Logitech G35 Gaming Headset Review

Zontar 10 augustus 2009, laatste update op 10 augustus 2009, 17.653 views

Logitech G35 Gaming Headset

Pluspunten

• Microfoon lampje
  • Extra hoofdbanden
  • bediening op makkelijke plaats
  • perfecte noise cancelling
  • goede kwaliteit geluid en geluidopname

Minpunten

• soms irritante piep bij gebruik microfoon door software bug

Features Score: 5
Opnamekwaliteit Score: 4
Algemeen

Ik heb deze headset twee weken geleden gekocht bij azerty voor ongeveer 90 euro. Ondertussen heb ik deze getest met o.a. World of warcraft en Teamspeak. Over het algemeen ben ik te spreken over de kwaliteit die logitech met dit product biedt, op één punt na.

Features

De grootste feature van deze headset is natuurlijk de mogelijkheid om 7.1 surround sound te emuleren. Aansluiting gebeurd via USB, voor mij een uitkomst omdat ik deze headset niet achter in me computer hoef in te pluggen maar gewoon bovenop in een usb slot kan stoppen. Logitech heeft daarbij in hun software voice morphing meegenomen. Dit is een leuk extraatje maar niet vereist. De eerste keer dat je dit aanzet op Teamspeak tijdens een raid en vervolgens de hele raid als space squirrel toespreekt is echter priceless :)

Verder zit er in de doos nog twee extra hoofdbanden. In deze hoofdbanden zit een ander soort schuim. Je kunt dus zelf beslissen hoe zacht of stevig de hoofdband op je hoofd aanvoelt. Bevestigen van de hoofdbanden gebeurt met klittenband. Deze constructie is stevig genoeg om niet te gaan schuiven of los te raken als je bezig bent.

Als kers op de taart heeft de headset zelf nog een aantal knoppen ingebouwd op de linker schelp en heeft het microfoontje een rood lampje. De knoppen op de headset zijn onder andere om het geluid te verhogen/verlagen, 7.1 sound emulatie aan of uit te zetten, microfoon te muten, en 3 programmeerbare knoppen.

Kwaliteit geluid

Om eerlijk te zijn heb ik de 7.1 sound nog niet goed getest. Ik vind dit vaak hol en raar klinken en ik heb liever een wall of sound op me dan een uiterst precieze weergave waar het geluid vandaan kwam. Als ik echter 7.1 sound aanzet en in Ironforge sta, kan ik moeiteloos met mijn ogen dicht horen wanneer iemand links voor bij mij loopt of rechts. Zelfs als deze persoon rondjes om mij heen begint te rennen kan ik zijn of haar positie op een graad of 10-15 nauwkeurig bepalen.

Zonder emulatie klinkt deze headset gewoon zoals het moet. Geen uitblinker maar ook geen baggerkwaliteit. De bas klinkt gewoon goed laag en hoge tonen worden ook gewoon netjes ten gehore gebracht.

Wat mij wel ERG heeft geïrriteerd is dat er een zeer hoge piep kan ontstaan in de rechterschelp zodra de microfoon wordt gebruikt. Als ik bijvoorbeeld Teamspeak gebruik krijg ik een voortdurende nauwelijks hoorbare hoge piep in mijn rechterschelp. Deze toon stopt pas wanneer je de computer reset. Het afsluiten van bijvoorbeeld Teamspeak helpt dus niet. Op internet wordt dit toegeschreven aan een software bug die binnenkort met een patch wordt verholpen. Niet iedere headset schijnt dit bovendien te hebben.

Kwaliteit microfoon

Het geluid dat opgenomen wordt door de microfoon is van zeer goede kwaliteit. In testjes die ik heb gedaan krijg ik gewoon een helder geluid, en eigenlijk geen achtergrond geluid wat gewoon heerlijk is.
Guildies op Teamspeak geven ook aan dat ik zeer helder te verstaan ben en de microfoon bijna nooit 'overslaat' door een teveel aan geluid.

Gebruiksgemak

Qua gebruiksgemak spant deze headset de kroon. Er zijn zoveel kleine dingetjes goed aan deze headset dat ik echt het gevoel krijg dat Logitech weet wat een 'gamer' wil. De headset is goed te dragen, zelfs voor mensen met een groot hoofd zoals ik en die daarbij ook nog eens brildragend zijn. Zelfs na gaming sessies van 3-5 uur voel ik nog steeds niet dat de headset op mijn hoofd zit, wat voor mij aangeeft dat deze nergens te hard op mijn hoofd drukt. De verschillende hoofdbanden helpen hierbij.

Daarbij sluiten de oorschelpen echt elk geluid van buiten goed af. Buren in de tuin zijn niet meer te horen, familieleden 2+ meter van je vandaan hoor je ook niet meer. Je wordt dus echt het spel ingezogen. Zelfs als iemand naast je gaat staan hoor je die persoon eigenlijk niet, wat misschien niet altijd handig is (lees: vriendin die heel verhaal vertelt maar wat jij niet hoort) maar wat wel de kwaliteit van de 'noise cancelling' benadrukt.

Verder is alle bediening van het koord afgehaald. Nooit meer zoeken naar dat stukje plastic ergens 'down the line'. Gewoon meteen naar je linkerschelp grijpen en doen wat je wil doen. De microfoon is weliswaar niet helemaal naar je mond toe te draaien, maar kan genoeg gericht worden. Dat deze microfoon niet helemaal draaibaar is, is logisch.

Op het puntje van de microfoon zit namelijk een rood lampje dat verschillende functies kan hebben en tijdens het gamen eigenlijk in je gezichtsbeeld komt als een 'red laser dot'. Een functie die het microfoontje laat oplichten als je praat ontbreekt jammer genoeg.

Bouwkwaliteit en afwerking

De afwerking van deze headset is goed. Nergens op de headset zitten lelijke plastic gietnaden of dergelijke. De bouwkwaliteit is gewoon goed. Het USB koord is te vergelijken met dat van een G5 of G9 (dus met zon 'mesh' om de draad) alleen 2-3x dikker. Deze zit ook goed vastgegoten aan de linkerschelp en zal niet snel kapot gaan als hier aan getrokken word.

Zoals al eerder vermeld heb ik ongeveer 90 euro betaald voor deze headset. Dat is erg veel geld voor een headset. Waarom ik deze toch heb aangeschaft is omdat ik alles zo ongeveer uit de G-series van Logitech heb en daar goede ervaringen mee heb.

De verwachting van mij was dat dit ook zo zou zijn bij dit product. Na twee weken testen is die verwachting ook helemaal waar gemaakt. De prijs / kwaliteit verhouding is daarom naar mijn mening 'goed'.

Heb jij ook een Logitech G35 Gaming Headset?

Ik heb sinds 3 maand ook een logitech g35, alleen als ik geluid afspeel wat zacht begint of bijvoorbeeld in een stille cod 4 omgeving dan hoor ik een irritante ruis. dat heeft te maken met de usb aansluiting van bij mijn jack headset heb ik dat niet.

heeft iemand dit zelfde probleem ook? of hoe kan ik dit oplossen?
zoals al eerder gezegd hierboven: het is een bekend probleem met de G35 dat er ruis/piep ontstaat als de microfoon aanstaat. Dit gebeurt niet alleen met bv Teamspeak of Ventrilo, maar ook met games die bv voicechat ingebouwd in het spel hebben.

Logitech heeft dit probleem inmiddels opgelost in de fabriek:

Hi All,

The root cause for the high pitched whine some users have noticed has been found. A modification has been made at the factory to eliminate the issue. This modification has been tested with all applicable operating systems and has passed all tests.

The replacement stock is en route from the factory and should be in place in 2 weeks time. As soon as it is available I will post a notice. After that time please contact Technical Support and ask for a replacement headset.

If you call before that time you may get an unmodified set.

Thank you all for your patience.

in dat forum staat ook na welk modelnummer het probleem is opgelost en hoe je dat modelnummer kan vinden... alleen ben ik even te lui om het hele topic door te zoeken.

Voor een quick en dirty fix is er echter een andere manier:

Bovenste reactie:
If you have a G35 headset with the high pitched noise in your earphones, please contact Technical Support for a replacement.

There is no point at this time in taking your headset back to your retailer as it cannot be guaranteed that their stock will have the fix applied.

The PID of units that will not show this behaviour is 943 or higher.
Goede review. Als je nu weer voor de keuze gesteld zou worden, zou je deze dan weer kiezen?

Hoezo slechte eigenschap
(lees: vriendin die heel verhaal vertelt maar wat jij niet hoort)
Na een goed halfjaar gebruik kan ik zeggen dat ik inderdaad weer voor de G35 zou hebben gekozen. Ik heb de headset nu een aantal keer meegenomen naar een LAN-party en het is een verademing met mijn oude headset. Geluid komt beter over en mijn oren zijn niet stuk na 5 uur.... andere headsets duwen vaak mijn bril in de zijkant van mijn hoofd.

Ik heb hem echter wel voor RMA gestuurd een tijdje geleden. De piep die ontstaat tijdens praten door de microfoon en dan blijft vond ik irritant. Dit is een erkend fabriekprobleem dat na serienummer x.x is opgelost. Bedrijf waar ik de G-35 had gekocht ging mee in de RMA en stuurde geheel nieuwe headset op. Deze was echter nog steeds onder dat serienummer en heeft hetzelfde probleem.

Ik heb toen maar beslist om de nieuw toegestuurde headset te houden. Ik zit op het moment weinig op Vent of TS en als ik er zit lijkt de piep heel wat minder dan bij de eerste headset.

leuk feitje: Het ding is niet stuk te krijgen. Op de eerste was ik echt zuinig. De tweede headset is onderhand al stuk of 15x gevallen, 2x glas cola/water over heen, 1x
semi-wurg actie op een LAN en éénmaal half geplet door een kilo of twintig computer apparatuur in de kattenbak. Nog steeds is de headset puntgaaf en werkt hij uitstekend.
Zeer goede review en dit heeft zeker voor mij geholpen om deze headset aan te schaffen. Ik heb deze headset nu binnen en uitvoerig getest en ik ben er zeer tevreden over. Ik zou deze zo aan iemand anders aanraden!

Jammer dat sommige mensen alleen maar klagen in de reacties over de review ipv dat ze iets zeggen over de headset.....
Dit kun je ook opvatten als opbouwende kritiek, waar niks mis mee is.
Hierdoor kunnen toekomstige reviews beter worden, en hebben meer mensen er wat aan.

Het is zeker een goede review, mist alleen de finishing touch.
Door highmastdon, dinsdag 21 september 2010 16:29

Is er iemand die hiermee CoD4 speelt (clanwar cq clanbase etc.) en daarmee wat uitsluitsel kan geven over de 7.1 in het spel?

Goede vraag.

Ben ik ook benieuwd naar.
Als je een weekje ongeveer kunt wachten kan ik hier wel feedback over geven. Ik heb zelf de G35 gekocht kort geleden maar ben nog in afwachting voor mijn nieuwe moederbord. aangezien ik cod4 speel ga ik gelijk testen wanneer mijn mobo weer terug is.
Heeft iemand wel eens het probleem , dat het geluid wegvalt en alleen weer terug is te krijgen als je de usb stekker er een paar sec. uit haalt.
Ik heb het vaak, als ik bijvoorbeeld een filmpje kijk op youtube o.a. dat het filmpje ook niet na een paar seconden door loopt en er ook geen geluid is. Haal ik de usb stekker er een paar seconden uit en de broweser afsluit, daarna de usb kabel weer aansluiten en dan is alles weer prima.

Ook het zelfde probleem met Teamspeak de hoge piep in de rechter schelp.

Verder een perfect geluid en een super duidelijke microfoon en draag comfort.
kan deze ook gebruikt worden voor de ps3?
Deze werkt niet op de PS3 ( Of nog niet ) omdat de PS3 nog geen ondersteuning heeft voor USB Audio apparaten.
Echter staat er op het Logitech forum wel een bericht dat het met de Voice Chat wél werkt.
Vraag werd een paar maanden ervoor al beantwoord.

[Reactie gewijzigd door Ves op 22 maart 2011 14:24]

Ik heb deze headset sinds vanmorgen en ik na een paar testjes ben ik erg blij over de comfort en de geluidskwaliteit (zowel over de speakers als over de microfoon).
Waar ik echter niet echt over te spreken ben, zijn de 3 zogenaamde aanpasbare knoppen (G-buttons). In de vele advertenties en reviews kwamen ze naar voren als zeer handige knoppen voor gamers, echter wat blijkt nu, ze zijn slechts bruikbaar bij een zeer beperkt aantal programma's!
Ik heb verschillende fora doorgezocht en het blijkt dat Logitech geenszins van plan is om hier een update voor uit te brengen, vind het toch wel een groot gemis (en deels misleidend).
Ondervond het zelfde, was er niet blij mee
ik ondervond hetzelfde toen ik 6 jaar geleden mijn logitech g15 blue version aanschafte:
18 modificeerbare toetsen en verschillende profielen, dus een totaal van 18 x 4 aan modificeerbare toetsen, en als je de onbeperkte mogelijkheden wilt kunnen gebruiken moet je zelf de path uitschrijven... of gewoon te gebruiken als macro-toets en dan zelf iets instellen bijv een auto-iets, wordt anders gezien als hack in een game, en dan doe je het met je headset.... legaal dus
G-buttons
Met de standaard meegeleverde software heb je inderdaad heel beperkte mogelijkheden qua instelbaarheid van de G-knoppen. Dit kwam in eerste instantie ook als teleurstelling naar voren, maar wat blijkt: er is ondertussen een software uitbreiding gekomen, die je de G-knoppen zeer uitgebreid laat modificeren (van Multi-keystrokes tot Textblocks, Hotkeys, Shortcuts en zelfs eigen gemaakte functies). Daarbij geeft het je ook nog een extra equaliser en de optie om de invidiuele kanalen aan te passen.
Updaten die drivers dus!!! :)

Comfort
Ik heb deze headset zelfs dus ook sinds een dikke week en hij bevalt echt goed. Ben normaal niet zo'n koptelefoonman, maar deze blijven lange tijd goed comfortabel. Ze sluiten mooi af en isoleren goed, zonder zweterig te worden. Kan ze dus lange tijd comfortabel dragen.

7.1 Surround
Was in het begin wel skeptisch over de geluidskwaliteit bij muziek luisteren ivm met het 7.1 gedoe, maar uiteindelijk vind ik het heel prettig luisteren. Het geeft de indruk dat de muziek in de kamer om je heen zit ipv als een muur tegen je oren gegooid wordt zoals normaal het geval is. Ik game zelf niet heel veel, maar je kunt wel daadwerkelijk geluiden om je heen orienteren. Vanzelfsprekend lukt dit beter met mijn 5.1 speaker set, maar het 7.1 systeem doet zijn naam goed aan!

Geluid
Het geluid klinkt verder ook lekker vol en kan genoeg bass produceren voor bij films en games. Ik ben geen echte audiofiel, maar ik waardeer goed geluid en dat krijg je met dit ding zeker. Wel een minpunt vind ik de volumeregeling, het regelrolletje werkt prima, maar hij kan niet zacht genoeg. Als je je geluid naar 0% draait hoor ik de muziek nog steeds in een stille ruimte. Dus als je daadwerkelijk wilt muten, moet ik toch naar de mute-knop op mijn keyboard reiken. Verder heeft de USB aansluiting het gevolg dat je niet snel kunt wisselen tussen je speakers en je headset. Maar dit laatste is eerder een beperking van Windows dan van deze headset. Gebruikmakend van AutoHotkey en deze workaround, kun je alsnog redelijk gemakkelijk wisselen mbv een toetsencombinatie.

Al met al was het een dure aankoop, maar na even (handmatig) upgedate te hebben, krijgt je toch echt waar voor je geld. Topproduct!

[Reactie gewijzigd door Ger0ne op 10 januari 2012 13:38]

Dat van die piep weten ze ook al sinds eind mei...

leuke review trouwens

[Reactie gewijzigd door Nikeo op 10 augustus 2009 11:40]

leuke uitgebreide review. met een paar foto's erbij was 4 sterren geweest, maakt het toch een beetje af vind ik altijd.

Wat betreft die piep, dat is inderdaad irri. Jammer dat het 7.1 geluid hol en raar klinkt, dat is toch een beetje de trekpleister van deze telefoon lijkt me? anders kun je net zo goed een Senheisser doen voor dat geld. :(
even ter correctie: In de review geef is het misschien onduidelijk maar ik bedoel dat ik zelf surround sound altijd beetje raar vindt klinken. Dit kan met mijn gehoor te maken hebben, mijn eigen computer etc. Dat is niet gelimiteerd aan alleen deze headset ;)

En foto's tja, heb er nog voor gestaan om ze wel te plaatsen, maar om nou een paar slicke promo foto's van logitech website af te halen vind ik niks, ik 'jat' liever niet uit andere reviews en beschik zelf op het moment even niet over een eigen camera. dan houdt het snel op met foto's :9
Ik heb deze headset zelf ook sinds een weekje. Muziek luister ik liever op 2.1, gamen en films kijken vind ik dan weer fijner met 7.1. Met surround sound aan klinkt muziek namelijk heel vreemd, alsof het op de achtergrond gespeeld wordt, terwijl games en films in mijn oren juist weer heel vreemd klinken op 2.1, alsof alles direct naast je oor gebeurd. Gelukig zit er een schuifje om over te schakelen van stereo naar surround achterop de linkerschelp, dus je kan binnen een paar seconden omschakelen.
opzich leuk geschreven maar je had het wat uitgebreider kunnen doen

je zegt dat hij verschillende functies heeft en dan noem je alleen wat hij niet heeft ,een beetje raar..

maar het is een tip voor je volgende review