Specificaties 7" (1024x600), Win 10 Home, WiFi - Bekijk alle specificaties

TrekStor SurfTab Wintron 7.0 Zwart Review

Tribits 15 april 2016, laatste update op 3 februari 2017, 543 views

TrekStor SurfTab Wintron 7.0 Zwart

Deze tablet heeft diverse minpunten, maar biedt ook genoeg positieve eigenschappen voor een lage prijs. De doelgroep is beperkt. Leuke tablet voor casual gaming, zolang je het maar zonder de play store kunt stellen. Een volwaardige Windows tablet, maar dan wel voor gebruikers die er uitsluitend licht werk op doen.

Pluspunten

• Lage prijs
  • Intel x86 quad core
  • Windows 10 Home
  • Goede ondersteuning accesoires
  • SD slot
  • Adapter en kabeltjes meegeleverd

Minpunten

• Resolutie te laag
  • Wordt warm tijdens gamen
  • 16GB te weinig voor Windows 10
  • Scherm slecht leeesbaar bij veel licht
  • Touchscreen vrij matig
  • Windows 10 is geen tablet OS
  • Matige camera

Waarom gekocht
Tot nu toe had ik nog geen tablet. De reden is dat er voor mij te weinig noodzaak is om naast mijn PCs en smartphone nog een extra device te hebben. Toen ik aan het rondkijken was kwam ik toevallig deze Trekstor tablet tegen. Ik had al veel negatieve verhalen gehoord over tablets in deze prijsklasse, maar het feit dat het hier om een Windows 10 tablet gaat met een x86 processor zorgde er toch voor dat mijn nieuwsgierigheid gewekt werd. Ik heb al een aantal Windows 10 desktop in gebruik en wilde wel eens weten hoe goed Windows 10 bruikbaar is met touchscreen en zonder toetsenbord.
Processor/SoC
De processor betreft een Z3735G, een al wat oudere quad core die op 1.33 GHz draait met een turbo van 1.83 GHz. Als je de benchmarks van deze processor vergelijkt met die van desktop quad cores lijken die nog al teleurstellend, maar in de praktijk is het een processor die goed voldoet voor een tablet en bijvoorbeeld ook gebruikt wordt in de Acer Iconia Tab 8 W1-810 (Windows 10 Home). De SoC is daarnaast voorzien van Intel HD graphics, maar helaas dan wel weer van een dusdanig langzame versie dat deze niet voldoet voor veeleisende games. Belangrijk nadeel van deze SoC is daarnaast dat het maximale geheugen slechts 1GB is.
Prestaties
De tablet voelt vlot aan en is goed bruikbaar voor gangbare eenvoudig taken zoals browsen, het draaien van standaard Windows apps en de meegeleverd Office applicaties. Belangrijk probleem is wel dat het beperkte geheugen de prestaties vrij snel in zakken. Je kan bijvoorbeeld prima Chrome installeren op deze tablet, maar zodra je meer dan een paar tabs open trekt zal het geheugen al snel vol lopen en de tablet traag worden.
Resolutie
Wat me in de winkel al opviel was de 1024x600 resolutie. Dat is nog al opmerkelijk omdat voor Windows 8 nog een minimum resoultie van 1024x768 van toepassing was. Schermen met een resolutie van 1024x600 kwamen een aantal jaren geleden vrij vaak voor in goedkope netbooks. Misschien niet terecht, maar ik kreeg de indruk dat de prijs gedrukt was door gebruik van verouderde onderdelen, of op zijn minst niet ingegeven was door de beste keuze voor het OS. Windows 10 draait zonder te morren op deze resolutie, maar in het startscreen vallen er al een aantal tiles buiten beeld, en in bepaalde dialogs vallen de buttons buiten het scherm. Doorgaans wel op te lossen door de tablet te draaien, maar het voelt toch als een misser.
Windows 10
De tablet draait een standaard Windows 10 Home OS. Dat betekent dus dat je de volledige functionaliteit van het (desktop) OS tot je beschikking hebt, inclusief een trial versie van Office 365 Personal. Aangezien de tablet een Intel x86 processor gebruikt is het ook gewoon mogelijk om alle bestaande 32 bits binaries op deze tablet te installeren zonder jalibreak of iets dergelijks. Hoeveel de naadloze integratie met WIndows 10 waard is zal ieder voor zichzelf moeten bepalen. Ik vond het zelf in ieder geval wel makkelijk dat ik direct drive mappings naar mijn NAS kon maken. Daarnaast was het voor mij zeker een voordeel dat ik alle instellingen wist te vinden, maar ook dat zal er natuurlijk sterk vanaf hangen of je meer gewend bent aan Windows of aan Android/iOS.
Windows 10 als tablet OS
Windows vaart sinds Windows 8 een beetje dubbele koers tussen desktop en mobile devices. Dat uit zich niet alleen doordat je op de desktop met enige regelmaat geconfronteerd wordt met opties die vooral voor mobile devices bedoeld zijn, maar ook omgekeerd wordt je op je tablet nog al eens geconfronteerd met typische desktop elementen. Deels wordt dit probleem veroorzaakt doordat ik zelf vooral bekend met het OS op desktops en dus ook redelijk snel geneigd ben om naar bijvoorbeeld het control panel te grijpen. Een ander deel van de problemen wordt veroorzaakt door het kleine formaat van de tablet en de onnauwkeurigheid van de touchscreen. Iets als de sluit kruisjes van applicaties zullen ongetwijfeld een stuk beter te bedienen zijn op de grotere surface tablets, maar op deze tablet zijn ze een plaag voor een volwassen gebruiker.
Geheugen en opslag
De tablet heeft 16GB opslag en 1GB RAM geheugen. 16GB lijkt misschien redelijk wat als je uit de Android wereld komt, maar een volledig Windows OS heeft zelfs in een WIM boot configuratie nog een 13 GB nodig. Dat houdt dus praktisch in dat je niet al te veel zal moeten installeren omdat anders je storage onvoldoende is. Zeker voor desktop gebruikers zal de 1GB RAM bijzonder weinig lijken. Ik heb zelf al eerder een paar systeempje met 1GB van Windows 10 voorzien. Het OS past zijn eisen vrij aardig aan het beschikbare geheugen aan, maar je moet niet teveel verwachten van multitasking. Als je een paar applicaties open hebt is het wel uit met de pret.
Ondersteuning accessoires
Hoewel de ondersteuning voor accessoires onder Android ook langzaam aan wel beter wordt blijft die van Windows 10 toch wel ongeėvenaard. Dat zorgt ervoor dat USB devices als muizen en toetsenborden dus probleemloos worden herkend. Bovendien wordt er een verloopkabeltje meegeleverd van micro USB naar standaard USB A contra. Het nut daarvan voor deze tablet is wel een beetje twijfelachtig. Het is nu niet dat je er een volwaardige PC van kan maken door er een muis en toetsenbord aan te hangen, hoewel het op zich goed werkt.
De Trekstore tablet heeft talrijke minpunten, maar desondanks ook genoeg unieke kenmerken om het toch een interessant apparaat te maken. De doelgroep zal echter wel tamelijk beperkt zijn. Het is een leuke tablet voor casual gaming, maar alleen voor die gebruikers die het daarbij zonder de play store kunnen stellen. Het is een volwaardige Windows tablet, maar alleen voor gebruikers die er wat licht werk op willen doen. Daarnaast biedt deze tablet ook de mogelijkheid om voor een zacht prijsje een apparaat te kopen waar je direct al je zelfgemaakte (Windows/desktop) binaries op kunt draaien. Of het ook mogelijk is om er Linux of een ander OS op te draaien heb ik op dit moment nog niet kunnen achterhalen, maar het zou deze tablet wel extra aantrekkelijk maken voor de ware Tweaker.

Update februari 2017

Tablet is afgelopen maand definitief overleden en leverancier heeft geld teruggegeven. Voor mij voorlopig even geen Trekstor meer.

Heb jij ook een TrekStor SurfTab Wintron 7.0 Zwart?