Edifier G3 Gaming Headset Review

Foritain 1 april 2016, laatste update op 26 mei 2017, 1.872 views

Edifier G3 Gaming Headset

De Edifier G3 is een vrij typische gaming headset die past bij het prijskaartje van net geen 60 euro. Hij klinkt en zit prima, maar ontbreekt aan gevoel van luxe.

Pluspunten

• Gelijkmatige druk rond de oren ivm iets draaiende oorschelpen. Voelt dan wel niet heel luxe, maar zit wel prima en sluit goed op de oren.
  • Geluidskwaliteit prima in orde in de prijsklasse
  • Leuke uitstraling met twee kleuren LED
  • USB aansluiting met muziek-stand, game-stand, en bass-boost komt soms goed van pas.
  • Opname kwaliteit prima.

Minpunten

• Ontbreekt gevoel van luxe. Geheel plastic constructie, eenvoudig materiaal earpads, en 'unboxing' ervaring is weinig spannend.
  • Zoals alle 50-60 euro headsets staat ook de G3 onder stevige druk van alternatieven die een tientje of twee duurder zijn en duidelijk meerwaarde bieden.

Review: Edifier Gammatera G3

- Inleiding
- Specificaties
- Uitpakken
- In de Praktijk
- Conclusie

Productpagina @ Edifier

De laatste tijd hebben we een flink aantal Edifier producten voorbij zien komen. Vooral speakersets, maar ook hoofdtelefoons. Wat speakersets betreft liggen de kansen voor het oprapen, zeker in markt voor pc speakersets liggen kansen gezien het aantal aanbieders de laatste jaren niet echt over houdt. De gaming headset markt is een ander verhaal, met een praktisch eindeloos aantal fabrikanten en een ruime collectie headsets waar we wat voor te zeggen valt.

Één van de gaming headsets die hier ligt en onlangs gereviewd werd is de Edifier G2, een headset die op het prijspunt van ca 40 euro (momenteel zelfs in de aanbieding voor 30) aardig zaken deed. Vandaag gaan we kijken naar de G3, of volledig uitgeschreven: de Edifier Gammatera G3 gaming headset. De G3 is het wat duurdere broertje van de G2 met een prijs van ca 60 euro.

De specificaties en features van de Edifier website:

Aan de papieren is het lastig vast te stellen hoe groot de verschillen tussen de twee modellen zijn. De G3 heeft een vrij gangbare spec wat audio betreft, zo zien we 40mm drivers, het 20Hz-20kHz bereik, een impedantie van 40 ohm (De G2 had 45), en een SPL van 94 dB (de G2 had 98). Het gewicht is iets toegenomen, al is deze inclusief de kabel en de in-line control, en gezien de mini in-line control van de G2 plaats heeft gemaakt voor een soort-van remote control valt het gewichtsverschil wel te verklaren.

De kabel van 3 meter is wel een positieve vooruitgang. Een vrij gebruikelijke kabellengte is 180cm, en zeker voor gebruikers die hun headset achterin hun desktop pc willen inpluggen is dat soms wat kort. De keerzijde is uiteraard een flinke kabel als je e headset juist op je toetsenbord of in een voor ingang gebruikt.

Het grote verschil zit niet in de specificatietabel, maar is wel op de website te vinden. De G3 is namelijk een USB headset (dit zou overigens wel in de specs lijst horen) waar de G2 een analoge headset is. Dit houdt in dat de headset de vertaalslag van digitaal naar analoog voor zijn rekening houdt, en daarbij de optie heeft om daar wat invloed op uit te oefenen met bijvoorbeeld een game- mode en een muziek-mode. De toevoeging van USB geeft Edifier ook ruimte (stroom) om verlichting toe te voegen. De G3 is voorzien van rode of blauwe verlichting afhankelijk van je audio-modus.

De verpakking van de G3 is op één cijfertje na exact gelijk aan de G2. Een vrij standaard kartonnen doos met een plastic binnenvorm. Het werkt, maar luxe is anders, en waar het in het 40 euro segment nog wel (heel nipt) bovengemiddeld genoemd mocht worden is dat in het 60 euro segment anders.

De Edifier G3 is wat uiterlijk betreft ook praktisch gelijk aan de G2. Daar zagen we een zwart model met rode highlights, maar de G3 is echter uitgevoerd in een combinatie van zwarte elementen met een soort donkere champagne kleur / grijze tint? Een aparte maar toch aangename kleurstelling. Het is een forse headset, maar geen overdreven zwaar model met zijn geheel plastic constructie. Het plastic is op zich prima stevig, maar mist duidelijk het luxe en stugge van modellen voorzien van staal. De bovenkant is verder zwart en zonder opdrukken uitgevoerd.

Aan het linker oor treffen we de mic aan en zien we roostertjes waar straks verlichting door heen komt. Het linker oor is enkel van een print voorzien en bij een foto van achteren zien we dat de earpads zelf een beetje naar het hoofd kunnen draaien binnen de plastic constructie

De microfoon is verder inklapbaar, en de headset zelf ruim verstelbaar met een plastic schuif systeem. Wederom niet heel overtuigend wat gevoel van luxe betreft, maar het werkt prima. De hoofdband aan de binnenzijde is niet overdreven stug of zacht, en doet zijn werk neutraal. De pads om de oren zelf zijn net als bij de G2 van eenvoudig stof gemaakt. Het blijft persoonlijk uiteraard of je dat fijn vindt of dat je liever (faux) leder wilt (echt leder in de prijsklasse zit er niet in), het ventileert beter en zit prima zacht, maar het oogt wederom niet heel luxe of duur.

Als USB headset heeft de G3 een pittige in-line control met volumeknoppen, game- en muziek modus, bass-boost, en een mute knop voor je microfoon.

En eenmaal aangesloten komen de LEDs in actie:

Met tal van fysieke gelijkenissen had ik stiekem verwacht dat de luisterervaring ook overeen zou komen, echter bleek dat het onderdeel waar de G3 duidelijk op zijn kleinere broertje voorloopt. Dat moest ook wel, want met gelijke bouw moet het prijsverschil natuurlijk ergens te ervaren zijn. Het geluid klinkt in elk opzicht net even beter, van een iets schonere bass tot wat vollere weergave van het midden en hogere segment wat alle aspecten van geluid ten goede komt. Is dat 20 euro waard? Dat blijft een lastige. Het blijft absoluut een game headset die op gebied van muziekweergave zijn meerdere moet herkennen in neutralere headsets, waaronder de 40 euro kostende Edifier H850 waar ik onlangs extreem positief over was, maar goed, dat is geen ‘game’ headset, dus je hebt dan geen mic. De G3 maakt een iets betere indruk wat geluid betreft dan de SteelSeries Siberia Raw Prism met grofweg dezelfde prijs, iets minder dan de ROCCAT Kave XTD Stereo die voor een tientje of 8 in de winkels ligt, en tevens moet hij zijn meerdere erkennen in het geluid van de Kingston HyperX Cloud. Wat die laatste betreft komt de G3 momenteel goed weg, want die kost je momenteel grofweg 75 euro terwijl hij een tijdje geleden nog voor 60 te vinden was. Het geluid lijkt dus wel te passen bij het prijskaartje.

De G3 is echter een USB headset, en de twee laatst genoemde zijn analoge headsets (de USB variant van de HyperX kost je een eurotje of 100, wat een andere klasse op zich is). Wat de meerwaarde van de verlichting is laat ik in het midden, maar je krijgt dus wel de uitgebreidere remote met twee geluidsstanden en een bass boost. Persoonlijk ben ik de leeftijd gepasseerd dat de bass boost permanent aan moet, maar dat het gevolgen heeft voor het geluid wat de G3 produceert zal vanzelfsprekend zijn. Op de muziekstand blijft het vrij bescheiden, en persoonlijk denk ik dat muziek dan ook beter klinkt, maar op de game stand en zeker met extra bass is het knallen geblazen. Of het dan om brullende motoren gaat of om geknal in een FPS game, de nadruk ligt duidelijk op ‘more is more’. Soms leuk, soms overdreven, maar een feature die ongetwijfeld door sommigen gewaardeerd zal worden. Of USB an sich een voordeel is is niet eenvoudig te beantwoorden, want als je een luxe geluidskaart hebt is het antwoord nee, echter als je een matige geluidskaart hebt of ruis op je analoge uitgang dan kan je dat probleem omzeilen.

Wat pasvorm en comfort betreft is de G3 ervaring een beetje gemengd. Ik gaf al aan dat de G3 geluk heeft dat de HyperX Cloud momenteel weer een stuk duurder is, want die headset zette in feite de hele markt voor 50-80 euro headsets onder druk. Niet alleen vanwege het prima geluid wat er uit komt, maar als je die headset beet pakt dan voelt hij simpelweg luxer aan dan de Edifier G3. Geen plastic maar staal, luxere afwerking van de hoofdband, en zachte faux lederen kussens om je oren in plaats van het wat ruwere stof. Pak ze beide op, en geen moment twijfel welke luxer voelt. Het gevoel is echter gemengd omdat ‘minder luxe aanvoelen’ feitelijk niets zegt over het daadwerkelijke comfort. De druk die de G3 uitoefent rond de oren is namelijk wat lager, hij ligt dan ook iets meer op de oren met de iets kleinere schelp, en zelfs met enkele uren gebruik irriteert niets. Ik –weet- wel dat het niet de zachte lederen kussentjes zijn van bijv. de Sony MDR-1R, maar eenmaal in een game en de headset doet gewoon z’n werk, oftewel gewoon positief.

De constructie en stoffen earpads zorgen wel voor een beperkte afscherming van omgevingsgeluiden, en ook lekt er wel wat geluid richting je omgeving, al is dat zeker niet overdreven het geval. Dat stukje ventilatie voorkomt uiteraard weer het opwarmen van de oren, wat zeker bij wat langer gebruik weer positief is.

Of ze exact dezelfde microfoon hebben gebruikt weet ik niet, maar het klinkt wel zo. Niets mis mee, niets om over naar huis te schrijven, maar niet onbelangrijk: geen hoorbaar geruis of overdreven gevoeligheid voor omgevingsgeluiden. Een comfortabele voldoende.

Even vreesde ik dat de meerprijs boven de Edifier G2 een pittige taak zou worden om uit te leggen, zeker omdat deze G3 in zo veel aspecten hetzelfde lijkt. Van buiten zie je vooral een ander kleurtje aangevuld met wat leuke verlichting, maar gelukkig vonden we intern voldoende echt verbeterd. De geluidskwaliteit ligt in lijn met de hogere vraagprijs, en de USB features zoals de game-modus en bass boost komen in sommige games prima van pas. De 40 euro kostende G2 als uitgangspunt is op zich ook geen schande, want het model zelf zit prima op het hoofd met een gelijkmatige druk rond de oren en voelt ook bij langdurig gebruik prima aan. De oorschelpen zijn niet heel groot waardoor ze wat meer op het oor zitten, maar ze sluiten goed aan zonder vervelend te drukken. De verandering van zwart/rood naar zwart/donker-champagne is m.i overigens wel positief, want het oogt in elk geval wat duurder. Ook de LEDs in twee kleuren zijn leuk, al zou een knopje om de verlichting uit te schakelen wel fijn zijn.

De Edifier G3 staat wel voor een aantal uitdagingen. Zo is de verpakking nog altijd eenvoudig, iets wat je voor 40 euro wel verwacht maar in de 60 euro klasse zien we geregeld beter. Tevens ontbreekt het gevoel en de ervaring van luxe, ook iets wat we wel eens beter hebben gezien. Hij mag dan wel prima zitten, maar het blijft een volledig plastic model met eenvoudige stoffen pads om je oren. De grootste uitdaging is echter niet specifiek voor de Edifier G3, maar gaat op voor alle gaming headsets in deze prijsklasse: Voor een tientje of twee meer koop je een chiquere headset, tel daar nog een tientje of twee bij op en je zit weer in een andere klasse wat betreft materiaalgebruik en geluidsprestaties, en ga zo maar door. Een serieuze uitdaging voor elke koper, want op een gegeven moment moet je wel een streep zetten. Waar de uitstekende Edifier H850 mijns inziens eenvoudig met flink duurdere jongens kon meten is de G3 niet –de- oplossing om voor een zacht prijsje in een veel luxere klasse te belanden, de gaming headset markt zit wat dat betreft te dicht op elkaar. Wellicht dat Edifier ons een beetje te veel heeft verwend met hun H850 headset en enkele andere producten die echt zeer indrukwekkende prijs-prestatieverhoudingen hadden dat wij dat stiekem zijn gaan verwachten van die jongens. De Edifier G3 is echter een capabel alternatief in zijn eigen prijsklasse een kijkje waard is als je je budget op maximaal 60 euro zet. Je levert dan in wat betreft het gevoel van het uitpakken en dragen van een luxe product, maar koopt dan wel een combinatie van een zeer redelijke geluidskwaliteit voor games en film, prima microfoon en goede pasvorm wat het een prettige headset maakt in de praktijk. Zeg maar ‘een zeven’ of een ‘ruim voldoende’ voor de Edifier G3.

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

Heb jij ook een Edifier G3 Gaming Headset?

Is er een reden waarom j zoveel edifier producten reviewed? Het is een redelijk onbekend merk. En hoe betaal jij voor al deze producten? Goede review hoor trouwens, +3.
Mwah, onbekend, tis een flinke fabrikant en één van de weinige die nog (pc) speakersets in Nederland aanbiedt. Wat ik review is deels afhankelijk van mijn interesse (wel handig als je ergens tijd in wilt stoppen), maar ook deels van waar ik aan kan komen, in het geval van Edifier zitten beide factoren mee. Zou overigens dolgraag nog meer audio van tig andere merken oppakken, maar dat is niet altijd eenvoudig :'(
Dank voor je antwoord op mijn eerste vraag. Zou je ook mijn tweede vraag willen beantwoorden. Ik vraag mij namelijk af hoe jij al die (dure) producten kunt betalen. Vier of meer opties:
1. Ik betaal er zelf 100% voor
2. Fabrikanten sponsoren mij en geven review producten aan mij
3. Je verdient geld met je reviews door bijvoorbeeld reclame op je eigen website of tweakers die je sponsoort ivm je grote bezoekersaantallen
4. Je retourneerd producten na het reviewen op een aantal na
5. ??
Wij kopen veel (ook ivm werk in deze hoek), wij krijgen soms dingen, en wij lenen soms dingen. Vervolgens kan dat van fabrikant zijn, een shop (uiteraard in overleg), of van een andere gebruiker/liefhebber/kennis. Veelal zijn het producten die voor iemand anders bedoeld zijn die wij dan eerst even kunnen testen om reviewen betaalbaar in stand te houden.

Voor de duidelijkheid: reviewen kost ons geld, zoals de meeste leuke dingen in het leven.

Ik ben wel voorstander dat Tweakers gebruikersreviews gaat sponsoren 8-) Maar ik vrees dat je een kleine overschatting maakt van hoe rendabel reviews en bezoekersaantallen op reviews zijn ;)
+3 , mooie review , deze prijsklasse is qua headset's zo i zo erg lastig !
Jij wordt ook niet ouder hé? Maar een lekker kleurtje kan je wel gebruiken!

Prima reviewtje weer. :)
Don't start met 'lekker kleurtje', kom maar op met die zon :(
Jammer, altijd zulke goede reviews, nu slechts een +1....

1 april. :+
Natuurlijk een dikke +3! _O_
Top review zou zo maar eens aangeschaft kunnen worden :9
Dank! Als je er voor gaat laat even horen hoe hij bevalt!
Wederom een zeer gave review van Foritain. Welverdiende +3 natuurlijk :)