Specificaties Bedraad Qwerty met standaard toetsen - Bekijk alle specificaties

CM Storm Devastator - Gaming Gear Combo Review

Pyraminized 13 februari 2016, laatste update op 14 februari 2016, 101 views

CM Storm Devastator - Gaming Gear Combo

Een prachtig toetsenbord met bovengemiddelde functies en ergonomie. Helaas is de muis hiervan een slachtoffer geworden om geld te besparen. De muis voelt goedkoop aan, is lelijk, en je krijgt er kramp van. Ik raad het dus zeer aan om een andere muis te nemen in combinatie met het toetsenbord.

Pluspunten

• Uiterlijk toetsenbord
  • Functionaliteit toetsenbord
  • Verpakking

Minpunten

• Uiterlijk muis
  • Ergonomie muis

Uit de doos
In de prachtige doos vinden wij de CM Storm MS2K en de MB24. Alles netjes verpakt met geen enkel krasje op het toetsenbord of de muis. De verpakking werkt dus erg goed waar ik zeer tevreden over ben.
Installatie
De installatie is even eenvoudig als al de andere toetsenborden tegenwoordig. Je plugt de muis en toetsenbord in een USB-poort en de drivers worden automatisch ge´nstalleerd door Windows. Dit beschouw ik echter niet als een pluspunt omdat elk toetsenbord dit tegenwoordig hoort te doen.
Uiterlijk
Ik ben een groot fan van het uiterlijk van het toetsenbord, de muis had wel iets mooier gemogen. De blauwe LED lichtjes onder de toetsen van het toetsenbord zijn niet fel en dus niet afleidend. Helaas zijn de tekens op het toetsenbord onzichtbaar wanneer de lichten uitstaan. De muis is daarentegen lachwekkend lelijk en zou ik alleen uit schaamte al niet gebruiken. Het ziet eruit als een zwarte plank met blauwe lichtjes.
Ergonomie
Laat ik beginnen bij de muis. De muis is verschrikkelijk pijnlijk als je een claw- of fingertipgrip hebt. Hij is gemaakt voor mensen met een palmgrip. Wanneer je iets anders dan dat gebruikt heb je na een minuut al kramp. Omdat ikzelf een clawgrip heb was dit dus ook de reden waarom ik mijn oude muis, de GXT 25, gebruik. Het toetsenbord voelt goed aan, alleen niet perfect. Waar ik op mijn laptop een maximum snelheid van 60 WPM behaal, is dat op dit toetsenbord 80 WPM. De toetsen mochten naar mijn mening wel verder uit elkaar staan, omdat je vingers bijna tegen elkaar aanbotsen als je typt, terwijl ik niet eens zulke grote handen heb.
Functionaliteit
Ik ben zeer tevreden over de functionaliteit van het toetsenbord. Naast de normale toetsen en numpad heeft dit toetsenbord ook knoppen om muziek te pauzeren en hervatten, volume harder of zachter te zetten, en om naar een volgend of vorig lied te luisteren in Groove of Media Player. Ik gebruik dit elke dag omdat je niet uit fullscreen in bijvoorbeeld games hoeft te gaan om muziek te pauzeren. De LED-toggle knop is ook handig als je het blauwe licht even zat bent. Hiervoor wordt jammer genoeg wel de Scroll Lock knop gebruikt welke dus onbruikbaar wordt in programma's die het gebruiken.
Dit is het sterkste punt van de combo. Voor veertig euro is er momenteel geen betere set te vinden op de markt. Het toetsenbord is van goede kwaliteit, alleen voelt de muis goedkoop aan.
Voor het geld wat je betaalt krijgt je een prachtig toetsenbord met bovengemiddelde functies en goede ergonomie. Helaas is de muis hiervan een slachtoffer geworden om geld te besparen. De muis voelt goedkoop aan, is lelijk, en je krijgt er kramp van. Ik raad het dus zeer aan om een andere muis te nemen in combinatie met het toetsenbord.

Heb jij ook een CM Storm Devastator - Gaming Gear Combo?