Dell Studio 15 (N0453505) Review

PaddoSwam 14 september 2009, laatste update op 14 september 2009, 7.013 views

Dell Studio 15 (N0453505)

Pluspunten

• Prijs (gelukje)
  • Prestaties
  • Uiterlijk

Minpunten

• Scherm
  • Dell afhandeling teruggave

Dell logo
Dell Studio 15 Open

Specificaties:
Processor:Intel Core 2 Duo Mobile P8600 (1066 MHz, 9.0, 3 MB, 2.4 GHz, 25w TDP)
Chipset:Chipset: Intel Cantiga GM45
Geheugen:2×2GB DDR2-800 CL6 ('t Zou verboden moeten worden!)
Scherm:15,4" (1366×768) WLED
Hardeschijf:Western Digital Caviar Blue 500GB
Grafische kaart:ATi HD4570 512MB GDDR3
Netwerk:10/100/1000Mbit
Wireless:11/54/300Mbit
Hardeschijf:Western Digital Scorpio Blue 500GB (5400 RPM)

Dell Studio 15 Kleuren
Kies uw kleurtje! Echter mag je er wel voor bij betalen, ik ging voor goedkoop, simpel en standaard zwart!

Dell Studio 15 Linker Zijkant
Dell Studio linker zijkant

Poorten aan linkerkant: (van achter naar voor, van scherm naar mousepad dus)
  • HDMI
  • DSUB(VGA)
  • 10/100/1000Mbit LAN RJ-45 poort
  • 2x USB waarvan 1x eSATA/USB
  • FireWire 4 pin (kleine connector)
  • 3,5mm audio, logo microfoon
  • 3,5mm audio, logo koptelefoon
  • 3,5mm audio, logo koptelefoon, ja 2x
Bij elkaar kan je de 3 connectoren gebruiken om 5.1 aan te sluiten zoals gewoonlijk.

Dell Studio 15 Rechter zijkant
Dell Studio rechter zijkant

Poorten aan rechterkant: (van voor naar achter, van mousepad naar scherm dus)
  • SD/MMC-MS/Pro cardreader
  • ExpressCard-sleuf (34 mm)
  • slot-in DVD/RW
  • USB
  • Power connector
  • Power button (op schanier scherm)

Dell Studio 15 Power button

Prestaties:
Mee geleverde Microsoft Windows Vista Home Premium nooit opgestart (krijgt eerst een Dell final installatie stuk voor je neus) ik heb er gelijk de Microsoft Windows 7 RC1 opgezet. Dus geen ervaring met standaard Dell installatie.

Draait nu met de Microsoft Windows 7 Ultimate x64 RTM/OEM, hiermee is de Windows experience top en heb nergens het idee dat er iets traag is of het moet de hardeschijf zijn. (relatief t.o.v. van m'n gewone PC met RAID-0)

Update: Maandag 14 september 2009

Core MHzMemory MHzMemory AmountCore Design
ATi Radeon HD3650500700256MB GDDR3120(24x5):8:4
ATi Radeon HD4570680800512MB GDDR380(16x5):8:4

(bron: Wikipedia: Mobility Radeon Series)

Volgende games werken alles goed tot zeer goed.
  • Guild Wars
  • Call of Duty 2
  • Live For Speed
  • Prototype
  • Anno 1701
  • Anno 1404 (medium)
  • Quake Live
Benchmarks volgen nog voor een aantal games.

Scores:

1M:20.493

3DMark Vantage
Xtreme:X388
Performance:P1157

Klinkt misschien niet heel denderend maar schijnt wel aardig te zijn t.o.v. van andere systemen voor de P8600 is een voordeel. Een NVidia 9650M GS zou ongeveer een gelijke score behalen met een P1246 (bron: 3DMark Vantage Statistics NVidia 9650M GS)

Beeldkwaliteit:
Het scherm is een 1366×768 pixels WLED scherm met een oppervlakte van 15,4" wat best net lijkt.
Het scherm heeft alleen wel een soort "raster" voor de pixels t.o.v. van m'n Samsung 245B of Samsung 2443BW's is dit echt goed zichtbaar maar valt mee te werken echt heel storend is het overigens niet.

Het scherm heeft WLED wat volgens mij inhoud wit LED backlight, dit zorgt echter niet voor betere kleuren of contrasten t.o.v. van wat andere laptops in mijn nabije omgeving met wit CCFL backlight, enige voordeel wat ik hoop dat het geeft is dat het zuiniger is. Scherm brighness staat op 10-50% er boven word het zo fel dat het contrast verloren gaat.

Het scherm is een 16:9 wat mij bij de eerste opening deed denken: "what the.. dat scherm is echt breed en laag.." met een resolutie van 1366×768 valt zeer goed te werken op 15,4". Het scherm heeft geen last van ghosting volgens mij, en ook input lag kon ik niet echt bemerken ook een die-hard deathmatch gamer op bezoek gehad die ook niks te klagen had dus zal wel goed zitten. ;)

Kwaliteit:
Heb niet echt een hele hoge pet op van Dell maar het is allemaal (ruim) voldoende. Ik heb geen last van een los toetsenbord of flex er van wat wel eens lijkt te gebeuren. Verder is alles netjes afgewerkt maar voelt niet super solide.

Warmte en geluid:
De Dell Studio serie heb ik al eens eerder ervaring mee gehad namelijk de Dell Studio 1735 (9-2008 tot 2-2009) en deze had een beetje een koelingsprobleem (i.c.m. Intel Core 2 Duo Mobile T9600 TDP 35w) meestal staat laptops open en hierdoor komt het scherm net iets voor de lucht uitlaat van de laptop zoals hier onder te zien.

Dell Studio 15 Top/Rear
Zie de lucht uitlaat en dat deze door het scharnier mechanisme licht bedekt word wanneer helemaal geopend

Geluid uit de speakers, tsja echt basic laptop geluid niet mooi maar voldoet om even een audio impressie op te doen van iets, je sluit al snel je speakerset aan of koptelefoon om lekker naar muziek te luisteren.

Accu:
Standaard 6 cells accu gekozen omdat hij vrijwel altijd ergens vast zal staan en dan even een adapter pakken ook geen moeite is.

Valt een uurtje of 2,5 mee te prutsen met de brightness op 50% of lager. Gamen is echter beperkt tot max. een uurtje. (Guild Wars)

Ook batterij ontlading vind ik een hele prestatie, ik heb m'n laptop in slaapstand gegooid ruim 2 weken niet gebruikt en batterij was nog 88% en volgens mij was hij al niet helemaal vol meer voor ik hem dicht gooide.

Prijs:
Ik had helemaal geen laptop nodig, zit altijd thuis of op werk, en heb daar ook een laptop van. Maar via wat kortingen en dergelijk de laptop kunnen bemachtigen voor ¤ 610,23 en nog ruim ¤ 80,- terug gekregen voor Microsoft Windows Vista Home Premium en Microsoft Works. Na dat ik de laptop binnen had gemeld dat ik deze software niet ging gebruiken. Dus ik dacht eigenlijk van hmm zou het me lukken een best wel killer laptop voor net iets meer als ¤ 500,-? En dat is me dus gelukt.

De laptop is me zo mee gevallen dat ik hem ook niet meer van de hand heb gedaan aan familie of hier in Vraag en Aanbod wat een aantal anderen wel heeft gedaan uiteindelijk.

Laptops van met soort gelijke specificaties kostte op dat moment nog zo'n ¤ 800,- en echt gelijk (schijf ruimte, processor) moest je toch kijken naar ¤ 900,- of meer, waardoor het echt een killer deal was.

Dell Studio 15 DichtAfsluiter: laptop dicht

Conclusie:
Het beestje doet nu dienst als in-bed-computer en even snel basic LAN party bak en mogelijk als ik op mezelf ga wonen dat ik hem gebruik/ombouw tot HTPC als hij aan het eind van z'n economische levensduur is.

Toekomstige upgrades:

2×2GB DDR2-800 CL6 misschien slijten bij iemand die nu nog met 2x512MB werkt en het niet uit maakt CL5/6 in dien dat door gaat http://tweakers.net/pricewatch/217756/ocz-ocz2m8004gk.html

Versie beheer
Vrijdag 11 september 2009 - Review opgesteld
Maandag 14 september 2009 - Aanpassing grafische kaart en games lijst

Heb jij ook een Dell Studio 15 (N0453505)?

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reactiefilter:-122022+113+20+30Ongemodereerd8
Ik heb ook een Studio 15, maar die heeft een 5.0 prestatie. En wel een langzamere proc. ;)
De score komt op 5.0 uit door dat Microsoft Windows 7 voor de laagste waarde gaat, overigens is deze score zoals je waarschijnlijk wel weet niet vergelijkbaar met Microsoft Windows Vista.
ik gebruik windows vista ultimate x64
Inderdaad een uitstekende laptop voor zijn prijs. Zelf baal ik wel ervan dat ik niet voor het Full HD scherm ben gegaan, vind het scherm wat tegenvallen (heb de LG-versie) en de resolutie is me ook wat te laag. Ik twijfel eigenlijk nog steeds om m te vervangen zodat ik een full HD scherm heb, maar eigenlijk zijn er weinig alternatieven die voldoen, en een 2e Studio 1555 kopen is ook weer zoiets (al overweeg ik het wel, gewoon harddiskje verwisselen en klaar is kees :P)

Overigens heeft die van mij wel lichte keyboard flex, maarja, vind het niet storend. Wat ik wel wat minder vind is de touchpad, het gebruikte materiaal (ruw hard plastic) werkt niet echt prettig en hij wordt ook best warm wanneer de laptop wat langer aan staat.
en hij wordt ook best warm wanneer de laptop wat langer aan staat.
Daar heb je gelijk in, daarom heb ik de VX Revolution gekocht
Ik zat er ook over te denken deze te kopen, enkel dan de 17 inch variant.

{De grafische prestaties verbazen mij nog het meeste waar een ATi Radeon HD4570 512MB eigenlijk gewoon een soort gelijk is aan de ATi Radeon HD3650 256MB met dubbel geheugen lijkt deze er wel profijt van te hebben.}

Volgens de laptop gpu vergelijking komt de HD3650 er iets beter uit dan de HD4570 doordat deze meer pixel shaders heeft, maar verder is de HD4570 zeker geen slechte performer.
Bron:
Hmm er lijken inderdaad aardig wat verschillen in te zitten.

ATi Radeon HD3650
500 MHz 700 MHz 120(24x5):8:4

ATi Radeon HD4570
680 MHz 800 MHz 80(16x5):8:4
(bron: Wikipedia: Mobility Radeon Series)
"Hardeschijf: Western Digital Caviar Blue 500GB"

Mijn Studio 15 had overigens een Seagate 5400.6 die een stukje langzamer is. Dell stopt er dus gewoon in wat ze hebben liggen.

Overigens zou het ook handig zijn als je je scherm vermeldt. Mijne had een AUO scherm dat er prima uitzag, vond ik. Het Samsung scherm is minder goed.
Hmm gelukje dan ook voor de hardeschijf, kan me inderdaad ook herrineren dat m'n collega vorig jaar een andere Dell Studio 17 qua inhoud, hardeschijven en DVD speler ander merk volgens mij.

En waar zou ik terug kunnen vinden welk type paneel er in mijn laptop zit? Onder "Device Manager" zegt hij "Generic PnP Monitor" en onder de speficieke waarden lijkt niks ingevuld te worden/zijn.
Ik snap 1 ding even niet.

Als ik deze specificaties bij dell invoer kom ik uit op een prijs van 1228,-

Wat toch ruim het dubbele is van wat jij er voor hebt betaald.

Doe ik iets heel erg verkeerd ?
Let wel ik heb er € 610,23 voor betaald, en geld terug gekregen voor Microsoft Windows Vista Home Premium en Microsoft Works dit zit nog in die prijs, en heb voor die dingen ongeveer € 80,- terug gekregen, dus uit eindelijke kosten was € 530,23 laten we dat stellen.

Nee ik had gewoon heel erg veel korting, en geluk dat ik het op tijd zag. En ik kom op een totaal van: € 834,00 uit als ik hem nu samenstel. Het laatste model heeft super duur 1×4GB + 1×2GB geheugen. Ik "maar" 2×2GB ;)
hmmm ik weet vrij zeker dat ik de zelfde instellingen heb.

kan eventueel daar wel een print screen van posten.
  • Klik, neem de 3e laptop (van links) en klik "Aanpassen"
  • Standaard 1 jaar dekking (dus meest rechts)
  • Kies processor: P8600
  • Kies hardeschijf: 500GB
Als je heb nu zou willen bestellen zou ik aanraden voor de 320GB 7200RPM schijf te gaan dit werkt toch net iets fijner en een laptop zou ik niet gebruiken voor mass-storage ala 500GB.
Kijk, deze review ziet er goed uit, lekker veel plaatjes, veel specs en overzichtelijk. Wanneer je wil weten wat het product kan dan krijg je hierbij een goede indruk. Daarnast ziet het er goed uit.
De vele mogelijkheden van kleur heeft ook wel wat. Mijn persoonlijke voorkeur zou de 17 inch zijn.
Perfect.Bedankt voor de 7prestatie index score ;) .Wat scoort die ati 4570 hoog }> so .hoger dan mijn 4670 1gb/gddr3. Leuke review .Erg handig .Maar Echt "killer "zoals jij zegt,dan had je de 17"breedbeeld moeten nemen. 599.- maar dan met een 7200 rpm 320gb hdd,windows 7premium 64bit,4 gb ddr800MHz.,Intel® Pentium® Dual-Core Processor T4300 (2.1GHz, 800MHz, 1MB cache).3*** voor de review :*)
Super review!

Goed uitgelegd en handig dat je er foto's bij hebt gezet.
Misschien nog foto's van reallife ?

Gaaf dat je de laptop voor iets meer dan €500,- hebt kunnen krijgen!
Als ik het goed lees beschrijf je hier een andere laptop dan de Dell N0453505 (studio 1537), volgens mij is dit de studio 1555. De eerste heeft namelijk een 15,4" 16:10 scherm met een resolutie van 1280x800, zoals ook bij de specs van het product staat in de pricewatch. Ook de videokaart komt niet overeen, in de 1537 zit namelijk een Radeon 3450.

Verder een prima review hoor!
Ik heb een Studio 1550 (mits enkele aanpassingen), ben daar ook heel tevreden van! Vooral de prestaties.

Je zegt dat de bouw kwaliteit voldoende is, maar persoonlijk vind ik dit toch meer dan voldoende. Voelt zeer stevig aan.
En het geluid is idd beetje typische laptop speakertjes, maar deze steekt toch een beetje boven uit dan andere qua sound!

Als ik deze laptop vergelijk met andere van mijn klas (acer, asus, sony) ben ik toch blij dat ik voor Dell heb gekozen.
Bouw kwaliteit vanwege scherm minder, en het is een algemene ervaring met Dell dat er wel vaker iets niet helemaal lekker is met het scherm. Zo ook toen met m'n Dell Studio 17 (1735)
Ik heb ook deze laptop.
Wat ik ook vervelend vind is, teneerste de geluidsproductie van de ventilator aan de achterzijde van de laptop, ten tweede vind ik de voedingskabel erg slecht gefabriceerd, deze begint na 8 maanden al uit elkaar te vallen. Ten derde zijn de irritante tiptoetsen die je in het donker niet kun zien.
Ik zou een andere laptop kopen!!!

Nintendo Switch Samsung Galaxy S8+ LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8