Specificaties 120mm diameter met 28dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Scythe Mugen 4 Review

Consigliere 17 juni 2016, laatste update op 17 juni 2016, 465 views

Scythe Mugen 4

De Mugen 4 is een leuke koeler die goede koeling biedt voor een redelijke prijs. Hij is zeker niet de goedkoopste maar je krijgt dan ook wel weer een kneiter van een koeler die flink koelt als dit nodig is. T.o.v. zijn grote broer heeft hij zeker vooruitgang geboekt!

Pluspunten

• Robuust
  • Goede installatie op de schroefjes na
  • Nieuwe fan en design voor betere airflow

Minpunten

• Lastig aandraaien met sleuteltje.
  • Klemmen zijn nog steeds het zelfde. de een vind ze geweldig de andere kan ze niet meer zien
  • Had een lange kruiskop schroevendraaier bij gemogen zoals de duurdere merken. Zodat het makkelijk aandraaien is van de montage schroeven

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 4
De Mugen 4

Inleiding:
De Mugen 4 van Scythe is de opvolger van de Mugen rev 3b. Scythe timmert al een tijd aan de weg met hun grote gave koelers. De Mugen 4 verschilt niet al te veel van ze grotere broer maar heeft toch de nodige aanpassingen t.o.v. de Mugen 3 zodat er een nieuwe versie uitkwam.

Scythe die we normaal gesproken kennen van de gave extreme plaatjes op de dozen komt dit keer met een relatief rustige doos. Bij deze review maak ik gebruik van de Mugen 4 SCMG-4000

Bij het bekijken van de doos valt het op dat deze nagenoeg dezelfde afmetingen
heeft als de Mugen 3 rev B Waar de Mugen 3 voorzien is van gave graphics op de doos is de mugen 4 in vergelijking tot erg saai. Maar gelukkig gaat het om wat er binnen zit i.p.v. de plaatjes aan de buitenkant.

Wat nog meer opvalt is dat zowat alles hetzelfde is opgebouwd qua lay-out alleen 1 kant is anders opgebouwd. Waar bij de mugen 3 wordt getoond wat er allemaal in de doos zit wordt bij de mugen 4 de afmetingen van het blok laten zien en de afmetingen van de fan.

Specs:
Als we naar de grote verschillen kijken die we makkelijk op de doos kunnen vinden:
T-M.A.P.S i.p.v. M.A.P.S; 3D Multiple Airflow Pass through Structure. Wat voorheen dus zonder het 3D aspect was.
Een glide stream Fan i.p.v. een Slipstream fan.
Hieronder nog de specs van de fabrikant:

De grote verschillen die we hiertegen komen is dat de Mugen 4 een 200gr minder zwaar is dan de mugen 3. Ook is de mugen 4 in totaal kleiner dan de Mugen 3. Wel even hoog maar 20mm dunner/minder breed ligt eraan hoe je het bekijkt. Als we gaan kijken naar fan speeds zien we dat de mugen 3 met 100rpm de langzaamst draaiende fan heeft. Hierdoor op de laagste stand ook minder lucht per minuut kan verplaatsen met een max van 1600 rpm komt de mugen 3 op een 88.11cfm wat gelijk staat aan 149.67 m3/h met een 32.15dba aan geluid. De mugen 4 heeft met 200 rpm minder op maximaal rpm ook iets minder cfm die hij verplaatst. Hier zit het op een max van 134.2 m3/h maar wel met een lager dBa niveau. De Mugen 4 is namelijk zo een 4 db minder luid. Wat zeker hoorbaar is.
Uitpakken:
Wat vinden we in de doos buiten de koeler om?
Als we de doos openen komen we als eerst een kartonnen doosje tegen met alle hulpstukken en montage materiaal.

Gevolgd door de koeler en de 120mm PWM glidestream fan. Deze is voorzien van een mooie gesleevde kabel. Helaas met een witte connector wat het geheel net niet netjes afwerkt. Als we verder naar de koeler kijken zien we dat er andere soort koelbladen zijn gebruik t.o.v. de mugen 3.

Wat zit er dan als verbetering aan t.o.v. de mugen 3. Niet alleen de vorm van de koelbladen maar ook de bouw van de koeler en de uitsparingen zorgen ervoor dat de koeler beter zijn lucht kwijt kan (door heen kan) waardoor er beter gekoeld kan worden. Ook door de andere fan; de glide versie i.p.v. de slipstream zorgt het voor een 0.10 extra statische druk waardoor er nog beter gekoeld kan worden.
Ook de H.P.M.S heeft ervoor gezorgd dat er dus een nieuwe versie kwam van de mugen. Het gebruiksvriendelijke mounting systeem zorgt er namelijk voor dat het nu nog beter te monteren valt en je dus sneller weer kunt werken op de pc zonder te priegelen om de koeler op zijn plek te krijgen.
Installatie:
Voor deze review heb ik de AMD-installatie nodig gehad omdat ik beschik over het AMD-platform.

Voor de installatie van de koeler heb je de backplate nodig.

De schroefjes met busjes. !! let hierop anders kan het goed misgaan.

De AMD-beugels en 4 schroefjes met platte kop.

Als dit geheel goed op elkaar gedraaid zit is het tijd om eerst te testen of hij past en daarna de koelpasta aanbrengen die meegeleverd is.
Als de koeler erop zit kun je doormidden van de “brug” met 2 schroeven de koeler
vastdraaien.

Koeling:
Als we kijken naar de koeling die de Mugen 4 levert zien we de volgende resultaten:

Idle Stock: Hebben we een temperatuur van 17 graden en een marge van 62

Load Stock: Bij volle belasting stijgt de temp een 17 graden naar 34 en hebben we nog een marge over van 36.5graden

Idle: Bij 4.6 GHz idle zien we dat de temperatuur zelf een graden koeler is dan bij stock settings. Dit zal puur toeval zijn geweest want ze zien ook dat we maar 55.5 graden aan marge hebben voordat we de temperatuur overschrijden die maximaal haalbaar mag zijn.

Load: Onder volle belasting zien we de temperatuur aardig stijgen naar 44 graden met een marge van 26.1 graden.

Foto's:
Hier nog een aantal foto’s van de mugen 4 en zijn broer de Mugen 3

Conclusie:

De Mugen 4 is een leuke koeler die goede koeling biedt voor een redelijke prijs. Hij is zeker niet 1 van de goedkoopste maar je krijgt dan ook wel weer een kneiter van een koeler die flink koelt als dit nodig is. T.o.v. zijn grote broer heeft de mugen 4 zeker vooruitgang geboekt! Over het aandraaien van de schroeven om de koeler vast te maken op de montage beugel hadden ze overna kunnen denken. Je moet of met het sleuteltje pielen of met een extra lange schroevendraaier aan de gang wil je het goed kunnen installeren.

Heb jij ook een Scythe Mugen 4?

vraagje ,in het verleden waren er al meldingen ivm de schroeven op de cooler in combinatie met socket 1151.. Hebben ze inmiddels nu de juiste set schroeven meegeleverd of moet je die nog steeds apart na laten zenden ??
Ja tegenwoordig zitten de benodigde schroeven erbij geleverd.
top bedankt .. ik heb inmiddels een noctua :)