Tales of Vesperia, Xbox 360 Review

boe2 2 augustus 2009, laatste update op 11 oktober 2010, 1.414 views

Tales of Vesperia, Xbox 360

Pluspunten

• Heel aangenaam battlesysteem
  • goede voiceacting
  • heel veel te doen binnen de spelwereld

Minpunten

• gebrek aan originele (Japanse) voice-acting

Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 4
Besturing Score: 5
Geluid Score: 4
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 5
Een jrpg voor iedereen?
jrpg fans hebben niet hebben niet te klagen wat de xbox 360 betreft: Ondertussen hebben we al een aardige lijst aan jrpg titels achter de kiezen, de ene al beter dan de andere. Sommigen gericht op de hardcore rpg fanaten en sommige op een meer mainstream publiek. De tegenstanders van het genre zijn echter moeilijk te overtuigen om deze games te spelen: Te saai, te lineair, onnodig veel drama in het verhaal en teveel grindwerk. De "Tales of ..." serie is een buitenbeentje in dit opzicht en weet steevast een veel breder publiek te boeien. De laatste game in deze reeks die hier een grote hit was is Tales of Symphonia, die je in de gamecollectie van de meeste gamecube bezitters zal terugvinden. Sindsdien zijn er ook nog enkele remakes uitgekomen van de oudere "Tales of ..." games die wegens gebrek aan marketing en beperkte oplages niet veel bekendheid verworven hebben in Europa. Niet getreurd echter: Tales of Vesperia is nu beschikbaar en het is een juweeltje geworden.

Verhaal
Het verhaal in Vesperia begint heel banaal en onschuldig: De blastia (een soort magisch kristal) die de fontein in jouw woonwijk doet werken is op hol geslagen waardoor iedereen met natte voeten wakker wordt. Bij nader onderzoek blijkt er een belangrijk onderdeel van de fontein gestolen te zijn en jij mag het gaan zoeken. Eenvoudig genoeg dus, maar zoals je in een rpg mag verwachten verandert het verhaal naarmate je vordert in een steeds belangrijkere queeste waarbij je uiteindelijk de hele wereld moet rondreizen om deze te redden, terwijl je zelf steeds sterker wordt. Hier geen verrassingen dus, al moet gezegd worden dat het verhaal zeer degelijk in elkaar zit.

Graphics & geluid
Qua graphics volgt Vesperia dezelfde cell-shaded cartoonstijl zoals we reeds op de gamecube tegenkwamen, maar deze keer in HD. Het resultaat mag gezien worden en rivaliseert zelfs Eternal Sonata, wat imo een van de mooiste cell shaded games is die er bestaan. De meeste cutscenes zijn ook ingame, doch af en toe word je getrakteerd op enkele volwaardige tekenfilmpjes als tussenscenes.
Het geluid is ook in orde: De soundtrack klinkt goed in de oren en je personages hebben werkelijk MASSAS dialogen: Na het einde van ieder gevecht scheppen je karakters tegen elkaar op of praten ze nog even na en deze dialogen veranderen voortdurend naargelang de samenstelling van je team en naargelang de relaties tussen je personages inniger worden. Tijdens het spelen zelf krijg je regelmatig zgn. "skits" te zien. In deze skits praten je teamleden tegen elkaar en het onderwerp kan werkelijk alles zijn: Gewoonweg koetjes en kalfjes, het weer, wat ze gegeten hebben, je noemt het maar. Dit zorgt ervoor dat je band als speler met de ingame personages ook een stuk dieper wordt en je iedereen veel beter leert kennen. Sommige jrpg puristen zullen teleurgesteld zijn dat er geen Japanse stemmen meegeleverd zijn, doch de Engelstalige voice-acting is enorm goed uitgevoerd: Het is van Kingdom Hearts geleden dat ik nog zo'n netjes verzorgd acteerwerk tegengekomen ben.

Gameplay
Het vechtsysteem is een van de juweeltjes van Vesperia: Net zoals in de vorige delen heb je geen random encounters maar lopen de vijanden rond op de map. Raak een vijand aan en je komt bijna direct in het gevecht terecht. Hierbij gaat het om een realtime vechtsysteem waarbij je ieder personage manueel kan controleren of zelfstandig kan laten vechten adhv vooraf ingestelde tactics (aangezien je geen 4 personages tegelijk kan besturen). De sleutel tot het winnen van latere gevechten is het goed gebruik van het ingenieuze combosysteem en finishing moves. Skills worden bijgeleerd door ervaring, maar ook grotendeels door de equipment die je draagt. Na ieder gevecht kan je beginnen koken om je personages extra bonussen te geven. Naarmate je beter wordt en betere recepten ontdekt kan je betere dingen koken, doch hiervoor heb je wel de nodige ingredienten nodig.
Leuk is dat je de meeste wapens/equipment zelf kan maken en dat de beste equipment (uiteraard) de moeilijkst te vinden items vereisen. Deze items kunnen droppen van vijanden of je kan ze ook proberen stelen.
Tales of Vesperia moedigt je sterk aan om het spel meerdere keren te spelen. Niet alleen laat het "grade" systeem je toe om (naarmate je het goed of slecht gedaan hebt) bepaalde stats mee te nemen naar een nieuw spel, of een nieuw spel met extra voordelen (bijvoorbeeld maal 4 xp gain) te starten, maar kan je ook nieuwe zaken ontdekken in een nieuw begonnen spel. Sowieso zal je het spel verschillende keren moeten uitspelen om alle achievements te halen, maar dankzij het gradesysteem is dat vrij pijnloos.
De speelduur van het spel is meer dan in orde: Je zal zo'n 50 uur nodig hebben om het spel voor de eerste keer uit te spelen, doch wie alles uit de kan wil halen kan daar nog een paar tientallen uren bijtellen.

Wie Tales of Symphonia gespeeld heeft mag gerust zijn: Je gaat minstens evenveel genieten van Vesperia. Voor de nieuwkomers kan ik zeker aanraden om het spel eens een kans te geven. Je kan eventueel de demo eens downloaden, maar deze demo is imo vrij saai. Zelfs voor de minder geduldige spelers onder ons is er meer dan genoeg actie. Het is een kwaliteitsgame die een mainstream public kan waarderen maar extra content heeft waar het hardcore publiek zijn/haar vingers bij zal aflikken.

Heb jij ook een Tales of Vesperia, Xbox 360?

Bij mij begon het bij Tales of Phantasia op de SNES, toen sprak me de genre al enorm aan en sinds ik ToS (Tales of Symphonia) heb gedaan op de GameCube ben ik wel benieuwd naar deze titel. Dat te hebben gezegd komt de (toch wel goeie review) over alsof er vrij weinig is veranderd qua gameplay sinds ToS, behalve de verhaallijn (en hopelijk de Voiceacting). Grade system zit er nog in, zelf de bepaalde replay waarde schijnt hetzelfde te zijn. Desalniettemin zal ik deze titel wel gaan halen denk ik. Mooie review :)
Ik heb zowel ToS als ToV gespeeld, en kan je zeggen dat hoewel het gevechtssysteem niet veel verandert is, het 'skill' systeem is dat wel. Werk je in ToS met de 'EX Spheres', gaat dat hier met weaponskills en skillpoints. Wapens (en offhand-items) hebben 'skills', en als je een wapen equipped, zijn de skills van dat wapen actief. Echter het leuke is, die skills leer je ook naar wat gevechten (toch weer een grind element, hoewel het spel goed speelbaar is zonder, ik heb op mijn eerste playthrough niks er aan gedaan, gewoon puur story-pushen, en moest de difficulty maar één keer op 'easy' zetten omdat ik een baas niet aankon), en op den duur kan je ze gewoon equippen zónder het wapen aan te moeten doen. Die skills kosten echter wel wat skillpoints (afhankelijk van hoe krachtig ze zijn), die je krijgt afhankelijk van levelups. Hoewel de karakters erg verschillen in de soorten skills (mage rita VS swordsman yuri), zijn de skillpoints per level hetzelfde, totdat je op level 200 500 skillpoints tot je beschikking hebt voor elk karakter.

De Unison meter uit ToS is verdwenen, en het overlimit systeem is erg aangepast. Overlimit is iets wat je zelf activeert, en het heeft verschillende levels (je kan tot 4 balken overlimit vullen op den duur). Elk karakter kan overlimit activeren, maar je moet dus creatief zijn. Je kan Yuri bijvoorbeeld een 3-overlimit laten activeren, en Rita een '1' overlimit, of Yuri gewoon gelijk de volle 4 balken er tegenaan laten gooien. Tijdens overlimit kun je bonussen krijgen afhankelijk van de skills die je actief hebt (veel rooie skills geeft je extra physical damage, veel groene 'beweeg' skills geven je extra snelheid, combinaties laten je health/TP hervullen tijdens Overlimit). Tijdens overlimit kun je ook extra technieken activeren, zoals 'burst artes', en, op een gegeven moment de super krachtige (en ook erg mooie!) 'special' artes, waar wel minimaal 3 actieve OL-meters voor nodig zijn, maar tijdens bazen zijn ze het waard.

De sidequests zijn echter 70% van dit spel, als je me vraagt, de extra dungeon zit bijvoorbeeld goed verstopt. In die extra dungeon (je moet hem echt wel iets van 5x doorlopen om de nodige items te krijgen!) zit overigens een Tales of Symphonia 'cameo' baas. En dan zit je gelijk op het 'pokémon' element. Er zijn verschillende 'verzamelboeken' die je kunt completeren, zoals het Monster Book, en het Collection book, wat je items bijhoud. Alle monsters met een magic lens bekijken ben je wel even zoet mee.

Er zit uiteraard een colloseum in, met geinige dingen als de 100-man melee (ook weer een lange sidequest om die te unlocken), die erg belonend kan zijn, of de nog lastigere te unlocken 200-man melee met nóg meer cameo gevechten er in. De Giganto-monster sidequest was ook een behoorlijke onderneming.

Het verhaal vind ik wat toegankelijker dan Tales of Symphonia, wat op den duur gewoon vaag was, en daardoor zal het ook wat meer mensen aanspreken. Al met al een game waar je een tijd mee bezig kunt zijn (en het is ook helemaal niet erg!).

Kostuums verzamelen voor Judith was ook een leuke bezigheid.

[Reactie gewijzigd door Umbrah op 3 augustus 2009 14:13]

Mij spreken vooral de personages in vesperia me een stuk beter aan dan die in Symphonia. Colette heb ik altijd maar een dwaas infantiel wicht gevonden. Estelle is niet ZOveel slimmer maar komt wel heel wat charismatischer over. Rita is trouwens ronduit fantastisch (en wacht tot je haar kitty waitress uniform vrijgespeeld krijgt O+) .

Let er trouwens op dat je NIET de costume packs op xbla koopt. Mijn reactie was "hee, leuke costumes voor judith" waarna ik er 400 punten voor betaalde....om er dan achter te komen dat ze gewoon in het spel vrij te spelen zijn...gratis. Afzetterij op zijn grofst :(
Staat ook bij de volledige beschrijving van al die download packs, om heel eerlijk te zijn... (buyer beware: this content is also available in-game). Overigens: als je titels meeneemt vanaf een vorige playthrough of online koopt, dan tellen ze niet voor de 'title' score (en bunny-guild quest), je moet ze in de 'nieuwe' playthrough dan nog een keer halen, ook al had je ze al.
Nog even voor de volledigheid: Uiteindelijk heb ik zo'n 75 uur nodig gehad om het voor de eerste keer uit te spelen. Ben dan een nieuwe game+ gestart voor de secret missions en sidequests die ik gemist had, EX dungeon en 200-man melee er ook bijgenomen en de klok tikt ondertussen op 130 uur, waarbij ik nog niets gedaan heb voor de monster nerd en item nerd achievements (heb wel al de bunny guild achievement). Qua speelduur zit het dus echt wel enorm snor :)