Specificaties 24" @ 1920x1080 (TN, 2ms) - Bekijk alle specificaties

Iiyama ProLite E2407HDS-1 Zwart Review

GeniusDex 9 juli 2009, laatste update op 20 september 2011, 2.417 views

Iiyama ProLite E2407HDS-1 Zwart

Pluspunten

• Prima prijs
  • Goede bouwkwaliteit
  • Voldoende features

Minpunten

• Matig contrast
  • Onhandige voet

In het algemeen heeft dit scherm voor een computerscherm voldoende mogelijkheden. De gangbare videoaansluitingen (DVI, D-SUB, HDMI) zijn allemaal voorhanden en er zijn ook speakers ingebouwd, ook al gebruik ik die niet. Verder zijn er ook geen aansluitingen zoals component of scart, dus dit is zeker geen TV-vervanger.

Ik gebruik het scherm vooral om gewoon op te werken en niet heel vaak voor films en games, en als ik dat doe is het vaak niet op de native resolutie (Full HD) van het scherm. Hierdoor heb ik eigenlijk geen last van ghosting. Ook werken bij mij alle (sub)pixels nog prima.

Ik was bij aanschaf bang dat de 'glimmend' zwarte rand om het scherm te afleidend zou zijn, maar het tegendeel blijkt juist waar. De rand is prima afgewerkt wat er juist voor zorgt dat je er vrijwel geen last van hebt. Door de zwarte rand valt het echter wel op dat zwart op dit scherm niet zwart is, maar het contrast is dan eigenlijk het enige nadeel aan het beeld wat ik kan vinden. Ik moet hier wel aan toevoegen dat ik vrij weinig eisen aan kleurbereik en dergelijke stel, waardoor ik ook het feit dat zwart niet helemaal zwart is niet erg vind.

Wat iets meer problemen oplevert is vooral de voet van de monitor. De voet is ten eerste erg laag, waardoor ik er zelf een paar boeken onder heb liggen om het scherm op de juiste hoogte te krijgen. Dit geeft aan de andere kant ook weer de mogelijkheid om een plank te maken waar mijn monitor op kan staan, waar ik ook weer meer dingen onder kwijt zou kunnen (je hebt altijd te veel rotzooi...)

Daarnaast kost het redelijk wat moeite om de voet los te krijgen van het scherm, iets wat ik toch wel een aantal kaar per jaar doe omdat ik wel eens naar een LAN-party ga. De voet zit wel goed vast als de monitor gewoon staat, wat wel weer een pluspunt is.

In het algemeen ben ik erg tevreden met deze monitor en doet deze precies wat ik nodig heb. Er zitten nauwelijks overbodige toeters en bellen op (alleen het geluid gebruik ik niet), wat er ook voor zorgt dat de prijs vrij aantrekkelijk is voor een dergelijk scherm.

Heb jij ook een Iiyama ProLite E2407HDS-1 Zwart?

Ik heb hem zelf ook gehad maar weer verkocht omdat ik toch wat oudere spellen speel die geen hoge resoluties ondersteunen en het beeld daardoor kartelig werd. Voor de rest was ik toch wel tevreden over het scherm, de negatieve eigenschappen ben ik het wel mee eens. De voet is hardnekkig om los te krijgen, en het contrast is niet bijzonder hoog. Bij een Samsung T220 zijn de kleuren wat voller. Maar dit is zeker geen slechte monitor voor die prijs.
Een toch wat aan de korte kant review.
Ik mis toch belangrijke informatie zoals maten, resolutie.
Wat zat er allemaal in de doos die erbij zat zoals DVI naar HDMI kabel of iets dergelijks.
Foto's doen het ook altijd goed.