Specificaties 4-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Asustor AS1004T Review

Kerberos84 17 mei 2016, 3.893 views

Asustor AS1004T

Solide NAS voor een kleine prijs

Pluspunten

• 4-bays
  • Discreet
  • Vele plugins

Minpunten

• iets te strenge beveiliging

Kwaliteit voeding Score: 4
Situatie

Na jaren met een D-Link DNS323 te werken werd het tijd voor vernieuwing. Ik zocht een NAS met meer dan 2 schijven, minstens 1 GBit aansluiting, en een redelijke CPU. En vooral, een mooie prijs.
Op iBood kwam dan deze NAS voorbij, aan een prijs van 199,95 euro. Na een korte zoektocht op internet en enkele reviews te lezen heb ik me dan deze NAS aangeschaft.
Ik gebruik deze NAS voornamelijk als externe opslagplaats en backup voor foto's. Idealiter kan ik er ook enkele webpagina's op laten draaien in de toekomst, en foto's delen met familie.

Unboxing

De doos is een standaard, witte doos, met een afbeelding van de NAS, en wat commerciŽle praat (zoals "More Than Just Storage"), aan ene zijkant staat wat info over AIMaster en wat uitleg over Apps, aan de andere zijkant staan wat afbeeldingen over "centrale opslag voor videos, muziek, foto's en bestanden", "toegang van overal", en "streaming afspelen van multimedia voor je thuis". Standaard NAS-stuff dus. Bovenaan de doos is er nog een hendel om hem makkelijk te dragen. De achterkant staat vol met vertalingen.
In de doos zit de NAS (vanzelfsprekend), een CD, een snelstart-kaart, de adapter met stroomkabel, en een CAT 5e - kabel. Er zitten ook nog 16 duimschroeven in de doos. Alle essentiŽle onderdelen, geen extraatjes dus.
De NAS zelf zat in isomo vast, en er zat ook een zak rond. Vooraan lag er een plastic velletje om de blinkende voorzijde te beschermen.

Installatie

Na de duimschroeven uit de achterzijde van de NAS te verwijderen, kon ik de behuizing losmaken. Na enkele seconden kon ik dan ook beginnen de harde schijven in te bouwen. Ik heb er in eerste instantie nu 4 x 1TB harde schijven in zitten. Na het vastzetten van de schijven met de bijgeleverde duimschroeven kan de behuizing er weer op en werd het tijd om hem aan te sluiten en installeren. Het feit dat de schijven met duimschroeven dienen vastgezet te worden stoort mij niet, aangezien dit toch niet dikwijls dient te gebeuren.
Via het programma AsuStor Control Center wordt de NAS onmiddellijk herkend en krijg je wat vitale info te zien, zoals het IP-adres, software-versie, MAC-adres, enz. Als we naar de NAS surfen, krijgen we direct het initialiseerscherm te zien, eerst voert de NAS een firmware-update uit, en daarna kan je een one-click-setup doen, of een volledige setup. Natuurlijk koos ik de 2e optie. Na het instellen van naam, admin-wachtwoord, tijdszone, en IP-adres (DHCP of manueel), dien je je RAID in te stellen. Je kan kiezen uit Single disk, JBOD, RAID 0, RAID 1, RAID 5, RAID 6 en RAID 10. Hierna volgt een lange formateertijd.

Gebruik

Wat leuk is voor mij is dat je een "public" gedeelte hebt, waar iedereen toegang toe heeft, een "home" gedeelte, waar je per gebruiker toegang toe kan geven en een "web" gedeelte voor internet-toegang.
De Apps die je kan installeren zijn uitgebreid. Er is voor iedereen wel iets. Zo is er een PLEX-plugin, meerdere e-book-server-plugins, dropbox-, drive-, onedrive-plugin, enz.
De plugins worden onderverdeeld in verschillende categorieŽn:
  • ASUSTOR Portal
  • sociale netwerken
  • ticketsysteem
  • gereedschap
  • webhosting
De Dropbox, Google Drive en Onedrive-plugin draaien bij mij, en zeker omdat mijn Surface-toestel minder schijfruimte heeft is dit best handig. De plugins checken geregeld of er verschillen zijn tussen hun index-file en dat van de providers zelf. En als er verschillen zijn syncen ze natuurlijk asap. Dit werkt perfect, ik heb er nog geen fouten in ontdekt.
De ebook-plugin werkt een beetje als een stripped-down versie van Calibre. Je kan boeken sorteren op titel, auteurs, categorieŽn of labels. De server heeft trouwens een Calibre-bibliotheek nodig. Je kan de boeken downloaden of versturen naar een kindle-adres. Voor mij ideaal, aangezien ik een Kindle heb.
Verder staat bij mij nog een synchronisatie tussen mijn oude NAS en enkele mappen op de nieuwe. Dagelijks syncen deze 2, zodat ik wel degelijk een backup heb van mijn belangrijkste mappen. (De NASsen staan ook niet op dezelfde plaats, zelfs niet zelfde huis, dus brandt er ťťn van de 2 plaatsen af, dan heb ik een backup op de andere plaats).
Qua snelheid ben ik natuurlijk immens vooruit gegaan. De DNS323 was ivm de ASUSTOR 1004T een stuk trager.
Als test heb ik de NASPT gedraaid met een totale score van ongeveer 840MB/s. Dat is vergelijkbaar met een QNAP TS-470 (836 MB/s) en een Readynas RN202 (859MB/s) en toch iets sneller dan een Synology DS215j (822MB/s)
Grote bestanden schommelen tussen 105 en 107 MB/s. Ter vergelijking haalt mijn DNS-323 rond de 21MB/s.

De Nas is tenslotte ook stil. De koeling doet goed zijn werk, maar je hoort hem eigenlijk niet. De HDD's hoor ik wel soms, maar de ventilatie heb ik nog niet gehoord.
De temperatuur van de HDD's draaien tussen 35 en 40 graden, de CPU tussen 70 en 75.

Probleem

Op een bepaald moment kon ik met 1 pc niet meer op de NAS. Het heeft een paar seconden gewerkt, en plots kreeg ik een "toegang geweigerd" bij alles wat ik probeerde. De interne beveiliging van de NAS had het IP-adres van deze PC geblokt, waarschijnlijk door een vergissing van mijn kant ivm een wachtwoord. Op zich fijn dat dit opgevangen werd, maar ik heb wel even moeten zoeken om dit recht te zetten. Standaard staat dit redelijk streng ingesteld. Zo kan je maar 3x proberen in 1 minuut, of je wordt geblokkeerd. De release van de blokkering kan ook maar minimum 1 dag zijn. Dat is voor mij redelijk streng. Gelukkig kan je als admin redelijk makkelijk uitzonderingen toevoegen of de regels aanpassen.

Voor mijn huis-tuin-keukengebruik is deze NAS prima. Vandaar ik hem ook 5 sterren geef. De NAS heeft nog geen 200 euro gekost, en dat is voor een 4-bay NAS echt goedkoop. Toch heeft men bij AsuStor niet bespaard op het systeem. Het voelt best stevig aan, en is niet lelijk. Ook het OS dat erop staat is echt goed uitgewerkt, en wordt regelmatig geŁpdated. Ik heb ondertussen al 3 updates ontvangen. De app voor de smartphone is aangenaam omdat deze mij op de hoogte houdt van de scans of updates.
Al bij al ben ik erg tevreden. En wat belangrijker is, zelfs mijn vrouw vind het een erge verbetering en zeker zijn geld waard.

Mocht je zelf eens willen voelen hoe het werkt, kan je een live demo bekijken en zelf ook uitvoeren op https://www.asustor.com/live_demo

Sommige foto's die ik hier gepost heb komen van het internet :)

Heb jij ook een Asustor AS1004T?