Scythe Mugen Review

arc. 12 juli 2009, 581 views

Scythe Mugen

Pluspunten

• Zeer goede koeling
  • Ziet er goed uit
  • Goede prijs
  • makkelijk modbaar

Minpunten

• Moeilijk te plaatsen en verwijderen
  • mod-onderdelen zijn niet meer zo makkelijk te verkrijgen
  • Een gevaar voor je moederbord zonder de extra set met een safety bracket.

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 5
Vorig jaar besloot ik maar eens het overclocken te gaan wagen op CPU's. Vaak van gehoord, toen al regelmatig op tweakers.net geweest, maar nog nooit gedaan. Ik had toe neen Q6600 genomen omdat ik vernomen had dat die makkelijk te overclocken was. Daarbij had ik dus ook een koeler nodig. Een vriend van mij had al een Scythe Mugen Infinity, maar checkte zijn temperaturen nooit. Dus na die bekeken te hebben zag het er zeer goed uit (hij had ook een Q6600).

Monteren
Toen ik de Scythe mugen Infinity binnenkreeg, was ik wel het leeuwendeel van de dag zoet met het vastkrijgen van het ding. De pinnen zitten namelijk direct onder de heatsink, en de heatsink zit heel dicht bij de socket. dus ik had uiteindelijk een bebloede socket omdat ik mijn duim en wijsvinger continu sneed aan de heatsink bladen. maar na goed drukken en doorzetten is het me uieindelijk wel gelukt.
Ik probeerde wel een aantal maanden geleden mijn koelpasta te vervangen, maar ik heb met geen mogelijkheid het koelblok losgekregen. er zitten van die klemmetjes om het makkelijk te maken, maar die zitten muurvast. dus ik heb het er maar bij gelaten.

Na een jaar
Na een jaar in gebruik te hebben ben ik nog steeds zeer trots op mijn aankoop. Hij ziet er mooi uit, heeft een zeer lage geluidsproductie (ik heb er 1 fan aan hangen) en koelt zeer goed na een overclock. Ik ben nou niet een ster in overclocken, dus mijn Q6600 draait nu op 3.00GHz met alleen een FSB verhoging, maar alsnog zijn de temperaturen extreem laag. Idle @ 32C en onder een load zoals Spore 42C. Als het echt veel werk wordt, is het maximaal 80C voor 5 minuten, daarna weer 72C. Dit gebeurt wel eens bij Crysis op maximale graphics, Far Cry 2 of vergelijkbare games.

Met het moederbord
Wat wel een zeer groot minpunt is, is dat in mijn verpakking geen safety bracket voor achter het moederbord zat. Dus nu hangt 'ie aan de vier gaatjes van een LGA775 socket, maar ik heb mijn kast naar verscheidene LAN-parties gesleept, en nog geen scheurtje te bekennen. mijn moederbord is een MSI P31-Neo2-FR, dus redelijk low-end qua moederbord.

Omgeving
Toegegeven, ik heb een VI1000BNSD met 3 casefans ingebouwd, waardoor ik een enorme luchtverplaatsing heb in mijn kast. Hij staat ook nog eens op een tafel dus stof komt weinig voor. Mijn huis is 18C als het aan de verwarming ligt, en als het buiten warmer is, kan de Mugen alsnog alles binnen de perken houden.

Andere koelers
In vergelijking met de stock koeling is het toch wel een verschil. Idle was mijn processor toen 40C - 45C. met loads stopte hij ook bij de 80C, maar begon de processor te choken. ik gebruik die koeler nu bij een E8400, die eerst op zijn eigen stock koeling draaide.
Ik heb nu ook een Arctic Freezer 7 Pro onderweg, maar ik verwacht niet dat die dezelfde prestaties zal leveren als dit blok. De heatsink van de Mugen is kolossaal en kan dus mooi de hitte-afvoer verspreiden over het oppervlak dat gekoeld wordt door de fan.

Heb jij ook een Scythe Mugen?

vreemd, ik dacht dat de beveiliging van de mobo of van de bios de pc uit zou doen als de temp van de cpu boven 72 graden celsius uit komt.

misschien wel de verkeerde plek om zo'n opmerking/vraag te stellen...maar ik vind het vreemd..
Ligt eraan hoe het bios ingesteld staat, en daarbij komt dat elke bios anders is.
Klopt inderdaad dat er bepaalde beveiligingen zijn, alleen bijvoorbeeld de bios van de pc van mijn pa laat de proc pas uitschakelen als deze 90+ graden haalt. (Pentium IV met HT, lekker heethoofdje met de stock cooler :P)

Nette review, vind het een goede cooler, alleen jammer dat hij net wat te groot is om in de meeste HTPC kasten te plaatsen.
Dit is met menig mobo handmatig in te stellen. Bij mij stond hij standaard op 90 graden celcius ingesteld.
Ik vind 80C toch nog behoorlijk hoog.

Voor de rest leuke review alleen is hij een beetje aan de korte kant. Wat meer informatie en misschien vergelijkingen met de stock koeler was aardig geweest.
Ook zou het gebruik van kopjes en foto's je review een stuk aangenamer maken.
80C voor een Q6600 onder full load is toch echt wel te veel. Mijn Q6600 loopt nu op 3,4 GHZ en wordt na 12uur stressen met Prime95 maximaal 54C en de gemiddelde temperatuur ligt dan rond de 50C. De idle temperaturen liggen ergens tussen de 30C en 35C.

Dit is in combinatie met een GA-X38-DQ6 moederbord, Antec ninehundred kast en de Mugen koeler.