Tweakers zegt: 7,5

Specificaties 14" (1920x1080 IPS), 128GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Lenovo Yoga 500 14 80N4012RNX Review

Naj_Geetsrev 14 juni 2016, laatste update op 16 juni 2016, 230 views

Lenovo Yoga 500 14 80N4012RNX

Ik was redelijk gefrustreerd door deze laptop, en had zoiets niet verwacht voor het prijspunt dat Lenovo het op de markt heeft gezet. Deze laptop wens ik niemand toe, helemaal gezien wat voor andere laptops je kan krijgen voor het zelfde prijspunt.

Pluspunten

• Touchscreen
  • Bouwkwaliteit

Minpunten

• Touchpad/toetsenbord
  • Gewicht
  • Accuduur

Een hele poos geleden had ik mijzelf aangemeld voor het Tweakers TestpanelTM. Ik was het bijna vergeten, totdat ik twee weken geleden een mail kreeg dat ik mee mocht doen en een laptop mocht testen. In ruil hiervoor moest ik uiteraard wel een review schrijven.

Deze review zal geen benchmarks, load tests en dat soort zaken bevatten. Je kan genoeg andere reviews vinden waar ze dit doen. Ik heb de laptop daarop ook puur subjectief beoordeeld. :).

Wat voor laptop is het?

De laptop zou ik gezien de specs oormerken als een echte basis/school/werk laptop. Zo'n laptop moet in mijn ogen goed zijn in een aantal punten:
  • Accu duur (moet een fatsoenlijke treinreis kunnen overleven)
  • Gewicht (moet makkelijk mee te sjouwen zijn)
  • Ergonomie (moet lekker op te typen zijn voor langere tijd)

The good

Laten we met het positieve beginnen. De laptop voelt solide aan. Uiteraard kun je door wat druk uit te oefenen op de behuizing wel wat flex verwachten.

Het scherm is jammer genoeg niet gelamineerd. Maar de 2073600 pixels zien en prachtig uit. Wat voor mij persoonlijk ook zeer aansprak was het touchscreen, al helemaal in combinatie met Windows 10. Touchscreen voelde heerlijk precies aan en had zeker mijn voorkeur boven de touchpad.

The bad

Mijn eerste frustratie met deze laptop ontstond toen ik hem voor het eerst aan wou zetten. Ten eerste kon ik met geen mogelijkheid de aanknop vinden. Lenovo heeft in hun oneindige wijsheid besloten om de aanknop aan de zijkant van de laptop toe doen. Met een slecht gemarkeerde en kleine knop.

Het viel mij bij het uitpakken ook direct op dat de laptop zwaarder is dan dat hij oogt. Hij voelde ongeveer even zwaar aan als mijn werklaptop (ProBook 4340s, bepaald geen vederlichte laptop)

Ik reis regelmatig met de trein van Leeuwarden naar Amersfoort voor werk. Een laptop moet daarom met gemak deze reis vol kunnen houden. De Yoga redt dit wel, maar niet met gemak.

Gelukkig kan ik tijdens de treinreis met deze laptop mijn haar nog in model brengen. Ik heb zelf nooit gesnapt waarom mensen een glossy scherm willen hebben, maar ik heb in ieder geval voor mijzelf een pluspunt voor zo'n scherm gevonden.

The ugly

Laten we hier met mijn grootste frustratiepunt beginnen: de touchpad. De knoppen zijn niet helemaal ge´ntegreerd in de touchpad, maar wel touchgevoelig. Te touchgevoelig. Waardoor ik regelmatig windows liet denken dat ik een multitouch actie wou uitvoeren (of een selectie wou maken). In de (bizar trage en onhandige) settings software van Lenovo kon ik jammer genoeg geen optie vinden om deze feature uit te zetten.

Het idee van een convertible laptop spreekt mij zeker aan. Meer dan een systeem zoals de Surface. Als je deze laptop in 'tablet' stand (wilt) zetten loop je tegen de volgende punten aan:
  • Het scharnier is zo stevig dat je echt kracht moet zetten om hem te buigen
  • De bezel van het scherm is dik. Echt dik. Als 1e generatie iPad dik (en dan dikker)
  • De totale dikte van de 'tablet' is te dik om fatsoenlijk mee te werken
  • Als 'tablet' voelt hij bijna twee keer zo zwaar aan als laptop
En dan als laatste. Het meest ondergewaardeerde maar in mijn ogen belangrijkste onderdeel van een dergelijke laptop. Het toetsenbord. Hoewel er genoeg ruimte over is heeft Lenovo een redelijk krap toetsen bord ge´ntegreerd. En wat voor een toetsenbord! De travel is miniem, met totaal geen feedback en elke toetsaanslag voelt alsof je net met je vinger aan een pusbult hebt gezeten.

Ik was redelijk gefrustreerd door deze laptop, en had zoiets niet verwacht voor het prijspunt dat Lenovo heb om de markt heeft gezet en Lenovo an isch. Ik heb hem gelukkig gratis mogen testen. Deze laptop wens ik niemand toe, helemaal gezien wat voor andere laptops je kan krijgen voor het zelfde prijspunt.

Heb jij ook een Lenovo Yoga 500 14 80N4012RNX?