Specificaties Thermostaat + app - Bekijk alle specificaties

Engie Electrabel boxx Review

JoWannesTestpanel 18 juni 2016, laatste update op 18 juni 2016, 1.218 views

Engie Electrabel boxx (Testpanel)

De boxx is een fijne slimme thermostaat met uitgebreide programmering. Hij verschaft inzicht in je gas en elektriciteitsverbruik en kan (een beperkte set van) verlichting en slimme stekkers aansturen. Het systeem is mobiel toegankelijk via een app, aanpasbaar en werkt vlot en intuītief.

Pluspunten

• Modern ontwerp met groot kleuren touchscreen
  • Intuītieve bediening
  • Uitgebreide programmatie verwarming
  • Inzicht energieverbruik
  • Bedienbaar via app

Minpunten

• Werkt niet met alle installaties (technische beperkingen)
  • Maandelijks onderhoudscontract
  • Geen app voor Windows Phone

Kwaliteit Score: 4
Opmerking: Alle plaatjes vind je onderaan de review. :)
Ik vond het storend om ze tussen de tekst te zetten.
Een tijdje terug kreeg ik een mailtje van Tweakers met de vraag of ik interesse had om de slimme thermostaat ‘boxx’ van Engie Electrabel te reviewen. Ze zochten voor de actie 5 Vlaamse Tweakers, die zich hadden opgegeven voor het testpanel in de categorie Smart Home.

Aangezien ik alleen woon, en mijn werkuren nogal wisselen, leek het mij erg handig om mijn verwarming vanop afstand te kunnen beheren. Zodoende was ik snel gewonnen voor deze actie.
Wat is de boxx?
De boxx is een slimme thermostaat met moderne functies: een groot touch-kleurendisplay, bedienbaar vanop je smartphone, integratie met bepaalde stekkers en verlichting, etc. Allemaal zaken die mijn oudje niet kan bieden.

Hij wordt gebundeld met modules om gas- en elektriciteitsverbruik te meten, om zo een beter beeld te geven op je verbruik. Deze sensoren communiceren draadloos via Z-Wave.

Er zijn wel enkele vereisten/beperkingen, zo kan ‘ie voor volledige functionaliteit enkel overweg met verwarming op gas, zijn zonnepanelen niet mogelijk, moet er een stopcontact bij je gasmeter en gasketel aanwezig zijn en moet er bedrading aanwezig zijn tussen de verwarmingsketel en de thermostaat. Flexibiliteit is er ook, zo moet je je energie niet afnemen bij Engie om boxx te kunnen gebruiken.

Meer info: https://www.engie-electrabel.be/nl/particulier/boxx-besparen-energie-verbruik-thermostaat
Aanvraag en installatie
De aanvraagprocedure liep niet heel vlot, maar dat kwam allicht doordat dit hele gebeuren zich toen nog in opstartfase bevond. Engie gaf aan dat de procedure langer duurde aangezien veel manueel gebeurde. Ik ga ervan uit dat dit inmiddels op punt staat.

De installatie in theorie: https://www.youtube.com/watch?v=yzB2poMwFME

De installateur (uitbesteed aan Janssens Field Services) was op afgesproken tijdstip aanwezig. De boxx werd netjes geīnstalleerd in 1,5 tot 2 uur. Veel uitleg werd hierna niet gegeven, maar dat is gezien de beschikbare informatie online ook niet vereist.

Helaas is er bij mijn installatie wat fout gelopen, waardoor de verwarmingsketel constant aangestuurd werd, ook al was de gewenste temperatuur al lang overschreden. M.a.w.: het bleef maar opwarmen in huis, en dus heb ik de ketel moeten uitschakelen.

Zodoende heb ik amper 2 uurtjes na de installatie al contact moeten opnemen met Engie via chat en telefoon. Lang verhaal kort: ze zijn vlot bereikbaar en behulpzaam, maar de eigenlijke actie/oplossing blijft uit. Het heeft uiteindelijk 5 werkdagen geduurd om toe te geven dat er wat mis was bij mijn installatie. De volgende dag werd dit door een technieker op 5 minuutjes opgelost.

Ik begrijp dat er fouten gebeuren, dat is geen ramp, maar ik had wel verwacht dat dit geen week moet duren om het recht te zetten. Tegen dat ik boxx kon beginnen gebruiken, had ik ‘m al bijna door het raam gegooid, en dat is natuurlijk jammer.
Boxx in gebruik: verwarmen
Ietwat onhandig bij het reviewen van een thermostaat, maar gedurende de reviewperiode is het nooit dermate koud geweest dat de verwarming effectief gebrand heeft. Zodoende moet ik het een beetje in theorie bespreken.

Je kan de temperatuur ofwel manueel instellen (zelf met plus en min aanpassen), ofwel volgens een programma. De kracht zit ‘m uiteraard in het programma.

Er zijn 4 standaard scenario’s: weg, slapen, thuis en comfort. Deze scenario’s kan je zelf een temperatuur toekennen, en vervolgens meermaals programmeren per dag. Eens je de perfecte dagindeling gemaakt hebt, kan je deze kopiëren naar de andere dagen van de week. Elke dag kan uiteraard een andere indeling hebben.

Als je enkele dagen van huis bent, kan je de vakantiemodus instellen. Je kan hierbij het exacte vertrek- en aankomstmoment inzetten, dit is handig!
Boxx in gebruik: inzicht in energieverbruik
Zoals gezegd geeft boxx je ook inzicht in je gas- en elektriciteitsverbruik. Deze feature werkt zeker aardig. Op het hoofdscherm zie je standaard het actuele elektriciteitsverbruik en het gasverbruik so far van vandaag. De tegels zijn overigens zelf te kiezen.

Je kan de historiek terug kijken per uur, dag, week, maand en jaar. De gegevens worden vrij soepel opgehaald en in leuke grafiekjes gegoten. Ik weet echter niet hoe lang de details opgeslagen blijven, en waar ze opgeslagen worden. Ik vermoed dat die op een servertje (in beheer) van Engie staan.

Ik kan dan ook enkel hopen dat ze daar ietwat confidentieel met deze gegevens omgaan en hun beveiliging op orde hebben. Het is natuurlijk niet handig als straks iedereen weet wanneer ik geen of weinig energie verbruik, en dus hoogstwaarschijnlijk niet thuis ben.
Boxx in gebruik: overige features
Eens je je locatie ingesteld hebt, toont boxx je het actuele weersoverzicht en de verwachtingen. Deze informatie wordt opgehaald via internet en gebruikt om de verwarming nauwkeuriger te regelen, maar hoe goed dit in praktijk werkt heb ik nog niet kunnen testen.

Je kan boxx daarnaast ook gebruiken om Philips Hue verlichting aan te sturen, maar dat heb ik niet in huis. Ook de slimme stekkers van Engie / Electrabel zelf kan je aansturen, maar deze heb ik ook niet in huis (en ik kan ze nergens vinden op het internet).
Boxx in gebruik: de app
De boxx app is er voor Android en iOS, Windows Phone gebruikers vallen dus nog een keertje uit de boot. Bij het instellen van de app heb je o.a. je klantnummer nodig. Dat is voor Engie energie klanten allicht geen probleem, maar ik had dat niet doorgekregen. Navragen via de chat ging echter snel en probleemloos.

De app laat toe je huidige programma (uit de 4 scenario’s) te kiezen, of de temperatuur manueel in te stellen. Je huidige verbruik wordt getoond, net als op het hoofdscherm van je boxx. Dit schijnt echter zeer geregeld te glitchen of erg traag te refreshen. Raar, want de historiek komt er wel goed door.

Je Hue verlichting en slimme stekkers zou je er ook mee moeten kunnen bedienen, maar dat heb ik dus niet kunnen testen.

De thermostaat programmering zelf is niet aan te passen, maar dat lijkt me geen probleem. Jammer is wel dat je niet met een enkele knop de vakantiemodus kan activeren. Je kan natuurlijk wel de manuele modus activeren en de temperatuur verlagen.

Opmerking: de plaatjes van de app (zie onderaan) zijn in het Engels aangezien mijn telefoon in het Engels staat.
Boxx in gebruik: kosten-baten?
Aan boxx kleeft uiteraard een prijskaartje. Het toestel met installatie kost ¤298, en je betaalt daarnaast een onderhoudscontract van ¤3,50 per maand.

Voor dat aanschafbedrag krijg je wel degelijk een fijne thermostaat en sensoren in huis. Het onderhoudscontract vind ik iets minder prettig, al begrijp ik ook wel dat de apptoegang en gegevenshistoriek gewaarborgd worden. Jammer dat er geen mogelijkheid is om dit zelf te hosten.

Engie claimt dat een gemiddeld gezin jaarlijks ¤200 bespaart met boxx, waardoor je je investering weer snel terugverdient. Ik durf het te betwijfelen, besparen moet je toch echt zelf doen. Dat begint echter met meten en inzicht, en daar is boxx sowieso wel een hulp.

Heb jij ook een Engie Electrabel boxx?

Bedankt voor je review!
Enig wat ze hebben aangepast om de ketel niet continue te laten werken?
Ik heb hetzelfde probleem en de installateur kan niet onmiddelijk langskomen.
Er werd volgens mij een weerstandje bijgeplaatst op mijn verwarmingsketel.
Meer technische details kan ik je helaas niet geven (ben er zelf ook niet in onderlegd)...
Ok bedankt, afwachten dan maar ☺
Hoe wordt het electriciteitsverbruik gemeten?
Er wordt een module geplaatst in de meterkast. Deze wordt aangesloten waar de elektriciteitskabel binnen komt. De module communiceert draadloos (z-wave) met Boxx.
(Dit werkt bij mij echter niet meer... Zou eens een keertje moeten bellen hiervoor.)