Sharkoon Shark Zone MK80 RGB Mechanical Gaming Keyboard (Brown) Review

Sharkoon Shark Zone MK80 RGB Mechanical Gaming Keyboard (Brown)

Met hun eerste mechanische toetsenbord pakt Sharkoon goed uit. Solide ramplank, een flinke featureset, toffe verlichting, en geen noemenswaardige punten van kritiek. De slagroom op de taart is het prijskaartje van meerdere tientjes onder de concurrerende RGB LED bordjes.

Pluspunten

• Solide gebouwd.
  • Hippe RGB verlichting met tal van effecten en genoeg instelmogelijkheden.
  • Polssteun
  • Kailh brown switches zijn een heel eind gekomen. 'Zoek de verschillen' met Cherry MX is een serieuze uitdaging.
  • Leverbaar met bruine en rode switches. Model met blauwe switches bestaat maar lijkt vooralsnog niet in NL leverbaar.
  • Genoeg mogelijkheden in de software.
  • Het goedkoopste RGB mechanische toetsenbord welke 'gewoon' op de Nederlandse markt is.

Minpunten

• Polssteun zou iets kunnen profiteren van een 3-punts bevestiging ipv 1-punt.
  • Ondanks het prijsbreken wat RGB mechs betreft blijft de meerprijs voor dergelijke verlichting fors.

Review: Sharkoon MK80

- Verlichting
- In de Praktijk
- Conclusie

Productpagina @ Sharkoon

Sharkoon is inmiddels geen onbekende meer, met tal van behuizingen en randapparatuur in hun assortiment. Mechanische toetsenborden hadden zij echter nog niet, maar daar is onlangs verandering in gekomen met de introductie van de MK80: hun eerste mechanische bord op basis van Kailh switches. Met dat model zetten ze ook meteen hoog in met onder andere een polssteun en RGB verlichting, al is het waarschijnlijk dat eenvoudigere modellen nog zullen volgen, deze waren tenslotte ook te zien op Computex vorig jaar.

Sharkoon staat normaliter bekend om scherpe prijzen, en hoewel het prijskaartje van 139 euro niet gering is is het daarmee wel het goedkoopste RGB verlichte mechanische bord op de Nederlandse markt. Met een straatprijs vanaf 129 euro zit hij een eurotje of 30 onder het alternatief uit de stallen van Corsair.

De specificaties en features van de Sharkoon website:

Een prettig uitgebreid lijstje van Sharkoon, waarbij ik wil opmerken dat hun nieuwe website wellicht wat droog is, maar wel uitgebreid, no-nonsense en lekker overzichtelijk.

De MK80 is een fors afgemeten bord met een bovengemiddeld hoog gewicht van 1450 gram, zeker geen mobiel bordje dus. We zien de RGB verlichting die tevens in helderheid in te stellen is, en dat via de software tal van effecten mogelijk zijn.

Met het verlopen van enkele Cherry patenten is het aanbod van Cherry-clone toetsenborden, veelal voorzien van de ook hier aanwezige Kailh switches, stevig toegenomen. De Chinezen hebben de laatste paar jaar laten zien dat ze uitstekend kunnen concurreren, want zelfs met Cherry en Kailh switches in huis is het onderscheid soms bijzonder lastig te maken. Opvallend is dat ze nu niet eens meer de moeite nemen om in elk geval de illusie te geven dat ze niet kopieren door hun switches andere kleuren te geven, maar de kleurstelling geheel gelijk getrokken hebben met Cherry. We zien dat de MK80 in een lineaire lichte rode switch komt, en een tactile bruine variant. De productpagina spreekt van een model met blauwe switches, maar die lijkt in Nederland vooralsnog niet leverbaar.

De verpakking van de Sharkoon MK80 zit aardig in elkaar. De mannen en vrouwen bij Sharkoon lijken ‘Sharks’ echter wel heel erg leuk te vinden, zelfs de deurhanger die je erbij krijgt heeft een haaienvin erop. Aan één kant hou je mensen buiten de deur, met de andere kant geef je ze het groene licht om weer binnen te komen. Geen idee of het werkt, toen ik jonger was wandelden iedereen zo naar binnen ongeacht wat ik op de deur plakte.

Het bord zelf is lekker stevig, iets wat eigenlijk bij elk mechanisch bordje wel het geval is. De behuizing is een wat grover kunststof wat positief opvalt voor zijn relatief beperkte stofgevoeligheid, dat merk je meteen want als bij het maken van productfoto’s is stof des duivels, en dit bord trekt het niet aan en houdt het ook amper vast. Positief! Verder is het een niet overdreven opvallend design met wat rechte hoeken maar niets overdreven agressiefs wat bij gaming borden nog wel eens voorkomt. In typische Taiwanese stijl is het bord aardig van features voorzien: Niet één maar twee USB poorten en een audio pass-through zijn aanwezig. De onderkant is ruim voorzien van grips die hun werk goed doen, en uiteraard is het geheel wat te verhogen aan de achterzijde.

De relatief beperkte breedte van het bord laat geen ruimte over voor losse makro keys. Ook dedicated media keys ontbreken, en alle extra functies zoals media en helderheid zitten dan ook onder andere knoppen verborgen. Opvallend is dat je kan schakelen tussen 6-Key rollover en N-key rollover, waarbij het laatste in de regel de voorkeur heeft, maar de eerste in sommige situaties wel eens wat compatibility voordelen kan geven. De meesten zullen die feature nooit gebruiken, maar het is een aardige gedachte en uiteraard een extra ‘feature’ voor onze Aziatische vrienden. Altijd prettig is de US layout met brede shifts en brede enter.

Een feature die wel echt punten scoort is een polssteun, en die zit gelukkig ook bij deze MK80. Een prima stevig plankje met dezelfde afwerking als het bord; ziet er keurig uit. Deze klik je eenvoudig aan het bord vast (mocht je je afvragen waar dat stalen balkje voor was). De keuze voor een enkele bevestiging in het midden houdt wel in dat je de steun niet helemaal muurvast aan het bord zit, maar anderzijds merk je daar weinig van zodra je je polsen op de steun parkeert. De steun had van mij persoonlijk nog iets voller of hoger mogen zijn, maar dat is vanuit het oogpunt van iemand die de polsten tegen de steun aanzet in plaats van er vol op legt. Vanuit een praktisch perspectief een hele mooie toevoeging.

En daar zijn de switches zelf. Geen Cherry, maar Kailh, maar je moet aardig inzoomen om het verschil te kunnen zien. Ook in het gevoel zijn die jongens van Kailh toch verdomd goed op weg naar een perfecte cloon. De caps zelf zijn een weinig spannend typisch ABS plastic waarbij een transparante cap zwart is gespoten om verlichting door te laten door de letters en cijfers. Hoewel de LED nog altijd aan de bovenkant van de switch zit heeft Sharkoon een slimme zet gemaakt door de alternatieve functie niet onder, maar naast de primaire functie te zetten. Hierdoor heb je dus geen last van onderbelichte secundaire tekens.

Software is waar je het verschil tussen de A-merken en de rest vaak goed terug ziet, het is dan ook iets wat serieus geld kost aan ontwikkeling. Wel hebben we het niveau van de meeste softwarepakketten aardig zien stijgen, in elk geval tot acceptabele niveau’s en daarbij is ook niet iedereen even gelukkig met de complexiteit van sommige softwarepakketten. Sharkoon houdt het al met al best bescheiden. Esthetisch is het nog wel aardig Spartaans als je gaat vergelijken met bijvoorbeeld Corsair, Razer of ROCCAT, maar het is overzichtelijk en vlot te begrijpen. Daarbij lijken de meeste gangbare functionaliteiten in elk geval aanwezig, zoals profielen, per-key verlichting en per-key functie toewijzing, kleureffecten, en macro functionaliteit . Wat de kleureffecten betreft kan je kiezen uit een reeks standaard instellingen, of zelf aan de slag gaan met effecten of je eigen indeling maken.

Als RGB toetsenbord kan je de MK80 in elke kleur zetten die je maar wilt. Naat de toetsen zelf zien we ook dat de twee balken aan de onderzijde verlicht zijn voor een leuk effect. Ook het Sharkoon logo zelf kleurt leuk mee. Kijken we naar de witte kleur dan zien we daar een marginaal hintje van blauw, maar zelfs met een wit verlichte muis durf ik te zeggen dat het menig gebruiker niet op zal vallen.

Één kleur is leuk, maar RGB zorgt natuurlijk ook voor leuke effecten. Of je nu kiest voor bescheiden overgangen tussen twee vergelijkbare kleuren (ook erg tof), of gewoon wilt knallen met de hele regenboog, alles kan. Met tal van bewegende effecten en alle kleuren binnen handbereik krijg je toch leuke plaatjes. Ook leuk en praktisch is uiteraard dat je je eigen indeling kan instellen, bijvoorbeeld om bepaalde game-binds een specifiek kleurtje te geven. Wederom valt het Sharkoon logo in positieve zin om met meerdere RGB LEDs en kleureffecten in het logo zelf.

Net als bij Cherry MX gebaseerde mechanische toetsenborden valt het beoordelen van een Kailh toetsenbord niet mee. De switches van het Chinese Kailh zijn een aardig eind gekomen, en hoewel er af en toe nog wel wat kritische noten te vinden zijn op de ‘clicky’ varianten (blauwe switches) zijn de lineare en tactile varianten verdomd lastig om te onderscheiden van hun Duitse Cherry broeders. De in mijn model aanwezige bruine switches voelen niet minder stevig of stabiel, en ook lijkt er in een subjectieve ervaring weinig sprake van onderlinge verschillen. In alle praktische opzichten lijkt Kailh een aardig alternatief voor Cherry, zeker wanneer het voor lagere prijzen zorgt, of toetsenborden mogelijk maakt die zonder alternatieven nimmer hadden bestaan. De MK80 is er één van gezien de RGB switches van Cherry momenteel verre van in overvloed zijn.

Hoewel Sharkoon vooral bekend staat om hun betaalbare producten laten ze toch zien dat ze wel degelijk ‘all out’ producten kunnen neerzetten, zo is de MK80 volgeladen met features die we weliswaar allemaal eerder hebben gezien, maar tevens zelden allemaal tegelijk zien. De 1000Hz / 1ms response zorgt voor de snelheid zoals we die van gaming toetsenborden verwachten, N-Key rollover ontbreekt niet zodat je meer toetsen gelijktijdig aan kan slaan dan je vingers hebt, en de optionele switch naar 6-Key rollover voor compatibility situaties is toch prettig. De audio- en USB passthrough porten doen wat je er van verwacht en de software is zoals eerder genoemd eenvoudig te gebruiken. Alles duidt op een compleet bord, al zullen gebruikers die graag fysieke media knoppen zien het een minpunt vinden dat volume instellingen onder f-keys verborgen zitten.

Voor mij persoonlijk is het vooral de aanwezigheid van de polssteun die het bord compleet maakt. Een degelijke ondersteuning van de pols bij mechanische borden, die in de regel toch wel fors zijn, is een voor mij en vele andere onmisbare feature. Inhoudelijk voldoet de polssteun, het voorkomt zoals noodzakelijk het gevoel dat je handen te ver omhoog staan, al is de keuze voor een enkel koppelpunt aan het toetsenbord niet ideaal. Hoewel je tijdens normaal tikken er niets van merkt voel je wel dat er wat speling in zit als je het bord wilt bewegen of bij de steun beetpakt. Ook had de steun nog wat voller mogen zijn waardoor gebruikers die de onderzijde van de hand graag tegen de steun rusten in plaats van de hand wat vlakker op de steun, maar ook dat is een relatieve kleinigheid waar je zelfs na zeer kortstondig gebruik al over heen zal zijn. Esthetische overwegingen zullen wellicht een rol gespeeld hebben bij de laatste keuze, want door de steun wat lager te houden blijft de LED-bar aan de onderzijde van het scherm goed zichtbaar, een opvallend element in het zicht van de gebruiker.

De eerste stap van Sharkoon in de wereld van mechanische toetsenborden is verre van onaardig. Hoewel het sommigen even zal duren om zich over de merknaam heen te zetten denk ik dat je er vooral jezelf mee hebt als je op basis van de rest van hun assortiment je mening over dit product laat kleuren. Sharkoon heeft weliswaar een groot assortiment aan opvallende budget behuizingen die het in Azie aanzienlijk beter doen dan in Europa (en hier soms aardig wat wenkbrauwen doen fronzen), maar ze hebben ook een stevig assortiment aan producten met een uitstekende prijs-prestatieverhouding. Als ik vervolgens zeg dat dit toetsenbord van een niet misselijke 139 euro (adviesprijs, 129 euro vanafprijs) ook een uitstekende prijs-prestatieverhouding heeft dan is dan zonder meer een compliment. Dat het ook nog eens het meest betaalbare mechanische RGB toetsenbord op de markt is (die je ‘gewoon’ in Nederland met onze geliefde kopersbescherming e.d. kan kopen) is natuurlijk een leuke bonus voor de koper, al blijft de meerprijs vergeleken met niet-RGB bordjes nog altijd aardig fors.

In praktisch elk opzicht zet de Sharkoon eigenlijk een uitstekend plaatje neer. Van een compleet featurepakket met o.a. USB poorten, audio poorten, RGB mogelijkheden en een polssteun tot een keurig degelijke bouw en prettige afgewerkte materialen en alle gangbare ‘gamer’ gerelateerde specs zoals een snelle response, N-Key rollover en makro functionaliteit. Ik kan wel iets te klagen vinden, maar veel is het niet: Het polssteuntje zou van mij nog ietsjes hoger mogen, of een 3-punt bevestiging hebben voor wat extra balans, en de software is wat uitstraling nog niet op het punt van bijvoorbeeld Corsair, Razer, of ROCCAT, maar ik heb twijfels of er veel mensen zijn die binnen het huidige softwarepakket niet goed uit de voeten kunnen en ook de polssteun doet in de praktijk gewoon wat hij moet doen. En daar houdt de ‘kritiek’ echt op.

Het lukt de MK80 net niet om de Corsair Strafe RGB van de troon te stoten als ultiem RGB mechanisch bord in mijn ogen, die is een tikkeltje eleganter en ook vanwege het effect van de transparante MX switches op de LED effecten, maar Sharkoon voert de druk toch heel hard op met alle aandacht die ze in de MK80 hebben gestoken. Daarbij moeten we ook vooral niet vergeten dat de MK80 verkrijgbaar is voor maar liefst 35 euro minder dan de Corsair, en dat is toch wel een fors prijsverschil voor dergelijke kleine (en tevens subjectieve) verschillen. Tenzij dergelijke prijsverschillen je echt niets kunnen schelen denk ik dat de Sharkoon een uitstekende besparing biedt zonder dat je daar in de praktijk enig gevoel van compromis bij hoeft te hebben, want de Sharkoon MK80 voelt namelijk gewoon uitstekend aan. Al met al een uitstekende eerste stap van Sharkoon in de wereld van mechs, en tevens één die veel vertrouwen geeft voor hun toekomstige modellen.

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

tweakers - nomineer voor review van de maand

Terug naar boven

Heb jij ook een Sharkoon Shark Zone MK80 RGB Mechanical Gaming Keyboard (Brown)?

Je 1e +3 is binnen na 2 minuten, hehehe ;). Goedemorgen!

Wel een mooi toetsenbord, ziet er vrij degelijk uit. Zelf vind ik Sharkoon een nogal 'plastic-merk'. Vooral met behuizingen. Laat ik het zo zeggen: ik koop liever een Cooler Master N300 kast dan een Sharkoon VS4.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 16 februari 2016 09:11]

Dank je wel speedreader :D

Je kan inderdaad niet ontkennen dat Sharkoon een reputatie heeft opgebouwd met hun in onze ogen over-the-top 'gaming' cases, die zie je ook hier nog regelmatig over de toonbank gaan, maar doen het vooral beter in Azie. Gewoon een cultuurverschilletje met de gangbare Hollandse 'doe maar gewoon...'

Maar de materialen in deze MK80 doen echt niet onder voor iets willekeurigs van Corsair, CM, ROCCAT, etc. Discussie over Kailh vs Cherry blijft een lastige, maar vooralsnog lijkt current-gen Kailh lineair/tactile het erg goed te doen (geen ervaring met hun clicky nog). Het feit dat ze ook plastic-fantastic cases maken doet m.i. weinig af aan dit bord. Een ander leuk voorbeeld (komt binnenkort nog wat van) is de K20, een betaalbaar (niet-mech) toetsenbord met een metalen behuizing, dat is toch echt andere koek dan bijv de Skiller.
Is het ook niet zo dat Chinezen dat gewoon gewend zijn? Bijna elke Chinese/Aziatische fabrikant kan alles zo goedkoop maken, onder andere door gebruik te maken van minder sterke materialen. Wij Europeanen zijn vaak degelijke producten gewend van hoge kwaliteit.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 16 februari 2016 09:37]

Geld heeft ongetwijfeld een rol daarin. Die gastjes op de philippijnen zullen het vast met minder moeten doen, en een super flashy 30-50 euro case is dan vast aantrekkelijker, maar tegenwoordig hebben de meeste markten wel toegang tot tig verschillende cases inclusief goedkope 'neutrale' cases waarbij het uiteindelijk toch grotendeels op smaak aankomt. Er zijn ook dure super flashy cases die het hier niet bijzonder doen en daar weer populair zijn overigens.

Ik had in Taiwan in elk geval een aardige culture shock, ze zijn daar echt helemaal lijp op flashy spul :D
Haha. Komt denk ik ook omdat in al die hoerenclubjes en slettenbarretjes, het stikt van de lampjes.
In Den Haag ook hoor! De Geleenstraat! :D

Lol. Ik heb nog nooit van die straat gehoord. Laat staan dat er daar hoeren te vinden zijn ;). Hey maar, pst, hoe weet jij dat dan? :o ;)

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 16 februari 2016 19:53]

Lastig te missen als je er eens langs rijdt :p

Overigens Taiwan =/= Thailand he, zowaar moderner dan hier in veel opzichten. Ze hebben daar gewoon een totaal ander idee van wat leuk is, zo zijn de techies daar helemaal specs/features geil. Had bijna ruzie met een rep van een merk dat een PSU uitbracht omdat ik niet naar de specs/features wilde kijken maar de 5e westerse rakker was die vroeg welke fabrikant achter de voeding zat :D
Ben eigenlijk maar één enkele keer in Den Haag geweest :$.

Hahaha. Volgens mij zijn het wel zulke flikkers. Een voeding uitbrengen, met het platform van een of andere eenmanszaak die die 'PSU's' zelf maakt :P.
Nah, in dit geval ging het wel om een goede, maar ze snapten gewoon echt niet waarom die EU/US figuren allemaal vroegen om de fabrikant en hun mooie marketing bs gewoon volledig negeerden. Ging niet om Sharkoon overigens hoor, maar die hebben ook een paar prima en een paar matige voedingen in het assortiment.

En wat dat betreft zijn Taiwanezen weer heel anders dan bijvoorbeeld Chinezen, of Koreanen, of Japanners.
Hmm, klopt.

Heb je dat programma gezien "opgelicht in het buitenland"?

Er was laatst een aflevering, waar de presentator (Kees van der Spek), erg hard werd genaaid in zo'n winkel. Was met een foto camera.

Dit was overigens in Hong Kong.

Vanaf 33 minuten:

Echt erg hoe je opgelicht wordt.
Mooie uitgebreide review! +3
Als ik het geld even mee zit ga ik dit mechanisch toetsenbord is kopen, heb nu de CM Storm Devastator dus dat word hopelijk een goede upgrade ;)
Van een devastator is het een enorme upgrade, niet heel gek gezien het prijsverschil natuurlijk, maar ook inhoudelijk is het geen vergelijken.
Persoonlijk vind ik dit toch echt goedkoop voor een dergelijk RGB mech bordje. Sharkoon heeft met de Shark Zone serie toch echt een hele nette serie uitgebracht. Het is dat in onlangs een nieuw net uitgebracht toetsenbord heb, anders wist ik het wel.
De review is verder zoals altijd uitstekend en de foto's zijn weer subliem. Ik blijf toch echt met verbazing kijken naar hoe jij LED verlichting zo mooi op foto kan krijgen. Het blijft bij mij maar verkeerd gaan. 1 op de 50 foto's van LED verlichting is bruikbaar.....Petje af, alweer, nee nog steeds ;)
Mooie review. De Kailh Red variant gaat zeker mee in mijn vergelijking van toetsenborden. Ik heb nu de keuze tussen de K70, STRAFE en MK80, waarbij vooral de prijs van de MK80 mij zeer aanspreekt. Corsair daarentegen brengt gewoon een fantastische ramplank met de K70 en STRAFE, maar wel wat duurder. Lastig kiezen. :+

Wat ik mij afvraag: per key lichtjes zijn beschikbaar, maar kun je via de software ook per key een macro instellen (zoals o.a. bij de K70/STRAFE)? Zit er geen limiet op welke keys je een macro kunt geven?
Als er wel een limiet is qua toetsen met macrofunctionaliteit dan kan ik de MK80 weer van mijn lijstje halen. Ik heb nu een rubber dome "gaming" toetsenbord met macro keys, ik kan niet meer zonder macro's. Groot probleem is dat ik alle toetsenborden met macrokeys te lelijk/flashy vind, of er in ieder geval geen kan vinden die lekker strak is zoals Corsair's bordjes en deze MK80 toch ook wel. K95 is me weer net te duur.

Verder vraag ik mij ook af waarom je de link legt met Azië/Taiwan? Voor zo ver ik weet is Sharkoon een Duits bedrijf.
Dank je. Denk dat MK80 een zeer betaalbaar alternatief vormt voor de gevestigde orde. Inhoudelijk hoeft Sharkoon in elk geval niet onder te doen (in dit product iig).

Mbt de software kan ik het niet meer checken, maar volgens mij staat niets je in de weg dit allemaal per-key in te stellen. Is er een reden waarom je vermoed dat dit het geval is?

As for Azie/Taiwan. Sharkoon is uh.. complicated. Op papier vast Duits, maar volgens mij zit product development toch in Azie. Het grootste deel van hun cases, waar ik ze in eerste instantie van ken, richten zich ook duidelijk op die markt. Niet dat daar iets mis mee is, maar je herkent de cultuur veelal duidelijk in de producten.
Ik zie inmiddels dat de MK80 weer in prijs is gestegen. :|

De reden dat ik dat vermoed? Eigenlijk niet echt een vermoeden. Wil het gewoon zeker weten, straks koop ik een duur bord en kan ik alsnog geen individuele macro's gebruiken. Zou een domper zijn.

Heb zojuist na bijna een maand weer eens opnieuw in de Pricewatch gekeken en zie dat de K65 wel leuk is. Heb eigenlijk al die tijd gefilterd op bijhorend numpad, maar ben tot de conclusie gekomen dat ik de normale 1-0 (boven qwertyuiop) veel vaker gebruik en dus niet per se een numpad nodig heb. Goedkoper dan zijn grote broer, goedkoper dan de STRAFE, maar vooral lekker klein... en Cherry. Denk dat ik mijn keuze wel heb gemaakt. :)
Ik vraag het iig even aan de persoon waar dit bordje nu permanent ligt ;) Weten we het straks zeker!

As for TKL, tja. Heerlijk voor gaming, maar ik kan niet zonder voor werk en reviews :D
Oh dat zou mooi zijn!
Wat mij wel weer aanspreekt bij de MK80 en de STRAFE is die witte plaat onder de toetsen.
Misschien moet ik maar gewoon via kop of munt beslissen of ik wel/geen numpad, witte base of volumeknoppen wil. :+
Even bevestigd (ik heb meegekeken :D) je kan in elk geval op alle normale toetsen (Cijfers, letters, f-keys, pijltjes, etc) macros binden :D
Da's mooi en niet mooi om te horen.
Mooi, omdat ik die functie nodig heb.
Niet mooi, omdat het lastig kiezen is.
:D

[Reactie gewijzigd door TheTinusNL op 22 juni 2016 21:01]

Mooie review.

Ik zit érg te tobben tussen de Sharkoon MK80 en de Roccat Skeltr. Die laatste i.v.m. mijn werk. Maar goed, die is niet mechanisch.

Wat ik graag wil weten, dit kan ik nérgens uit opmaken, is of de USB hub in de MK80 ook goed is voor USB-headsets. Zelf heb ik een Sharkoon H30 headset via de usb-soundcard van mijn oude Creative Tactic3D verbonden aan mijn PC. Het kan maar zo dat, als ik inderdaad voor de MK80 ga, besluit deze aan te sluiten via de 3,5mm pass-through, maar wil toch erg graag weten of bovenstaande mogelijkheid er is.

Zou je dat kunnen testen of laten weten ?

Nogmaals, mooie review. Zo zie je ze niet vaak.