Cherry STREAM 3.0 Zwart (Qwerty US) Review

Foritain 8 maart 2016, laatste update op 26 mei 2017, 3.524 views

Cherry STREAM 3.0 Zwart (Qwerty US)

De Cherry Stream 3.0 toetsenborden zijn prettige snelle en stillte tikkers dankzij de scissor switches en de keurig stevige bouw, maar als gevolg zijn ze wel wat duurder en je zit ook aan een draadje vast. Kwalitatief zijn ze wel een duidelijke stap omhoog van het budget segment.

Pluspunten

• To-the-point zakelijke toetsenborden: Strak, stevig, functioneel.
  • Scissor switches (zoals in veel laptops) prettiger en sneller in gebruik dan budget-membraan borden.
  • Prettig solide bordje op tafel, en toch lekker dun.
  • o.a. Laser engraving ipv geprinte caps, a
  • Leverbaar in twee kleuren en tal van layouts.
  • Niet overdreven duur voor wat je krijgt, en meerprijs voor een frequente gebruiker m.i. zeker de 'investering' waard boven budget spul.

Minpunten

• Je zit aan een draadje vast.
  • Geen fratsen oogt wellicht wat saai?
  • Voor eenvoudige gebruikers zal de kwaliteitswinst vermoedelijk niet in verhouding staan tot bijv. de aanwezigheid van een 'gratis' muis bij een Logitech/Microsoft setje van deze prijs.

Review: Cherry Stream 3.0

- Inleiding
- Specificaties
- Uitpakken
- In de Praktijk
- Conclusie

Productpagina @ Cherry

Onlangs maakte ik al een uitstapje van mechanische toetsenborden (mijn favoriete soort ramplank) naar een budget game bord review. Vandaag maken we wederom een sprong opzij, we gaan namelijk kijken naar een (betaalbaar) toetsenbordje voor intensief kantoor- of thuisgebruik: De Cherry Stream 3.0.

Cherry zelf noemt deze een ‘robuust toetsenbord voor intensief kantoorgebruik’ en legt daarbij de focus op bouwkwaliteit, stilte, en het feit dat dit bord in vele indelingen geleverd wordt inclusief de T2 / DIN 2137 indeling waarbij alle speciale karakters in officiële talen (die gebruik maken van Latijnse letters) vlot kunnen worden ingevoerd. Zeer handig voor vertalers en dergelijke, al hoop ik dat jullie mij vergeven dat ik zelf toch echt met de meer gangbare “US International” layout aan de slag ga. Hoe dan ook: zoek je een andere layout, de kans is groot dat Cherry dit bordje in die layout maakt.

De Cherry Stream 3.0 is in twee kleuren leverbaar en verkrijgbaar vanaf een eurotje of 23-24, al mag je normaliter rekening houden met 30 euro afhankelijk van je voorkeur en shopkeuze. In deze review komen zowel de witte als zwarte variant aan bod.

De specificaties en features van de Cherry website:

De Cherry Stream 3.0 is een standaard afgemeten bordje met een dunner dan gebruikelijke vormgeving. Licht zijn ze echter niet met een gewicht van ruim 900 gram. Als echte switch- en toetsenbord maker is Cherry gul wat specificaties betreft, en zien we tal van getallen die in meer of mindere mate relevant zullen zijn voor verschillende gebruikers. Het is een plug&play / software vrij product zonder fratsen: geen backlight, geen gamer-macro-geneuzel, maar komt wel met praktische extra media knoppen.

Het feit dat ze een 20 miljoen operations specificatie geven voor de switches is opvallend, ruim meer dan standaard ‘betaalbare’ bordjes. Ook de laser engraving is een indicatie van slijtvastheid boven de gedrukte goedkopere uitvoeringen. De nadruk ligt dus op intensief gebruik.

Zoals gezegd lagen zowel de witte als zwarte uitvoering hier. Aan de eenvoudige doch nette en stevige verpakking kan je het verschil in elk geval direct zien.

We beginnen met de witte variant. Eenvoudig, strak, wit (oh really?), en weinig fratsen. Cherry logotje aan de voorzijde, neutrale font keuze, eenvoudige status LEDs voor de num lock indicators e.d. Het bordje voelt prima stevig aan en geeft niet direct mee bij het vastpakken. Het design valt op met een redelijk dunne uitvoering waarbij het zwarte randje onder het wit niet mistaat. Het bord schuift niet dankzij de vijf rubberen grips aan de onderzijde, waar we tevens de pootjes aantreffen. Veel scheelt het niet op de foto, maar onder de vingers is het op gebruikelijke manier merkbaar. Alles duidt op een keurige uitvoering van een ‘typisch’ toetsenbord tot zover je daarvan mag spreken, waarbij voor mij persoonlijk de US-International layout met brede shift toetsen altijd wel de voorkeur heeft.

De zwarte variant is inhoudelijk niet anders dan de witte, dus meer dan wat plaatjes valt daar niet aan toe te voegen.

Eigenlijk zou je de Cherry Stream 3.0 type ervaring kunnen samenvatten als ‘net zoals dat hij oogt’, eigenlijk een beetje saai, maar ergens ook best degelijk. Het gemak waarmee je met dit bordje wegloopt zal ongetwijfeld een groot deel van de aantrekkingskracht zijn die deze op de eenvoudige gebruiker zou moeten hebben; die willen die fratsen niet, die willen niet wennen, het moet gewoon werken. De aanslag is dankzij de Cherry SX switches (lees: scissor switches zoals je veelal in laptops tegenkomt) licht en heeft weinig diepte wat liefhebbers van de forse mechs niet direct zal aanspreken, maar je voelt wel duidelijk wanneer je een aanslag maakt in tegenstelling tot echte budget bordjes die veelal sponzig zijn (vanwege membraan switches daar). Scissors zijn dan wel licht, je zijn ook lekker snel en voelen wat scherper en luxer aan dan de goedkoopste alternatieven, wat mij betreft een uitstekende keuze voor een kantoor of thuis bordje waar je net wat wil investeren in kwaliteit. De media knoppen zijn in tegenstelling tot de primaire switches wel een matige spons, al is het lastig om echt te vallen over de aanslag van dergelijke knoppen. De indeling is verder zo standaard als het komt (althans deze US-International uitvoering), dus wat dat betreft valt er ook niets te wennen als je van een OEM ramplank afkomt, en zoals genoemd kan je dus kiezen voor de taal-geek indeling als je dat echt wilt. Het is een echte allemansvriend die zelfs budget gamers met zijn snelle aanslag wel zal bekoren.

Voor de aardigheid: De Din 2137-T2 indeling voor de echte multi-taal-typer:

En een animatie van de gebruikte scissor switch (bron forum.lowyat.net):

Het probleem voor de Cherry Stream 3.0 is dat de verschillen met de rest van het mainstream segment lastig te ervaren zijn. Toegegeven: Hij is marginaal stiller dan een OEM Dell plankje of budget Logitech setje zoals de MK520 of de Microsoft Desktop 3000, de aanslag is iets scherper, en alles (inclusief het plastic) voelt net wat steviger aan, maar alle verschillen zijn dermate fijn dat je er wel attent op moet zijn om het te merken danwel enig vergelijkingsmateriaal hebben om het vast te stellen. Dan heb ik het overigens wel over een vergelijking met ‘iets’ betere setjes, want als je een echte budget set als de Logitech MK220, MK270, of Microsoft 800 / 2000 serie ernaast legt is het verschil pijnlijk (voor Logi/MS dan) duidelijk. Een eenvoudige huis-, tuin- en keukengebruiker zal er desondanks weinig bij stil staan of de meerwaarde ervan ervaren, vandaar dat Cherry de focus dan ook legt bij zakelijke gebruikers die op gevoel wel een tientje meer willen uitgeven. Het probleem bij de focus op de zakelijke gebruiker en duurzaamheid met bijvoorbeeld claims over betrouwbaarheid of mors-bestendigheid is dat ze echter lastig te onderbouwen zijn op de korte termijn of zonder het risico te lopen dat ik alsnog iets beschadig. Ze claimen dat hij tegen een beetje vocht kan, maar ik ga niet met mijn review-hardware in bad. In het voordeel van Cherry is hun relatief bescheiden en wat Duitse marketing afdeling niet overactief, en in tegenstelling tot de soms werkelijk absurde claims van sommige Aziatische vrienden in de regel nog wel een klein beetje op hun woord te vertrouwen.

Er moet worden gezegd dat het lastig is om de bordjes op fouten te betrappen. In mijn ervaring willen zakelijke gebruikers weinig meer dan een stevige, stille, bescheiden bord die ze niet tegen staat met bijvoorbeeld plastic gerammel of poespas, en dat is precies wat je hier krijgt en enkele uurtjes verder durf ik wel te stellen dat dit één van de betere ‘standaard’ bordjes is waar ik op heb gewerkt. Het enige element wat de doelgroep lijkt te steken is het feit dat dit model aan een draad zit, en niet draadloos is uitgevoerd, iets wat de uitstraling op het bureau wel ten goede komt en iets wat dan zwaarder zou kunnen wegen dan ‘iets stiller’ of ‘iets degelijker’. Draadloos komt ook met nadelen, maar de massa ziet en draadje en dat is iets wat de Stream 3.0 wat lastiger te verkopen maakt voor mensen in de winkel. Voor grotere aantallen geeft Cherry overigens aan dat bestellen in grote batches mogelijk is, en voor de grootschalige systeembeheerders zal het draadje dan weer een positief element kunnen zijn.

De Cherry MX Stream 3.0 is een prettig toetsenbord als je iets zoekt wat onopvallend oogt, maar vooral ook niet stoort in gebruik. Hij kost dan wel ietsje meer dan een echte budget plank, maar waar Logitech duidelijk op de cost-down toer is gegaan de laatste jaren voel je dat Cherry nog wel wat kwaliteit in het plastic heeft laten zitten, en vooral ook een duidelijk-beter-dan-budget type ervaring biedt; het bordje is prima solide, tikt bovengemiddeld lekker met de scissors switches (als we typische budget planken gemakshalve even ‘gemiddeld’ noemen), is prettig stil, en komt met goede papieren waar we Cherry op basis van hun kwaliteitsswitches het voordeel van de twijfel gunnen dat de duurzaamheids-claims niet op niets zijn gebaseerd.

Het voornaamste minpunt lijkt het feit dat je aan een draad bent gebonden, waarbij ‘draadloos’ net zo’n praktische feature is die verder weinig veeleisende gebruikers waarderen, al zal ook lang niet iedereen er zo over denken. Tevens telt dat Cherry producten op de Nederlandse markt slechts via een handje vol shops te bestellen zijn. Hierdoor pakken ze vaak net wat duurder uit dan de Logitechs en Microsofts die je praktisch overal aan kan schaffen, en waar je voor dezelfde prijs vaak nog wel een ‘gratis’ muisje erbij kan krijgen mits je in kwaliteit wel wat in wilt leveren, of weet dat de eindgebruiker het verschil in kwaliteit toch niet voelt. Één van de voordelen van Cherry is het grote aantal mogelijke layouts dat ze maken, inclusief de bij vertalers en multi-linguals populaire DIN 2137-T2 ‘alle speciale tekens op één bord’ indeling, maar als je die wilt lijk je toch in Duitsland te moeten shoppen; Cherry kan dus nog wel wat verbeteren aan de supply in ons landje. Toch doet dat niets af aan dit product als een solide, ‘net wat beter en net wat duurder dan de rest' ramplank voor zakelijk gebruik en de thuisgebruiker die een draadje niet erg vindt, maar wel een keurig degelijk toetsenbordje wilt hebben.

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

tweakers - nomineer voor review van de maand

Terug naar boven

Heb jij ook een Cherry STREAM 3.0 Zwart (Qwerty US)?

Hele mooie review, met plezier gelezen. Ik herken er veel in.
heb zelf ook zo,n plankje, de zwarte, maar die gaat er zo snel mogelijk uit.
ik heb nog nooit een bord gehad waar van zoveel toetsen soms niet werken.
is onder garantie al een keer vervangen maar precies hetzelfde euvel.
ik ben er al bijna een gewend dat ik de Z een extra hengst moet geven.
Tijdens COD spelen blijf ik regelmatig rond rennen terwijl ik dat niet wil.

sry voor dit negative reply, maar ik vond dat dit ook gemeld moest worden.
Apart. Ik heb er hier zelf dus twee, en die doen het beide echt gewoon 100% prima. Ik zou denken dat je -of- heel veel pech hebt, -of- dat er iets icm jouw systeem/USB poorten zou kunnen spelen. Niet ondenkbaar dat een specifieke combinatie niet goed samen gaat?

Inmiddels een nieuwe ontvangen weer onder garantie?
yup, en de 2e had dezelfde problemen, alleen andere toetsen.
ik heb ze geprobeerd in de usb 2 en 3 poorten.
mischien tik ik wel te zachtjes :)
ach, nu had ik het escuus om weer wat nieuws te kopen.(chineesje ga ik proberen)
maar nogmaals, je review vond ik erg goed. toppertje!!
als ik nog niet zo,n bordje had kocht ik hem meteen.
soortgelijke problemen hier... :( spijtig...
aantal keypresses at once lijkt mij het probleem
tijdens het typen nooit een probleem maar bij een FPS hapert hij vaak.

kga er toch maar aan wennen want vriendin werd gek van het geluid van het vorige keyboard... :)
+3 , doe mij die witte maar voor op kantoor :) !
Dank je :D Denk zelf ook dat die witte net even leuker is, al is het maar omdat er minder alternatieven voor zijn.
Wow, wederom een zeer vette review :) +3 natuurlijk.
Een leuke en luchtige review om te lezen, gewoon zomaar :P. Alleen wat ik mij afvroeg, waarom zitten de witte/zwarte pijltje beetje "scheef" /niet gecentreerd op de pijl(en) toetsen. Het viel mij gelijk in iedergeval op :)
Veel knoppen zijn links-onder uitgelijnd, maar waarom dat zo is heb ik echt geen flauw idee van :D Was mij niet eens opgevallen overigens!
Een +6 kon ik niet geven, dan maar +3 per review. :P

_O_ voor deze review wederom!
Leuke review

Echt een geweldig toetsenbord. Ik gebruik hem op het werk en thuis ook voor gaming (ook LoL). Is er nog een mogelijkheid om hem te testen op latency/input lag? Ik zou wel eens willen weten of het echt een groot verschil maakt met de wat duurdere gamer boards.
Das een lastige. Elke vorm van lag meten zou moeten weten wanneer de aanslag wordt gedaan en wanneer de input wordt geregistreerd. Software kan het laatste wel, het eerste niet. Met muizen is het nog wel te doen omdat je daar met soepele bewegingen extreem veel pixeltjes beweging kan meten, en kan uitlezen hoe vaak er een signaaltje komt, maar met toetsenborden? Ik weet er in elk geval niet van.

Luxere gaming toetsenborden kan je veelal nog wel op 500 of 1000Hz instellen, dat is elke 2 of 1 ms een update. Standaard voor muizen en toetsenborden via USB is 125Hz, zonder specificatie van de polling rate van Cherry ga ik van 125Hz uit. 125Hz komt neer op 8ms reactie, waarbij er op papier toch wel een verschil lijkt. Met menselijke reactiesnelheden gemiddeld zo rond de 200-250ms zijn de verschillen echter niet zo groot als in eerste instantie het geval lijkt. Voor pro gaming, gasten (en dames) die veelal al betere reactietijden hebben dan gemiddeld, en als je meerdere factoren gaat opstapelen, bijv snellere muis, toetsenbord, monitor en (w)lan prestaties, dan kan je met betere hardware natuurlijk wel het verschil gaan maken tussen net winnen of verliezen.

Voor 'gewoon' gaming echter? Denk nooit dat je het verschil echt gaat merken.

[Reactie gewijzigd door Foritain op 9 maart 2016 16:33]

Goede review zoals gewoonlijk. Mooie foto's ook (het witte model ziet er erg nice uit vind ik).

Tot dus ver heb ik alleen nog maar gewone dome switch toetsenborden gehad maar ben nu toch echt opzoek naar een comfortabeler en stiller bordje zonder overbodige features, en dankzij deze review gaat het zobiezo de stream worden :].

Alleen wel even een vraagje: Enig idee of in NL het model met de US International layout verkrijgbaar is? Ik heb even gezocht maar elke webshop die ik tegen kwam verkoopt de versie met de korte linker shift.

[Reactie gewijzigd door Macovzki op 16 maart 2016 22:09]

Stiller dan dome, mits je huidige bordje niet rammelt, is over het algemeen lastig. Ik weet niet wat er nu luid aan jouwe is, maar als je dome luid vindt zal ik mech maar helemaal vergeten ;) Scissor is normaliter niet luid, deze is tevens prima stevig en daardoor ook gewoon een relatief stil model. Heb hem inmiddels eventjes in gebruik als extra werkstationnetje, en ben er nog altijd over te spreken. Moet zeggen, witte is best chic.

Mbt het model, ik zie enkel de door mij geteste versie (US Int', brede shifts, euroteken op de 5, brede maar lage enter). De afbeeldingen bij alle shops zijn zeer waarschijnlijk onjuist, iets wat heel, heeeel vaak voor komt. Ik zou gewoon even de shop van jouw keuze mailen met de vraag, maar dikke kans dat zij de US Int indeling hebben maar gewoon een fout plaatje tonen op de site.
Waarschijnlijk ligt het typ geluid ook aan mijn manier van typen, maar naast dat typt het bord wat ik nu heb ook niet zo lekker vind ik (cooler master devastator bordje). Dat en ik moet altijd de blauwe backlight aan hebben wil ik de toetsen leesbaar hebben (zelfs in klaar daglicht).

Ik heb nog een aantal mechanische Model F's liggen en ondanks dat ze wel redelijk goed typen zijn ze inderdaad wat te luid (en te groot :p).

Ah, oke, ja nu je het zegt had ik dat probleem een tijdje geleden nog met het Dell kb-522 toetsenbord. Toen bleek ook dat de shops gewoon een verkeerde afbeelding gebruikte. Ik zal morgen wel even rond mailen, bespaart me waarschijnlijk een hoop onnodig gezoek.

Nog even een ander vraagje: Enig idee hoe het zit met ghosting op de Stream 3.0? Ik ben van plan om wat casual gaming te doen op dit bord en ik vroeg me af of er info over is.
Ik heb daar niet specifiek op gelet gezien de primaire doelgroep, maar ik kan dat nog wel even bekijken, al zal het even duren alvorens ik daar aan toe kom. Ik merkte er in elk geval niet direct iets van, dus ik gok dat het een wat typische USB/6KRO zal zijn, tijdens CS:GO / Witcher 3 iig geen gekke dingen gemerkt.

Mbt de Deva, tja, ligt hier ook. Leuk spul voor het geld natuurlijk, maar de pure type ervaring van een Stream is absoluut beter. Nieuwe Deva II is overigens wel een flinke upgrade boven de eerste met de nieuwe switches.
Ik heb een nieuwe reactie geschreven, maar helaas onderaan de pagina en niet onder deze thread -_-'. My bad.
Ok. Al heeft het bordje 6KRO is al meer dan genoeg, maar als je het wilt controleren dan graag :p.
Heeft jouw Devastator toetsenbord ook een soort van vlek in het plastic onder de rechter pijltoets?
Op het polssteun gedeelte (of de rand beter gezegd :p).

Toen ik de mijne uit had gepakt viel me dat gelijk op, en ik heb even snel wat foto's opgezocht van andere gebruikers en daar zie ik het ook. Ik vraag me af wat het precies is. Iets van het productie proces I guess? Hier een voorbeeld: http://www.techspot.com/i.../2015-01-15-product-1.jpg

Die switches van de Devastator 2 zien er wel interessant uit. Lijkt op mechanisch maar dan met een rubber dome eronder.
Zodra ik achter de Stream zit laat ik het even weten!

Mbt de Deva, mijne heeft het heeeeel licht op datzelfde punt nu ik er naar kijk, maar ik was er niet over gevallen.

Vermoedelijk zit daar het injectiepunt van de plastic mold ofzo, dat zie je wel vaker overigens, zeker bij plastic behuizing panelen. Niet iets wat je weg kan poetsen in elk geval.
Heb net zojuist de Stream 3 ontvangen. Zelfs op de doos staat het toetsenbord afgebeeld met een korte shift, terwijl het toch echt een lange heeft. Dat websites het niet altijd goed hebben ok, maar zelfs de fabrikant? :P
Ook de doos is meestal 'universeel', ze maken normaliter geen doos per regio. Hetzelfde zie je bij praktisch elk ander merk dat ik ken.
Mooie en erg uitgebreide review, op basis hiervan de stream gekocht, dit deze viel helaas erg tegen.
Ik ben zelf gewend en erg gehecht aan het toetsenbord in mijn ThinkPad, en heb dus op basis daarvan gekozen een toetsenbord met scissor switches. Nu moet ik zeggen, het voelt net als een rubber dome in vergelijking met het toetsenbord van de ThinkPad. De toetsen zijn erg 'sponzig' en missen ook maar het kleinste beetje feedback. Het duurt erg lang voordat een toets weer omhoog is na het indrukken, wat gelukkig alleen een probleem is bij spellen als osu! en niet bij gewoon typen. Verder is de bouwkwaliteit top, erg stevig en zwaar, je voelt de lasergeprinte tekens helaas wel dus in mijn geval denk ik telkens dat er viezigheid op de toetsen zit :X.
De mainstream zakelijke ThinkPads zijn dan ook echt wel heel goed, jammer genoeg heb ik zelf nooit een reden gehad om er één te hebben. Mijn Asus N73 bevalt nog altijd uitstekend, en de Stream zit daar aardig bij in de buurt.

Kan mij echter lastig vinden in 'sponzig', want het zijn m.i. echt zo typische scissors als maar kan. Ik heb hier ook dome bordjes liggen en dat komt er niet bij in de buurt, ook wat plastic kwaliteit lopen Logitech/Microsoft een stap achter. Maar goed, over gevoel valt net zo weinig te twisten als smaak natuurlijk, al kan ik zo 1-2-3 geen los tobo bedenken die scissors beter gaat doen, dan zit je gok ik zo best snel richting mechs te kijken wat sneller/stugger betreft?
Ik ben inderdaad maar naar mechanische toetsenborden aan het kijken, en ik denk dat als je een thinkpad tb hebt geprobeerd, je precies begrijpt wat ik bedoel :). Hij voelt ook echt alleen sponzig als je hem direct vergelijkt met de tp, maar tov de standaard dome is het al een heel stuk beter.
Probleem met alle mooie/luxe/betere spulletjes, een stap terug doet snel pijn, zelfs als je de prijsverschilen in gedachten hebt. Luxe went gewoon heel erg snel. Merk wel omdat ik veel op verschillende hardware werk dat je er wat makkelijker in wordt om het los te laten, anders kan je op een gegeven moment alleen nog maar high-end reviewen, ook niet ideaal.

Ik zal toegeven dat ik de Stream 3.0 ook echt even de tijd heb gegeven alvorens ik ging oordelen, want het eerste uurtje na mn gewone mechs was niet heel overtuigend. Terwijl ik met mijn N73 (ook scissors) totaal niet meer hoef te wennen en er geen moment bij stil sta. Pas nadat ik weer wat meer losse domes en andere scissors erbij pakte, en gewoon een tijd met de Stream ging werken, moest ik concluderen dat hij best prima in elkaar zit.
Grappig, ik ben uiteindelijk van een Rapidfire-i mx-brown terug gegaan naar de Stream omdat de aanslag zo lekker zwaar voelt in vergelijking met de browns 8)7. Ik heb hem heel wat tijd gegeven en heb sindsdien niet meer op de Thinkpad getypt, en ik moet zeggen dat je helemaal gelijk hebt!

*Toch spijt dat ik niet de witte uitvoering heb gekozen...

[Reactie gewijzigd door Quintenzee op 4 mei 2016 02:23]

Toevallig vandaag nog zo'n bordje binnen gekregen en vanmorgen op zitten werken, En met een goedkoop OEM plankje ernaast, dan is het verschil toch in één keer gigantisch :D
Nou ga deze maar eens bestellen. Heb nu nog de "voorloper" (geloof ik), namelijk: Cherry eVolution Stream Multimedia Keyboard G85-23000

Echter heb ik hier behoorlijk wat problemen mee in (sinds) Windows 10 en de multimedia toetsen. Heel vaak blijft het geluid "hangen" up/down. Dan is de enige remedie om de USB stekker eruit te trekken. Eg "fijn" wanneer mijn vriendin visite heeft en ik net het geluid 1 of 2 streepjes harder wil hebben en vervolgens naar 100% gaat (en daarop blijft hangen).

Heb al diverse dingen geprobeerd, zoals nieuwe Windows 10 installatie, andere geluidskaart, etc. Helaas bieden deze allemaal geen oplossing. Het vreemde is dat ik deze problemen NOOIT heb gehad onder Windows 7 en/of Windows 8/8.1. Dit is gekomen met Windows 10. Zucht.

Jij toevallig ervaring met die multimedia toetsen, met name volume up/down. Als je dit zou willen testen, dan graag. Druk maar een aantal keer hierop, bij mij is er geen peil op te trekken wanneer de volume blijft "hangen", maar het gebeurt met enige regelmaat en meestal op de momenten dat het niet uitkomt...

Oh wat ik mis ik de Logitech UltraX. Beste toetsenbord (voor mij) wat er was... * snik *

(ps: uitstekende review)
UltraX was idd een leuk bordje :)

Heb een Cherry Stream 3.0 op een Windows 10 machine, en daar werkt alles naar behoren. Betreft wel audio die via HDMI naar een monitor word gestuurd, dus weet niet of dat nog uit maakt.
Bij mij liep eerst het geluid via USB (Xonar U7), dus dacht het daar aan lag. Vervolgens een Asus Strix Soar kaartje gekocht (geluid via analoog), maar exact hetzelfde probleem.

Dus ik vermoed dat het echt de combinatie van mijn huidige toetsenbord is met Windows 10. Zeker gezien ik met vorige Windows versies nooit deze problemen heb gehad.

Secundair; ik gebruik mijn oude UltraX toetsenbord op mijn werk tegenwoordig (daarvoor nog prima te gebruiken), maar die heeft dus geen problemen met de volume knoppen i.c.m. Windows 10. Dus ik neig steeds meer naar het feit dat het aan mijn huidige Cherry toetsenbord ligt.

Maar in ieder geval dus die nieuwe Cherry besteld hedenochtend, dus ben benieuwd of het euvel daarmee opgelost is. Zoniet, dan ga ik toch eens kijken naar een ander merk toetsenbord (al is de spoeling erg dun met mijn "wensen"). Zal dan ook eens een email versturen naar Cherry zelf t.z.t. om te kijken wat hun zeggen.

Windows 10 wederom opnieuw installeren zie ik gewoonweg niet zitten. Dit is onlangs al gedaan en toen was het probleem ook nog aanwezig.

Ik zal nog even een follow-up plaatsen zodra het nieuwe bordje in mijn bezit is. Trouwens, terwijl ik nu zit te tikken, ga ik het ook nog even anders doen; ga ook mijn oude UltraX toetsenbord meenemen naar huis. Eens kijken hoe of wat die reageert.
Ik tik ook nog altijd op een UltraX, zowel thuis als op kantoor :). Maar dit zijn de enige twee die ik nog heb, en ik vrees dat ik er vroeg of laat aan zal moeten geloven :/.

Ik moet zeggen dat dit Cherry toetsenbord er redelijk goed uitziet als vervanger. Hoe vind jij dat hij zich verhoudt tot de UltraX?
Vooropgesteld; het is natuurlijk geen Logitech UltraX (helaas), maar toch wel een fijn toetsenbordje. Zeker voor paar centen.

Ik zou zeggen schaf er een en test hem. Weet zeker dat je na een paar dagen aan dit toetsenbord gewend bent.
Vooropgesteld; het is natuurlijk geen Logitech UltraX (helaas)
Zou je dat kunnen toelichten (anders dan dat het nou eenmaal niet hetzelfde toetsenbord is :+)? Zijn er duidelijk punten waarop de UltraX beter is, of bedoel je dat het uiteindelijk gewoon een kwestie van gewenning is?
Gewoon gewenning. Maar ja, is inmiddels al een paar jaar geleden alweer dat ik UltraX had. Dus kan die vergelijking niet echt meer maken.
Bedankt voor de toelichting in ieder geval :). Ik ben al jaren op zoek naar een beetje fatsoenlijke opvolger, en prijs me ondertussen gelukkig dat mijn beide UltraX'en het nog steeds uithouden.

De meeste low profile tobo's met scissor switches die ik tot noch toe gezien heb hebben geen of een raar compacte numpad, of het cursor gedeelte is vreemd ingedeeld oid. Dit is eigenlijk de eerste die ik tegenkom wat gewoon een normale no nonsens bedraad toetsenbord is :). Binnenkort een nieuwe pc bouwen voor mijn vrouw, ik denk dat ik deze gewoon aanschaf. Thanks.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 30 september 2016 20:16]

Geen probleem. Wou alleen dat ik iets behulpzamer was c.q. kon zijn.

Voor dit bedrag, is dit een uitstekende vervanger voor de UltraX, althans dat is mijn mening. Misschien is de toets aanslag iets minder scherp dan de UltraX (puur uit mijn geheugen hoor), maar voor de rest een prima toetsenbord.

Wat ik ook al aangaf; het is misschien een paar dagen wennen (zoals toch wel bij elk toetsenbord). Ik heb diverse toetsenborden hier en op mijn werk versleten. Het is echt zonde dat de UltraX niet meer gemaakt wordt.

Naar mijn (persoonlijke) mening is dit toetsenbord die het dichtst in de buurt komt van de UltraX.