Logitech G15 Gaming Keyboard Review

Rupie 22 juli 2009, laatste update op 17 november 2015, 5.575 views

Logitech G15 Gaming Keyboard

Pluspunten

• toetsenaanslag
  • bouwkwaliteit
  • veel programmeerbare knoppen
  • schermpje

Minpunten

• afmetingen
  • dimmen van verlichting moet elke keer opnieuw, kan niet opgeslagen worden.

Inmiddels al bijna een jaar een tevreden gebruiker van een Logitech G15 v2. Na enige tijd met een Microsoft Natural Keyboard 4000 gewerkt te hebben (waar ik niet aan kon wennen) werd deze vervangen door een el cheapo Trust setje. Omdat de draadloze communicatie van deze set niet werkte zoals ik zou willen leek het mij verstandig om mij eens goed te gaan verdiepen voor er overgegaan werd tot aanschaf van wederom een nieuwe set. De set zou gebruikt gaan worden voor werkzaamheden als office, internet en MSN. Gamen doe ik eigenlijk niet, dus speciale game features zijn niet nodig.

De eisen
Uiteraard was er na mijn wat mindere ervaringen een lijstje met eisen waar de nieuwe ramplank aan zou moeten voldoen.
  • bedraad
  • fatsoenlijke plaatsing van home, end, delete en andere knoppen
  • beschikt over een aantal programmeerbare functietoetsen
  • beschikt over mediaknoppen.
  • zo plat mogelijk, het liefst vergelijkbaar met een notebook toetsenbord
  • bij voorkeur in combinatie met muis (niet absoluut noodzakelijk)
  • als het even kan een niet duurder dan ¤ 50,00 (voor alleen het toetsenbord, de prijs zou niet doorslaggevend zijn)
Selectie
Ik kwam al snel tot de conclusie dat bekabelde desktopsets die aan mijn eisen voldeden bijna niet te vinden waren. Vandaar dat ik vrijwel direct opzoek ben gegaan naar een los toetsenbord. Aan de hand van mijn criteria was er voor mijn gevoel een selectie te maken van ongeveer 150 mogelijke toetsenborden. Ik heb een hele lijst met mogelijkheden doorgenomen, maar allemaal mankeerde ze wel iets. Alle mogelijkheden hier behandelen lijkt me niet echt een goed plan, dan wordt het zo’n lang verhaal. De enige die ik er netjes uit vond zien, die positief beoordeeld werd in reviews en die aardig aan de eisen voldeed was de Logitech G15 v2, alleen deze was mij eigenlijk niet iets te duur (¤85,00 geloof ik, zeker weten doe ik het niet meer). Mijn keuze was dus uiteindelijk om nog even te wachten met de aanschaf tot ik een geschikt toetsenbord gevonden had.

De keuze
Totdat ik thuis kwam en een mailtje in mijn mailbox vond met daarin een interessante aanbieding. De Logitech G15 voor ¤ 70,00. Was dus nog altijd 20 euro duurder dan ik gehoopt had maar ik had wel het idee dat dit een toetsenbord zou zijn waar ik prettig op zou kunnen typen. Daarnaast was er natuurlijk nog een hip schermpje waar je informatie zou kunnen zien tijdens het spelen van games die ik niet speel. Wat wil je nog meer? Een muis inderdaad. Toevallig was de Logitech G9 ook in de aanbieding bij dezelfde webwinkel voor ¤ 45,00. Toetsenbord en muis samen dus voor 115 euro. Bijna het dubbele van het originele plan maar dat mag de pret niet drukken!

Specificaties

• Arm steun
  • Software CD
  • Installatie handleiding
Het toetsenbord
Ik heb het idee dat er geen toetsenborden zijn die meer functionaliteiten hebben als de G15. Het LCD scherm, de macro toetsen, usb poorten, kabelgootjes en multimedia toetsen. Wat heeft een mens nog meer nodig bij een toetsenbord? Daar komt nog bij dat het toetsenbord er degelijk uitziet en aanvoelt. Ook als je wat harde drukt hoor je geen gekraak en dergelijke. Het toetsenbord heeft alleen wel een flink formaat vind ik.

Het scherm
Het schermpje is natuurlijk wel één van de functies die dit een redelijk uniek toetsenbord maken. Door de mogelijkheden die je hebt om het schermpje te personaliseren is het een echt onderscheidende functie. Dat het scherm en de daarbij behorende software daarnaast ook nog eens goed werkt, een wereld van mogelijkheden bied en ook nog eens goed leesbaar is maakt het natuurlijk helemaal af.

Het scherm is standaard ingesteld om door de beschikbare vensters heen te draaien. Welke schermpjes er getoond worden en met welke settings is in te stellen via de software, net zoals specifieke instellingen voor bepaalde schermen. Zo zijn er bijvoorbeeld verschillende layouts voor de klok beschikbaar. Naast het scherm zit een klein knopje dat je kan gebruiken om een specifiek schermpje in beeld te krijgen.

Unieke mogelijkheid is de optie om zelf schermpjes te maken via LCDStudio. Via dit programma is het mogelijk om aan de hand van verschillende systeemvariabelen een scherm te maken met alle info die je zelf graag wil hebben. Dit werkt heel eenvoudig. Zelf heb ik mij hier nog niet erg in verdiept omdat ik prima uit de voeten kan met de standaard scriptjes. Het experimenteren hierbij staat nog wel op de planning, als het eenmaal zo ver is zal ik mijn ervaringen plaatsen.

Multimedia toetsen
De multimedia toetsen zitten dicht bij elkaar rondom het scherm zodat je nooit lang hoeft te zoeken naar een bepaalde knop. De knoppen doen verder wat ik van ze verwacht. De aansturing van zowel iTunes als Windows Media Player gaat zonder problemen.

Macrotoetsen
Een andere functie waar de G15 zich in onderscheid is de aanwezigheid van maarliefst 18 vrij programmeerbare macro toetsen. In tegenstelling tot V1 heeft V2 er slechts 6 fysiek aanwezig, maar door de switch toetsen kunnen deze 6 knoppen 18 verschillende functies vervullen. Wat een knop moet doen is in te stellen via de meegeleverde software. Hierbij kan er gekozen worden om mappen, programma’s of websites te openen of het uitvoeren van een zelf geschreven macro. Deze macro’s zijn eenvoudig samen te stellen door bijvoorbeeld een toetscombinatie in te drukken.

USB poorten
Aan de achterzijde van het schermpje zijn 2 USB 1.1 poorten te vinden. Er zijn 2 redenen waarom ik deze niet gebruik: het feit dat ze 1.1 zijn en vanwege de plaatsing. Mijn systeemkast staat vlakbij en bovenop de kast heb ik 2 goed bereikbare en vrije USB 2.0 poorten tot mijn beschikking. Als je dit niet hebt kan ik mij voorstellen dat het een handige functionaliteit is.

Kabelgootje
Door de onderkant van het toetsenbord lopen een aantal kabelgootjes. Persoonlijk zie ik het nut er niet echt van in. Ik heb immers niets voor mijn toetsenbord liggen en ook de goot naar de zijkant lijkt mij overbodig. Als je de muis via de kabelgoot laat lopen kom je volgens mij juist in de knoei met het snoer omdat het snoer van links komt op de plek waar ik de muis juist heb liggen.

Game mode
Via een schuifknopje is het mogelijk om het toetsenbord in game mode te zetten. Dit zorgt er volgens mij alleen voor dat Windows niet reageert op de Windows toets, andere verschillen heb ik niet kunnen ontdekken. Aangezien ik verder niet game is deze functie ook al niet erg interessant voor mij ;)

Verlichting toetsen
Met een simpel schakelaartje kan er geswitcht worden tussen verschillende standen van de verlichting: uit, zwak en fel. Kan me voorstellen dat het prettig is om de verlichting uit te kunnen zetten als je de pc ‘s nachts aan laat staan. Dit doe ik eigenlijk niet, dus voor mij niet zo interessant. Zelf heb ik hem het liefst op de tussenstand staan, maar de G15 kan deze instelling blijkbaar niet onthouden. Als je de pc opnieuw opstart staat de verlichting altijd weer vol aan.

Ergonomie
Qua ergonomie valt er weinig over te vertellen. Het toetsenbord heeft een ‘standaard’ vormgeving, er is geen sprake van een curve of iets dergelijks. Wel is er een arm steun aanwezig die het nog net iets prettiger maakt om je armen te positioneren.

Software en drivers
Via de Setpoint software is het mogelijk om het toetsenbord in te stellen. Hier kan geselecteerd worden welke venster er getoond moeten worden en kunnen de setting van een aantal van deze schermpje aangepast worden. Via dezelfde software is het ook mogelijk om de macro toetsen te voorzien van functies. Bij de installatie van de software wordt er door de software gekeken of er profielen aanwezig zijn die horen bij bepaalde games. Of dit goed werkt is mij niet duidelijk, gamen doe ik eigenlijk niet.
Tot op heden heb ik geen enkel probleem gehad met de software, alles is stabiel en werkt zonder piepen.

De kwaliteit van de meegeleverde drivers kan ik niets over zeggen. Ik heb de gewoonte om altijd direct de drivers te downloaden om er zeker van te zijn dat ik met de laatste drivers begin. Zo ook bij de G15. Tot op heden heb ik geen enkel probleem gehad met de gebruikte drivers, zowel onder Win7 als Vista werkt alles prima.

Gebruik
Zoals al aangegeven gebruik ik de G15 voornamelijk voor office werkzaamheden en voor internet en msn. Niet bepaald het gebruik waar een gaming toetsenbord voor gemaakt is zou je denken. Ik gebruik dan ook lang niet alle functies van het toetsenbord. Het schermpje gebruik ik eigenlijk alleen om het gebruik van CPU en RAM in de gaten te houden en om te zien of er nieuwe mail is bij hotmail. De game-setting is eigenlijk ook niet relevant en van de macro toetsen gebruik ik er 6 sporadisch om programma’s te starten.

Wat er wel toe doet:
De toetsaanslag is wat mij betreft precies goed. De toetsen reageren zoals ik het prettig vind. Je hoeft niet hard op de toets te rammen maar als je per ongeluk een toets heel iets aanraakt heb je niet direct een letter in je scherm staan. Daarnaast zitten alle toetsen op de plek waar ze horen bij een normaal toetsenbord. Je hoeft niet elke keer te zoeken waar nou ook alweer de page up of home knop zit, deze zitten gewoon waar ze horen!

Inmiddels ben ik toch al weer een aantal maanden druk aan het tikken op dit bordje en er is nog geen enkel spoor van slijtage te vinden. Qua duurzaamheid maak ik mij dus geen zorgen over de toekomst!

Zoals al aangegeven was de prijs iets hoger dan in eerste instantie de bedoeling was. ¤ 70,00 euro voor een ramplank blijf ik redelijk veel geld vinden maar de G15 is het zeker waard. Als dit toetsenbord ooit komt te overlijden zal hij eervol begraven worden en zal hij ook zeker vervangen worden door een Logitech in dezelfde categorie, ook als deze nog 3 tientjes duurder is.

Alleen al door het comfort waarmee je kan typen is dit toetsenbord zijn geld waard. Ik heb in de loop der jaren al best wat toetsenborden versleten, zowel goedkope als duurdere. Ik heb echter nog nooit eerder een toetsenbord gehad waar ik zo lekker op kan typen en dat is toch wel het belangrijkste van een toetsenbord. Het schermpje dat leuke info kan tonen en de ruime hoeveelheid macro toetsen zijn een meer dan welkom extratje.

Als je kijkt naar de originele lijst met eisen is niet overal aan voldaan, maar ik ben blij dat er vanaf gezien heb. Ik hoop dat mijn G15 het nog heel lang vol mag houden, zelf zal ik niet snel meer een ander toetsenbord willen!

Heb jij ook een Logitech G15 Gaming Keyboard?

vergeleken met de v1 is de v2 een stuk compacter. Vond dat persoonlijk erg fijn. Heb mijn v2 nu niet meer maar mijn vervangende merkloze toetsenbord is groter dan de v1
Klopt helemaal, maar vergeleken met de toetsenborden die ik in het verleden altijd gehad heb blijft de v2 een flinke jongen. niet zo groot als de v1 inderdaad, maar het scherm en de macro knoppen zorgen gewoonweg voor extra volume.
heb de g15 net, en merk meteen dat er niet genoeg stroom op de usb 2.0 poort zit om er BV een koptelefoon er op aan te sluiten heb hem ook nog op mijn 3.0 poort aangesloten (misschien net iets meer stroom... iig niet genoeg)

Heb 650 voeding... mocht je dat de oorzaak geven.
Heb 850 watt erop zitten maar het kan niet baten, de poortjes zijn USB 1.1 en trekken echt niks, nog geen usb-stick op aan te sluiten.

Ik denk dat dat ook de reden is dat ze bij de G510 de poorten eruit hebben gehaald. waren simpelweg nutteloos.
ik vindt het wel fijn heb hem zelf ook,
het hoeft van mij niet zo klein te zijn heb al een groot bureau.
en het is beter als de v1 vindt ik zelf