Netgear Nighthawk R7000 - AC1900 Smart WiFi Router Review

snah001 11 februari 2016, 813 views

Netgear Nighthawk R7000 - AC1900 Smart WiFi Router

Sterk aan te bevelen als je een snelle router zoekt met OpenVpn client mogelijkheden echter alleen te bereiken met alternatieve firmware

Pluspunten

• Zeer goede throughput op 5 Ghz
  • Goede standaard firmware
  • Goed gebouwd met goede hardware

Minpunten

• Matige 2,5 Ghz verbinding
  • Ondersteunt standaard geen OpenVpn Client

Beheerbaarheid Score: 3
WLAN-bereik Score: 4
Heb deze router nu bijna 1 jaar als vervanger van de ASUS RT-N66U en dat is een grote stap vooruit.
Streamt over 5Ghz gewoon met volle 200Mbps down met Ziggo.
Alleen de 2,5 Ghz is zwakjes waardoor je al op relatief korte afstand snelheid verliest. Verder is het ontbreken van ondersteuning voor een OpenVpn Client in de standaard firmware een groot gemis.
Heb nu de laatste Tomato firmware erop draaien en kan daarmee de router zo instellen dat alleen de Smart-TV via een VPN verbinding toegang heeft tot Neflix-US en de rest van de apparaten gewoon zonder VPN verbinding hebben.
Echter met deze firmware is de 2,5 Ghz verbinding nóg slechter ondanks het verhogen van het zendvermogen maar dat brengt sowieso niet zoveel.
Wellicht van de laptop de ingebouwde 2,5 Ghz Wifi kaart loskoppelen en een losse AC-usb stick gaan gebruiken.
Overigens is 5Ghz AC verbinding met de Tomato firmware is net zo snel als met de standaard Netgear firmware.
Sterk aan te bevelen als je een router zoekt met OpenVpn client mogelijkheden en een hoge throughput op 5 Ghz.

Heb jij ook een Netgear Nighthawk R7000 - AC1900 Smart WiFi Router?

Ik neem aan dat je 2,4 ghz bedoelt ;). Heb daar hier totaal geen problemen mee. Sterker nog; ik heb deze router gekocht omdat ik met mijn vorige router op 2,4ghz constant verbrekende verbindingen had. De Netgear draait nu op exact hetzelfde kanaal (enige dat nog enigszins vrij is) en ik heb sinds de aanschaf (nu anderhalve maand geleden) geen enkele verbreking gehad in de verbinding. Heerlijk :).

Snelheid is via 2,4 overigens rond de 11MB/s. Via 5ghz haal ik rond de 17MB/s. Maar dat is in beide gevallen met redelijk gedateerde hardware (oude laptop, oude 5ghz stick van TP-Link)

[Reactie gewijzigd door ksborg op 11 februari 2016 09:46]

Hier precies dezelfde ervaring op de 2.4 ghz band. Terwijl de oude Cisco router van Ziggo regelmatig wegviel, is deze Netgear Nighthawk r7000 juist zeer stabiel, ook op grotere aftanden. Snelheid is op de nieuwere apparaten beter, maar op de oude ook nog voldoende, en nu tenmiste stabiel. Ik denk dat de limitaties van de 2.4 ghz band het grootste probleem zijn, en niet de router.
Met stock Netgear firmware is de 2,4 Ghz band uitstekend, het is de tomato firmware die dit veroorzaakt.
Als ik tijd heb nog maar eens wat aan de instellingen van de 2,4 Ghz band gaan sleutelen.
Inmiddels al geruime tijd ASUSWRT-Merlin for Netgear R7000 als firmware erop draaien en geen problemen meer met de 2,4 Ghz band. Super snelheden en de interface is mooi overzichtelijk!
Grote vooruitgang dus.