Specificaties Converter lens - Bekijk alle specificaties

Kenko Extension Tube Set (Canon EF & EF-S) Review

bReChThOu 12 maart 2016, laatste update op 12 maart 2016, 722 views

Kenko Extension Tube Set (Canon EF & EF-S)

Met de Kenko Extension Tube set kan je elke lens omvormen tot een macro lens. Je hebt geen beeldvervorming zoals bij close up filters en je moet niet zo diep in de buidel tasten als bij een macro lens.

Pluspunten

• Degelijke bouwkwaliteit
  • Behoud van AF / VR

Minpunten

• Niet goedkoop

In de zoektocht naar de beste manier om macro foto's te maken kwam ik terecht bij extension tubes. Ik had eerder al geŽxperimenteerd met close up filters maar deze vervormden het beeld zo hard dat ik ze niet echt bruikbaar vond.

Ik ben beginnend fotograaf en macro fotografie is niet mijn hoofd interesse dus voor de occasionele macro foto zag ik het niet zitten om een dedicated macro lens aan te schaffen.

Je hebt verschillende soorten extension tubes: met en zonder contactpunten. Met die contactpunten is het nog steeds mogelijk om de lens te bedienen. Aperture, auto focus en optische stabilisatie blijven werken. De versies zonder deze elektronische contactpunten zijn veel goedkoper maar zijn veel beperkter qua mogelijkheden. Ik heb gekozen voor een 3th party merk in plaats van Nikon, in dit geval Kenko.

De verpakking lijkt een beetje op een medicatiedoos: een kartonnen doosje maar daarin de tubes en de handleiding opgevouwen zoals een bijsluiter. Een beide kanten van de ringen zit een beschermdop.

De Kenko Extension Tube Set bestaat uit 3 ringen van 12mm, 20mm en 36mm. Je kan er ook meerdere combineren tot je dus een totaal van 68mm kan overbruggen. De ringen plaats je tussen de lens en de body waardoor de minimum focusafstand verkleint. Hoe meer je de afstand tussen de lens en de body vergroot, hoe kleiner het focus bereik wordt. Concreet betekent dit dat je met alle ringen gecombineerd enkel nog kan focussen rond de minimale focusafstand, zelfs als focust op oneindig.

De tubes zijn stevig gebouwd en voelen zeker niet broos aan. De vattingen zijn van chroom. Van alle Kenko accessoires die ik heb is dit zeker de meeste solide, al mag je dit wel verwachten voor deze prijs.

Autofocus blijft werken, maar door het dunne focusgebied is het niet evident om dit te doen. In de praktijk is het handiger om manueel te focussen door de lens naar voor of naar achter te bewegen of door in/uit te zoomen. Dankzij de elektronische contacten kan je de lens wel afstoppen voor meer depth of field en blijven gebruik maken van optische stabilisatie van de lens.

Extension tubes zouden het beste werken met (35mm / 50mm) primes, maar aangezien ik geen primes heb heb ik dit niet kunnen testen.

Op de Sigma 17-50mm f/2.8 EX DC OS HSM heb ik het niet kunnen testen omdat deze lens eigenlijk te lang is. De minimum focusafstand is zo'n 26cm en zelfs met enkel de 12mm ring erop moet je het onderwerp tegen de lens houden om te kunnen focussen. Uitgezoomd tot 50mm ligt het focus gebied zelfs in de lens waardoor het onmogelijk is om de extension tubes te kunnen gebruiken.

De andere lens die ik heb, de Tamron 70-300mm f/4-5.6 SP Di VC USD kan pas scherpstellen vanaf 150cm en is dus een veel betere kandidaat.

Alle foto's zijn gemaakt op 70mm met de minimum focusafstand.

Zonder ringen:

Enkel de 12mm ring:

De 12mm ring samen met de 20mm ring:

Alle ringen gecombineerd:

In de tuin was er nog niet veel leven te bespeuren, maar er waren toch een paar vliegen die wouden poseren..

Onbewerkt, lichtjes gecropt:

Fel bewerkt, fel gecropt:

De Kenko Extension Tube Set is een set van 3 stevig gebouwde tussenringen die zeker mogelijkheden biedt voor het maken van macrofoto's. Met de juiste lens kan je heel dichtbijkomen, meer dan ik had verwacht. De prijs is stevig voor wat tussenringen en wat elektrische contactpunten, maar je krijgt er veel voor terug. Je moet wat oefenen met het kleine focusveld maar je bespaart wel honderden euro's door geen macrolens aan te schaffen. Al bij al: ik ben een tevreden mens! :)

Heb jij ook een Kenko Extension Tube Set (Canon EF & EF-S)?

Goede review, mooie foto's erbij! +2.