Linksys EA7500 Review

stefimkeTestpanel 29 maart 2016, laatste update op 5 april 2016, 775 views

Linksys EA7500 (Testpanel)

De Linksys EA7500 is prima dual band AC1900 router voor huis-keuken gebruik. Niet voor in de tuin want het bereik laat te wensen over. Vanwege de stevige prijs is het raadzaam om ook naar de concurrentie te kijken. Ik heb in deze review de EA7500 vergeleken met de Asus RT-AC68U.

Pluspunten

• Frisse en duidelijke GUI
  • Configuratie gemakkelijk
  • Snelle ping
  • Aan de muur te bevestigen

Minpunten

• Bereik zeer matig, met name in de 5GHz band
  • Niet staand/verticaal te plaatsen (wel ophangbaar overigens)
  • Geen controle-LEDs aan buitenkant apparaat

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 3
Onlangs werd ik aangenaam verrast na deelname aan een prijsvraag op Tweakers, ik mocht de Linksys EA7500 testen!

Aangezien ik een vergelijkbare Asus RT-AC68U gebruik als router leek me het interessanter om een directe vergelijking te doen met deze Asus RT-AC68U ipv alleen ervaringen met de Linksys EA7500 op te sommen.

Algemene beoordeling

Prima router, qua instellingen misschien te beperkt voor de echte hardcore tweaker dit heel veel controle wil hebben. Voor de "gewone" gebruiker welke gewoon een prima routertje wil hebben is dit een goede keuze.
Positief zijn de duidelijke GUI zonder overdaad aan instelmogelijkheden, snelheid en signaalsterkte dichtbij de router (zowel op 2.4GHz als 5GHz).
Negatief is met name het beperkte bereik wat zich vooral in de 5GHz band uit. Zelfs binnenhuis zonder gewapende betonmuren is de koek na een meter of 15 op.
Conclusie: Hij gaat niet m'n Asus RT-AC68U vervangen als main router maar als accesspoint op een andere plek fungeren. Als ik nu in de markt was voor een AC1900 router zou ik wederom gaan voor de Asus, of wellicht de Netgear R7000 overwegen.

De doos:

Achterkant doos:

Ter vergelijking wat de Asus RT-AC68U beloofd:

In de doos van de Linksys kom je als eerste een CD-tje met documentatie, een summiere quick-start-guide op papier tegen:

De hele doos leeggemaakt levert het volgende op, naast de router, CD en boekje nog de losse antennes die er gemakkelijk op te schroeven zijn, een kort CAT5e netwerkkabeltje en een net-adapter met netsnoer:

Aan de bovenkant/voorkant van de Linksys is weinig spannends te zien. Het linksys tekst-logo licht op als de router aan staat.

Dit is de onderkant, hier zijn de oogjes te zien waar de router aan op te hangen is en de voetjes waar deze "plat" op kan staan. Dit is bij de Asus niet mogelijk, deze kan alleen rechtop staan.

Een vergelijking in grootte van de twee vergeleken routers:
- Featureset
De achterkant van de router laat de aanslutingen zien: 1 WAN aansluiting, 2 LAN aansluitingen, 2 USB3 aansluitingen, de 3 schroef-aansluitingen voor de afneembare antennes, een reset knopje en een fysieke aan/uit schakelaar.
- Prestaties
Ik heb de Asus RT-AC68U en Linksys EA7500 getest met speedtest.net, op verschillende apparaten. Omdat de meetresultaten overeen kwamen met alle geteste apparaten en de hoeveelheid data wat groot begon te worden heb ik uiteindelijk alleen m'n huidige smartphone gebruikt (Moto X Play 32GB, Android 6.01) om de metingen te doen, met de speedtest.net app.

Aanvulling qua DHCP. Ik merk met mijn Asus dat devices met een dynamic IP na ontwaken uit slaap instant een IP krijgen en verbinding hebben met de Asus. Bij de Linksys duurt dit veel langer en zit je best even te wachten tot er verbinding is.
Ping
Qua ping doet de Linksys het een tandje beter dan de Asus. Waar ik met de Asus een gemiddelde ping van 14-15ms heb, is die bij de Linksys steevast 12ms. Voor de gamers onder ons wellicht een voordeeltje.
Snelheid
In de onderstaande grafiekjes is de snelheidsvergelijking te zien. De bedoeling is dat de balkjes zo lang mogelijk zijn. Duidelijk wordt echter dat de Linksys weet te overtuigen als je er vlak bij zit in de 5GHz band, in alle andere gevallen wordt afgetroefd door de Asus.
Snelheid down 2.4GHz
Snelheid down 5Hz
Snelheid up 2.4GHz
Snelheid up 5Hz
- Draadloos bereik
Het draadloze bereik heb ik in kaart gebracht met de Android app Wifi Analyzer.
Heb globale min-max dBm waarden bekeken op bepaalde afstanden van de router.

De balkjes dienen zo kort mogelijk te zijn. Het is vrij duidelijk dat de de resultaten vlakbij beide routers elkaar niet veel ontlopen, maar de Linksys op grotere afstand, en met name in de 5GHz band tekort schiet ten opzichte van de Asus.

De resultaten op 2.4GHz:

De resultaten op 5GHz:
- Betrouwbaarheid & Stabiliteit
Voor de relatief korte tijd dat ik de router in gebruik heb heb ik geen problemen ondervonden. Mocht dit veranderen dan zal ik de review aanpassen.

De Linksys lijkt z'n warmte iets beter kwijt te kunnen dan de Asus:
Linksys:

Asus:
- Beheerbaarheid
Heldere duidelijke GUI. Geen ziljoen knopjes, switches in invulveldjes.

Hieronder een impressie van de GUI:

Hoofdscherm:

Netwerk "map" met een enigszins grafische weergave van de aangesloten devices. Er kan gefilterd worden op wired, 2.4GHz, 5GHz:

Gast netwerk instellingen, minpuntje wat me hier opviel is dat je geen speciale karakters in het password kunt gebruiken, enkel letters en cijfers. Bijkomend nadeel is dat er op dit gastennetwerk echt ingelogd moet worden via de browser, het is een open netwerk waar je dus via de browser op in moet loggen:

Bepaalde devices kun je voorrang geven, zo leek mij het handig om verkeer van/naar de NAS, m'n extra access-point en m'n Nvidia Shield TV prioriteit te geven:

Overzichtje van de SSID's, firmware upgrade. Er zit overigens ook een optie in een firmware upgrade te reverten naar de vorige versie. Heb dit niet geprobeerd maar het is mogelijk:

De wireless instelmogelijkheden:
- Ondersteuning
Heb van Linksys geen ondersteuning nodig gehad om met de router te willen doen dat ik ermee kon doen. Alles werkte prima. Toen ik hem installeerde was er direct een firmware update beschikbaar welke probleemloos automatisch werd binnengehaald en werd geļnstalleerd.
- Prijs
De prijs ligt in mijn optiek iets te hoog, niet extreem maar hij ligt toch net wat duurder dan z'n concurrenten.
Ten tijde van het schrijven van deze review pricewatch: Linksys EA7500 ¤179.
Momenteel zijn de directe gerenommeerde concurrenten pricewatch: Netgear Nighthawk AC1900 Smart WiFi Router (R7000) 3 tientjes goedkoper en ook de pricewatch: Asus RT-AC68U Zwart is 2 tientjes goedkoper.

PS. Dit is m'n eerste "echte" review. Bear with me... positieve, opbouwende kritiek is altijd welkom!

Heb jij ook een Linksys EA7500?

Klinkt alsof je voor dat geld net wat beter af bent met een Ubiquiti.
Hey toffe review! Vooral de infrarood warmte foto's. Waar heb je deze mee gemaakt? :)
Dank voor je feedback! De warmtebeeldfoto's zijn gemaakt met een Flir One. Leuke en handige gadget om temperatuur (problemen) in en om het huis te analyzeren.
Hele goede review....de beste.....zeker omdat je vergelijkingsmateriaal hebt gebruikt. Deze router wordt het dus niet voor mij.
Dank.... ja ik mocht de Linksys testen maar had een jaar geleden voor de moeilijke keuze gestaan tussen Netgear R7000 en de Asus RT-AC68U. Dus deze Linksys komt qua specs als mosterd na de maaltijd, en qua performance is ie ook niet bepaald overtuigend.

Bij smallnetbuilder.com staat ook een aardige review trouwens, en wordt hij goed vergeleken met de concurrenten in de markt.