Specificaties 3,6" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC Touch Pro2 NL Zilver Review

T.Struik 2 juli 2009, laatste update op 2 juli 2009, 2.903 views

HTC Touch Pro2 NL Zilver

Pluspunten

• Goede standby tijd
  • Veel softwarematige mogelijkheden
  • Groot scherm
  • Snel
  • Qwerty toetsenbord

Minpunten

• Geen 3.5 mm audiojack
  • Hoge memory verbruik zonder extra appzz te draaien
  • Hoesje zonder broekclip

Ik heb afgelopen zaterdag de HTC Touch Pro II los gekocht, ik hou niet zo van hoge maandlasten om maar een toestel 'gratis' te krijgen. Uiteraard heb ik lang van te voren op Tweakers gekeken wat iedereen te melden had over deze telefoon. Om uiteindelijk een zo goed mogelijke koop te doen.

Mijn recente eerder gekochte telefoons:
Nokia 6630 (nog steeds als reserve)
Nokia N95 (tijd terug verkocht)
HTC Tyn II (in april verkocht)
Nokia N82 (nog steeds in dienst)
Sony Ericsson C905 (gewonnen en al na een weekje verkocht)

Reden tot koop
In mijn geval was de koop geen must b.v. dat ik een nieuwe moest omdat mijn andere versleten/kwijt/etc. was, ook niet omdat m'n abonnement afgelopen was; ik zag het toestel tijdens de aankondiging op de WMC en ik was verliefd. Met m'n N82 miste ik het qwerty toetsenbord en m'n Tytn II ( in april verkocht) was treurig traag. Verder houd ik van een groot overzichtelijk scherm en de handige WinMo agenda, tweakopties en freeware die er in grote hoeveelheden zijn.

Featureset

De featureset zal voor veel van de lezers bekend zijn, daarom som ik ze niet allen op. Voor mij ging het in dit geval om het grote scherm, de snelheid en het qwerty toetsenbord. Spreek ik over deze 3 fearures moet ik zeggen dat ik erg tevreden ben.

Geluid
De kwaliteit van het toestel vind ik erg goed te noemen zowel vanuit de speakers als uit de microfoon. Ik heb wel beter gehoord alleen bij dit toestel volstaan de huidige resultaten en prestaties op dit vlak. Bellen is immers waar het omdraait bij een telefoon, toch? :9 Op dat punt scoort de telefoon goed. Het conference calling heb ik nog niet geprobeerd en ik zie dat ook als oninteressant voor mij voor nu dan.Voorlopig zal ik m'n N82 als mp3 speler blijven gebuiken, met de 3,5 mm audiojack.

Scherm
Het scherm is zeer groot, zeker als je kijkt dat het grootste wat ik heb gehad 2,8'' was. Het scherm is helder en voldoet aan mijn verwachten. Ook reageert het scherm goed, in ieder geval beter dan mijn Tytn II, op aanrakingen. Het valt alleen tegen dat in direct zonlicht de leesbaarheid wat achteruit krabbelt.

Snelheid (niet echt een feature, maar toch)
Ik ben zeer te spreken over de vaart waarin het toestel werkt, en ja, weer ter vergelijking met m'n Tytn II, werkt de Pro II zalig snel, werkelijk! Bij m'n Tytn II was de snelheid een drama, scrollen in IE was één grote hik partij en seconde lang wachten op startende appz was meer regel dan uitzondering. Nu op de Touch Pro II werkt alles smooth en vlug, geweldig gewoon! Ik spreek nu niet over enkele onderdelen, maar over alles, ook het booten. Wat me een beetje Tytn II achtig bekend voorkwam was het scrollen in de favorieten van Opera, dat hikt toch wel enigszins. wat me ook opval, maar niet belemmert is het hoge memory gebruik terwijl ik niets bijzonders doe of andere programma's draai.

Toetsenbord
De Touch Pro II is uitgerust met een mooi 5 rijen toetsenbord. De toetsen liggen los van elkaar in tegenstelling tot de toetsenborden van de Tytn's en de Pro I, dat zekere matjes waren. Gelukkig toetst het toetsenborrd zekker soepel en makkelijk. Gelukkig heb ik geen toetsen (zoals ik las in het forum) die je harder in moet drukken als de andere toetsen. Werl is het jammer dat de space key maar een registratie key heeft. Ronduit prima!

Internet
Ik heb een internet bundel en maak dus ook volop gebruik ervan. De snelheidsverhoging van mijn provider onlangs is geen overbodige luxe en zeker merkbaar. Tot dusver heb ik als browser eigenlijk alleen maaar Opera gebruikt die pre- installed is. Deze werkt zeer goed (deels op de favorieten na), het laden gaat snel er worden voldoende opties e.d. geboden en het scrollen gaat eindelijk smooth! :P
Wifi heb ik nog niet veel gebruikt, maar de keren dat ik het deed werkte het internet supersnel, zoals te verwachten was. Ook pikt de telefoon dezelfde netwerken op als m'n laptop, goed bereik dus.

GPS
Binnenkort zal ik TomTom gaan installeren op m'n Pro II, hier heb ik alleen nog geen tijd voor gehad. Wel heb ik de pre-installed Google Maps gebruikt. De kaarten worden snel geladen (betreft uiteraard je internetverbinding, geen gps) en een fix is een kwestie van secondes, zowel binnen als buiten, dik in orde dus. Hierbij moet ik opmerken dat ik dan wel gebruik maak van A-GPS.
Naar verwachting zal TomTom dus ook goed functioneren.

Camera
De Pro II heeft een 3,2 mp camera. Bij de Tytn II vond ik deze al slecht en ook nu had ik er geen hoge verwachting van. Ik denk ook voornamelijk nog m'n N82 te gebruiken voor foto's, die een mooie camerakey heeft, die op de Pro II ontbreekt. Dit vind overigens een groot nadeel. De tot nu toe geschoten pic's zien er redelijk uit.

Bereik

Het bereik is zeer goed. In vergelijking met m'n andere telefoons is het bereik even goed of soms juist beter te noemen. Waar ik met sommigen geen 3G dekking had, heb ik dat gelukkig met m'n Pro II wel :). Verder zit ik bij de provider met de beste landelijke dekking dus het bereik over het algemeen is mede daardoor ook goed.

Accuduur

Over de accuduur heb ik veel gelezen in het Pro II Rhodium topic. Ik moet zeggen dat ik over dit punt uiterst tevreden ben. Ik heb hem nu bijna een week en heb hem slechts nog maar één keer hoeven opladen. Ik gebruik de telefoon gemiddeld intensief. Zit veel op WLM, internet staat vrijwel de hele dag aan, om de 15 min. checkt ie mijn mail, tik wat smsjes enkele telefoontjes per dag en bezoek uiteraard Tweakers meerdere mailen per dag :9. Voor muziek gebruik ik de Pro II (nog) niet, daarvoor doet mijn N82 o.a. nog dienst met een mooie 3,5 mm audio jack. Ik heb ook een duo sim, als ik dus op stap ga ben ik voorlopig nog van plan om m'n Pro II thuis te laten omdat ik dit nog eventjes te riskant vind. ;). Ik schakel dus gemakkelijk om.

Gebruiksgemak

Ik was al een WinMo toestel gewend en vond deze zalig werken, niks mis mee! Zelf vind ik het gebruiksgemak door TouchFlo 3D alleen maar verbeterd, het werkt wat makkelijker en het scala aan mogelijkheden is verbreed, zeker een pluspunt. Hoewel ik het D-pad (nu nog) wel mis. Met mijn Tytn kon ik vrijwel het hele toestel bedienen zonder het touchscreen aan te raken. Deze mogelijkheid is bij de Pro II haast ondenkbaar, kwestie van wennen denk ik. Het vernieuwde qwerty toetsenbord draagt ook bij aan het gebruiksgemak. De toetsen zijn soepeler in te drukken en liggen verder van elkaar zodat je minder snel meerdere toetsen zult in drukken, wat vooral bij mensen met grote handen kan zijn.

Design

De Pro II vind ik zeker t.o.v. de Pro I veel mooier en strakker qua uiterlijk. Onder meer omdat ik zelf de 'Diamond look' helemaal niet mooi vond. Ik vind de telefoon zo veel zakelijker eruit zien. De zilverkleurige omlijsting is alleen wel een vingermagneet, maar ja wat wil je. Ik erger me er niet aan. De verschillende zijdes van de telefoon zijn bedekt met verschillende materialen die goed bij elkaar passen wat betreft stijl. Alleen de achterkant van de stylus wijkt hier in af, een beetje jammer.

Bouwkwaliteit en afwerking

Als ik aan bouwkwaliteit denk schiet als eerste het slide mechanisme in mijn gedachte. Als ik het display gedeelte uitschuif of inschuif maakt het mechanisme een vreemd 'knik' geluid, het schijnt te horen maar klinkt niet erg fijn. Als het display uitgeschoven is, staat het goed en stabiel, zonder speling. Het lijkt me alleen wat minder stevig als bij de Tytn II, maar goed. De rest ziet er degelijk en stevig uit. Minpuntje vind ik de sd kaart en de reset knop die onder de back-cover zitten. Om ook even te noemen vind ik het hoesje waar geen broekclip aan zit. Verder dik in orde.

Stabiliteit & betrouwbaarheid

Bij dit punt wil ik niet te veel opmerken omdat ik het waarschijnlijk z.s.m. weer moet afkloppen ;). Tot nu toe geen problemen gehad met vastlopers of niet startende Touch Flo 3D, eigenlijk met geen van de in het forum vermeldde problemen, ik heb bewust ook de eerste batches afgewacht.

Ik ben van mening dat je kunt stellen dat de HTC Touch Pro II één van de nieuwste topmodellen is van HTC. Ik had het toestel gekocht bij een telecomwinkel, niet via internet dus. Daar kwam het toestel binnen voor ¤630,-. Wat me enigszins meeviel, gelet op de release prijzen van b.v. de Touch HD, Tytn II en de Touch Pro, die binnenkwamen voor ¤730. Voor mij ging er dan nog van de eerst genoemde prijs personeelskorting af ;). Maar hoe je het wendt of keert, het blijft veel geld, ook al viel het me enigszins mee.

Uiteindelijk overall gezien ben ik dik tevreden met het toestel. Het voldoet aan mijn verwachtingen of scoort nog beter zelfs! Naar verwachting zal ik nog lang gaan genieten van dit toestel en de zalige werking ervan!

Heb jij ook een HTC Touch Pro2 NL Zilver?

Reviews door de redactie

Hey Cendris,

Goeie review.. en in tegenstelling tot de andere review heb jij het over een ervaring waar ik naar op zoek ben.

Was je inmiddels al toegkomen om het toestel te gebruiken met TomTom, en welke versie heb je er op?

Ik heb ook na mijn oude alleskunner (Qtek 9000) weer behoefte aan een nieuwe en overweeg deze dan ook.. Maar ik wil hem dan ook als navi gebruiken.. Waarschijnlijk ook met TomTom7..

En dan klein extra vraagje, is het nu GPS of A-GPS wat er op zit??

Ik hoor graag nog van je bevindingen!!

Groetjes,

Ruben!
Ruben sorry voor de late reactie.
Ik heb er TomTom 7.915 op zitten met 8.25 kaarten, werkt fantastisch! Lekker groot scherm. Er zit inderdaad Opera op en die gebruik ik alleen, IE niet. De versie die er op zit is 9.5. Binnenkort komt 9.7 (final, niet beta) uit. Deze heeft als voordeel dat ie geïntergreerde flash ondersteuning heeft en die turbo functie. Als je WinMo & qwerty gewend bent en op zoek bent naar iets nieuws zou ik zeker de TP 2 nemen!
En er zit GPS & A-GPS op. GPS kan aangevuld worden met A-GPS. Alleen aan A-GPS heb je niet veel.

Hopelijk heb ik je vragen zo een beetje kunnen beantwoorden :).
Heb je er meer hoor ik ze graag...

[Reactie gewijzigd door T.Struik op 24 juli 2009 14:11]

Cendris,

Welcome to the HTC club ;) .

Ik heb de Pro2 ook gekocht met bijbetalling van 220 euro. Ik heb een contractverlenging gevraagd bij mijn huidige telecomprovider. Geen MDA Vario V, maar een echte HTC.

Je review leest makkelijk, gewoon spreektaal en nog eens grappig!

Goed gedaan!

Zie je op de forum!
Ik gebruik hem met de tt 7.9. Heel fijn toestel trouwens, een nadeel, of probleempje dan, toestel reageert niet helemaal goed als ik op een link klik als ik een website bezoek. Moet ik wel veel moeite voor doen. Wat betreft gps, er zit geloof ik als ik het mij goed kan herinneren ook a gps op.
Dank smallville!

Ok, dan is dit de reden voor mij om hem te kopen nu :-P ik ga wel kijken of ik IE gebruik als browser, of dat ik misschien Opera of Firefox ga installeren er op.
Firefox ????
-------------------------
POST EDIT

LOL!!
Tweakers post helemaal over het hoofd gezien

>> Firefox Mobile >> Release naam Fennec

Nog in test fase

[Reactie gewijzigd door Mikeaffec op 8 september 2009 12:33]

Opera zit er al op zover ik het weet. Bij opera draait het scherm mee tijdens het surfen. Bij IE moet je het toetsenbord tevoorschijn halen, dan pas draait het scherm mee. Je moet alleen even wennen aan de grootte van het toestel. Wel ideaal dus bij bv tt en internet.
Kan dit toestel ook overweg met office documenten..?/
Lezen zal niet zo een probleem zijn, maar kan deze ze ook bewerken..??
Kan er op de site van de fabrikant niets over vinden namelijk.