Dragon Quest Heroes: The World Tree's Woe and the Blight Below, PC Review

Plainside 2 juni 2016, 171 views

Dragon Quest Heroes: The World Tree's Woe and the Blight Below, PC

Een uitstekend spel van de Dragon Quest Series vol met verhaal en een nieuw actie systeem dat goed werkt. Hoewel het niet goed werkt met een muis en toetsenbord is het perfect met een controller! De graphics zijn uitstekend gedaan en het spel ziet er goed uit.

Pluspunten

• Geen turn based vecht systeem
  • Goede graphics
  • Goed verhaal
  • Leuk party systeem
  • ¤37,- on sale

Minpunten

• Slecht te doen met Keyboard/Muis
  • Geen officele compatbiliteit met W10 met compatibility mode aan werkt het goed!
  • ¤50+ wanneer geen sale
  • Max 60Fps.

Stabiliteit Score: 2
Replaywaarde Score: 5
Besturing Score: 3
Geluid Score: 5
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 4

Eerste ervaring

Wanneer je het spel opstart merk je gelijk dat het een port is van de console versie naar PC. Aan het begin had ik er moeite mee om met mijn muis en toetsenbord te spelen. In het menu kon je ten eerste al geeneens je muis gebruiken voor de navigatie. Hierdoor verloor ik gelijk interesse in het spel totdat ik mijn controller kocht(Xbox One). Met de controller merk je gelijk dat het spel goed speelbaar is.

Gameplay

Het spel start met een aardig lange cutscene maar hier kan je van genieten! Het is vol gestopt met verhaal. Na de cutscene begint het avontuur als Hero de main character van de Dragon Quest Series. Zoals gebruikelijk start je met de standaard uitrusting een zwaard en armor. Het nieuwe hieraan is dat gelijk vanaf het begin je een aardig krachtige spell krijgt waarmee je low lvl vijanden kan neerhalen. Bij de eerdere delen moest je eerst lvl 5 zijn om je eerste spell te kunnen doen. Dit was dan vaak ook Heal en niet een aanvallende spell.

Ook hebben ze het vechten een nieuw likje verf gegeven. In plaats van een meer turnbased gerichte game is het nu echt een actie game! Het voelt soms wel als een hack 'n slash aangezien je twee buttons kan spammen. Waarvan één je standaard attacks doen die in een combo een special finisher hebben zonder MP kosten. En de andere die als finisher één van je spells gebruikt. Dit maakt het vooral leuk om een grote groep monsters om je heen te verzamelen je attack doen en vervolgens een spell erin gooien.

Wanneer je door de eerste paar levels komt begint het spel echt. Hier introduceren ze ook weer een nieuwe ervaring, switchen tussen party members. Dit is vooral handig wanneer een party member in een lastige situatie zit je neemt hem/haar over en bespaart jezelf een revive. Revive's in het spel kan je per area maar 4x doen(één voor elk party member). De items zijn genaamd Yggdrasil Leaves (Tree of Life/The World). Je kan deze ook vinden in een area maar dit is een rare gebeurtenis en mocht je er toch één vinden en hem niet gebruiken ben je de extra kwijt.

Beeld

Over de graphics valt niet veel te vertellen. Het spel ziet er goed uit maar hier en daar zie toch wel die zelfde boom als net. Ook maken ze veel gebruik van dezelfde textures in de gebieden. En gebruikelijk zijn de modellen van de NPC's overall te vinden. Wanneer je iemand ziet met een ander model weet je eigenlijk al dat ze "speciaal" zijn. Ze kunnen een nieuwe party member zijn of iemand met een speciale quest.

Geluiden en muziek

Als je bekend bent met de Dragon Quest Series dan weetje dat de sFX en Muziek overall altijd uitstekend zijn. Zo hebben ze bij DQ: Heroes het ook weer weten te doen. Overal waar je gaat komt het leuke en avontuurlijke muziekje met je mee (zolang je niet naar een area gaat). De muziek houdt je geconcentreerd op de game en je vergeet snel de tijd hierdoor. Meerdere keren dacht ik nog een halfuurtje en ik ga, en inmiddels ben je een paar uur verder. De geluiden tijdens het vechten zijn ook goed om aan te horen. Vooral wanneer je een spell gebruikt klinkt dit sterk en agressief.

Ook met je zwaard krijg je geluid effecten er bij. Soms klinken deze niet helemaal gelijk aan wat je ziet. Bijv. Zwaard slaat tegen armor van de vijand aan maar geeft geen metalen geluid, maar een dof geluid alsof je tegen een kussen aan slaat.

Besturing

Zoals eerder vermeld is het duidelijk dat dit spel een port is van de console. Gelukkig makkelijk op te lossen met de aanschaf van een controller. Zelf moest ik wennen aan de controle van het spel. Vooral zat ik te zeuren met de camera controlls Y-axis wel of niet inverted? Uiteindelijk gewoon normaal gelaten omdat het beter aanvoelde. Maar het blijft een rare ervaring voor mij. Dit komt omdat ik toch echt aan een toetsenbord en muis ben gewend.

Naast mijn persoonlijke punten speelt het spel goed met de standaard instellingen. Soms is het nog even wennen hoe ik ook alweer naar boven en beneden kijk. Iedereen zal snel aan de besturing wennen als je ooit een controller in je hand hebt gehad.

Presentatie

Hier gaat helaas het spel op achter uit. Zoals in de min punten boven vermeld is er geen standaard support voor Windows 10. Dit merkte ik ook af en toe tijdens het spelen. Visual glitches, gelukkig wel minimaal! Maar hiernaast loopt het spel als een trein! De FPS blijft stabiel bij de 60 zitten (limited).

Replaywaarde

Hoewel ik het spel nog niet heb kunnen uitspelen ben ik 100% zeker dat er een replaywaarde inzit. Nadat je de final boss verslaat ga je vaak de NG+ omgeving in. Ook kan je dan meestal een stuk van het verhaal her-spelen op een moeilijker niveau. Ook kan je dan ook het allerbeste gear krijgen als het de oude games volgt.

Kwaliteit & stabiliteit

Zoals ik al zei officieel geen compatibiliteit met Windows 10. Dit merk je pas na een tijdje het spel zal het begin goed lopen maar na een tijdje kom je een crash tegen! Gelukkig waren de dev's zo lief om een compatability mode in te voegen bij de configuratie. Hierdoor kan je het spel spelen zonder problemen. Helaas werkte deze setting niet altijd, ik had net een lastige boss verslagen en vlak voordat ik kon opslaan.... zwart en toen mijn desktop. Het spel crasht zelfs met de compatability mode aan helaas maar wel minder dan wanneer die uitstaat!

Een paar foutjes zie je wel tegenwoordig bij Triple A games. Hier kom je ze ook weer tegen maar het is geen Unity. De kleine foutjes die je tegen komt kan je voorkomen met de ingebouwde compatability mode en settings. Hiernaast krijg je een spel dat vol zit met verhaal en cutscenes. Ook het vechten is weer uitstekend gedaan. Hoewel ze afgestapt zijn van het turnbased systeem verwacht ik niet dat ze zich daar aan houden.

Ik zou iedereen het aanraden om zowiezo het spel een keer een kans te geven. Al vraag je later toch om een refund op steam!

Dank aan glenn van Pricewatch om de PC versie toe te voegen!!

Heb jij ook een Dragon Quest Heroes: The World Tree's Woe and the Blight Below, PC?