Grado SR80i (Zwart) Review

stijntjeuh 14 augustus 2009, 16.002 views

Grado SR80i (Zwart)

Pluspunten

• typische Grado huissound (voor sommigen echter een nadeel)
  • stevig
  • ik vind hem er goed uitzien, anderen zullen daar waarschijnlijk anders over denken
  • goede kabelkwaliteit
  • prijs
  • geen versterker nodig

Minpunten

• buitenkant oorschelpen voelen plastiekerig aan
  • inhoud van de doos maar magertjes (zie review)

Ik schrijf deze review omdat ik erg tevreden ben van mijn aankoop en mijn ervaring graag zou willen delen met mijn medetweakers. De koptelefoon is ongeveer een maand in mijn bezit en kan me nog steeds erg bekoren. Ik zeg het volgende wel al op voorhand: ik ben geen audiofiel, maar eerder iemand die wel van een goed stukje muziek kan genieten. Ik kan goede geluidskwaliteit dan ook ten zeerste waarderen, maar een gebrek aan geld en zin om duizenden euro's aan hifi uit te geven, voor net dat tikkeltje betere geluidskwaliteit, maken me tot een muziekliefhebber en geen audiofiel. Ook heb ik enkel de mogelijkheid om maar met 1 koptelefoon te vergelijken (AKG K501). Dit is een tamelijk high-end koptelefoon van ongeveer 10 jaar oud, maar dat wil niets zeggen.

Rede van aankoop
Ik was dus op zoek naar een goeie koptelefoon, van maximum 150¤. Zoals het een tweaker behoort heb ik eerst wat 'onderzoek' gedaan: kijken wat er op de markt is en tegen welke prijs, en de beschikbaarheid in Belgie nakijken. Na het lezen van honderden reviews en half Head-Fi afgezocht te hebben, kwam ik tot het besluit dat ik een Grado wou, een Grado SR80i uit de prestige series om precies te zijn. Hij werd in reviews altijd beschreven als de beste koptelefoon allertijden voor de goedkope kostprijs. Zijn geluid werd omschreven als warm en zeer natuurlijk, perfect voor rock. Ik wist dadelijk dat dit iets voor mij was.

Hè? Grado?
Tot voor kort was het ook voor mij nog een compleet onbekend merk. Alle Grado's worden geproduceerd in New York, USA. Het is geen massaproductie zoals bijvoorbeeld Sennheiser, maar eerder klein en sommige delen worden gewoon met de hand in elkaar gezet, geen machines dus. Bekijk anders deze fotoreportage maar eens:http: //www.gradolabs.com/frameset_main.htm
Iedereen die een beetje bekend is met audio, weet dat Grado een erg uitgesproken 'huisklank' heeft. Je houdt ervan, of je haat het. De klank wordt omschreven als warm, gedetailleerd en erg natuurlijk. Hier kan ik me na vele luisteruurtjes perfect in vinden.

Verpakking en levering
Na lang zoeken heb ik dan toch een dealer van Grado gevonden in Limburg. Na wat op en af gemail had ik de koptelefoon besteld en na 5 dagen was hij aangekomen.(lag wel een zondag en feestdag tussen) Over de levertijd ben ik dus goed te spreken. Wel had het dealernetwerk wat uitgebreider gemogen, maar misschien is het expres klein gehouden, omdat het toch een A-merk is en enkel bij de betere audiohandel verkrijgbaar is. De Grado SR80i komt in een simpele rechthoekige doos, zoals je op de foto's kan zien. Maar nog veel belangrijker: de inhoud:
-de koptelefoon
-blad met beetje uitleg + een waarschuwing voor gehoorbeschadiging
-stekkertje voor van 3.5mm naar 6.3mm te gaan.
Er zit geen handleiding of dergelijke bij, ook niet nodig, want zo ingewikkeld is het product niet :P Toch mis ik een beetje merkdocumentatie, een foldertje van hun andere producten bijvoorbeeld, dat vind ik altijd leuk om in een doos te vinden.

Kwaliteit geluidsweergave(zeer goed)
Dit is uiteindelijk toch de belangrijkste factor waarvoor je een koptelefoon koopt. Dit kan ik eigenlijk in 1 woord omschrijven: prachtig! Ik zal even toelichten waarom. Grado producten hebben de typische huisklank zoals in het kopje hierboven beschreven. Die klank lijkt wel voor me op maat gemaakt te zijn. Ik kon voordien met in-ears wel een warmere klank forceren door met de equalizer te spelen, maar dan krijg je als gevolg dat alles een beetje minder zuiver klinkt. Nu kan ik met de equalizer gewoon flat toch genieten van een prachtig warm, zuiver geluid. De bassen zijn aanwezig, maar niet overdreven en klinken heel natuurlijk en strak. In het hoog overtuigt het beestje door allesbehalve schelle, maar heel zuivere hoge noten weer te geven. Ik vind de klank ook heel natuurlijk, minder artificieel als de AKG K501. Door een combinatie van al deze factoren, is elke luistersessie weer een genot voor het oor en wordt het geluid niet 'vermoeiend', zoals ik vind dat bij de AKG wel het geval is. Ik weet niet echt waar ik het moet plaatsen, hier dus maar: hij heeft geen versterker nodig om goed geluid voort te brengen, 't werkt perfect met m'n ipod nano 4g.

Inspelen
Op internet lees je soms wilde verhalen over wat een slecht geluid hun dure koptelefoon voortbracht en een paar dagen later dan de hemel voor hun openging. Dikke zever. Ik kan begrijpen dat de drivers een beetje moeten 'loskomen' enzo, maar een groot verschil zal het niet maken. Ik ervaar een verschrikkelijk kleine verandering bij dit model, namelijk dat de bas een heel klein tikje smoother klinkt. Voor de rest is geluid hetzelfde als recht uit de doos.

Gebruiksgemak(goed)
Voor vele eigenaars een groot discussiepunt: het draagcomfort. Eigenlijk snap ik niet wat er slecht aan is. De hoofdtelefoon is van het 'open' type. Dit wil zeggen dat hij geluid naar binnen en buiten lekt door het roostertje. Hij omsluit je oren niet, en staat op je oren. Persoonlijk vind ik dat een pluspunt, velen denken daar anders over. Bij een gesloten type dat m'n oren omsluit heb ik ervaren dat de onderkant van de oorkussens na ongeveer een uurtje onder m'n kaak beginnen duwen, en dat is erg vervelend en irritant. Een nadeel van het open type is dat als het warm wordt, je met rode, overhitte oren zit. Aangezien het in België maar enkele dagen per jaar echt warm is, vind ik dat geen ramp. Je kan de koptelefoon op de maat van je hoofd maken door het hoofdband gedeelte over een ijzeren pin naar boven of beneden te schuiven. Na enkele uren wordt het toch tijd om je oren even te laten 'ademen' en hem dus even af te zetten, maar dit ervaar ik ook met de AKG, dus ik vermoed dat het een normaal fenomeen is.

Hier heerst simpliciteit! :o

Design
Ook dit vormt wel eens een rede van discussie. Ik vind het design geslaagd, het ziet er stevig en wel erg retro uit. De koptelefoon roept voor mij werkelijk een retrogevoel op, anderen zullen het omschrijven als oubollig en gedateerd. Maar ook het retro design is eigen aan Grado, dus je weet waar je voor kiest!

Ziet er lekker uit! :Y)

Bouwkwaliteit en afwerking(goed)
De SR80i voelt stevig aan en ik vermoed dat dit ook zo is. De buitenkant van de oorschelpen zijn echter erg 'plastiekerig' en niet zo goed afgewerkt. Voor mij doet dit echter geen afbreuk aan het geheel. De hoofdband is eigenlijk gewoon van ijzer en er is een lederen band overeen geschoven. Als je het te fel openplooit, is er dus geen weg meer terug. De kabel is overdreven dik, maar dat kan enkel goeds betekenen voor mij. (Ik heb geregeld last van kabelbreuk) Over de lengte ben ik ook goed te spreken,(ongeveer 2m) niet te lang en zeker niet te kort. Op de plaats waar de 2 kabels van de oorschelpen samenkomen zit een stevig, driehoekig plastiekje. De koptelefoon werkt met de reguliere 3.5mm aansluiting, maar er zit ook een 6.3mm stekkertje bij dat je er gewoon opklikt voor als je hem op een versterker wil aansluiten. Het stukje kabel net boven het stekkertje durft bij mij wel eens schade oplopen, maar ook dit ziet er zeer solide uit!

Stevigheid voor alles! :D

Om de dikte van de kabel te illustreren: de rechtse is van de SR80i, linkse van de K501 :P

Prijs(zeer goed)
Ik heb hem kunnen bemachtigen voor slechts ¤121. Dit is al een aardig bedrag voor een 'stomme' koptelefoon, maar hij is zijn geld meer dan waard. Voor die prijs zal je onmogelijk gelijkwaardige koptelefoon vinden, laat staan een betere! Als je een koptelefoon rond die prijsklasse zoekt, raadt ik je hem ten zeerste aan, sterker nog, als je een budget tot ¤200 hebt, zou ik hem in overweging nemen en de rest in iets anders investeren. Want naar mijn mening kan hij prima concurreren met zijn collega's van de prijsklasse ¤150-¤200.

Prachtige koptelefoon met de typische huissound van Grado, stevig en het is werkelijk een koopje, z'n geld driedubbel waard.

notes:
-geluid is zeer persoonlijk, ik kan merk A bullshit vinden en merk B erg goed, bij jou kan het net omgekeerd zijn.
-dit is mijn eerste review van een koptelefoon (en mijn tweede op tweakers!), ik hoop dat ik het er goed vanaf heb gebracht.
-zie je een spelfout, vind je de review goed of net barslecht, zou je graag iets zien veranderen, zie je iets dat niet klopt, laat gewoon een reactie achter, daar dient het voor.

Changelog
-Tijdens het schrijven van de review wist ik dat ik iets vergeten was, maar niet wat. Nu schiet het me te binnen: design! Klein kopje design dus toegevoegd
-enkele plaatjes met comments en en een zin over de kabellengte toegevoegd
-Grado logo toegevoegd en kopje inspelen erbij gezet

Heb jij ook een Grado SR80i (Zwart)?

Ik vind het wel apart dat je het draag comfort als even goed/slecht beschouwd als een akg.
Ik kreeg er bij een uitgebreide test binnen 10min al last van.

De geluidskwaliteit is wel meer dan super, maar dat is persoonlijk denk ik.
Je moet wel echt van het in your face karakter houden die de grado's brengen.

Er zitten trouwens best wel hoorbare verschillen tussen de verschillende types en vond de SR125 voor de prijs het beste geluid geven.
Na de SR125 betaal je namelijk flink voor een minimale upgrade.

Ik heb zelf de Allesandro ms-1 gehad, die zou qua klasse tussen de SR80 en SR125 vallen voor maar 99dollar inclusief verzenden.
Hij komt wel uit dezelfde fabriek, maar heeft absoluut een andere sound.
Veel zachter dan de grado's.
Wellicht daardoor wel voor wat meer muziek soorten geschikt, ik vond het echter maar een saaie headset in vergelijking met de grado's.

Wat betreft prijs/kwaliteit zijn het inderdaad prima koptelefoons.
Maar geloof het of niet, Philips doet het ook prima in dat segment die hebben alleen het euvel dat ze qua bouwkwaliteit erg mager zijn.

[Reactie gewijzigd door Sinned123 op 8 augustus 2009 09:50]

Prima review, inhoudelijk heb ik een opmerking:

Je beschrijft de headphone als open omdat deze op je oren zitten, dit klopt niet.

Headphones die op je oren zitten zijn "supra-aural".
Headphones die om je oren gaan zijn "circum-aural"

Een open headphone heeft een open behuizing, zoals alle Grado's, (zie roostertje) en lekken daardoor geluid, naar binnen en buiten.

Verder ben ik het helemaal eens met je review, heb zelf de 60, 80 (non "i") en de 325i.
Joe,

Als je nu mag kiezen tussen de 60i of 80i. Welke zou je dan aanraden?
Ik kan de 60i overnemen van iemand voor 70,- of de 80i voor 119,- bestellen online in NL.

Kun jij de keuze wat gemakkelijker maken?

Is de 80i hoorbaar beter? Uiteindelijk ga ik nl. voor luistergenot en lange termijn ;-)

Muziekkeuze: Dance, Jazzy, Latin/Flaminco, Top40. (op iPod & iPhone)

Is met name de bass strakker/duidelijk punchier?

Ik hoor het graag!
Weet ik, maar ik ga een product liever zelf halen en eerst even bekijken alvorens het te kopen. Deze is dan weer veel duurder: http://www.hifitogo.nl/grado-sr80i.html
Wat vind je van de review zelf?
Mooie review! De koptelefoon zelf ziet er niet super uit wat mij betreft, een beetje gedateerd. Maar het gaat om draagcomfort en hoe hij klinkt wat mij betreft, je ziet hem zelf toch niet als je hem op hebt.

Dikke kabel inderdaad, ik vraag me af of dat voor een stukje bescherming tegen kabelbreuk is, of dat ze ook dikkere binnenkabeltjes hebben.
De Allesandro serie is klinkt inderdaad compleet anders, vlakker en niet zo warm als andere Grado's. Geef maar tips om de review te verbeteren, want ik vind 3 sterren maar magertjes :|
Ok, thanks voor de tip, wist ik niet |:( Aangepast in de review :*)

[Reactie gewijzigd door stijntjeuh op 13 augustus 2009 20:30]

Allereerst even een compliment: echt prachtige review! Leuk geschreven, leest makkelijk weg en je geeft voldoende info, zodat je weet wat je krijgt als je het product koopt. Even daar gelaten dat de geluidsbeleving heel persoonlijk is.

Zelf heb ik de Grado SR80i een half jaartje geleden gekocht. Direct van turntablelab in america. Was totaal 80,- euro kwijt met een maandje later een douaneheffing van afgerond een tientje.

Ik kan me helemaal vinden in deze koptelefoon. Muziek is echt intens genieten, maar ook een potje COD WaW spelen gaat super. Het geluid is zo helder, dat ik vaak allang iemand hoor aankomen, voordat ik hem gezien heb. Als ik over m'n speakers speel dan mis ik echt m'n edge.

@ DNS666: Ik zit te overwegen om de SR325i aan te schaffen, vanwege de metalen behuizing. Weet jij of dit wel een echte upgrade is t.o.v. de SR225i en de SR80i?
Heb je die SR325i toevallig ook geluisterd? Zoja, waar?
De dikke kabel is voor afscherming.
In een 'normale' hoofdtelefoonkabel zitten 3 gevlochten koper aders afgeschermt met een coating, bij grado zijn het 4 aders afgeschermd door middel van (syntetisch)rubber. Zo zit dat bij mijn SR60i in ieder geval. Dit hebben ze gedaan om links en rechts beter gescheiden te houden voor een beter stereobeeld.

MVG
Ik heb bij Wilbert in Utrecht uitgebreid kunnen uitproberen. O.a de 60 de 80 en de 225 en ja ik hoorde wel verschil. ook een hoop andere koptelefoons uitgeprobeerd, ik kan het jullie aanraden. Wilbert laat je lekker met rust en met je ipod of phone kun je van alles en nog wat uitproberen van 100, tot >300,-. Wat mij opviel aan de Grado's was wat ik een mooie geluidscheiding vind. Ik ben misschien geen geluidsfreak, maar het met elkaar vergelijken van verschillende koptelefoons laat uiteindelijk wel duidelijke verschillen horen. Zo heb ik thuis tot volle tevredenheid B&W speakers en was dus benieuwd naar de B&W koptelefoons die eigenlijk een beetje buiten budget vielen <200,-. Wel mooi om te zien, maar uiteindelijk vond ik het een wall of sound die eruit kwam een soort brij. Bij de Grado is het mooier geschieden, maar ja smaak is persoonlijk. Ik hoorde ook verschil tussen de diverse Grado typen, hoe duurder des te beter het totaal geluid, hoorbaar. De vraag is alleen wat heb je er voor over? De 60 heeft ook een prima geluid, wat 'ieler' dan de 80. En zo gaat dat per model omhoog. Voor mij was dan het verschil na de 80 het geld niet echt waard. En ja de metalen behuizing lijkt beter dan de wat plasticachtige van de 80 en de 60, maar ik heb nog geen seconde spijt. elke dag ben ik weer onder de indruk van de geluidskwaliteit. Prachtig vol geluid, helde scherp, indrukwekkende bas kortom aanrader. De uiteindelijke doorslag gaf ook het design. Hoewel retro vind ik het mooi slank, minimalistisch bijna, wat een stuk mooier op (mijn) je hoofd staat dan al die dikke opgevulde dingen.
Verder ben ik het helemaal met de review eens, de open techniek maakt het idd meer hoorbaar voor de buitenwereld dt is een nadeeltje. Voor de rest heel veel luisterplezier voor je geld!