Apple MacBook 12" (2015) 1,1GHz 256GB Grijs Review

vikt0r94 19 februari 2016, laatste update op 22 februari 2016, 1.277 views

Apple MacBook 12" (2015) 1,1GHz 256GB Grijs

De laptop is erg portable, heeft goede speakers, het beste touchpad dat ik ooit gebruikt heb, een erg goed toetsenbord en functioneert qua performance degelijk. De webcam vind ik wel erg slecht. De ene poort is jammer, maar er is zeker mee te leven.

Pluspunten

• Zeer portable
  • Prachtig Retina scherm
  • Het toetsenbord
  • Degelijke performance
  • Force Touch touchpad
  • USB-C initiatief
  • Fanless design
  • Gebruiksvriendelijkheid OSX

Minpunten

• Geen kabel-oprol clips aan de oplader (bij gebrek aan een betere omschrijving)
  • Speaker grill heeft mogelijkheid om stof op te vangen
  • Er had een extra poort bij gemogen (alhoewel geen dealbreaker)
  • OSX soms rare issues
  • Webcam

Introductie

Mijn eerste review ooit! Ik hoop dat jullie er wat aan hebben :)

In deze review focus ik me vooral op mijn ervaringen met de MacBook 72 uur nadat ik de doos voor het eerst opende en de laptop eruit haalde.
Waarom deze laptop?
Ik zocht een dunne, lichte MacBook om naast mijn vaste, krachtige PC te gebruiken. Hierbij moest ik kiezen tussen de Air 13", Pro 13" en Macbook 12". Allereerst viel voor mij de Air af, omdat ik het TN paneel met slechte kijkhoeken, lage resolutie en dikke zilveren randen niks vind.
MacBook Pro vs. MacBook
Een lastige keuze waar ik lang over na heb gedacht. Allereerst zal ik beginnen met mijn vereisten: tenminste 265 GB opslag en 8 GB werkgeheugen. Bij de Pro is het direct een prijs van meer dan 1550 euro voor deze specificaties. De MacBook heeft dit als baseline specificaties, die geprijsd is op 1350 euro. Dit was dus de eerste belangrijke winst voor de MacBook. Ten tweede, de portability: de MacBook Pro weegt 2 kilogram en de MacBook slechts 920 gram. Dit is voor mij ook belangrijk omdat het een laptop moet zijn die ik zo in m'n tas kan gooien (niet letterlijk) en overal mee naartoe neem.

Dan blijven er nog twee dingen over die mee kunnen wegen in de beslissing voor mij: performance en poorten. Hier behaalt de Pro een overduidelijk voordeel op beide vlakken. Allereerst performance: ik gebruik hem voornamelijk voor tekstverwerken en webbrowsen, dus echt sterke performance had ik niet nodig en vond de meerprijs van 200 euro dit ook niet rechtvaardigen. Dan blijven de poorten nog over. Tja, het meest controversiële aspect aan de hele MacBook en hoe ga ik leven met 1 alles-kunnende USB-C aansluiting? "Een muis aansluiten, hoe ga je dat dan doen?" Is de eerste vraag die waarschijnlijk in je opkomt. Uit ervaring van de MacBook Air 13" die ik vaak van mijn werk gebruik weet ik al dat het touchpad van een MacBook ongelooflijk fijn is. Hierdoor vond ik een muis aansluiten al niet zo belangrijk (ik heb overigens nog een bluetooth muis liggen, maar de latency van bluetooth muizen bevalt me niet zo). Verdere type USB-A apparaten aansluiten zou dan nog een USB stick kunnen zijn, maar die gebruik ik in de praktijk bijna nooit. Hierdoor kwam ik tot de conclusie dat een fijne laptopervaring voor mij niet per sé afhangt van een groot aantal poorten, en ik om deze reden de MacBook niet zou laten schieten tegenover de Pro.

Misschien wil ik in de toekomst nog wel een HDMI kabel kunnen aansluiten, en dan lijkt me een Multiport AV adapter wel handig. Echter besloot ik bij aankoop nog even te wachten met aanschaf van een eventuele adapter, omdat ik eerst wil aankijken of ik deze wel echt nodig heb. Ik zag al dat de officiële Apple AV HDMI adapter regelmatig op Marktplaats of eBay Kleinanzeigen (Duitse Marktplaats) voorbij komt voor 50-60 euro (nieuwprijs is rond de 85 euro) komt dus hier kan ik deze altijd nog kopen. Ook worden er third-party AV multiport adapters aangeboden voor 45-60 euro op amazon.de.

Leuke side note: Deze laptop vervangt mijn 15,6 inch Dell E6520. Een absoluut bakbeest van een zakelijke laptop. Als je ze op elkaar legt is het bijna komisch hoe ze qua grootte van elkaar verschillen. Ik denk dat deze MacBook tenminste 4x in mijn oude laptop past. Jammer dat ik er geen foto van heb kunnen nemen.

Aankoop

Ik heb de laptop bij Amac gekocht omdat ik het met duurdere aankopen fijner vind om naar een fysieke winkel te kunnen gaan met goede customer support als er iets mis mee is. Ook krijg je hier 3 jaar garantie. Werd er echt prima geholpen en er ging nog 6% korting af omdat ik student ben. Ook heb ik geïnformeerd naar iets wat mij door verscheidene forumberichten zorgen deed baren: de slijtage van de batterij na relatief weinig laadcycli. De verkoper (Amac winkelmanager) vertelde me echter dat hij hier verder geen klachten van heeft ontvangen ("heb 'm zelf ook") en dat als de batterijcapaciteit onder de 70% daalt ze dit via de garantie voor me op zullen lossen. Klinkt goed. Ben sowieso te spreken over de kwaliteit van service in de Amac winkel.

Laptop indrukken

Uitpakken
Hier is Apple echt erg goed in. De laptop zit in een zeer minimalistische doos waar je de laptop direct in een plastic hoes aantreft als je de bovenkant van de doos eraf schuift. Hieronder zit direct de USB-C kabel met stroomadapter en daaronder nog enkele instructie/garantieboekjes.

Zodra je de laptop uit zijn plastic hoes haalt denk je direct "dit lijkt meer op een simpele iPad die je kan openklappen", zo licht en dun dat 'ie is. Zodra je de laptop openklapt onthult zich echter een design dat vele malen complexer is dan de iPad. Iedere keer dat ik de laptop openklap ben ik weer onder de indruk van het complexe design dat toch erg goed samenvalt. Alles duidt op functionaliteit: de grote toetsen, de subtiele backlighting ervan, het enorme touchpad, de speakergril bovenaan en bovendien het scherm met zijn dunne bezels.

Oplader
Laat ik voorop stellen dat ik het goed vind dat Apple deze nieuwe type USB agressief de markt op brengt. Het is duidelijk in alle opzichten superieur aan andere USB varianten.

De USB-C oplader ziet er wat 'gewoontjes' uit. Ik ben ervan op de hoogte dat deze kabel een bijzonder technisch hoogstandje is, maar dit zie je er aan de buitenkant totaal niet aan. Bij de MagSafe 2 adapter van de MacBook Air had ik elke keer dan ik 'm aansluitte toch meer een 'wow-factor' dan bij deze laptop. Ik denk ook dat de MagSafe 2 oplader iets veiliger is dan de USB-C oplader, want als iemand per ongeluk op die kabel gaat staan laat hij gewoon los door de magneet. Als iemand op je USB-C kabel zal gaan staan ligt je dure MacBook direct op de grond met de kans dat je enige poort vernield is.

Ook vind ik het jammer dat er op deze USB-C adapter geen clips zitten die je uit kan klappen en je kabel omheen kan rollen zodat hij altijd netjes verpakt zit. Wat ik wél fijn vind aan deze oplader is dat Apple ervoor gekozen om de kabel te scheiden van de adapter. De kabel plug je aan de ene kant in de adapter en aan de andere kant in je laptop. Sommige fabrikanten (Google) met een USB-C aansluiting op hun device hebben ervoor gekozen om een oplader met vaste USB-C lader mee te geven. Dit vind ik gewoonweg een rare beslissing omdat je nu 2 USB-C kabels moet gebruiken, eentje om op te laden en eentje voor data-overdracht.

Overigens wil ik de USB-C aansluiting wel prijzen voor zijn design. Hij is zeer klein en makkelijk aan te sluiten. Op de onderstaande afbeeldingen kun je zien hoe groot de USB-C aansluiting en -adapter zijn in vergelijking met een Lightning-cable en iPhone adapter.

Na 72 uur
Na een aantal dagen ermee gewerkt te hebben, in bed een film erop te hebben gekeken en er 4 uur gereisd mee te hebben met het openbaar vervoer ben ik erg positief verrast door de laptop en klaar om een review erover te schrijven. Hij is ont-zet-tend portable. Echt een laptop die je overal mee naartoe neemt puur en alleen doordat hij zo weinig ruimte en gewicht inneemt.
Design
Zoals hierboven gezegd is de de MacBook erg portable. Ook is het design van de laptop zeer mooi. Minimalistisch maar toch functioneel. Ik heb er in bed een film mee gekeken, en door het gewicht voel je hem amper liggen. Bovendien, doordat het een fanless design is, en je dus de ventilator ook niet kan blokkeren met een deken, wordt de laptop ook niet absurd heet zoals oudere laptops vaak deden.

MacBook 12" in vergelijking met een MacBook 15" 2011 (non-retina):

Ik vind dat de MacBook 1 poort te weinig heeft eigenlijk. Zij het een beeldschermaansluiting, USB- of stroomaansluiting, dit had van alles kunnen zijn om de afhankelijkheid van die ene poort maar iets te kunnen verlichten. Dat neemt echter niet weg dat je er niet mee kunt leven, maar ik denk toch dat ik snel een Multiport adapter ga aanschaffen.

De MacBook heeft tegenwoordig geen oplichtend Apple logo meer op de achterkant. Er zit nu gewoon een donker logo logo, wat ik wel fijn vind. Hij is wel erg vingerafdruk-gevoelig.

Het scherm
Het Retina-scherm op deze laptop is echt fantastisch. Ik denk dat het het beste scherm is waar ik ooit mee heb gewerkt. Kijkhoeken, helderheid, scherpte, kleurweergave: alles is werkelijk perfect. Door de dunne bezels om het scherm heen heb je ook helemaal niet het idee dat je met zo'n kleine 12" laptop aan het werk bent. Wat ik ook erg fijn vind aan dit scherm is dat het zich ontzettend goed aanpast aan licht in je omgeving, net als bij een iPhone. Zodra er even een wolk voor de zon komt en het licht in je huiskamer wat minder wordt past hij zich direct op zeer subtiele wijze aan. Je merkt het wel, maar op de minst-storende manier dat ik ooit heb gezien in vergelijking met andere Windows laptops en de MacBook Air.

Het toetsenbord
Dit is een beetje een persoonlijke keuze voor veel mensen natuurlijk, en ik raad je ook vooral aan om het toetsenbord even te gaan proberen in een winkel of iets dergelijks. Persoonlijk vind ik het een zeer fijn toetsenbord, al vanaf het eerste moment dat ik erop typ. Er zit erg weinig travel in, maar hij voelt scherp genoeg aan dat je nog een duidelijke feedback krijgt van een key press. Ook zijn de toetsen lekker groot waardopor je bijna nooit een foutje maakt bij het typen. Iets waar ik me bij veel laptop-toetsenborden aan stoor en voornamelijk bij alle andere MacBook modellen zoals de Pro en Air is de verschrikkelijke backlight-bleeding. Dit heeft Apple bij de ontwikkeling van het butterfly mechanism toetsenbord volledig opgelost en het enige dat oplicht zijn de symbolen op de toetsen zelf. Ook de backlight van de toetsen past zich goed aan aan omgevingslicht.

Wat me wel opviel aan het begin is dat het af en toe leek alsof er een kruimel onder een toets zat. Echter is dat na een uur compleet verdwenen nadat ik alle toetsen een aantal keer had ingedrukt. Wel apart.

Audio
De speakers van de laptop zijn echt boven verwachting goed. Als je een avond wat vrienden over de vloer hebt kan je prima deze laptop erbij zetten om wat muziek af te spelen (bij gebrek aan beter uiteraard). De speakers kunnen redelijk hard en qua geluidskwaliteit kan ik het een beetje vergelijken met een iPad Air 2.

Wel ben ik een klein beetje bezorgd dat er stof gaat ophopen in de speakergaatjes die boven het toetsenbord zitten. Zie foto hoe de speaker grill er 2 uur na unboxing uitzag:

De positionering van de audio plug is aan de rechterkant. Dit had ik liever aan de linkerkant gezien omdat ik rechtshandig ben en het dan met een eventuele muis in de weg zit. Je kan hem wel achter je laptop langstrekken zodat de kabel alsnog aan de linkerkant zit, maar dan lever je direct 30cm kabelruimte in.

Een ander interessant iets is dat het lijkt alsof de audio plug een paar graden naar boven gedraaid zit. Ik weet niet wat jullie ervan vinden, maar hier is er een foto van:

Webcam
Vergelijkbaar met mijn Poolse budgettelefoon, de "MyPhone Funky" (ter waarde van 80 euro): absoluut bagger. Als je een ijdel persoon bent en jezelf graag via je webcam bekijkt kan je deze laptop beter laten liggen.
Performance
Ik ben tevreden over de performance van deze laptop. De laptop functioneert goed voor basaal gebruik zoals webbrowsen en tekstverwerken. Wel merk ik dat tijdens taken zoals Dropbox synchronisatie of via de terminal veel applicaties downloaden en installeren de laptop hapert tijdens het scrollen in applicaties zoals Finder en op sommige pagina’s in safari zoals Reddit. Tweakers en The Verge werkten wel perfect. Maargoed, dit was in de eerste paar uur dat ik de laptop gebruikte dus er zullen ook wel veel andere achtergrondprocessen hebben gedraaid. Bij normaal gebruik merk ik nooit dat de laptop hapert. Alleen heel soms, en als ik dan kijk welke programma's er veel stroom verbruiken (ofterwijl intensief bezig zijn) zijn het meestal Spotify en Dropbox (en soms Safari). Het haperen (en warmer worden dan normaal) merkte ik echter ook al bij de MacBook Air (i5) als deze twee programma's intensief bezig waren. Dat is dus niet per sé te wijten aan de processor van de MacBook. Wel merk ik dat in programma's zoals Microsoft Word 2016 de laptop een klein beetje hapert tijdens scrollen in grote documenten. In Pages merk ik bij hetzelfde grote document hier niets van.

De laptop wordt nooit echt heet. Hoogstens wat warmer en dat is dan goed verspreid over het hele laptopoppervlak.

Gamen heb ik nog niet geprobeerd en zal in de nabije toekomst ook niet gebeuren denk ik.
Force Touch trackpad
Echt fantastisch zeg, wauw! Ik vind dat ze dit wel wat meer hadden mogen adverteren. Zoals eerder genoemd ben ik die van een Macbook Air gewend en vond die al fijn, maar dit is nog een stapje verder ten opzichte van die. De Haptic Feedback zit echt heel goed geïntegreerd in het trackpad waardoor het echt lijkt alsof het trackpad fysiek klikt, maar dat in werkelijkheid niet doet. Je kan in de instellingen de mate van Haptic Feedback wijzigen waardoor de trilling of 'klik' anders aanvoelt.

Bovendien vind ik Force Touch erg goed werken en ik gebruik het ook echt vaak. Wat je er bijvoorbeeld in Safari mee kan is Force Touchen op een link waardoor je deze, net zoals op een iPhone 6s, kan peek-and-pop'en (ook al vind ik dat een naar woord). Als je bijvoorbeeld op een forum zit zoals Reddit of in een Wikipedia artikel kan je zo gemakkelijk even kijken wat er achter een genoemde link zit. Soms is het wel wat lastig om content te lezen in een peek-and-pop venster omdat de tekst redelijk klein is. Gelukkig is het Retina scherm wel erg scherp waardoor het toch nog te lezen valt. Ook kan je door te Force Touchen op iconen in je dock even kijken wat er opgestart staat in dat programma.

Update: Ik merk wel dat er nog enige softwarebugs zijn in de Force Touch technologie. Ik merk soms dat Force Touch in de browser of gewoon niet meer werkt, of half. Als het half werkt krijg ik bij het Force Touch'en op een link de definitie van het woord te zien en gaat 'ie ook direct naar die pagina in plaats van de link te previewen. Hopelijk wordt dit in een softwareupdate gefixt.

Opladen
Laptop was al niet opgeladen toen deze uit doos kwam wat ik erg raar vond. Ik probeerde hem op te starten zonder kabel maar bleef zwart beeld houden. Toen maar aan de kabel gelegd en gaan lunchen, en na een minuut ging de laptop ineens tegen me praten tijdens de OSX setup terwijl hij dichtgeklapt was). Verder laadt de laptop niet echt snel op. Tijdens Dropbox file sync en Spotify muziek afspelen stond er bij het opladen ‘3:10 until full’ en 5 minuten later stond er ‘3:15 until full’. Op het moment dacht ik: "Kan het dan echt zijn dat de laptop momenteel meer stroom verbruikt dan bijlaadt?" 20 Minuten later stond er '2:37 until full' op 46%. Weer 5 minuten later en er is 10 minuten van de oplaadtijd af. Het zal dus wel vooral aan de softwareberekeningen liggen van Mac OSX dat de voorspelde oplaadtijden af en toe raar zijn. In vergelijking met de Macbook Air 2015 van mijn werk vind ik alsnog dat de laptop redelijk traag oplaadt. Niet per sé ondraaglijk traag.
Software
OSX had een vlotte setup. Alleen kreeg ik bij het proberen in te loggen op iCloud een Server Error. Na de afgeronde setup nogmaals in te moeten loggen met m'n Apple ID bleef de laptop maar weer met hetzelfde inlogscherm komen terwijl ik mijn wachtwoord goed had ingevuld. Ook heeft Safari een rare issue, waarbij hij vaak niet direct naar een website gaat als ik de URL intyp van een website en dan op enter druk. Als ik nogmaals op enter druk gaat Safari er wel direct naartoe. Na de upgrade naar El Capitan doet dit laatste probleem zich nog steeds voor.

Verder vind ik de OSX software wel echt ontzettend goed, en naar eigen mening zelfs een stuk gebruiksvriendelijker dan Windows 10. Ook vind ik het fijn dat OSX goed samenwerkt met mijn telefoon (iPhone). Zodra ik bijvoorbeeld mijn telefoon als Personal Hotspot gebruik voor mijn laptop kan ik direct bovenaan in de menubalk zien hoeveel batterij ik nog over heb op mijn telefoon etc.
Sleeve
Bij Amac direct een Sleeve erbij gekocht. Had goede dingen over het merk 'be.ez' gehoord en dus de be.ez Cosmic Macbook 12" sleeve gekocht. Hier heb ik echt spijt van. De sleeve is gewoon net niet ruim genoeg op de hoeken waardoor ik de rits met kracht moet optillen wanneer ik de sleeve dichtrits. Als ik dit niet doe krast de onderkant van de rits over de hoek van de laptop waardoor dit ongetwijfeld op de lange termijn verweerde hoeken oplevert. Ik zou een andere zoeken als je hierin geïnteresseerd was. Ook wordt de sleeve snel vies.

Ik vind het een ontzettend fijne laptop en heb er absoluut geen spijt van dat ik niet de MacBook Pro heb gekozen. De laptop is erg portable, heeft goede speakers, het beste touchpad dat ik ooit gebruikt heb, een erg goed toetsenbord en functioneert qua performance degelijk. De webcam vind ik wel erg slecht, en de laptop had helemaal perfect geweest als er nog één extra poort op had gezeten (bijvoorbeeld Mini HDMI of nog een USB-C). Had net iets makkelijker geweest, maar met deze ene poort is ook prima te leven. Ik ben dan ook van plan om een Multiport AV adapter te kopen.

Ik geef de laptop 5/5 sterren, omdat de kleine minpunten die ik in mijn review heb genoemd niet zoveel effect op mij hebben dat ik er een ster van af moet trekken.

Heb jij ook een Apple MacBook 12" (2015) 1,1GHz 256GB Grijs?

Uitstekende review! leest lekker weg en de foto's zijn ook mooi. En dit voor een eerste review! +3 van mij :D
Bijzonder fijne review om te lezen! Heel compleet en samen met de mooie foto's een fijn verslag om te lezen. Ook leuk dat je op de voor jou persoonlijk belangrijke dingen ingaat en niet op de algemene mening. Heel tof!