Cooler Master Devastator II - Gaming Gear Combo (Green version, Qwerty) Review

pclinde 11 april 2016, laatste update op 13 april 2016, 806 views

Cooler Master Devastator II - Gaming Gear Combo (Green version, Qwerty)

De Devastator II is een échte budget knaller met wat nieuwe features. Het toetsenbord is voorzien van zogenaamde mem-chanical switches, en de muis heeft een aangename firmware upgrade gekregen voor de sensor. Een zeer degelijke set met duidelijke plus- en minpunten.

Pluspunten

• Scherpe prijs voor een combi setje.
  • Nieuwe mem-chanical switches zijn een mooie verbetering t.o.v. zijn voorganger. "Membraan met meer gevoel."
  • Firmware upgrade voor de Avago 3050 sensor brengt een stabiele verbetering met zich mee voor de muis.
  • Cherry MX compatible. Leuk voor als je nog wat key caps hebt liggen.
  • Niet te schreeuwerig qua design als 'gaming' set.

Minpunten

• De bouwkwaliteit van het toetsenbord voelt net wat beter aan dan de muis.
  • De mem-chanicel switch is luider dan een traditioneel membraan toetsenbord.
  • Verzadiging van de LED-verlichting is naar mijn mening niet optimaal, sommige key caps ogen wat minder fel.

Review: Cooler Master / CM Storm Devastator II

- Inleiding
- Specificaties
- Look & Feel
- Verlichting
- Ervaring
- Conclusie

Extra:
Een klein sprongetje naar de reacties

Links:
Cooler Master / CM Storm Devastator II

Disclosure:
In mijn vrije tijd ben ik Cooler Master Representative. Een leuke hobby waarbij ik o.a. wat forums bij hou. Als rep en liefhebber van hardware ontvang ik dan soms vroege samples om hen van wat gebruiker-feedback te voorzien, zeg maar een beta-test. Het delen van mijn ervaringen met producten is een andere grote hobby van mij, de gouden regel voor iedere review is uiteraard objectiviteit, ongeacht de bron van het product. De Devastator II is zo’n voorbeeld van een product welke ik vroegtijdig heb mogen ontvangen, en waar ik toch graag een review over wil maken.

De Cooler Master Devastator line-up kenmerkt zich als betaalbare combi set, bestaande uit een toetsenbord en muis. De set kwam in 2013 op de markt en is vrij populair, mede door de prijs die rond de 30 tot 40 euro schommelt. Dat de originele Devastator een opvolger zou krijgen was vrij voorspelbaar. Hij zit er al aan te komen: in deze review bespreek ik de Devastator II.

De Cooler Master Devastator II kent wat vernieuwingen. Zodra het setje voor je neus ligt, is dit niet direct zichtbaar. Gaan we wat rommelen, dieper in op de specificaties, dan zien we op papier aangename veranderingen. Of dit in de praktijk werkelijk het geval is gaan we tijdens deze review verder ondervinden. Wat de Devastator II wel leent van de originele Devastator is zijn budgetvriendelijke prijs. Momenteel kost de Devastator II circa 39 euro, wat gelijk staat aan de adviesprijs.

Een overzicht van de specificaties van de officiële Cooler Master Gaming website:

De Devastator II komt in drie LED-smaakjes: rood, blauw en groen. Het toetsenbord en de muis zijn gemaakt van plastic en hebben ieder een zwarte afwerking. De muis is voorzien van een Avago ADNS-3050 sensor. Het toetsenbord zelf brengt de grootste verandering met zich mee: ‘mem-chanical’ switches. Met de mem-chanical switch wil Cooler Master het gevoel van een mechanisch toetsenbord evenaren. Misschien is evenaren niet het goede woord, laten we het houden op nabootsen. In het hoofdstuk ervaring lees je meer over de daadwerkelijke praktijkervaring.

Op het toetsenbord zien we verder fysieke mediatoetsen, dus niet verscholen achter een functietoets. De muis behoudt dezelfde vormgeving en een maximale DPI-waarde van 2000. Laten we kennis maken met de Devastator II in beeld!

De Devastator II komt in een matzwarte verpakking. Binnenin vinden we een korte handleiding, het toetsenbord en de muis. De Devastator II heeft geen software, en om die reden weinig uitleg nodig. Het plug & play principe (gaan met die banaan) is hier van toepassing.

De set heeft een zwarte samenstelling en wisselt af tussen glossy en matte onderdelen. Beide producten zien er prima uit op het eerste oog, en gaan hand in hand qua design. Subtiel is er een ‘gaming’ look aangebracht, die naar mijn mening niet te opvallend is. Veelal maakt ‘gaming’ producten onnodig schreeuwerig, wat soms echt een afknapper is.

Laten we beginnen bij het toetsenbord. Solide is een groot woord, want dit valt gewoon niet te vergelijken met duurdere toetsenborden. Voor zijn prijs, en dan een set gecombineerd met ook nog een muis krijg je best een degelijk bord. We zien op de bovenzijde een reeks aan media-toetsen en netjes een NUM, CAPS en SCR-lichtaanduiding.

De meegeleverde key caps hebben een matte afwerking. Hieronder zijn de mem-chanical switches te vinden. Deze zijn opgebouwd in drie fases met als basis het membraan, een plunger / stem voor de montage van een key cap en een switch behuizing. De switch behuizing is aanwezig om de plunger / stem netjes op zijn plek te houden. Tevens is dit de combinatie die gezamenlijk moeten zorgen voor het mechanische gevoel. De onderdelen zijn transparant om de LED-verlichting beter tot zijn recht te laten komen.

De Devastator II is dankzij de mem-chanical switch compatible met Cherry MX key caps. Nu kost het setje 39 euro, of je hier echt PBT key caps op zal monteren vraag ik mijzelf af. Heb je nog key caps liggen op de boekenplank, dan is het zeker aangenaam voor de verandering. De grotere key caps (spatiebalk, shift en enter etc.) zijn uitgerust met stabelizers. Nu is het natuurlijk de vraag of je wel iedere key cap set kunt monteren. Gelukkig zijn de stabelizer clips op de key caps te verwijderen, om ze te kunnen uitwisselen. Let wel op dat je altijd van te voren controleert of de grotere toetsen van een key cap set overeenkomen komen.

De meegeleverd muis is ook voorzien heeft een vrij bekende pasvorm. Ben je de standaard DELL / Microsoft muisjes gewend, dan is dit formaat vergelijkbaar. De muis is erg licht, zeker als je van een zwaardere muis komt. Bovenop een DPI-knop, aan de zijkant twee duimknoppen en de standaardknoppen gecombineerd met het muiswiel. Zelf ben ik gevoelsmatig net wat meer te spreken over de kwaliteit van het toetsenbord. Het voelt ook alsof deze een hogere prioriteit heeft gekregen voor deze set.

De verlichting van de set is voor zijn prijs prima. De transparant switch behuizing laat net wat meer licht door. Wel is de verzadiging over de volledige rijen aan key caps niet optimaal. Voor het oog lijkt de bovenkant net wat feller verlicht, zodra je naar beneden gaat richting de spatiebalk voelt het wat donkerder aan. De muis heeft is net als de originele Devastator op de achterzijde verlicht. Dit patroontje kan ik wel waarderen. Jammer genoeg zit het vaker onder je handpalm dan dat het zichtbaar is. Het scrollwiel en de voorzijde zijn ook netjes verlicht. Voor een budgetsetje als deze is de verlichting van zowel het toetsenbord als muis zeker niet mis.

Laten we beginnen bij de grootste verandering de mem-chanical switches. Tijdens deze review waren ze al eerder in beeld, wat kun je nu verwachten van deze switches. De naam switches ligt mij af en toe lastig in de mond. Bij switches denk ik al snel aan Cherry MX, waar kwaliteit gewoon suprême is. Dat de Devastator II switches een verbetering zijn t.o.v. het membraan van de originele Devastator is zeker. De originele Devastator voelt met het membraan wat sponzig aan. Uiteraard is dit kenmerkend bij membraan toetsenborden. Bij de Devastator II ligt er net wat meer nadruk bij je toetsaanslagen. Een toetsaanslag voelt net wat meer ‘verzekerd’ aan.

De Devastator II doet er dus net een schepje bovenop en verfrist de toetsen. Het woordje switch zit hem voor mij persoonlijk in het compatible maken met key caps, en niet zo zeer in de look-a-like Cherry MX opbouw. Het is gewoon niet te vergelijken met elkaar. In de categorie membraan en ‘uitprobeersels’ doet de Devastator II het goed. In deze prijscategorie krijg je een leuk toetsenbord die net wat vlugger, duidelijker en ‘actueler’ aanvoelt. Waar je wel op inlevert is de geluidsproductie. De toetsaanslagen produceren meer geluid bij toetsenaanslagen. Waar membraan zich juist als karakterieel onderdeel positioneert als stil. Met de mem-chanical haal je dus net wat meer ‘toets’ voor je geld in huis, maar ook wat meer geluid.

De muis is voorzien van een optische sensor bekend als de Avago ADNS-3050. Deze sensor is al weer een langere tijd op de markt, en is ondertussen bekend als solide budget / instapper. Voor dit prijssegment een prima sensor. Een potje Dota 2 of Killing Floor 2 voelt gewoon fijn aan. Als je hoger segment muizen gewend bent is het wel even een omschakeling, maar naar verloop van tijd went het wel. Soms vond ik het lastig om tijdens hordes aan zombies in Killing Floor 2 de focus te behouden. Dit komt mede door het lichtgewicht van de plastic behuizing waar ik soms wat last van had. De sensor verleent zich prima om lekker casual te gamen. De vorm voelt vertrouwd aan en er is genoeg grip dankzij de rubberen pads op de zijkanten.

De Devastator II is een budget vriendelijke gaming set. Dat het een budget set blijft zien we ook terug in de praktijk. Sommige punten zijn gewoon goed voor deze prijs, en sommige punten blijven het budgetsegment achtervolgen.

Het toetsenbord voelt echt aan als een verbetering tegenover zijn voorganger. Hier zien we dat mem-chanical goed uit de verf komen. Responsive, frisser en net wat subtieler dan membraan. Dat er Cherry MX key caps op gemonteerd kunnen worden is ook een plusje waardig. Hoewel ik er persoonlijk zelf nooit dure caps op zou monteren. Dan zou ik eerder kijken naar een goedkoop Chineesje. Het woordje mem-chanical benadrukt de eigenschap van membraan en mechanisch, wat ook aan de orde is bij dit toetsenbord. Toch wil ik even naar de realiteit toe; écht mechanisch is nog ver te zoeken. Er is voelbaar zeker wel een verandering, alleen is het nog wel kilometers verwijderd van écht mechanisch (à la Cherry MX). Appels met peren vergelijken, want over welke prijsklasse hebben we het hier? Inderdaad!

De muis voelt prima aan. Op het eerste oog is het toetsenbord de grootste verandering, toch heeft de muis ook een kleine upgrade gehad in firmware. Foritain heeft de originele Devastator in handen gehad, en was totaal niet te spreken voer de muisprestaties die zwaar matig waren. Met de firmware upgrade presteert de Avago 3050 veel beter dan voorheen. De muis laat nu gewoon een goede impressie achter.

Waar het wat minder is zijn kleine details. Hier zien we de bouwkwaliteit en LED-verlichting aan bod komen. Voor de prijs van 39 euro probeert Cooler Master veel in het setje te proppen als het om features gaat. Vanzelfsprekend dat het dan op sommige fronten gewoon wat minder is. De bouwkwaliteit bestaat uit plastic, waar het toetsenbord meer lof ontvangt van mijn zijde dan de muis. Bij de muis heb ik soms mijn bedenkingen als ik aan het scrollen ben, of een willekeurige klik doe, terwijl dit bij het toetsenbord niet van toepassing is. De LED-verlichting is ook niet helemaal ‘verzadigd’ en is bij sommige key caps net wat minder helder.

De Devastator II doet vrijwel alles beter dan zijn voorganger. Oké, de mem-chanical switches maken wat meer geluid, maar voelen ook beter aan, en de muis heeft een aangename firmware upgrade gekregen. Voor de prijs van 39 euro haal je aardig wat in huis, met duidelijke plus- en minpunten. Zit je echt aan een maximaal budget gebonden, dan is de Devastator II wellicht interessant. Heb je een groter bestedingsbudget dan zou ik lekker verder kijken.

Hieronder nog een aantal hoge resolutie foto's voor nog meer beeldplezier! Klikken om de foto's uit te vergroten:

tweakers - nomineer voor review van de maand

Heb jij ook een Cooler Master Devastator II - Gaming Gear Combo (Green version, Qwerty)?

Met scroll-lock zet de verlichting aan, maar daarmee zet je ook automatisch de cursor vast in een Excel-cel. Dit is een groot nadeel, Heb nog geen andere manier gevonden om de verlichting aan te zetten en scroll-lock uit,
De toetsen kun je alleen lezen wanneer je er bovenop kijkt. Met een extra plankje moet ik dit nu oplossen om de hoek te vergroten,
Ik zou het bordje niet nog een keer kopen.
Thanks voor je opmerking! Hierin kan ik mij vinden, best lastig.
Is inderdaad vervelend bij het gebruik van Excel. Daarnaast als je de PC opstart is bij mij de toetsenbordverlichting standaard uit. Het zou zijn zijn als de verlichting gewoon een aparte schakelaar zou zijn (wellicht i.c.m. software-instelling).