Specificaties GF GTX 1080 (1,607GHz), 8GB GDDR5X - Bekijk alle specificaties

MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G Review

Foritain 9 juni 2016, laatste update op 26 mei 2017, 29.965 views

MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G

De nieuwe koning van het high-end segment. Flink sneller dan de GTX 980 Ti en de AMD Fury X, en tevens zuiniger. De Twin Frozr van MSI is weer wat opvallender geworden, maar ook kwalitatief verbeterd. Al met al een stille, zuinige, razendsnelle grafische kaart voor vermogende gamers.

Pluspunten

• Nieuwe prestatiekoning: Laat de vorige high-end kaarten ruim achter zich.
  • WQHD/1440p gamen op ultra settings met nog flink ademruimte
  • 4K / 1440p Ultrawide gamen op veelal hoge settings
  • Onhoorbaar stil in idle (stilstaande ventilatoren) en ook op volle load nauwelijks hoorbaar. Stiller dan een vergelijkbare 980 Ti.
  • Nog zuiniger dan last gen. 450W voeding zal veelal voldoen voor een combinatie i7 met GTX 1080, evt iets ruimer bij overclocking.
  • Dikke uitstraling met o.a. backplate en LED feature.
  • De kaart boost zichzelf ruim voorbij de specificaties, zie het als een dikke auto-overclock
  • Pittig prijskaartje, maar de positionering op de markt is meer dan acceptabel.

Minpunten

• 4K gamen met alles op Ultra vereist nog altijd een SLI/CF setup.
  • Dik overkill voor de meest gangbare resoluties: FullHD/1080p of lager.
  • Iets breder dan gebruikelijk, kan in bepaalde smalle behuizingen een issue zijn. Dat zijn echter wel uitzonderingen.
  • Het blijft wel echt een enorme smak geld voor 'wat spelletjes'
  • Handmatig overclocken vooralsnog beperkt en biedt weinig voordeel.

Review: MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB GDDR5X

Andere resoluties
Energieverbruik
Overclocken en temperaturen

Productpagina @ MSI

‘Ein-de-lijk!’ was de eerste reactie enkele weken geleden toen bekend werd dat de GTX 1080’s toch echt van de band aan het rollen waren, we hebben tenslotte lang uit moeten kijken naar de opvolgers van de 900-serie Nvidia kaarten. Iets minder bescheiden, en ook iets minder ‘PG’ (lees: niet-review-vriendelijk taalgebruik) was mijn reactie toen de MSI GeForce GTX 1080 Gaming X op de mat lag. We hebben gedanst, gedronken, en flink gelachen alvorens we knockout gingen en alsnog een dag verder waren voordat we de nieuwste high-end grafische kaart konden uitpakken.

De kaart waar wij en onze kleine al lange tijd van dromen..

Het zou de kaart der kaarten moeten zijn, de eerste reviews zijn natuurlijk al uit en liegen er niet om, en vooralsnog lijkt AMD niet met een antwoord te komen voor zij die gewoon de dikste kaart van dit moment willen hebben. Oftewel, we gaan kijken of de MSI uitvoering van dit beest aan alle hooggespannen verwachtingen voldoet.

Alvorens we naar de specifieke MSI uitvoering gaan kijken eerst even een blik op de onderliggende Nvidia chip, de GP104. De eerste grafische chip gebakken op 16nm, en ervaring leert dat met elke stap kleiner de chips efficienter worden. Zo zien we dat vergeleken met de vorige generatie dat er bijna 40% meer transistors zitten op een oppervlak dat iets meer dan 20% kleiner is geworden. Vooruitgang!

De GP104bevat 2560 Cuda rekenkernen, waarvan de GTX 1080 ze allemaal heeft ingeschakeld, en de aanstaande GTX 1070 weliswaar gebaseerd op dezelfde chip is maar waar wel een stukje is uitgeschakeld. Naast dat de nieuwe generatie meer cores heeft draaien ze ook een stuk sneller, want we zien een basis snelheid van 1733 MHz, terwijl we GTX 970’s en GTX 980’s met een beetje geluk 1500MHz zagen aantikken na wat overclocken.

Naast de gebruikelijke ‘meer’ en ‘sneller’ bij elke nieuwe generatie, zien we ook wat nieuwe technieken worden geïntroduceerd. Om te beginnen maakt de GTX 1080 gebruik van het snellere GDDR5X geheugen. Dit snellere geheugen lijkt ons warm te moeten houden tot HBM gemeengoed wordt, wat voorlalsnog even op zich laat wachten. Ook dat is echter vooral technisch geklets wat voor de gebruiker slechts één gevolg heeft: hogere prestaties. Datzelfde gaat op voor bijvoorbeeld de verbeterde VR ervaring, waarbij optimalisaties zorgen voor performance-boosts ver voorbij wat je van de extra rekenkernen en kloksnelheden zou verwachten. Bij gebrek aan een VR oplossing hier in huis moet VR vooralsnog even buiten beschouwing worden gelaten in de review.

Wel praktisch van aard is de aanwezigheid van hardwarematige x265 / HEVC decoding, wat we op de GTX 950 en 960 tegen kwamen, maar op de vorige generatie high-end moesten missen. Ook Ultra HD (4K) beelden op 60FPS naar je moderne televisie sturen is geen enkel probleem. Vermoedelijk iets meer in de toekomst voor home cinema fanaten is de ondersteuning van HDR beelden welke aanwezig is in deze generatie.

Voor de gamers is er ‘Fast Sync’. Lang verhaal kort: De al-oude V-sync instelling voorkomt ‘screen tearing’ maar zorgt in feite voor een marginale vertraging. Geen vertraging die de gemiddelde casual merkt, maar funest voor competitieve play. Fast sync lost dit laatste grotendeels op en maakt in theorie dus een einde aan screen tearing, wat zeker nog speelt op niet-extreem-snelle schermen. Probleem zit uiteraard in het testen ervan, dus vooralsnog laat ik dat onderdeel even ter beoordeling van de lezer.

Voor gamers met een meer artistieke of sociale insteek (lees: streamen of anderzijds delen van gameplay) is Ansel een aardig nieuwtje. Games die dit ondersteunen laten je wanneer gewenst een screenshot maken, maar geven je op dat moment volledige camera vrijheid om dit te doen. Het maakt je game niet sneller, maar met de populariteit van het delen van de ervaringen toch een slim bedacht nieuwtje.

Terug naar de ouderwetse werkelijkheid van het reviewen: De specificaties:

Zoals we van MSI gewend zijn komt de kaart met drie standaard snelheden welke via een meegeleverde applicatie benut kunnen worden. De ‘Silent’ modus draait de kaart op stock snelheden, de andere twee trappen hem ietwat op de staart. 8 Gigabyte GDDR5X geheugen zal geen beperkingen vormen de komende tijd.

Aansluitingen zien we in de vorm van drie DisplayPort 1.4 poorten, een HDMI 2.0 poort, en een DVI-D uitgang via welke je een maximaal van vier schermen aan kan sluiten. HDCP ondersteuning is aanwezig, DirectX 12 ondersteuning is aanwezig.

Fysiek is het een pittig kaartje met een gewicht van maar liefst 1100 gram. De lengte is niet overdreven met 279mm, in mijn ervaring een mooie balans; groot genoeg om indruk te maken, klein genoeg om in de meeste gaming cases wel te passen. Hou wel rekening met de iets grotere breedte van 140mm, in zeer smalle chassis kan dat een overweging zijn. De MSI GTX 1080 Gaming X vereist een 8-pin en 6-pin aansluiting.

MSI heeft hun nieuwste Gaming kaart uiteraard van een nieuwe Twin Frozr koeler voorzien. Deze zesde iteratie bouwt grotendeels verder op het verleden, waarbij we enkele herkenbare elementen terug zien zoals het verlichte MSI logo en de ventilatoren die bij licht gebruik stil staan, maar ook nieuwe zaken: extra verlichting rondom de ventilator. Minder voor show, en meer focus op kwaliteit, is de keuze voor double ball bearing lagers in de ventilatoren in plaats van sleeves, deze gaan in de regel een stuk langer mee.

Wat verpakking betreft is er weinig vernieuwd bij MSI, maar het feit dat er 1080 op staat leidt al snel af van al de rest. We zien de GPU typisch verpakt en voorzien van wat handleidingen en stickers.

De MSI GTX 1080 Gaming X is visueel ook een stukje evolutie over z’n voorgangers. De nieuwste generatie MSI is net wat dikker, net wat bruter, maar nog wel erg herkenbaar en ondanks de wat grovere elementen zien we ook wat verfijning; zo passen de kleine details net wat beter bij elkaar en is de afwerking van het midden van de ventilatoren wat netter. Voor de rest spreken de foto’s voor zich:

Rondom zien we flinke heatpipes, en kijken we onder de koeler zien we heatsinks op de andere chips. Voeding komt vanuit een 6-pin en 8-pin aansluiting. Bovenop uiteraard de noodzakelijke MSI branding.

Een high-end als dit komt uiteraard met backplate, en de MSI draak is dan niet geheel onverwacht. Het zorgt in elk geval voor leuke plaatjes.

Drie DP aansluitingen, een HDMI aansluiting, en een DVI aansluiting maken het rondje af.

Hoewel het test platform anders is kon ik het niet laten de MSI GTX 1080 Gaming X alvast even in mijn eigen systeem te hangen waar de kleurstelling en verlichting goed tot zijn recht komt.

Om grafische kaarten eerlijk te kunnen vergelijken heb je een vast platform nodig. Benchmarks worden gedraaid op een Intel Core i7-4770k @ 4.0 GHz op een Gigabyte Z87X-UD3H moederbord met daarop een Noctua NH-U12S koeler met een Noctua F12 Industrial ventilator.. Geheugen is afkomstig van Corsair in de vorm van vier Vengeance 4GB modules op 1866MHz, en games worden vanaf een Samsung SSD gedraaid. Een Seasonic G-Series 550W Gold rated voeding voorziet het geheel van voldoende energie.

Een i7-4770k is vooralsnog krachtig genoeg om niet als beperkende factor op te treden in het vergelijken van grafische kaarten. Alle kaarten worden getest met de instellingen zoals ze uit de fabriek komen, fabrieks-overclock instellingen blijven dus in tact (en we zien tevens dat al deze kaarten een standaard overclock hebben). Verder overclocken en eventueel resultaten die daarbij van toepassing zijn worden in de individuele reviews onder de header “overclocken ” besproken. Indien geen resolutie is gespecificeerd mag je uitgaan van 1080p. Alle benchmarks zijn om uitschieters te voorkomen drie maal uitgevoerd, waarbij het gemiddelde wordt weergegeven. Bij noemenswaardige afwijkingen tussen de drie onderlinge resultaten wordt de benchmark nogmaals meerdere malen uitgevoerd om zo zeker te zijn van een betrouwbaar resultaat.

Omdat het niet praktisch is in alle grafieken de gehele naam van elke kaart te gebruiken maak ik gebruik van afkortingen, in deze tabel zie je de exact gebruikte kaarten en de gebruikte drivers op het moment van testen.

Een belangrijke opmerking met betrekking tot de drivers. Driver updates geven soms wat prestatieverbeteringen, maar veelal in specifieke games. Een vergelijking maken met een oudere kaart op oudere drivers is dan ook niet altijd 100% eerlijk. De meeste games in deze vergelijking zijn echter al eventjes uit, dus de kans dat een nieuwe driver verder geoptimaliseerd is voor die game is dan minder groot. Het is echter sowieso onvermijdelijk: Soms zullen er nu eenmaal nieuwe kaarten uitkomen die nieuwere drivers vereisen om te functioneren.

Alle games in deze review hebben een geïntegreerde benchmark. Dit zorgt voor een eerlijke vergelijking tussen de kaarten, de gebruikte instelling staat in de header van elke grafiek. Sommige games maken gebruik van hoge resolutie textures welke meer geheugen vereisen dan sommige kaarten hebben, in dat geval wordt enkel de texture kwaliteit een stapje terug gezet en een opmerking bij de grafiek geplaatst.

Laten we beginnen met toch wel de single GPU benchmark: 3D Mark FireStrike.

BOOM! Nuff said. Bye bye GTX 980Ti en AMD Fury X.

1080p Game resultaten op hoge/maximale settings, waarbij we ditmaal gedag zeggen tegen Bioshock Infinite (toffe game, maar die absurde FPS waardes hebben we nog maar weinig aan), en Far Cry Primal introduceren als nieuw zwaargewicht. GTA V zal de komende dagen worden toegevoegd als nieuwe bench game, die test liep enkel wat vertraging op.

En de lijn zet zich in games door: De GTX 1080 maakt gehakt van het hele veld. Wel moeten we stellen dat de kaart daarmee ook direct dikke overkill is voor 1080p gaming, zelfs op de aller hoogste instellingen.

Lagere instellingen voor de aardigheid gedraaid, uiteraard niet echt heel relevant om 1080p medium benches te draaien op deze kaart. Opvallend is dat de prestaties in het bovenste segment heel wisselvallig zijn, een high-end kaart lijkt lastig spierballen te kunnen tonen bij dergelijk lichte loads. Interessant ja, praktische nut? Nihil.

De benchmarks op 1440p op hoge settings:

Zelfde beeld, veelal 15-20% meer FPS dan de 980Ti, soms nog wat meer. Op deze resolutie lijkt de GTX 1080 zich op zijn gemak te voelen, want alles wordt uitstekend weggespeeld.

Op medium eigenlijk hetzelfde beeld. Maar het wordt wel duidelijk dat deze kaart gemaakt is om deze resolutie op Ultra weg te tikken, niet op medium.

Testresultaten op ‘4K’ of 2160p:

Hier wordt het interessant, want gamen op een enkele grafische kaart op deze resolutie (met de hoogste instellingen) was eigenlijk nog niet echt een optie. Zelfs de vorige aanvoerder, de GTX 980 Ti, kwam hier en daar toch echt wat kracht tekort. Voor 4K gaming was een nieuwe generatie dus geen overbodige luxe. De 1080 doet het ook hier een flinke stap beter dan laatste generatie, maar je zal nog altijd wat kwaliteitsinstellingen moeten laten varen. Niet ‘de hoogste’ dus, maar ‘hoge’ instellingen zitten er meestal wel in. Frappant zijn wel de verschillen in prestaties per game afhankelijk van de settings; soms zie je mega verschillen tussen hoge en medium settings, en soms nauwelijks.

Als we zien dat de GTX 1080 top prestaties neer zet op 1440p, en ook goede zaken doet op Ultra HD / 4K, dan mag je concluderen dat het tevens een interessante kaart is voor eigenaren van 1440p ultrawide schermen. Hoewel het nog altijd pittig is om alle games op de aller hoogste instellingen te draaien in die resolutie, komt de GTX 1080 er aardig bij in de buurt en zal je niet verdrietig hoeven te zijn om de prestaties.

Bij gebrek aan benchmarks nog maar even een foto'tje

Voor alle andere afwijkende resoluties is het simpel: alles onder de 2540x1440p is de GTX 1080 simpelweg overkill voor. Als je zelfs nog geen Full HD (of hoger) scherm hebt koop je beter een keer een degelijk paneel alvorens je een product als dit overweegt.

Ook het verbruik van een GPU is een belangrijk punt. Ik heb het verbruik gemeten bij het stopcontact, oftewel het verbruik van het gehele bovenstaande testsysteem, met een Voltcraft Energy Logger 4000. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van een backlit USB toetsenbord, een USB muis, en een USB Headset. Die verbruiken uiteraard ook een klein beetje, en op deze manier hoop ik het verbruik van een gangbaar systeem te tonen. Hoewel deze meting niet exact bepaald wat de kaart verbruikt, krijgen wij zo wel een inzicht in het daadwerkelijke verbruik van een systeem, een redelijke vergelijking van het verbruik van de verschillende kaarten, en een indicatie van wat een geschikte voeding voor een systeem in combinatie met deze GPU kan zijn (althans op gebied van vermogen).

Het verbruik op drie momenten is opgenomen in deze grafiek:
- Het gemiddelde verbruik van de computer gedurende 5 minuten in idle (Dus niet de slaapstand, vergelijkbaar met een beetje mailen of in word/excel werken).
- Het gemiddelde verbruik gedurende de gehele Thief benchmark op Very High op 1080p (Gamen).
- Het piek-verbruik gedurende de hele benchmark sessie. Dit laatste onderdeel is vanaf de GTX 1080 review veranderd, waardoor dit resultaat bij eerder geteste grafische kaarten ontbreekt.

De resultaten:

Al die prestaties krijg je natuurlijk niet helemaal voor niets, want de GTX 1080 weet nog wel wat energie te verbruiken. Echter is het minder dan de GTX 980 Ti, de AMD Fury X, en de AMD R9 290 serie die hij wat prestaties betreft ruim achter zich laat. Daarbij is het verbuik in idle zeer laag waardoor ik al met al enkel positief kan zijn.

Voeding advies is redelijk eenvoudig: een degelijke 450-550W voeding zal ruimschoots voldoen voor een systeem op basis van één GTX 1080. Voor een extra GTX 1080 mag je daar gemakshalve 200W bij optellen en dan zit je nog (ruimschoots) veilig. Als je zeer fanatiek bent met overclocken kan het verder geen kwaad een kleine stap omhoog te doen wat het vermogen van de voeding betreft, maar zelfs een bescheiden overclock op je GPU en CPU zal voor een ca 500W voeding geen uitdaging vormen.

Overclocken is op dit moment nog een beetje aftasten, en dat lijkt vooral te komen door de manier waarop Nvidia deze grafische chip laat boosten. Het is echter ook lastiger omdat MSI Afterburner op dit moment slechts beperkt vrijheden geeft (voltage locked, en powerlimit kan tot maximaal 107%), en GPU-Z geeft bijvoorbeeld (over)kloksnelheden nog niet correct aan, mogelijk dat er dus nog wel wat extra lost komt. Echter voordat ik ook maar iets aan de snelheden had aangepast viel op dat de kaart zichzelf al flink boost. Bij het draaien van de Valley benchmark, waar de core snelheid in de hoek staat, zag ik dat die rond de 2020MHz bleef hangen, ruimschoots boven wat MSI specificeert. De kaart overclockt zichzelf dus feitelijk zolang het verbruik uit de buurt van de limieten blijft, en de temperaturen binnen perken blijven, zonder enige aanpassing van de gebruiker.

GPU-Z geeft de factory snelheid aan, ongeacht de afterburner instelling

Zonder handmatige OC zien we alsnog een aardige boost

Ondanks de standaard boosts bleek er nog wel iets meer pit in te zitten. +600MHz op het geheugen bleek geen probleem, maar de maximale core snelheid (met powerlimit op 107%) van deze sample lijkt ergens net boven de +100MHz te zitten. 2100MHz met boost bleek stabiel, maar iets hogere snelheden lijkt niet helemaal goed te gaan. De komende dagen zal ik er nog wat verder in verdiepen, maar zoals gezegd: ik verwacht geen wonderen. Netto resultaat is tot dusver 18700 in Firestrike, wat iets meer dan 3% is boven de prestaties direct uit de doos.

één ding is zeker, met moderne componenten en degelijke koelers hoef je je pc in geen geval te horen, overclock of niet.

Kijken we naar het verschil in temperatuur, ditmaal gemeten in een compleet systeem (NZXT H440 New Edition) zien we deze stijgen van 70 C op stock naar maximaal 73 C met overclock. Beide keurige temps, maar een relevante toename voor een marginale prestatieboost. De tijd zal moeten leren of de handmatige overclock capaciteiten van deze generatie nog wat zullen verbeteren, maar vooralsnog moet ik het houden op ‘matig’ en lijkt de kaart zelf al het werk alvast voor je te doen.

The king is dead, long live the king! En je mag de GTX 1080 gerust een koning noemen. Met één klap maakt deze nieuwe Nvidia het gehele topsegment van de vorige generatie overbodig: Flink betere prestaties dan de GTX 980 Ti (en ik vergelijk hem met een factory-oc model) en de AMD Fury X op elke resolutie, enkele aardige nieuwe features, en dat terwijl het verbuik is afgenomen. Het gebrek aan concurrentie uit het rode kamp, vooralsnog is er niets high-end door AMD aangekondigd, maakt Nvidia met de GTX 1080 de komende (ruime) tijd alleenheerser en de enige realistische optie voor veeleisende, en vermogende, gamers. De komst van de GTX 1070 zal iets meer budget bewuste kopers ongetwijfeld doen twijfelen, maar als je het beste wilt is de GTX 1080 de chip.

Eerst maar even de kanttekeningen afwerken, want dromen van mooi speelgoed is leuk, maar we dienen realistisch te blijven. Uiteraard is er de prijs, want een kaart als deze kost evenveel als menig compleet mid-range game pc. Ook is het belangrijk te onthouden dat dergelijke prestaties compleet overkill zijn voor gamers met een Full HD / 1080p scherm, en dat je pas profiteert bij resoluties van 2560x1440p of hoger. Keerzijde is uiteraard dat eigenaren van 4K of 1440p ultrawide panelen zullen smachten om een GTX 1080, want daar komt al dat prestatiegeweld toch goed van pas, maar als we naar de Steam Survey van Mei 2016 kijken zien we dat daar ca 95% van de gebruikers op 1080p of lager functioneert en zij dus een kleine minderheid vormen. Geen zaligmakend onderzoek, maar een duidelijke indicatie dat prestaties als dit niet voor de massa zijn, maar voor de echte liefhebber. Inhoudelijk gezien is er van teleurstelling wat de kaart betreft weinig sprake, het enige wat vooralsnog wat bescheiden blijkt zijn de verdere overclock mogelijkheden.

Dat laatste lijkt echter vooral een gevolg van de nieuwe manier waarop Nvidia de kaart al omhoog laat boosten. Of het gerelateerd is aan deze MSI Gaming X uitvoering kan ik nog niet beoordelen, maar zonder enige aanpassing van mijn kant zien we de kaart ver voorbij de specificaties schieten. Een realistische schatting is dat dit aan de Nvidia chip gerelateerd is en dat MSI of concurrenten daar niet gek veel speling in zullen hebben. De combinatie van een zuinigere chip en een nog dikkere Twin Frozr koeler dan ooit tevoren uit de fabrieken van MSI zorgt in elk geval voor dusdanig goede koel- en geluidsprestaties dat we dergelijk agressief boosten enkel kunnen toejuichen, zie het als een lekkere overclock zonder dat je maar iets hoeft te doen. Net als vorige generatie stoppen de ventilatoren ook bij eenvoudig gebruik, en de koeling is dusdanig dik in orde dat ik gedurende de hele test periode de kaart niet heb hoeven horen terwijl de temperaturen in een behuizing zo tegen de 70 C aan tikken, dus ook vanuit een praktisch perspectief is het gewoon een verdomd lekkere kaart. Mooie bonus is het feit dat MSI de ventilatoren heeft voorzien van double ball bearings waarvan je mag verwachten dat ze de rest van de kaart ruimschoots zullen overleven en stil zullen blijven, al kan je daar als reviewer op korte termijn weinig mee.

De grote vraag zal zijn hoe de MSI uitvoering het gaat doen ten opzichte van de concurrentie, maar vooralsnog kan ik daar geen antwoord op geven vanwege de beperkte beschikbaarheid en prijsinformatie van alle GTX 1080 varianten. Vorige generatie deed MSI prima zaken, en er lijkt vooralsnog geen reden om aan te nemen dat dat deze generatie anders gaat zijn. De nieuwe Nvidia chip is efficiënter, en MSI heeft de Twin Frozr inhoudelijk verbeterd, dus dat kan haast niet mis zou je verwachten. Dat ze ook visueel wat upgrades hebben uitgevoerd, zoals wat grovere lijnen en wat meer verlichting, zal menig MSI liefhebber ook niet verkeerd uitkomen. Ondanks de toevoeging van een RGB LEDje blijft het thema van MSI natuurlijk onmiskenbaar ‘rood’, dus dat zal nog wel een overweging blijven. Zolang MSI de prijsstelling net als ‘last gen’ concurrerend kan houden hebben de andere fabrikanten in elk geval alvast een pittige kaart om hun tanden in te zetten, want deze MSI GTX 1080 Gaming X zet hier voor nu de nieuwe benchmark voor high-end graphics neer.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Nog enkele vergrotingen, klikken voor vol formaat:
https://www.techtesters.eu/pic/MSIGTX1080/x1t.JPG https://www.techtesters.eu/pic/MSIGTX1080/x2t.JPGhttps://www.techtesters.eu/pic/MSIGTX1080/x3t.JPG https://www.techtesters.eu/pic/MSIGTX1080/x4t.JPG

Tijd over? Hier vind je nog ruim 250 andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G?

Reviews door de redactie

Jammer dat je in je benchmarks [zeer] oude drivers gebuikt, ik zie bijv. dat de 290 een driver heeft die uit september 2014 komt.

Bij Nvidia is dat niet een heel groot probleem, bij AMD wel, want AMD is sinds dit jaar gewoon enorm goed opweg met hun drivers, en ze hebben daardoor een flinke performance boost gekregen, dit kun je goed zien bij de nieuwste benchmarks van TPU, daar is een 290/390 vaak sneller dan een GTX970, terwijl bij launch een GTX970 sneller was dan een 290.

Als kaarten allerlei verschillende drivers hebben, waaronder drivers van meer dan 2 jaar oud [HD7950], dat benchmarks simpelweg niet het correcte beeld geven. Je geeft de laatst geteste kaart, dus met de nieuwste drivers, namelijk een enorme bias.
Ik denk dat je het proces niet goed begrijpt.

Foritain krijgt een kaart, test hem tussen de bedrijven door, bewaart de resultaten en de kaart gaat weer weg. Vervolgens worden de resultaten aan de spreadsheet toegevoegd met kaarten die eerder op vergelijkbare wijze zijn getest.

Het is niet alsof de 290 nu is getest. Dat is al eerder gebeurd. Heeft dat nadelen? Ja want naast de drivers worden ook de games gepatched. Dus wetenschappelijk verantwoord gaat het nooit worden.

Maar het alternatief is dat er 2-3 kaarten in de grafiek staan en dat er minder reviews komen omdat het te veel tijd kost.
Ik weet ook wel dat het zo werkt, echter, het zorgt er dus wel voor dat de resultaten slecht[er] met elkaar te vergelijken zijn.

En dat stip ik aan, met onderbouwing waarom de resultaten vertekend zullen zijn.

Schrap dan inderdaad gewoon de resultaten die behaald zijn met drivers die een bepaalde leeftijd behaald hebben.

Het jammere zou dan wel zijn dat je bijvoorbeeld dan ook al beter de Fury X kan schrappen uit die lijst, maar dan heb je geen goede vergelijking meer.

Imo hoeft een gebruiker ook helemaal geen lange benchmarklijst te maken, puur omdat je inderdaad met rap verouderende drivers zit, en je moet de games ook maar net hebben. Laat dat soort dingen over aan het handjevol goede techwebsites, en focus je op alle dingen die niet zullen veranderen, zoals fangeluid, temperaturen, uiterljk en dat soort dingen.

Verbruik dus niet, want ook dat is simpelweg niet goed te doen zonder dure hardware. Een simpele meter aan het stopcontact hangen is nogal houtje-touwtje. Het is leuk als een indicator wat voor voeding je nodig hebt, maar meer ook niet.

Maar, met de dingen waarvan je kan verwachten dat Foritain erover kan schrijven, zit het echt meer dan goed, en is het naar mijn mening bijna altijd beter dan wat Tweakers er zelf van maakt, dus ondanks mijn gemekker vindt ik Foritain echt een enorme aanwinst voor Tweakers :)
Laten we niet overdrijven.

Als je de benchmarks vergelijkt van de oudste met de nieuwste driver (ik heb toevallig vandaag een grafiekje onder ogen gekregen met de verschillen 2013-2016 op de 780ti en de 290x) dan zie je eigenlijk dat er niet zo heel erg veel verandert en als er wat verandert is dat heel sterk game/engine specifiek (dus ligt vooral aan optimalisatie binnen de game zelf). Sterker nog, het is al jaren zo dat de Nvidia GPU's al bij release binnen 96-99% van hun uiteindelijke geoptimaliseerde performance zitten. Bij AMD was het verschil wat groter, maar niet meer dan 8% op één enkele game. Dat zegt vooral heel veel over de staat waarin zo'n GPU op de markt wordt gebracht door elk bedrijf, maar verder doet het aan het algehele beeld van de relatieve performance helemaal niets.

Kortom, dit is prima. Je moet sowieso benchmarks met grote getallen nemen (dus relatieve performance over *alle* benchmarks tezamen), uitschieters zijn voor een potentiele aankoop eigenlijk helemaal niet interessant, tenzij het uitschieters naar beneden zijn.

Je ziet die optimalisatie ook terug aan de tijd dat Maxwell bijvoorbeeld officieel 'performance improvements' kreeg in de driver ten opzichte van bijvoorbeeld Fermi of Kepler. De periode waarin dat gebeurt wordt vanaf Kepler steeds aanzienlijk ingekort (Fermi kreeg volgens mij in 2014 nog een driver update en fixes, Maxwell optimalisatie is nu al volledig afgerond), en dat is logisch, omdat Nvidia vanaf Kepler voortbouwt op dezelfde CUDA technologie met SMXs. Het zijn dus steeds verfijningen en geen volledig nieuwe architecturen, dus bekend terrein.

Drivers dienen nog voornamelijk om op launch day geen crashes op je bord te krijgen.

Overigens is GTA V (waar je de grote 23% uitschieter ziet op de Fury X, terecht) een hele slechte benchmark want die game zet kaarten in een volledig andere rangorde. Een Titan Z bijvoorbeeld, die bijna overal verzuipt, haalt in GTA V de GTX 1080 in met zo'n 20% meer FPS. Leg het mij maar uit...

[Reactie gewijzigd door Vayra op 10 juni 2016 13:08]

^ :D
Tja ik zou hooguit de testdatum gaan vermelden. Het schrappen van data die je wel hebt zie ik geen heil in. Zonde lijkt me dat. Voor sommige games verandert er überhaupt niets.

Verder hetzelfde met een stroommeting. Het is niet erg als je meting afwijkt, als hij maar consistent afwijkt. Dan kun je namelijk nog steeds vergelijken.

Het is altijd een beetje roeien met de riemen die je hebt. Als we heel pursitisch gaan doen dan kun je eigenlijk niets. Dan kan je bijvoorbeeld ook niet naar een arts, die doen vaak ook maar wat :+ .
Testdatum zou geen gek idee zijn, al staat de driver versie natuurlijk er al wel in. Wat betreft het schrappen zie ik dat niet zitten, dan zou ik op dit moment enkel iets van 3-4 Nvidia kaarten naast elkaar hebben, denk ook niet dat dat de review zinniger maakt. Dan maar de 'lesser evil'.

Mbt de stroommeting, volgens mij gebruikt Tweakers zelf ook dezelfde Voltcraft, en uit mn hoofd doet (of deed) HWI dit ook, deze heb ik ook gekozen omdat deze juist een goed uitgangspunt zou zijn. Zoals ik elders al zei ben ik vooral een praktische denker, dus ik heb er vrede mee te achterhalen hoe de verschillen met enige onnauwkeurigheid liggen (bijv om te bepalen wat een 290 je op jaarbasis ongeveer meer kost als je x uren games speelt) tov een 970, of zoiets bij de 270 vs de 750Ti/950, dan spreek je over tientjes. Of die laatste paar euro nog relevant zijn, ik vind zelf van niet).

Daarbij is het (zoals gezegd) ook vooral zaak on idee te hebben welke voeding je nodig hebt wat prima kan. Ik meet tenslotte de hele bench sessie, en het gemiddelde in Thief is gekozen omdat dit een aardig beeld geeft van het gemiddelde. Kunnen concluderen dat je met een beetje 450W voeding een dergelijke setup kan voeden zal voor een grote meerderheid al voldoende indicatie zijn. Uiteraard kan het altijd beter / meer, maar ik wil het ook niet ten koste laten gaan van een andere review waar dan geen tijd meer voor is :D

[Reactie gewijzigd door Foritain op 10 juni 2016 08:22]

Grotendeels correct. Staat ook wel in de review, al zijn de meeste game-optimalisaties wel verwerkt bij de GCN kaarten van AMD. Hou er ook rekening mee dat ik de meeste kaarten pas ruim na release heb getest, in tegenstelling to A media partijen. De 380X wijkt bijvoorbeeld niet heel veel af van de verwachtingen die de generatie ervoor heeft geschept, en ook de GTX 970 in her-tests later (overweeg bijv om Skylake in te zetten) toont zich niet anders dan 2 jaar terug, met uitzondering dus van specifieke game-boosts die in de eerste weken na release meestal al uit zijn. Hoewel ik dus met je mee ga dat het niet eerlijk is (ook mijn woorden in de review) denk ik echter niet dat 'een enorme bias' de correcte term is, in grote lijnen twijfel ik niet aan het beeld dat deze grafieken scheppen.

Uiteindelijk is het simpel, ik ben geen Tweakers, Hardware.info of Guru3D (de grote 3 van NL om het zo maar even te zeggen) die zwemmen in (grotendeels 'gratis') GPU's om keer op keer te hertesten. Zou het graag doen, maar ik kan het niet verantwoorden om voor dergelijke verschillen vele 1000'en euro's aan kaarten op de plank te laten liggen. Die wetenschap mag best meewegen bij het beoordelen van deze review, zoals je als koper ook hoort te doen, maar nogmaals betwijfel ik dat een volledige hertest de grote lijnen van deze review ook maar enigzins zouden beinvloeden.
Ik begrijp dat je niet hele stapels videokaarten hebt om te hertesten, en ik bedoel dit dan ook niet als snoeiharde "je review deugt niet" -kritiek, want voor de rest is het een geweldige review, maar ik zou het benchmark stukje dan ook gewoon graag op hetzelfde hoge niveau zien ;)

Drivers geven imho toch een groter verschil dan jij zegt, vooral bij AMD. Kijk bijvoorbeeld naar de Fury X die nog geen Crimson Edition driver gebruikt in jouw benchmark.

Toen de Fury X uitkwam, draaide hij "maar" 68fps in GTA V

Wat maanden later, met een Crimson Driver, haalt de Fury X opeens 83.7 FPS.

Da's een verschil van 23%. Dat merk je wel.

Nu is dat 1 game, de verschillen bij andere games zijn kleiner.

Pak bijvoorbeeld de performance summary erbij, en houdt in het achterhoofd dat de geteste games inderdaad verschillen, dan zie je dat bij launch de GTX980ti op 1440p nog 9% sneller was, met de nieuwste drivers is een Fury X even snel.

Bijna 10% inhalen, dat is het verschil tussen niet smooth 60fps halen en wel smooth 60fps halen.

Een enorme bias is wellicht wat overdreven, maar het schetst simpelweg niet echt een geweldig goed beeld.

Zoals gezegd, ik verwacht niet dat je een enorme stapel videokaarten hebt liggen, maar wellicht zou je kaarten kunnen lenen voor wat benchmarks. Of gewoon kleinere vergelijkingen maken.

Over de kaart zelf:
Natuurlijk, performance-kroon is leuk, maar Nvidia heeft weer helemaal niks in het mid-end gebied. Ook stelt de prijs/performance stelt imo flink teleur, een kleiner proces zou ook lagere kosten betekenen, maar momenteel heeft een "oude" Fury een net wat betere prijs/performance verhouding, op 1440p 68% van de performance, voor nog geen 63% van de prijs, en de stokoude 390x is helemaal humor: 61% van de perfomance, voor 45% van de prijs.

Nvidia vraagt gewoon de hoofdprijs, zeker als je de Fanboy Edition meeneemt, want mensen kopen het toch wel. En dat vind ik jammer.
Fanboy edition :D Ik kon even lachen :D Passende benaming imho.

Overigens is je kritiek ook niet verkeerd geinterpreteerd hoor, er zijn genoeg verbeterpunten en niet meer dan terecht dat die worden aangewezen. Probleem zit hem simpelweg in de alternatieven die ik heb, vandaar even de uitgebreide uitleg zodat duidelijk is wat de gedachtegang is en waarom keuzes worden gemaakt. Perfect zal het niet worden, verbeteringen doe ik graag waar mogelijk / redelijk, maar beperkingen zullen er altijd blijven. Het beste advies wat ik dan ook kan geven is gewoon meerdere reviews te lezen en zo zelf een conclusie te trekken. Enige wat ik probeer daar aan bij te dragen, zeker gezien het beperkte aanbod in de Nederlandse taal.

Terug naar de drives: Je hebt gelijk wbt de Fury X, ik denk dat daar wel meer in zit. Ik keek in eerste instantie even naar de 7000, 200 en 300 serie, waar de rekwel uit is. De Fury X is een kaart die ik in het dagelijks leven simpelweg niet tegen kom bij gebrek aan vraag (andere kaarten passeren vaker voor builds), en ik had nog geen 3 dagen de tijd voordat die Fury X weer werd opgehaald nadat ik hem kreeg. Zowel AMD als de board partners lijken nul interesse te hebben om die kaart (of de Fury non-X) enigeaandacht te geven, dus dan kan ik er ook weinig anders mee. Ideaal is het niet, maar ook daar zie ik simpelweg geen betere oplossing dan zoals het nu staat.

Mbt de prijs-prestatie. Enerzijds heb je gelijk want een kaart die even veel kost als een compleet mid-range game computertje is natuurlijk in geen geval ' goedkoop', de 1070 en de 480(X) zullen daar vermoedelijk (nou ja, de 1070 vrij zeker, de AMD vermoedelijk) ook wel op in spelen. Echter voor een high-end denk ik dat het wel een waardige opvolger is, en dergelijke bedragen zijn lang niet voor iedereen veel geld. Als ik zie waar mensen geld aan uit geven denk ik dat een gamer die dik investeert in zijn game pc niet eens zo gek is. Of het beter zou zijn als AMD nu eens echt een alternatief zou hebben kan ik enkel over speculeren, maar het klinkt waarschijnlijk dat Nvidia aardig wat zal verdienen aan het feit dat er simpelweg geen alternatief is. Daar trek ik mij echter weinig van aan, en ik zie enkel dat deze kaart de oude generatie eenvoudig opzij schuift, en dat de prestaties voor high-end schermen (1440p->1440p Ultrawide->4K) echt goed van pas komen. Bij gebrek aan alternatief, of het nu van AMD komt of een SLI combinatie (Al moeten we 1070 SLI even afwachten, zo ook de straatprijzen) is of wat dan ook, is de prijs-prestatie uiteindelijk toch gewoon 'correct'.
Ik heb voor 200e een 290x gekocht en deze biedt ongeveer 50% van de prestaties van een 1080. Die kost 3,5 x zoveel. Je hebt uiteraatd gelijk dat de kaart bloedsnel is maar een goede prijs-prestatie kan je het niet noemen.

Verder kudo's voor een zo goed als professionele videokaart-review!
1080 is zuiniger, wordt minder warm, is zeker stiller, biedt wat nieuwe features, komt ook met een langere garantie (ik neem aan dat die van jou wellicht al uit de garantie is?). Daarbij die prestatieverschillen en dan vind ik 3,5:1 zo gek nog niet? Beetje appels en peren natuurlijk, en een nieuwe 390 of 390X zijn ~350-400 euro respectievelijk. Als je 2e hands gaat kijken denk ik dat de 980 Ti de komende tijd nog wel interessant kan zijn, veel mensen die zo'n ding hebben die gewoon het beste willen, en wellicht de kaart wat sneller weg doen dan de gemiddelde R9 290/390 koper die toch wat meer op het budget zal lettern?

Persoonlijk ben ik ook wel van mening dat de term 'prijs-prestatie' in het top segment een ietwat lossere betekenis mag hebben, zeker wanneer er geen alternatief is. Als ze deze prestaties als een Titan Y hadden neergezet met een prijskaartje van dik voorbij de 1000 euro zou dat een ander verhaal zijn, het blijft hier nog wel 'redelijk'.
"Persoonlijk ben ik ook wel van mening dat de term 'prijs-prestatie' in het top segment een ietwat lossere betekenis mag hebben"

Inderdaad, er zijn uiteraard vanwege de pas uitgekomen graka's nogal wat discussies omtrent dit onderwerp. Omdat AMD met de 480 volledig inzet op een goede prijs/prestatie verhouding, gaat het bijna alleen maar daar over.
Echter vind ik dat bij de 1080, en in zekere zin de 1070, niet van toepassing. Je betaald voor de technologie, niet performance. En daarin ligt de 1080/70 mijlenver voor op de concurrentie en hun eigen producten.

Geen fanboïsm overigens, komt bij mij altijd op AMD neer op de een of andere manier.

En idd, het laaste jaar hebben die warempel hun drivers eens op orde. Echter niet iets waar je rekening mee hoeft te houden Foritain. Er zijn nogal wat games die voor of nvidia of amd geoptimaliseerd zijn, je blijft zo bezig joh. Tis al uitgebreid zat zo..

[Reactie gewijzigd door echtwaarisdatzo op 30 juni 2016 21:07]

Het is gewoon relatief. Zoals de GTX 980Ti een 'goede' prijs-prestatieverhouding had tov de 980/970 en de Titan. Zolang je er maar echte stappen op vooruit maakt, en niet een klein beetje voor een mega prijs. Maar goed, allemaal redelijk subjectief, dus de discussie onder reviews zal wel blijven :D
Ik heb geen idee van drivers op desktop gpus maar op de laptop ist maar bagger. Update altijd naar laatst beschikbare stabiele update en kreeg altijd maar minder fps. Ik installeerde een driver uit eind 14 denk k en Kaboem fps boost van 60 naar 85 in csgo (5vs5) GTA van 20 naar 35. Enzovoort dus voorlopig geen driver upgrade niet meer op men laptop.
Dat soort ongein word je inderdaad niet gelukkig van. Wel apart overigens, zou eigenlijk niet mogen.
As always weer schittende review, klein puntje van kritiek. Als er 1 bench is die de werkelijke clocks niet goed weergeeft is het valley wel ;) Mijn GTX970 draait daar ook 1650Mhz+ maar werkelijk 1509Mhz. Denk dat de 1080 daar op 1850/1900Mhz draait. Maar ook dat is gokken natuurlijk.
Nog even aan het knutselen geweest. Not sure waar de beperking vandaan komt, maar 2101MHz lijkt de limiet voor deze kaart. Memory is bij +500 (5557 in AB) stabiel, een klein beetje erbij en je komt Firestrike niet meer door. Het feit dat het praktisch exact 2100 / +500 is doet mij twijfelen of er ergens limieten zijn ingebouwd. Aan de temperaturen zal het niet liggen :D

Firestrike komt daarmee wel op 18850, up van 18118.
Geen onaardige scores kerel.. firestrike is overigens ook niet zaligmakend qua realistische clocks. Paar uurtjes bf4 (bijv.) geeft wel meer uitsluitsel over stabiliteit en kan je ook meer zeggen over de temperatuur overclockt. Ik ga er van uit dat er uiteindelijk modded biossen gaan uitkomen die de limieten opschuiven zoals dat nu ook met de 900 reeks het geval is. Wie weet waar we heen gaan de komende maanden..
FS is zeker niet zaligmakend, maar in huidige generatie wel een vlotte indicatie dat de OC niet klopt. Ik weet niet waar ik elders een dergelijke reactie achter liet, maar ik had ergens (geloof onder de Asus review ofzo) geschreven dat het er op lijkt dat je in deze generatie er veel sneller achter komt of de clock stabiel is of niet. Of ik had een stabiele afstelling die ik ook na 1, 2 of 3 uur niet kon laten crashen, of hij crashte in een paar minuten. Opvallend was dat FS wel goed werkt om die crash te genereren, FS liep dan binnen 2 minuten vast, Valley kon nog wel iets van een kwartiertje door.

Zoals je zegt, het is afwachten wat de overclockers doen, maar het lijkt aan te komen op het vereisen van bios mods.
Yup yup, zeker waar. Times change, people change, graphics cards change and life stops for nobody. Als je wilt mag je wel een nieuw GPU OC topic beginnen met wat recentere informatie dan er nu instaat. Of ik kan je toevoegen aan het topic zodat je zelf dingen kunt aanpassen?

Sowieso heb ik die wisselende snelheden van nVidia nooit helemaal begrepen. :?
Het is er af en toe niet eenvoudiger op geworden inderdaad. 900 serie was nog prima te overzien, al was het resultaat soms lastiger te voorspellen met al die boost 'stuffs'. Deze generatie is natuurlijk ook nog maar net uit, dus er zal nog aardig geexperimenteerd moeten worden, tenslotte zijn er nog maar een handje vol mensen die deze kaart hebben, en dat zijn veelal reviewers, niet die-hard OC'ers, en als zij die al hebben zullen ze meer tijd nodig hebben. Tijd zal het leren :D

Fury X was overigens ook hilarisch irritant wat 'simpel' OC betreft :D
Ik was er al op geattendeerd, hoop dit weekend wat tijd te hebben met het OC verhaal verder te gaan. Begreep ook dat de voltage lock in Afterburner zelf (in elk geval een stukje) los te zetten. GPU-Z geeft echter nog altijd geen goede freqs aan, ik had in AB ook even gespiekt en daar tikte hij ook 'gewoon' op diezelfde ~2020. GPU OC is zeker niet mijn favoriete hobby, dus als je tips hebt zijn ze welkom, ik weet dat dat meer jouw ding is :D
Had de kaart bij 4 laucn bestelt 2x 850 euro betaalt kaart was weer levernaar krijg ik net een mailtje dat ze pas weer 21 juni verkrijgbaar zijn sjonge jonge zeg :(

Mooie review trouwens.
Zelfde probleem, GTX 1080 7 juni bestelt bij 4Launch... Vroeg nog aan ze wanneer ik de kaart kon verwachten, zeiden ze dat ik het deze week nog zou krijgen |:( Hmmm... nope :P
Echt balen! En wat ik het gekste vind is dat de kaart niet eens meer te vinden is op hun webwinkel.
Ik ben nu ook nog kaartloos, oude kaart verkocht :D
Precies hetzelfde hier Dylan xD, wacht nog ff af tot de 22ste als ik dan nog steeds geen informatie meer krijg over de levering dan cansel ik mijn bestelling.
Haha ja balen :P
Ja misschien dat ik hem ook wel cancel als het veel langer duurt dan de 21e...
Bij SiComputers is de kaart ook nog verkrijgbaar voor ¤ 771,50 wat ook een hele hoop scheelt.
Alleen is de levertijd Pre order.
Krijg bijna het gevoel dat de andere winkels een kortere levertijd beloven zodat ze er meer geld voor kunnen vragen, ik hoop dat ik het verkeerd heb.
Maar we zullen zien :P
Heb er geen direct inzicht in, maar ik heb een half flauw vermoeden dat de meeste de kaarten bij dezelfde distributeur zullen inkopen, dus dat het uiteindelijk niet gek veel uit zal maken. Wellicht dat een aantal shops (prijsvechters wellicht) grijs zullen importeren dat het -iets- scheelt, maar ik zou geen wonderen verwachten.
Als ik naar de markt kijk is het nog even behelpen, ik weet niet wat de oorzaak is maar ik vermoed dat Nvidia de kaart maar mondjesmaat kan produceren.

Wel een smak geld man, 1700 eur voor een SLI setup. Ben ik benieuwd naar de rest van je systeem en schermen :D Aan de andere kant.. 12 nachtjes nog :D
+3 , Fantastische review, Ode aan Little Prins !
Mooi manneke zo toch :D En dank je! Iets voor jouw om die 970's te vervangen? ;)
Dat zeker, alleen moet ik ze nog verkopen + lost of verbouwingen thuis op komst...... :+ need a money tree !
Als je zo'n boompje vindt laat het mij even weten, ik wil wel 1080's in SLI :D Niet omdat het nodig is op 1440p, maar omdat het kan :D
Haha, ja.

Erg mooi en goed gemaakte review Foritain, erg professioneel.

En erg Triest dat Tweakers nog steeds niet een review gemaakt heeft van de Geforce GTX 1080.

Maar ik vind het wel jammer dat je geen 21:9 3440x1440 resolutie kan doen, want op die resolutie zijn zo goed als alle spellen op Ultra op +/- 60fps te spellen.

En (ja ik schop nu tegen de zere been van 4K fanaten) op een 21:9 3440x1440 gamen is zelfs mooier dan een 4K scherm zelfs als die een hogere resolutie heeft, omdat je aan de linker kant en rechterkant een stuk meer zie, dan op een 16:9 scherm, en dus mooier.

Voor de mensen die een review willen zien van de 21:9 3440x1440 resolutie op een Geforce GTX 1080 kunnen hier kijken:

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 9 juni 2016 23:43]

Tweakers kan ook maar testen wat ze in handen krijgen natuurlijk. Ik vermoed dat zij ze ook deze week in huis hebben gekregen van de board partners (in elk geval MSI, Asus, wellicht nog wat anderen?). Daarbij gaf Wout ergens in een reactie aan dat nu ze toch al wat achterlopen wat publish-date betreft de focus gaan leggen op extra inhoud zoals VR en/of SLI o.i.d. Ik zou denken dat ze komende week wel aan komen zetten, ben benieuwd :D

Heel stiekem natuurlijk wel een beetje ons best gedaan hier om (in elk geval op Tweakers) de eerste te zijn ;) Houdt wel in dat we nu even slaap gaan inhalen en de andere geplande review deze week even opschuiven :D

Mbt de 3440x1440p resolutie. Ik ben het 100% met je eens. Ik heb zo'n paneel echter niet. Ik zou het enigzins kunnen simuleren met DSR en een 16:9 resolutie die in de buurt van de 5 mil pixels uitkomt, maar ik neig nu het hoofdstukje 'andere res' (karig stukje) wat uit te bouwen zodat mensen met andere resoluties daadwerkelijk een beetje kunnen uitrekenen wat ze mogen verwachten (1200p, 2560x1080p, 3440x1440p, etc). In grote lijnen komt het er op neer dat je met een 1440p Ultrawide en deze kaart het meeste inderdaad wel op Ultra weg kan tikken, en een 34" 1440p UW scherm is dan wel.. uh.. droool :D Ik heb het ook niet zo op 4K. Performance drain op je GPU, en een te hoge DPI wat weer praktische nadelen geeft. Ik zie zeker ook meer heil in 2560x1440p of 3440x1440p. Moet wel zeggen dat ik op het 2560x1080p 21:9 hier af en toe toch nog wel games zie die niet helemaal lekker gebruik maken van die verhouding (cough blizzard).
Ja dat is waar, heb zelf een 21:9 scherm van 2560x1080 en gelukkig werken de meeste spellen er goed op :)

Wil zelf de Geforce GTX 1080 kopen en dan later in het jaar een 21:9 3440x1440 scherm kopen, de Acer Predator XR341CK of de Acer Predator X34 Aluminium of de Asus ROG Swift PG348Q Aluminium kopen :9 :9~

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 10 juni 2016 22:53]

De meeste wel, maar af en toe komen we nog wel wat tegen. Tenenkrommend in een uitzonderlijk geval die niet goed aanstuurt, maar gelukkig -als- er al problemen zijn resuteert dat in slechts wat zwarte balken. Dat het in competitive gaming niet gewenst is dat je mensen forceert een specifiek stukje hardware te gebruiken voor tactisch voordeel kan er wel bij mij in natuurlijk.

En tja, dikke schermen. 1080 erbij en je hebt wel een enorme immersive gaming experience :D
Daarom, en dat woord dan mijn huidige Game-PC voor 2 a 3 jaar of zo, en de scherm gaat natuurlijk 2 a 3x zo lang mee en MB ook 2x zo lang mee, ik vervang me MB meestal pas na 5 jaar.
Klinkt als een fair upgrade pad :D Monitor verwacht je inderdaad wel wat langer mee te doen.
Ik vind het enorm veel geld voor een videokaart om idd wat games te kunnen spelen.
Straks komt de PS4 Neo 4K die kun je misschien voor 500 euro kopen.
een complete console. Ik vind de prijs voor deze kaart dus echt overkill.
Bijna ¤800,- voor een kaart vind ik 40% teveel euro's
Het is ook absoluut veel geld. Vorige review die ik online zette was een AMD X4 845 CPU, daar kan je met een beetje puzzelen voor 400 euro een compleet systeem voor neerzetten die veelal toch goed uit de verf komt op Full HD gaming. Dit is dan ook echt een heel ander segment, op zeer snelle / high-res met de dikste graphics kunnen gamen, daar komt een PS4 of XBox echt niet bij in de buurt wat betreft graphics / ervaring / etc. Gewoon een heel andere orde.
Ik beschrijf ook de nieuwe PS4 Neo 4K niet de huidige generatie.
Wat mij verbaasd is dat sommige gamers een 1080 24" monitor hebben staan en vervolgens dan deze kaart kopen. Pure overkill !!! Misschien moet hier een aandacht aan besteed worden tijdens main review op Tweakers :*)

Ik heb zelf een Sapphire Radeon R9 290 Tri-X,4GB en een Dell Ultrasharp U3415W alles staat full en het draait totaal vloeiend op 3440 x 1440. Battlefield4, Battlefrond, Doom.
Terwijl iedereen het had dat dit niet zou kunnen, totdat ik het bewijs leverden.

Ik begrijp dat ze moeten verdienen en de zogenaamde onderzoekkosten eruit moet schrijven. Maar geloof me, dit creëer je niet door elke jaar een zogenaamde nieuwe kaart op de markt te zetten en daar vervolgens weer telkens 3 variaties van!!! en je dan willen doen geloven dat het gamen je een totaal nieuwe ervaring zal geven.
Doe is effe Nederlands en Nuchter, gewoon met beiden voetjes op de grond :)
Of koop twee Radeon RX480 kaarten met 8Gb

nieuws: AMD introduceert Radeon RX480-videokaart met Polaris-gpu - update

Ik vind de MSI een zeer mooie kaart daar valt niets over af te dwingen, maar hij is veel te duur.
Ik moet gewoon even op een klein stukje van je reactie reageren haha:

"Wat mij verbaasd is dat sommige gamers een 1080 24" monitor hebben staan en vervolgens dan deze kaart kopen. Pure overkill !!!"

Ik heb hier bewust voor gekozen. Dus ik zeg: Overkill, of future proofing als je 1080P een prima resolutie vindt op 24"? Op een lagere resolutie kun je dan weer meer gebruik maken van beeldoptimalisatie technieken.
Natuurlijk zijn de meningen hier over sterk verdeeld. Zo denk ik er over. Zoals ik al zei, ik moest er gewoon even op reageren ^^
Stephan, heeft een zeer mooie review geschreven Ruud.
En reageren is juist positief ;)

Maar dat betekend toch niet om op een leuke manier een discussie te kunnen starten? Waarbij je mensen even laat nadenken!

Stephan schrijft op http://www.techtesters.eu/ velen prachtige reviews.
Ik ben hem daar ook zeer erkentelijk voor _/-\o_

Het is wel goed, om mensen te laten nadenken naar andere mogelijkheden.
Of het werkelijk wel zinvol is zo'n dure kaart aan te schaffen of dit misschien helemaal niet nodig is en beter je geld nog even in je zak te houden.
Zodat je in december nog eens gaat koekeloeren en wellicht heel veel euro's heb kunnen uitsparen O-) omdat de keuze van deze generatie kaarten dan is uitgebreid en overal volop verkrijgbaar :)
Discussies zijn altijd positief, beter voor iedereen :D Zolang het op een normale manier gaat natuurlijk, maar gelukkig zeldzaam dat dat niet zo is :D

En dank je voor de complimenten, fijn te horen :D
Enige wat je je af zou kunnen vragen of een GTX 1070 stiekem niet dezelfde kwaliteiten biedt op die resolutie, en als je het geld wat je uitspaart tegen de tijd dat het nodig is investeert. Beetje half-lauw voorbeeld, maar stel dat je elke 2 jaar een GPU van 300-400 euro had gekocht ipv elke 3-4 jaar een topmodel, dan kan je praktisch altijd op de hoogste settings gamen, en ben je ook nog wat goedkoper uit. Het is nog afwachten wat de prijzen gaan doen van deze generatie, maar de reden waarom ik 'overkill voor 1080p' aangeef is niet zozeer dat ik overkill erg vind of allergisch ben voor enige future-proofing, maar vooral dat ik denk dat je GPU voorbij de komende 2 jaar te future-proofen niet op kan tegen de situatie die ik hierboven schets.

En ja, ik heb erg weinig geslapen, enige moeite met zinsopbouw momenteel :D
Er zijn altijd mensen die vreemde keuzes maken. Als je echter 1000+ euro aan een scherm uit geeft, en vergelijkbare bedragen aan de rest van je hardware, dan denk ik niet dat een high-end GPU per definitie gek is. Onthoud ook dat een paar 100 euro voor de één als veel geld klinkt, voor de ander is het een paar uurtjes werk.

Maar uh. Een 290 die op 1440p alles op maximale settings draait? Dan heb je wel een hele bijzondere, of je verstaat een hoge AA niet onder 'full'. Je noemt niet de aller zwaarste games natuurlijk. Met een 970/290 kan je best aardig gamen op 1440p (ultrawide of niet), maar zeker niet met alles op max. Zoals je ziet kreeg ik op 1080p in Metro:LL de 290 al op de knietjes met de eye candy aan.

Mbt de RX480, die gaan we beoordelen zodra die werkelijkheid is geworden, maar we houden inmiddels al even onze adem in voor nieuwe generatie AMD GPU's en CPU's.
Ik ben het direct met je eens dat niet iedereen zomaar 1000 euro uit kan geven.
Maar ook al kun je dit wel zo ook in mijn geval, dan betekend het toch niet automatisch dat je voor de hoogste prijs moet gaan, maar dit zo goed mogelijk af probeert te stemmen aan je behoeftes.
Iemand die Battlefield speelt op 1080 kan >10x zoveel uren en fun beleven dan iemand met een High end game configuratie :)
Ik nodig je uit om plaats te nemen achter mijn Pc dan kun je zelf constateren dat alles op ultra staat in de al eerder genoemde games. Dus zo bijzonder is deze kaart niet maar waarschijnlijk door jouw onderschat! Het is dus een aanname wat je doet dat het niet goed zou kunnen draaien. terwijl de praktijk en dus de feiten heel anders liggen.
Laten we wel zijn dat de ene game de andere niet is als het gaat op aansturen van een videokaart en het optimalisatie van drivers t.o.v. games.
Zo is het ook van de rest van je ijzer :+ Je kunt een dijk van een processor hebben maar als je geheugen, moederbord of videokaart brak is dan ben je weer een aantal % minder ver van huis dan een geoliede machine :*)

Ik probeer alleen maar aan te geven, dat we ons niet blind moeten staren op een aantal procent meer performance voor vreselijk veel meer geld.
Volgens mij gaat het altijd nog om de beleving in games daar moet de focus na mijn idee meer op liggen.

Ik kom uit de tijd van EGA videokaarten en veel I/O problemen! https://upload.wikimedia....ons/4/47/KL_Genoa_EGA.jpg
Maar ik beleefde in 1990 met Wing Commander 1 net zoveel gameplezier als nu met Starwars Battlefront, (misschien nog wel meer)

Als laatste, natuurlijk moeten we innoveren. Maar niet tegen elke prijs O-)

[Reactie gewijzigd door thepeet op 12 juni 2016 11:24]

Mooie review. Weet je misschien of er ook 1080 kaarten zijn die in een Cooler Master Elite 110 kast passen?
Ik heb nog geen korte kaarten gezien, het zal er ongetwijfeld aan komen overigens, al denk ik dat we eerst moeten wachten totdat Nvidia deze kaarten met een beetje tempo uit spuugt. Ik vermoed dat de productie momenteel dusdanig laag is dat ze eerst de vraag naar grotere gaming kaarten proberen te voldoen. Vooralsnog zijn de enige korte opties de Fury Nano, of een GTX 970 (of lager), anders moet je nog een poosje wachten.
op dit moment heb ik al een GTX 970 in mijn systeempje zitten het was gewoon even uit interesse :)
Ach, dan moet je in afwachting van een compacte 1080 toch wel prima kunnen gamen :D
Ja hoor. Als ik al iets zou upgraden zou het de cpu zijn ( I5 4460 ).
Mwah, daar moet je met gaming toch nog niet echt tegen een beperking aan lopen, of merk je dat al wel?
Sommige games zijn CPU intensief (Cities skylines bijvoorbeeld) en daar merk je het een beetje.
Die game heeft geen built-in benchmark neem ik aan?
Mocht je dat zien kan ik wel even een benchje draaien op een 6700k+970 o.i.d. Zonder built-in benchmark games vergelijken is echter wat matig :D
Uitstekende review, esthetisch ook duidelijk een van de mooiste 1080's die je nu kunt kopen. Kun je out of the box 3x DVI output weergeven of moet je met adapters gaan werken?
Dank je wel! :D

3x DVI? Je hebt één DVI en één HDMI, dus daarna zal je de drie DP's moeten gaan benutten.
De Asus GTX1080 Strixx zou met 2 x HDMI en 1 x DVI moeten komen, zelf kijk ik daar ook naar, om nou of 2 schermen te gaan vervangen of 2 x active DP adapters te moeten kopen mjah zit ik niet echt op te wachten, daar komt bij dat het niet altijd even soepel werkt.

Ik zat ook te kwijlen op die GTX1080 maar na de warmte problemen (hebben de 290x's ook) wacht ik lekker op de volgende stap. Kijken wat Vega gaat doen en dan is het nog afwachten hoe de beschikbaarheid is. Op dit moment is de FE ook nog lastig te krijgen.
De Strix heeft inderdaad 2x HDMI en 1x DVI.

MAar uh, warmte problemen? Deze kaart blijft veelal onder de 70 hangen zonder noemenswaardig geluid te maken. Dat Nvidia de veel mindere stock koeler (voor menig game-pc iig) als premium product verkoopt is natuurlijk wat... optimistisch :D Maar van warmterproblemen of throttling is hier echt geen sprake.
Sorry had iets duidelijker moeten zijn, de Fanboy Edition ging het om. Die werden/worden in een hoop gevallen getest/gebenchmarkt in een open test bed. De throttle problemen bedoel ik daarmee. Simpel op te lossen door of je max temp omhoog te gooien of je fans wat agressiever in te stellen.

Maarja daar liep ik ook tegenaan met mijn 290x. Niet dat ik ontevreden ben over de performance hoor, maar ik zou het leuk vinden om die 2 x 290x door 1 enkele nieuwe te vervangen zonder er op achteruit te gaan.

Ik wacht lekker af en kijk de kat nog wel even uit de boom, hopelijk geeft AMD wat tegengas met de Vega.
290X met stock koeler was inderdaad heel erg bedroevend :D Maar daar lag het even hard aan de chip zelf die zelfs met dikke aftermarket koelers die dingen toch aardig aan het werk moest zetten. Met het verbruik van de 1080 is er natuurlijk geen goed excuus om een throttling probleem te hebben. Blower-stijl koelers zijn soms gewenst, maar ik ontkom niet aan het gevoel dat dit gewoon luiheid is geweest waarbij meer aandacht was voor een nieuwe look dan inhoudelijke verbeteringen aan de FE :D
Waarom is 'overkill' voor alles onder de 1080p een minpunt? |:(
Dan koop je toch een andere kaart? 1070, 1060?
Lijkt mij toch prettig even samen te vatten voor mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is, of grafieken niet kunnen beoordelen, en wellicht het idee hebben dat deze kaart voor hun 1080p (zeker 60hz) scherm (merkbaar) betere prestaties gaat geven. Laat het zeker niet zo zijn dat je elk minpunt (of pluspunt) voor iedereen van toepassing moet zijn, ik neem aan dat iedereen daar zelf een beetje over na kan denken in plaats van zich blind te staren dat het onder het lijstje 'minpunten' staat. Bij gebrek aan een 'neutrale' set opmerkingen uiteraard he.
Ik zou zeggen: maak er een pluspunt van. Betekent namelijk dat mensen een veel goedkopere kaart uit de 1000 serie kunnen kopen voor 1080p :)
Dat zal bij de 1070 mogelijk als pluspunt komen, begrijp dat die hier volgende week gaat komen!
Hm, kan ook maar ik vind het scheef blijven als minpunt voor deze kaart.

Hoe dan ook, ik zie dat je nog veel recensies hebt om mijn werkdag mee te vullen. Heel goed want dat heb ik net nodig op deze vrijdag.
Hopelijk genoeg om een dagje mee te vullen, of twee :D
Geweldige review, mooie computer ook. :D
De kast viel me inderdaad ook op. Een goed iets dat NZXT een aantal kleur combinaties heeft :) Ik heb recent sinds 10 jaar weer eens een nieuwe behuizing gekocht, ook dezelfde maar dan volledig mat zwart (NZXT H440 als ik me niet vergis). Heerlijk kastje met top koeling en alles is erg mooi weg te werken!

[Reactie gewijzigd door EasyBoarder op 13 juni 2016 20:37]

Kleuropties kunnen nooit kwaad :D (Voor de consument althans, distris zijn er vast minder blij mee :D) H440 blijft m.i. een mooie op dat prijspunt!
Hele mooi en professionele review Foritain, echt impressed bij je uitleg en voorbereiding. Ook mooi dat je op de afsluiting opnoemt dat dit echt wel een kaart voor de liefhebber is en daarbij verwijst naar Steam Survey.

Toch 1 mierenneuk puntje (Wat je gewoon de volgende keer kan wegshoppen): De kopjes GPU Validation, VGA BIOS and Reviews hier - http://www.techtesters.eu/pic/MSIGTX1080/151.png kunnen wel weg, maar volgens mij zit je niet bij Techtesters, toch?

Pluim ook voor de introductiefoto met de baby en het wolkje :) Dat is nu net dat extra stukje persoonlijke flair (wat tevens zeer TWEAKER is!) wat ik graag lees bij een particuliere review.

Chapeau!
Dank je wel :D We hebben wat overuurtjes gemaakt de laatste dage om het snel mogelijk te maken. Steam Survey is natuurlijk niet perfect, maar wel een redelijke indicatie. Echter denk ik dat het ook wel een veilige stelling is dat deze kaart voor minder dan 5% voor de gamers is weggelegd :D

Mbt je puntje. Gelijk heb je. Specs overzicht van de MSI website is waardeloos (om te gebruiken in een review in elk geval) dus heb ik even gebruik gemaakt van de handige overzichten van TechPowerUp. TechTesters zijn 'wij' echter zelf (dame en ik), ons verzamelplekje van reviews en mocht er ooit tijd vrij komen hopelijk meer.

Mbt de kiddo :D Tja, onze trots he (of trots-en, twee jongens inmiddels), die mogen (moeten) gewoon lekker mee doen met al dat tech speelgoed. Ze zijn nog iets te jong voor het meeste (oudste is net 3), maar een beetje Skylanders of racen met een stuurtje gaat er al goed in :D
Dank voor je reactie. Ik volgde je reviews tot voor kort niet, maar ik was wel positief verrast door de persoonlijke touch die je aan de review had toegevoegd.

Betreffende het puntje:
Oh, Techtesters is o.a van jezelf? Dan moet ik zeggen dat de gelinkte foto ook zeker nuttig is :) Daar moet je zeker meer mee doen!

De kiddo-foto was echt leuk gedaan en past perfect bij Tweakers :) Ik zie erg veel potentieel, en qua afwerking doet het niet onder voor de ''big boys'' :)

Persoonlijke vraag misschien, maar ben je al eens benaderd om zulke reviews ook echt voor een gerenommeerde website te doen, of is dit nu nog ''hobby'' (Hetzij al behoorlijk uit de klauwen gelopen ;))?

Nogmaals: Chapeau voor het geleverde werk, want hier zit toch een partij werk in... :)
TT is enkel van mij en mijn vrouw :) Tegenwoordig doet zij de foto's, ik het schrijven, en het testen doen we veelal samen. Oftewel we zijn wat vrijer om het te maken zoals we willen, en we zijn het er ook wel over eens dat wij er meer plezier aan hebben als we tijdens het hobbyen ook de kids betrekken :D Oftewel, we proberen het persoonlijk te houden, met mate uiteraard ;)

Ben wel eens benaderd door een redelijk grote jongen (niet uit NL), maar naast werk e.d. is er maar beperkt tijd voor dit soort dingen, dus voor ons is het momenteel het interessants (en eenvoudigste) om het gewoon lekker zelf te doen zoals we willen :D Een flink uit de hand gelopen hobby zoals je al zegt, maar wel een hele leuke ondanks zoals je ook al zegt 'flink werk' :)

Wederom dank, dergelijke comments zijn zeker bemoedigend! Klinkt wat goedkoop, maar het is één van de pilaren die het reviewen voor ons leuk maakt en in stand houdt.
1 2 3 ... 6