Turtle Beach Ear Force Stealth 400 Review

piiiggy 15 maart 2016, laatste update op 15 maart 2016, 582 views

Turtle Beach Ear Force Stealth 400

Enkele weken in mijn bezit nu. Tot nu toe bevalt hij prima! Bouwkwaliteit is wat mij betreft prima, geluidskwaliteit is naar mijn mening super. De batterij gaat tot nu toe nog elke keer zo'n 12-15 uur mee, de microfoon schijnt van prima kwaliteit te zijn. Oplaadkabel echter erg kort.

Pluspunten

• Écht plug & play
  • Zit meteen perfect
  • Voelt ondanks meerdere slechte reviews naar mijn mening totaal niet goedkoop aan
  • Batterijduur
  • Presets sluiten aan bij mijn voorkeur
  • Heerlijk geluid
  • Totaal nieuwe game-ervaring
  • Draadloos genot

Minpunten

• Heel kort oplaadsnoer
  • Voice feedback valt soms weg
  • Het zou leuk zijn als je je eigen presets zou kunnen toevoegen. Ik kan me voorstellen dat de standaard presets niet bij iedereen aansluiten.
  • Buitenkant oorschelpen zijn van glanzend plastic -> Magneet voor vingerafdrukken
  • Op de PC niet draadloos te gebruiken, maar werkt met kabel gewoon prima!

Features Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 4
Heb hem nu enkele weken in mijn bezit. Gebruik hem voor muziek op telefoon/pc en natuurlijk op de PS4.

Hiervoor maakte ik op de PS4 gebruik van een Thrustmaster y-300p als ik het goed heb. Deze heb ik destijds gratis gekregen bij de Mediamarkt in combinatie met Far Cry 4. Was op zich een prima ding, maar niet meer dan dat. Bij lange gamesessies had je na een uur of 3 al pijn aan je hoofd, het snoer lag ALTIJD in de weg en het geluid was niet wat je graag zou zien. Je hoort bij een shooter je tegenstander lopen, maar of hij rechts/links/onder/boven/naast of aan de andere kant van de map zit hoor je niet, alles klinkt het zelfde.

Nu ik van mijn werk een flinke stapel VVV bonnen kreeg, leek een nieuwe headset me een goede investering.

Na veel rondsurfen uitgekomen op een paar opties: Deze Turtle Beach, een paar modellen van Afterglow en de headset van Sony zelf.

De headset van Sony viel al snel af toen ik van vrienden klachten hoorde over de kwaliteit van de microfoon, naast dat ik hem er afschuwelijk uit vond zien.

In de winkel gevraagd naar zowel de Turtle Beach als 2 Afterglow modellen (Kral & AG9). Naast de 400p kreeg ik ook de 500p versie te zien van 30 euro duurder.
Alle doosjes werden netjes voor me opengemaakt zodat ik ze kon bekijken, vasthouden en even op kon zetten.

De Afterglow modellen vielen al snel af omdat ik ze te opvallend en blij vond met de lampjes, en ze gewoonweg niet lekker zaten. Alleen de 2 modellen van Turtle Beach bleven over.

Waarom ben ik voor de 400 gegaan ipv de 500?
- De 400 heeft oorschelpen van een soort mesh materiaal, de 500 van een soort leer. Ik weet van mezelf dat ik na lang gamen gloeiende en zwetende oren krijg van leren oorschelpen (Had de thrustmaster ook) Zodra ik de 400 met zijn mesh materiaal op zette, was ik eigenlijk al meteen verkocht. Ik voelde hem niet echt op m'n hoofd zitten en het materiaal om m'n oren zat meteen lekker. Daarnaast zijn de schelpen echt van perfecte grootte, maar dat kan voor een ander misschien anders zijn. Heb denk ik geluk met mijn oren in dit geval ;-)
- De 500 beschikt over 7.1 geluid, de 400 niet. Op zich klonk het 7.1 gedeelte wel leuk, maar de verkoper gaf al snel aan dat dit geen reden moet zijn om voor de duurdere te gaan. Het zou namelijk, zoals je ook verwacht, gesimuleerd geluid zijn en niet altijd even mooi klinken. Ik als casual gamer zou het verschil vaak niet eens kunnen merken omdat het niet optimaal uitgewerkt zou zijn. Prima, ik geloof je op je woord; Als jij me liever een goedkoper product verkoopt dan een duurdere variant geeft mij dat al wel een teken.
- Zowel de 400 als 500 in mijn handen gehad, en beide voelen wat mij betreft super aan. Natuurlijk is het meeste wel gewoon plastic, maar dat is met alles in deze prijscategorie. De 'metalen' hoofdband van de Afterglow voelde naar mijn mening slapper dan het plastic van de 2 Turtle Beach modellen.
- Beide headsets hebben ongeveer een batterij die per oplaadbeurt een uurtje of 15 meegaat.

Het feit dat ik het mesh materiaal veel fijner vond zitten en het 7.1 geluid voor mijn geen harde eis was, ik wilde gewoon mooi geluid en draadloos, was de keuze voor mij snel gemaakt.

De 400p:

Wat krijg je erbij
- Headset zelf
- Oplaadkabel
- USB Dongel
- Optische kabel
- 3,5mm naar 3,5mm kabel (2 x male) voor gebruik met PC en telefoon e.d.
- Turtle Beach sticker voor de liefhebber, snelstartgids en een formuliertje over dat je Turtle Beach altijd kunt bereiken als er iets mis is.

Installatie
Heel simpel: USB Dongeltje in de ps4, optische kabel aan de ene kant in de dongel, andere kant achter in de optische poort van de ps4. Playstation aanzetten, headset aanzetten en klaar is kees. De headset en de dongel zijn namelijk al 'gepaired' bij het eerste gebruik.

Ervaring tijdens games
Ik heb de headset gebruikt bij de meeste games die ik speel. Ik speel vooral de 'typische' games als FIFA, Battlefield en sinds kort The Division(Wauw ;-))
- Bij FIFA klonk het gewoon prima, maargoed. Dat is ook maar FIFA, staat nou niet bepaald om uitzonderlijk geluid.
- Bij Battlefield daarentegen, wauw. Ik heb nog nooit zulk heerlijk geluid gehad tijdens een potje Battlefield, en speel het nu überhaupt al niet eens meer via de surround set in mijn kamer. Koptelefoon op en gaan met die hap!
- Zelfde met The Division. Dit klink ook gewoon heerlijk!

Functies van de headset
Op de headset zitten 4 presets: Natural, Bass boost, Bass & Treble boost en Vocal boost. Ik heb ze allemaal geprobeerd, maar de Bass & Treble boost bevalt mij het beste, met name bij een shooter als Battlefield.

De presets zijn op de headset zelf te wisselen, door op de knop aan de achterkant van de rechter oorschelp te drukken (Alle knoppen zitten rechts!). Een vrouwenstem verteld je vervolgens in welke preset je nu zit. Boven de preset knop zit een draaiwieltje om het chatvolume mee te regelen, onder de preset knop een draaiwieltje om het volume van je game mee te regelen.
Dit werkt voor mij perfect, omdat ik het bij mijn vorige headset graag zo'n functie had gehad.

Aan de voorkant van de rechter oorschelp zit een knop om je mic te muten. Ook hierbij geeft de dame in je oor aan of je mic aan of uit staat. Aan de onderkant van de rechter oorschelp zitten 2 aansluitingen: USB aansluiting voor de oplaadkabel en een 3,5mm aansluiting voor de kabel naar pc/telefoon e.d.

Op de zijkant van de rechter oorschelp zit een aan/uit knop. Even ingedrukt houden en de dame geeft aan of je hem aan of uit zet. Als de headset aan staat knippert er om de paar seconden een blauw lampje achter het Turtle Beach logo aan beide kanten. Ik heb zelf geen last gehad van dit lampje, ook niet in het donker.

De verwijderbare mic kun je aan de linker oorschelp aansluiten. Erg fijne mic, buigbaar in alle mogelijke hoeken en voor zover ik terugkreeg van mijn gamevrienden was de kwaliteit gewoon prima. Mijn Thrustmaster was blijkbaar de beste Mic die ze ooit hadden gehoord, maar dat is dan denk ik ook het enige waar dat apparaat in uitblonk.

De voice feedback is er wel, maar had beter kunnen zijn. Je hoort jezelf over het algemeen goed terug om te voorkomen dat je gaat schreeuwen, maar soms lijkt de feedback ineens een paar seconden weg te zijn.

Bouwkwaliteit

Ja, het is plastic. Voelt het goedkoop? Naar mijn mening niet. Maargoed, het is dan ook een headset van rond de 100 euro, en die zijn nou eenmaal vaker van plastic. De oorschelpen kunnen draaien, maar voelen totaal niet rammelend aan.
Wat mij betreft is de bouwkwaliteit gewoon prima.

Wat mij betreft een perfecte headset in deze prijsklasse. Goed geluid, prima bouwkwaliteit en heerlijk draagcomfort. Ook de Mic schijnt dus prima te zijn, maar ik kan hier zelf niet over oordelen omdat ik niks heb opgenomen o.i.d.

Enige echte nadeel wat ik tot nu toe ervaar is dat de oplaadkabel echt extreem kort is. Als je wil gamen tijdens het opladen moet je met je hoofd tegen de PS4 aan gaan zitten. Lijkt me niet heel erg comfortabel gamen zeg maar.

Over de batterijduur kan ik nog niet heel veel zeggen, behalve dat het tot nu toe prima is. De 15 uur die op de doos staat haal ik nu redelijk, maar misschien dat ik de komende maanden na intensiever gebruik af neemt.

Al met al raad ik de headset aan, tenzij je graag opvallende lampjes zoals bij de Afterglow wil hebben of toch liever het 7.1 geluid van de 500p wil ervaren.

Het draadloze genot is me meteen lief geworden, en ik wil niet meer anders.
Alleen op telefoon/pc is er een 3,5mm kabel aanwezig. Of je de PS4 dongel ook in je PC kan doen zodat je ook op de PC draadloos kan genieten durf ik niet te zeggen. Dit heb ik niet kunnen proberen omdat mijn laptop geen optische poort heeft.

Heb jij ook een Turtle Beach Ear Force Stealth 400?

Als je optisch uitgang hebt op je pc kun je wel deze ook draadloos gebruiken met je pc.