Specificaties 30" @ 2560x1600 (WQXGA) (S-IPS, 16ms) - Bekijk alle specificaties

Apple Cinema Display 30" Zilver Review

Rimboeloper 10 februari 2016, laatste update op 16 juni 2016, 666 views

Apple Cinema Display 30" Zilver

De 30 Inch Apple Cinema HD Display is de perfecte monitor voor de mensen waar een 4K monitor (nog) te duur is. De monitor heeft een (digitale) beeldresolutie van 2560x1600 pixels. De vormgeving van de monitor is tijdloos omdat de behuizing geheel van aluminium is gemaakt.

Pluspunten

• WQXGA-resolutie van 2560x1600 pixels
  • Tijdloos design door aluminium behuizing
  • Mat scherm

Minpunten

• Niet in hoogte verstelbaar
  • Slechts 1 dualink DVI-D poort
  • Geen volledige ondersteuning van Adobe RGB kleurdiepte
  • Geen DVI-D HDCP

WQXGA
Ik kocht deze monitor voor mijn MacPro (Hexacore-model van eind 2013) die ik op maandag 17 maart 2014 via Alterra bij de Applestore in Amsterdam besteld heb. Wat de monitor betreft, die kocht ik nagenoeg gelijktijdig bij een exclusieve audiozaak in Tilburg. Het betrof een van de allerlaatste modellen die bij hem ruim twee jaar in het magazijn had gelegen. Omdat het ook nog een type van de vorige generatie betrof kon ik hem aldaar met grote korting kopen. Omdat de 30-Inch Cinema HD Display een duallink DVI-D ingang heeft moest ik een Dual-DVI/Thunderbold adapter halen om hem op een van de Thunderbold2-poorten van mijn Mac Pro aan te kunnen sluiten. Helaas koste die adapter wel §99,00 wat ik schandalig veel geld vind. Wat de performance van de monitor betreft, die is echt goed. Ook de beeldkwaliteit is dik in orde, hoewel die niet perfect is. Zo is het zwart niet echt zwart, maar een kniesoor die daar op let. De overige kleurgradiŽnten evenals het contrast en de helderheid zijn wel goed en worden egaal verdeeld over het scherm weergegeven. Met een WQXGA resolutie van 2560 bij 1600 pixels (wat overeenkomt met een beeld van 4 megapixels) heb je echt een gevoel dat je 100% betrokken bent met het gene wat je aan het doen bent. Mede omdat de monitor 30 inch groot is wat overeenkomt met een beelddiagonaal van 76,2 cm. Omdat de beeldverhouding 10:16 is i.p.v. de gebruikelijke 9:16 heb je ook nog eens extra verticale ruimte dat handig is bij het lezen van Word-documenten of webpagina’s. Het beeld is ongelofelijk mooi en een goed alternatief voor de mensen die een 4K-scherm nog te duur vinden. Daarnaast was het een van de laatste Apple-monitoren met een matscherm die nog als nieuw werden aangeboden zodat ik hem samen met mijn Mac Pro in de Applecare kon gooien. Het enige echte minpuntje van de monitor zijn de geringe aansluitmogelijkheden. Twee USB2- en FireWirepoorten vind ik wat karig voor zo'n professionele monitor. Gelukkig maakt het mooie aluminium-design weer veel goed.

Twee jaar in gebruik
Momenteel heb ik deze monitor alweer twee jaar in gebruik waarbij ik kan vermelden dat er nog geen enkele sporen van slijtage zijn. Geen pixeldefecten, achteruitgaande helderheid en contrast. Kortom de monitor lijkt nog als nieuw terwijl het scherm toch gemiddeld per dag ruim acht uur aanstaat. Wel moet ik er eerlijkheidshalve bijzeggen dat de monitor qua specs wel wat achter begint te lopen. Anno 2016 is niet volledige ondersteuning van de Adobe RGB-kleurdiepte niet meer van deze tijd. Evenals de resolutie, die vandaag de dag in dit segment toch minimaal 4K (3840x2160 of 4096x2160) moet zijn. Ook heeft de monitor een klein beetje last van ghosting bij zeer snelle actiespellen zoals bij GTA V. De refreshrate ligt van de 30 Inch Cinema HD Display op maximaal 60 Hz en dat had ook wel wat hoger mogen zijn. Desalniettemin is het voormij nog steeds de perfecte monitor waar ik zeker nog heel wat jaren plezier aan zal beleven. Mede omdat dit beeldscherm over een duurzaam IPS-paneel beschikt.

Heb jij ook een Apple Cinema Display 30" Zilver?

Ook de iMac Retina 27-inch met zijn prachtige 5K-scherm is niet mat maar glossy. Ook al heb je een beeldresolutie van 5120 x 2880 en een grotere kleurdiepte, als je iedere keer afgeleid wordt door allerlei spiegelende effecten, verkies ik toch liever mijn oude vertrouwde 30-inch Cinema HD Display! Dit relatief oude scherm is immers (mits in goede staat) niet voor niets op Marktplaats en/ of E-Bay nog steeds (anno 2016) ruim vijfhonderd euro waard! Dat is bijna net zo veel als een nieuwe moderne low-budget 27-inch 4K-monitor! 8)7
Mag ik vragen waar je de monitor precies voor inzet? Je geeft aan dat zwart niet echt zwart is en RGB kleurdiepte niet volledig ondersteund wordt, iets wat me in de grafische sector toch juist belangrijke graadmeters lijken. Het is ook een professionele monitor, dus mag je dat (ondanks 4 jaar oud) toch wel verwachten? Even vanuit nieuwsgierigheid hoor :)
Ik gebruik deze monitor voornamelijk voor GIS- en GENSTAT-werkzaamheden. GIS is een soort grafisch databaseprogramma waarmee je landschapselementen op digitale kaarten kunt koppelen aan een database. GENSTAT daarentegen is een statistisch rekenprogramma die je gebruikt om wiskundige modellen te toetsen aan de hand van voorwaartse en achterwaartse (parameter) selectiemethodes waarbij je heel eenvoudig kunt zien of een constante (zijn individuele bijdrage aan de regressiecoefficient) wel of niet bijdraagt aan het model. Tevens kun je met dit programma heel eenvoudige partiele integratie- en diferentiatieberekeningen uitvoeren zodat je kunt zien hoe het door jou berekende model in zijn modelbereik gedraagt. Bij dit werk is een super kleurechte monitor een beetje van ondergeschikt belang. Een groot schermoppervlak daarentegen des ter meer. Natuurlijk begrijp ik ook wel dat een monitor met een nagenoeg 100% Adobe RGB kleurbereik i.c.m. een hoge 4K-resolutie voor mijn werk optimaler is. Maar toen ik twee jaar geleden mijn Mac Pro i.c.m. dit scherm kocht waren 4K-monitoren met een hoog Adobe RGB kleurbereik peperdeur. Daarnaast was dit het laatste Apple monitormodel met een matscherm die je destijds nog kon kopen. Dat werkt veel fijner dan al die nieuwere glossy schermen. Vooral met achtergrondlicht lijkt het dan net als of je in een spiegel kijkt. Vandaar dat ik het ook heel erg jammer vind dat Apple met deze monitorlijn gestopt is. De nieuwe Thunderbolt-monitorlijn bestaat helaas alleen nog maar uit glossy schermen en zou ik daarom ook nooit kopen.

[Reactie gewijzigd door Rimboeloper op 10 februari 2016 16:27]

Kijk, dat is nog eens 'precies wat je doet', haha :D

Dank voor je terugkoppeling, ik begrijp dat het voor dergelijk (niet grafisch productie)werk minder belangrijk is om 100% dekking te hebben, i.t.t. bijvoorbeeld producties met Photoshop en dergelijke. Ik vind glossy schermen zelf ook not-done, maar het heeft wel zijn voordelen voor de levendigheid van de kleuren die je ziet, Šls je ze al ziet door al die reflecties heen :9 Maar voor professionals totaal niet interessant dus. Voor de opvolger zou je t.z.t. naar bijvoorbeeld Dell kunnen kijken, die hebben geloof ik ook altijd de panels geleverd voor Apple Cinema displays.
Dell heeft idd dezelfde panelen als in de iMacs en de thunderbolt displays zaten. Volgens mij is dit alleen niet bij de 5K variant.