Supermicro A1SRi-2558F Review

Dinsdale 14 mei 2016, laatste update op 14 mei 2016, 1.304 views

Supermicro A1SRi-2558F

Prima product als je wilt experimenteren met een servertje met laag stroomverbruik (max 25W). Veel netwerkpoorten, maar echte (trage) Atom performance.

Pluspunten

• Passieve koeling
  • Veel netwerkaansluitingen
  • Klein
  • USB3 type A aansluiting op het bord
  • Remote management

Minpunten

• Matige CPU perfomance
  • Geen M.2

Layout Score: 4

De Supermicro A1SRi-2558F als zuinige, ienie-mienie ESX-server

In deze review beschrijf ik mijn ervaringen met een systeem rond het Supermicro A1SRi-2558F bord. Dit Mini-ITX bord is gebaseerd op een Intel Atom C2558 met 4 cores op 2,4GHz, zonder hyperthreading. Deze Atom CPU is al op de markt sinds eind 2013 en wordt alleen als onderdeel van een systeem geleverd. Geen sexy gaming bord met mooie kleurtjes en hippe koelvinnen her en der, maar een saai serverbordje. Mijn doel was het bouwen van een energiezuinige ESXi server om een aantal componenten van VMware zoals vCenter Server, VSAN en NSX beter te leren kennen. Daarnaast wilde ik de mogelijkheid hebben om dit systeempje makkelijk mee te kunnen nemen in mijn koffertje en te gebruiken voor demo’s zonder dat ik overstemd zou worden door ventilatoren of andere herrie uit het systeem.

Dit hele systeempje heb ik voor ongeveer ¤670,- in elkaar gesleuteld, waarbij de A1SRi-2558F nog niet de helft van de kosten voor zijn rekening neemt.

Supermicro heeft een aantal bordjes gebouwd op basis van deze Intel Atom familie. Naast deze 4 core uitvoering met encryptie ondersteuning is er ook een versie met 4 cores zonder encryptie ondersteuning, maar wel met Turbo tot 2.6GHz (C2550). Daarnaast zijn er nog twee uitvoeringen met 8 cores, ook weer met encryptie (C2758) of met Turbo (C2750). De 4 core CPUs hebben een TDP van 14 Watt, de 8 cores warmen op tot 20 Watt. Wil je nog verder naar beneden, dan zijn er ook nog 2 core varianten. Alle bordjes hebben passieve CPU koeling, waarmee aan één van mijn belangrijkere wensen, zo min mogelijk geluid, tegemoet wordt gekomen. Ervaring met een ASRock C70M1 bord met vrij luidruchtige actieve CPU koeling hadden mij wat kopschuw gemaakt voor vaste CPU-koelers.

Een punt waarin deze Atom zich onderscheidt is de ondersteuning van VT-x en EPT, dit maakt het mogelijk om geneste hypervisors te draaien. Een van de tests die ik nog in de planning heb staan is om bovenop op ESX drie ESX instances te draaien en daar dan VSAN op te implementeren. Zonder VT-x en EPT zou je hier 3 losse systemen voor nodig hebben. Maar je kunt natuurlijk ook Hyper-V of KVM bovenop ESX draaien als je dat nodig hebt.

Genoeg over de CPU. Wat geheugen betreft is dit geen standaard bordje, het gebruikt namelijk DDR3 ECC SODIMM modules. ECC is mooi, maar dergelijke modules vind je zelden in aanbiedingen terug en zijn dus altijd net wat prijziger dan gewone DIMM modules van dezelfde capaciteit. Waar dit Mini-ITX bord zich ook in onderscheidt is het aantal geheugenslots, namelijk 4, en dat zie je niet vaak op Mini-ITX bordjes. Supermicro specificeert dit bordje voor een maximum van 64GB, dus 4x16GB. Probeer maar eens 16GB DDR3 ECC SODIMM modules te vinden, de goedkoopste beginnen bij iets onder de ¤300,-! Dus 32GB is een financieel praktisch maximum. Ik heb mijn bord nu uitgerust met 2x8GB en dat werkt prima, je hebt dan 4GB per core en dat is voor de meeste toepassingen ruim voldoende.

Hieronder zie je een overzicht van het bord, in zijn Antec behuizing. Boven en onder de CPU zitten twee memory slots. Boven de bovenste memory slots zitten 6 SATA aansluitingen, waarvan er hier twee in gebruik zijn (de rode kabels). Onderin zie je de voeding die naast het moederbord ligt, de kabeltjes kunnen nog net weggepropt worden.

Wat betreft storage valt er niet zoveel te vertellen, het systeem is uitgerust met een aantal SATA-poorten, 2 x SATA3 en 4 x SATA2. Daarvan gebruik ik nu alleen de SATA3 poorten voor een Samsung 850 Pro SSD en een Seagate Spinpoint M9T, 2TB schijf, de enige component die geluid maakt. Voor M.2 kwam dit bord te vroeg, helaas.

De schijven zitten onder het moederbord, en vormen daarom geen belemmering voor de koeling van de rest van het systeem.

Ja, USB-poorten zitten er ook op, 2 x USB3 en 2 x USB2 op de achterkant, 1 x USB3 via een header. Gaaaaap… Of toch niet? Er zit namelijk ook nog een USB3 type A poort op het bord zelf, en daar kun je van booten. Daar zit nu een minuscuul Sandisk Cruzer Ultra Fit USB stickje in waar ESX op staat. Dat zit dus in de kast en kan niet zomaar verwijderd worden. In principe zou je zelfs helemaal geen schijven in de kast nodig hebben als je bijvoorbeeld je datastores via iSCSI of NFS benadert, netwerkaansluitingen genoeg daarvoor. Maar voor een echt stand-alone systeem wat onder de arm mee moet kunnen heb je toch meer aan lokale schijven, zoals de eerder genoemde Samsung SSD en Seagate HDD.

https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1B1ADA4quEIAI8p.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1B1ADA23ivmNzkj.jpeg

En dan de netwerkaansluitingen. Tsja, als je bedenkt dat Intel deze Atom serie plaatst in de categorie “Intel® Atom™ Processor for Communications”, wat mag je dan verwachten? Niet één, ook geen twee, zelfs geen drie, nee maar liefst 5 (vijf) 1Gb Ethernet aansluitingen. Eén daarvan fungeert puur en alleen voor management (waarover later meer), de rest zijn vrij in gebruik. Ideaal dus voor een firewall met fysiek gescheiden netwerken of een NAS als je hoge bandbreedte eisen hebt en nog niet aan 10Gb wilt. Op dit moment gebruik ik de management poort en 2 van de 4 gewone poorten. Dat geeft me de mogelijkheid om wat met network failover, LACP en dergelijk te spelen.

De management poort dan, dat is ook weer een verhaal apart. Supermicro heeft een groot aantal borden met IPMI, (Intelligent Platform Management Interface) uitgevoerd. Dit geeft je de mogelijkheid om via een web browser je systeem op afstand aan en uit te zetten, te monitoren en de console te benaderen.

Zo kun je dus vanuit een browser de temperatuur van je CPU in de gaten houden, wel zo handig als je verder geen actieve koeling in je systeem hebt.

De console van je systeem openen is redelijk eenvoudig te benaderen.

Druk op de knop en er wordt een Java applet geladen die vervolgens in een apart window toegang tot de console geeft. Je hebt nog allerlei toeters en bellen, zoals het redirecten van je lokale CD-speler naar je systeem e.d., maar daar maak ik eigenlijk geen gebruik van.

Voor de Apple gebruikers is er de handicap dat de Java-applet wel wordt opgehaald, maar niet automatisch start. En iedere keer dat je de console wilt starten wordt een nieuwe kopie van dat applet in je Downloads folder gezet. Ok, het is maar 2 kb, maar het blijft vervuiling van je lokale systeem.

En ook aan en uitzetten van het systeem is een fluitje van een cent.

Dit alles maakt het allemaal wel heel makkelijk om dit systeem in de spreekwoordelijke bezemkast te zetten en via een netwerktouwtje te beheren.

En we leven in 2016, dus het kan ook allemaal met een App, IPMIview.

https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1B1ADAljbYQdg11.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1B1ADA2wKRd84AD.jpeg

Ook KVM is mogelijk vanuit de App, maar het is wel behelpen met het toetsenbord op een iPhone (6s)

https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1B1ADA3vEyyTSck.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1B1ADAprALpY0T2.jpeg

Energieverbruik

Om het energieverbruik te meten heb ik een huis, -tuin- en keuken-energiemeter op het systeem gezet. Op ESX een Linux VM uitgerold met 4 cores en vervolgens Prime95 gestart waarbij alle cores naar 100% utilization gaan. De temperatuur van de CPU liep na verloop van tijd op naar iets boven de 70 graden, en dus leek het mij beter deze test niet te lang door te laten lopen. Tijdens de test lag het energieverbruik van het totale systeem op rond de 25 Watt. In idle stand ligt het verbruik rond de 20 Watt. Sluit je het systeem via IPMI af, maar laat je de IPMI controller draaien, dan blijft het systeem nog steeds zo’n 5 Watt gebruiken.

Met 2 cores actief loopt de temperatuur op tot rond de 65 graden, idle blijft het rond de 40 graden. Beetje warm, maar dat is blijkbaar de prijs voor volledig passieve koeling.

Inbouw

Niet helemaal aan het bord zelf gerelateerd maar toch wel belangrijk als je een compact systeempje wilt bouwen, is de kast. Er zijn heel veel kasten voor Mini-ITX maar die zijn zelf niet allemaal mini. NUC-fomaat zit er niet in, maar zoals ik al eerder schreef, ik wil het systeem wel in mijn koffertje mee kunnen nemen. Uiteindelijk kwam ik bij de Antec ISK 110 Vesa uit. Deze is een paar jaar geleden al door Foritain gerecenseerd, dus wie ben ik om daar nog heel diep op in te gaan? Het is een prima kastje met een 90 Watt voeding met externe adapter. Maar geen echte mogelijkheden voor case fans, dus die heb ik nu ook niet ingebouwd. En dat zal mede de wat hogere CPU temperaturen verklaren.

Hieronder zie je de voorkant van het systeem. Rechts de aan/uit-knop, links de USB-poorten die gepromoveerd zijn tot extra ventilatiegaten.

De Antec is een leuk kastje van slechts 4 liter, maar het is dus wel proppen. Vooral het blok met de front USB aansluitingen en de vrij dikke zwarte kabels, die Foritain zo netjes vindt, zaten me bij het inbouwen behoorlijk dwars. Dus wat doe je dan? Je pakt een schroevendraaier en schroeft dat blok eruit, en het bord glijdt er zo in! Aangezien ik toch geen gebruik maak van de frontaansluitingen heb ik dat blok eruit gelaten en dat scheelt echt een hoop ruimte. En die frontaansluitingen stellen toch niet zoveel voor (geen USB3 bijvoorbeeld), dus het is geen groot gemis.

Hieronder zie je hoe weinig ruimte er nog steeds is tussen de rand van het bord en de voorkant van het systeem, zelfs na het weghalen van het USB-blok.

De twee 2.5” schijven komen onder het moederbord waardoor de ruimte boven de CPU helemaal vrij blijft. Daarboven zit een flink rooster, en daarom durfde ik het wel aan om het geheel zonder extra fans uit te rusten. Ik heb in een review op een andere site een uitvoering gezien waarbij iemand wel extra case fans had aangebracht, maar daar werd het niet echt mooier van, om het eens vriendelijk te zeggen.

Bovenaanzicht van het systeem, geen obstakels tussen de CPU koeling en het rooster.

Performance

Performance? Het is Intel Atom, dus verwacht niet teveel. Ik heb geen echte benchmarks gedraaid, maar als ik de (CPU bound) performance van Folding@Home vergelijk tussen dit systeem en mijn op 4GHz geklokte 6-core 4930K, dan lijkt die laatste ongeveer 9 keer zo snel als de C2558.

Op het hele systeem draaien op dit moment 3 VMs: een DHCP/DNS server onder Centos (3% CPU belasting op 1 core), een tweede Centos VM die alleen maar folding@home jobs uitvoert (100% CPU op 2 cores), en vCenter Server op 2 cores. Hieronder zie je het gebruik van vCenter Server over de afgelopen week: een piek bij het opstarten en daarna continu rond de 30% CPU belasting op 2 cores. Het vervelende is dat ik verder helemaal niets doe met vCenter server in deze periode, het enig wat gebeurt is het verzamelen van performance statistieken e.d., maar er worden geen VMs uitgerold, of ander acties waar vCenter server voor nodig. Dan is 30% best wel veel. Als ik straks ook nog VSAN en NSX wil gaan gebruiken, dan zou dit systeempje best wel eens vol kunnen gaan raken.

Ga je wat verder inzoomen naar real time gebruik, dan blijken er ook nog fikse pieken van 60-70% in de CPU belasting te zitten. Dat betekent dat ik deze VM ook niet terug kan zetten naar een enkele core, omdat deze pieken dan leiden tot vertraging.

Dit was een heel leuk systeempje om te bouwen. Mijn doelstellingen: klein, stil en goed bruikbaar voor ESX zijn wat mij betreft zeker gehaald. Het enige geluid wat ik nu hoor is de Spinpoint HDD en dat is een heel beschaafd geluidje als je het vergelijkt met de 3,5” 7200RPM monsters die ik normaal gebruik.

Het energieverbruik van max 25 Watt is leuk, maar toch een beetje jammer dat de IPMI controller toch nog 5 Watt gebruikt als de rest van het systeem uit staat. Dat is de prijs van echt remote management blijkbaar.

IPMI maakt het wel een stuk makkelijker om het systeem op afstand te beheren. Ik heb misschien één keer een toetsenbord en een beeldscherm aan het systeem gehad, maar ik kwam er al snel achter dat ik IPMI al recht uit de doos kon gebruiken.

Performance van de CPU is redelijk maar ik vraag me af wat er gaat gebeuren als ik meer VMware componenten ga proberen uit te rollen. Ik ben bang dat 4 Atom cores dan toch wel krap is voor een “flitsende” demo.

What next?

Ik zit toch wel te likkebaarden als ik die Xeon-D systeempjes van Supermicro zie. Ook Mini-ITX, M.2 slot op het bord, maar geen USB type A. 8 cores met hyperthreading en een TDP van 45 Watt. Dat wordt dus wel een kastje met case fans , maar het bord kan dan passief gekoeld blijven. Het kastje wordt de Chieftec IX-03B-90W dit keer. Geen 4 liter zoals de Antec, maar slecht 2,73 liter. Maar wel ruimte om twee fans van 5cm in te bouwen. Nou maar hopen dat die stil blijven….

Heb jij ook een Supermicro A1SRi-2558F?

Je noemt passieve koeling op dit bord. Het is echter de bedoeling dat deze actief gekoeld wordt in een rack kast. Dat hij nog net niet vast zal lopen zonder kastkoeling maakt niet uit. Het is oneigenlijk gebruik ;)
Ja, dat klopt. En in een volgend project zal ik dat risico ook zeker niet meer nemen. Dat het nu goed uitpakt zie ik dan ook meer als geluk dan als bewust "oneigenlijk gebruik".
Dat is toch een flinke stap van de ~ ¤ 40,-- kostende C70 neer deze "iets duurdere". Wel een mooie review met veel text en ervaringen. Als de prijs van het product het aantal woorden bepaalt dan wacht ik nu al met smart op de Xeon-D systeempjes :)
Dank voor het compliment.

De C70 gebruik ik (sporadisch) in een FreeNAS systeempje, dus niet als ESX host. Daar moet ik niet aan denken, eerlijk gezegd, volgens mij zou de CPU al smelten als je vCenter start... :'(
Dank je wel voor de links. Die Homebrew Special heeft er wel wat van, hoewel die ook heel erg op een Mac Mini lijkt. Bij mij zijn de knipperende LEDs echter gewoon groen 8-)