360 accesspoints hangen die het gehele huis van wifi voorzagen maar begon me steeds meer te irriteren aan de lage doorvoersnelheid van om en nabij de 30Mbits op 5Ghz.

Ik heb over het algemeen zeer goede ervaringen met TP-Link apparatuur dus toen de EAP300 series werden aangekondigd zat ik met smart te wachten op wat de prijs zou zijn van de accesspoints. Aangezien de Netgears toen der tijd nieuw ruim 600 euro waren was ik bang dat ze niet binnen mijn budget zouden gaan passen, maar een tweaker heeft hoop. Tot mijn geluk was de prijs van 224 euro wel binnen het budget dus toen ze te bestellen waren heb ik er direct twee besteld.

Al voor hun aankomst heb ik de EAP Controller applicatie op een virtuele machine met windows geinstalleerd en ben er mee gaan spelen. Het enige nadeel is dan ook dat om deze functionaliteit te gebruiken je een windows machine nodig hebt die 24x7 aan staat. De (web) applicatie ziet er verzorgd uit, en reageerd snel. Het is overzichtelijk opgezet hoe wel sommige layout keuzes wat amateuristisch ogen. Functioneel heb ik in ieder geval geen enkele opmerkingen, alles werkt gewoon.

Toen de accesspoints waren geleverd heb ik er een uit de doos gehaald en tijdelijk aangesloten op mijn netwerk. Uiteraard tweakers getrouw, de handleiding negeren en spelen maar. Ingelogd op de accesspoint zag alles er redelijk standaard uit. Maar aangezien ik twee stuks heb ben ik heel snel gaan kijken naar de EAP Controller applicatie. Tot mijn verbazing kreeg ik na het inloggen direct een melding dat er een nieuw accesspoint was aangetroffen in het netwerk, met de vraag of ik deze wilde adopteren. Met letterlijk één druk op de knop en het invoeren van het standaard gebruikersnaam en wachtwoord werd de accesspoint ingesteld met alle SSID's beveiligings instellingen en alle andere dingen die ik ingesteld had. Al met al ben ik in totaal 1,5 uur bezig geweest om de nieuwe accesspoints te installeren en dat is inclusief de tijd die het me koste om mijn boormachine te zoeken en ze aan de muur te hangen.

Inmiddels heb ik ook met zeer weinig moeite de captive portal aan de praat voor het gastennetwerk. Dit verliep ook heel makkelijk.

Misschien is dat ook wel een minpuntje, het werkt allemaal iets te goed en soepel, mijn inner-tweaker had meer speeltijd verwacht met deze nieuwe speeltjes.

Heb jij ook een TP-Link AC1900 Draadloze Dual Band Gigabit Access Point met plafondbevestiging EAP330?

Wat voor snelheden haal je nu ten opzichte van de 30mbit voorheen?
Ik zit zelf nog te twijfelen tussen de EAP330 en de uap-ac-pro.
Beste Marco,

Ik haal nu gemiddeld zo'n 360mbit down en 300mbit up door het hele huis.

Groeten,

DimY
Hallo Marco,
Ondersteunt dit model seamless roaming? Ik lees tegengestelde berichten hierover, vandaar mijn vraag.
Gr.
Hey Martijn,

Er zit geen speciale instelling voor in zowel de AP's zelf als de Controller software. Ook wordt het nergens vermeld in de specs.

Dat gezegd hebbende kan ik je wel melden dat als je ze goed afstelt en je apparaten juist instelt in dien nodig (samsung heeft o.a. stopt met scannen naar betere signalen op de achtergrond standaard) kan je zonder hickups roamen.
Althans, dit is bij mij thuis het geval. Zelfs met Skype verbindingen kan ik met mn laptop en of tablet door het hele huis heen lopen video bellen zonder enige onderbreking en hop ik van AP naar AP.

Hoop dat je er wat aan hebt.

Groeten,

DimY
Zijn er nog meer mensen die ervaring hebben met dit AP? Meeste valt te lezen over de unify's maar deze is nieuwe en lijkt op papier ook gewoon beter.