Edifier Gammatera G2 Review

Isocadia 16 mei 2016, laatste update op 16 mei 2016, 214 views

Edifier Gammatera G2

Een budget headset die het onderste uit de pot weet te halen en voor nog geen 40 euro geweldig geluid produceert, prettig chat, heerlijk zit en nog stevig aanvoelt ook. Wellicht bestaan er headsets die even goed zijn, maar beter verwacht ik ze niet voor deze lage prijs.

Pluspunten

• Hij zit erg comfortabel en is niet te zwaar.
  • Kleur accent ziet er erg strak uit.
  • Bediening in kabel geÔntegreerd.
  • Goed geluid.
  • Goede microfoon.
  • Stevige plastic constructie en niet-glossy afwerking.

Minpunten

• Kleinste stand van de headset is aan de grote kant.
  • De kabel is aan de korte kant als PC ver van de stoel staat.

Features Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 4

Al jaren maak je gebruik van eje oude vertrouwde headset, gekocht toen de wereld nog wat makkelijker en overzichtelijker was. Toch komt die dag dat ineens de hoofdband krak zegt, en daar zit je dan in de pricewatch, met meer keuze dan ons menselijk brein ooit kan bevatten. Gelukkig zijn er dan de reviews van de Tweakers community om je de weg te wijzen, waaraan ik nu mijn eerste bijdrage zal geven. In mijn zoektocht naar mijn volgende headset ben ik in contact gekomen met Edifier, welke het mij mogelijk heeft gemaakt twee van hun gaming headsets te testen.
In de nabije toekomst zal er een review verschijnen van het grote broertje, de Gammatera G3, maar in deze review focus ik mij op mijn ervaringen met de Gammatera G2. De G2 staat op het moment van schrijven voor §35.90 in de pricewatch en zal ik reviewen als zijnde een goed instapmodel in de headsetmarkt.

Specificaties

• Connector: 3.5mm
• Kabel bediening: Ja
• Driver diameter: 40mm

Uitpakken en eerste indruk

Het uitpakken begint al goed bij de G2. De doos voelt stevig aan en ziet er leuk uit. Aan de voorkant zit een magnetisch sluitende kartonnen flap waarachter de headset duidelijk zichtbaar is achter een plastic raam. Vervolgens klapt het plastic raam weg waarna de headset uit de doos te tillen is.
De headset constructie is volledig van mat plastic, maar voelt desondanks zeer stevig aan en ziet er zeer strak uit. Ook het gewicht van de headset valt mee, en rust door de dunne laag padding onder de hoofdband comfortabel op het hoofd. De oorschelpen zijn bedekt met een zachte stof en zijn redelijk stevig waardoor deze goed rond het oor afsluiten. De headset is in hoogte verstelbaar, hoewel de kleinste stand hiervan nog aan de grote kant is.
Als kleurenaccent is gekozen voor een rode grill aan de voor en achterzijde van de oorschelp, welke duidelijk bedoelt is om de headset zijn “gamer” look te geven. Dit kleuraccent wordt overgedragen op de 2.0m lange kabel met geÔntegreerde bediening. Door middel van een simpel knopje is het mogelijk de microfoon uit te schakelen en met de schuifweerstand is het mogelijk de headset harder of zachter te zetten. Vooral dit laatste is erg interessant wanneer het toetsenbord geen media toetsen bevat of wanneer men bijvoorbeeld op de fiets het volume aan wil passen.

Al met al heeft de headset een goede eerste indruk op mij achtergelaten. In het hierop volgende gedeelte beschrijf ik mijn ervaringen na de headset een paar weken gebruikt te hebben, de eerste indruk is immers niet de laatste.

Uitgebreid getest

De afgelopen paar weken heb ik vrijwel dagelijks met de Edifier G2 en G3 achter de PC gezeten om een goed beeld te vormen van het langdurige gebruik van de headset. Ik heb het gebruik van de headset ingedeeld in drie categoriŽen: het luisteren van muziek, chatten en gamen.
Muziek:
Qua muzieksmaak durf ik mijzelf een vrij divers persoon te noemen, en eigenlijk vind ik elk muziek genre wel lekker om naar te luisteren. In mijn ogen is de Edifier G2 een prima headset om muziek mee te luisteren. De headset produceert een mooi zacht klinkend geluid zonder schelle boventonen of brommende ondertonen en de stemmen worden niet volledig weggeblazen door een denderende bas. Maar een denderende bas, daar blinkt de Edifier G2 toch wel in uit. Hardstyle, techno en house knallen heerlijk door de headset en zonder de headset al te hard te zetten is het mogelijk om helemaal in de muziek op te gaan. Daarentegen is deze bas in tegenstelling tot bij de G3 niet uit te zetten. Dit zorgt ervoor dat bij klassieke muziek, maar ook bij genres als metal, de bas iets teveel overheerst en dit ten koste gaat van de mildere instrumenten of stemmen.
Chatten:
Er is al vastgesteld dat de G2 in staat is om stemmen prettig en accuraat aan de drager weer te geven. Nog belangrijker is de mate waarin de headset in staat is om jouw eigen stem aan de andere kant van een skype gesprek goed te laten klinken. De microfoon van de G2 heb ik getest door deze aan vrienden uit te lenen en zelf aan de andere kant van het gesprek te gaan zitten alsook door middel van enkele opnames. Ik verwacht van een headset van 40 euro geen wonderen op het gebied van de microfoon, dus ik was blij verrast met de opnamekwaliteit van de G2. Het is geen studio materiaal, maar zowel lage als hoge stemmen komen prettig door en hij pakt weinig achtergrondgeluid op als ook weinig van het ademen van de persoon die de headset draagt.
Gamen:
Dan nu het onderdeel waar deze headset zich mee adverteert, gaming. Ik heb de headset getest in Alice: Madness Returns voor een game met veel soundtrack en dialoog, Battlefield 4 voor de explosies en de gunfights, en Mass Effect 2 voor een combinatie hiervan. Ik kan met plezier zeggen dat gamen met de G2 een waar genot is. In Battlefield is het ongelofelijk hoe de explosies met goed geluid de game ervaring verbeteren. En ook in de mildere games komen zowel soundtrack als dialoog goed tot hun recht. Ten opzichte van de gemiddelde desktop speakertjes of telefoon oortjes is het een gigantische verbetering op het gebied van immersion. Het is alleen jammer dat na een uur of 2, vooral op de warme dagen, de headset toch behoorlijk warm begint te worden. Vanuit de gezondheid eigenlijk wel prettig, je wordt bijna gedwongen om elk uur een korte pauze te nemen. Alleen als je diep in een game zit is het toch wel jammer dat het rond de oren een beetje nat kan worden. Op dagen dat de temperatuur netjes onder de 25 graden bleef heb ik hier daarentegen geen last van gehad. Dit beperkt zich dus tot de zomermaanden, een periode die ik over het algemeen toch meer buiten doorbreng. Ook wil ik terugkomen op een punt dat eerder genoemd is, de verstelbaarheid. Mijn vriendin heeft de headset ook mogen testen, en wanneer zij deze op de kleinste stand droeg zat de hoofdband nog steeds niet volledig op haar hoofd waardoor de headset lang op hebben vermoeiend was voor haar oren. Dit is dus zeker iets om rekening mee te houden voor gebruikers met een kleiner dan gemiddeld hoofd.

Op dit punt wordt er verwacht dat ik een eenduidige conclusie geef, maar helaas kan ik dit niet zonder enkele kanttekeningen. Ik heb de headset vergeleken met de audioapparaten waar ik toegang tot had, en hier zit geen enkele headset tussen welke zo goedkoop is als de G2. Maar, dit is dan eigenlijk ook de reden dat ik deze headset wel ten harte aan wil raden. Voor slechts 40 euro krijg je een headset die geweldig presteert op het gebied van gaming, comfortabel zit en waarvan de bouwkwaliteit geweldig aanvoelt. Het is waar dat er betere headsets bestaan, maar voor de gamer die denkt aan het uitgeven van slechts 40 euro, kan je in mijn ogen weinig meer voor je geld verwachten dan de Edifier G2 biedt. Ik geloof niet dat het in de huidige tijd mogelijk is om een goedkopere headset te maken die evenveel kwaliteit bied op het gebied van de microfoon en drivers zonder te bezuinigen op de bouwkwaliteit of comfort. Daarentegen veroorzaakt de headset bij lange gamesessies op warme tegen toch wat ergernissen door het closed-back design en de materiaalkeuze voor de oorschelpen. Ook zullen lange speelsessies bij gebruikers met een kleiner hoofd ergernissen kunnen veroorzaken doordat de headset net niet klein genoeg te maken is. Toch vind ik de headset zo goed dat ik de review met een positieve gedachte wil afsluiten.. Voor ieder die denkt aan het kopen van een headset en 40 euro uit wil geven. Er zullen vast headsets bestaan die even goed zijn, maar ik heb de G2 mogen testen, en je krijgt in mijn ogen het maximale comfort, luistergenot en chatplezier alsook de maximale bouwkwaliteit die twee briefjes van 20 euro je kunnen geven.

Tot slot

Hier komt dan een einde aan mijn allereerste review op Tweakers. Ik wil graag Edifier bedanken aangezien zij het mogelijk gemaakt hebben om deze headset te testen. Ik heb uiteindelijk besloten zelf om voor een duurdere headset te gaan, maar mijn vriendin maakt momenteel dagelijks met veel plezier gebruik van de headset, en we zullen zeker de opvolger bekijken wanneer deze headset uiteindelijk zal sneuvelen. Ik zal in de toekomst nog proberen wat eigen plaatjes van de headset toe te voegen, maar voor nu wil ik de lezers graag doorverwijzen naar de review van Foritain, welke fenomenaal mooie plaatjes heeft van de headset:

Heb jij ook een Edifier Gammatera G2?