Specificaties Laser printer (Zwart) - Bekijk alle specificaties

Samsung ML-1640 Review

Mac_Cain13 16 juli 2009, laatste update op 23 augustus 2010, 1.219 views

Samsung ML-1640

Pluspunten

• Goedkoop
  • Mooie tekst printjes

Minpunten

• Geen

Inktverbruik Score: 3
Muziekweergave Score: 5
Afdruksnelheid Score: 4
Drivers en stabiliteit Score: 4
Na heel veel geklier met inkjetprinters had ik het gehad en besloot ik op zoek te gaan naar een goedkoop, werkend alternatief. Via de pricewatch kwam ik uit bij de goedkoopste zwart-wit laserprinter van 't moment, namelijk deze Samsung ML-1640.

Featureset
Natuurlijk valt van de goedkoopste printer op de markt niet veel te verwachten, behalve dan dat hij kan printen en dat is ook precies wat de ML-1640 doet. Er zit een aan/uit-knop op, een "Cancel"-knop, verder kan er papier en een toner in en dat is het dan.
De featureset is dus niet bijzonder, maar hij doet waarvoor hij gemaakt is en daarom is het, zeker voor 55, een prima uitgeruste printer!

Afdrukkwaliteit
Het afdrukken van tekst ziet er prima uit, lekker "laserprinter" scherp, gewoon zoals je mag verwachten. Hier ben ik zeer tevreden over, zeker omdat ik van zo'n goedkope laserprinter een streepje hier en daar niet vreemd zou vinden. Daar is gelukkig geen enkel spoor van!

Afbeeldingen zijn niet de sterke kant van de ML-1640, hier zie je banen met tintverschillen. Geen enkel probleem voor iets wat je even door wilt nemen, maar als het er netjes uit moet zien zou ik toch even een andere printer pakken.

Afdruksnelheid
Op de snelheid heb ik ook niets aan te merken, die is zoals je mag verwachten van een thuis-laserprinter. De blaadjes rollen er met een relax tempo uit, ook als er hier en daar een foto op staat hoef je niet erg lang te wachten. Een hele verademing met een inkjet, ook qua geluidsproductie.

Drivers
De printer hangt hier aan een Airport Express zodat we draadloos kunnen printen. Deze herkende de printer onmiddellijk als ML-1640, zo ook mijn MacBook. Alleen moest ik toch met de hand een driver selecteren, gezien er voor dit type niet een ingebakken in OS X zit. Na het kiezen van de 1630-driver kon ik aan het printen, toppie dus.

Op Vista had ik het iets moeilijker, hier dacht ik de goede driver meteen in het Vista lijstje te zien. Vista stuurde ook netjes de pagina naar de printer die ging opwarmen om vervolgens weer in slaap te sukkelen. Een beetje maf, ik heb dan ook een poosje zitten zoeken naar de fout.

Uiteindelijk toch maar de CD erin en die driver gepakt, hierna deed de printer het direct. Het leek dus meer aan de OSen te liggen dat de printer niet Plug 'n Play was dan aan de fabrikant. Verder valt er uiteraard weer niets bijzonders te verwachten van de software voor deze printer.

Hier kan ik kort over zijn, de prijs is top! Hij is erg goedkoop en print prima. Als je opzoek bent naar een no-nonsense laserprinter kan ik deze printer zeker aanraden.
Met de prijs in gedachten zijn er eigenlijk ook geen negatieve punten te noemen, speciale features kun je ook niet echt verwachten voor deze prijs.

Heb jij ook een Samsung ML-1640?