Prototype, Windows Review
Prototype, the hype Wie heeft er niet van gehoord, een spel waarin je veel vrijheid hebt en welke voor vernieuwende gameplay zou zorgen. Vrijheden? Mwah, je kan in ieder geval links, rechts, vooruit, achteruit en naar onder en boven. Vernieuwende gameplay? Durf ik niet echt eerlijk een antwoord op te geven aangezien ik niet heel erg bekend ben met spellen uit hetzelfde hoekje. Denk hierbij aan GTA e.d. Persoonlijk was ik wel onder de indruk van het concept door alle previews, screenshots en trailers dus ik heb het spel uiteindelijk een dag of 2 na release gekocht. Eerste indruk Die is niet best....Na het spel geïnstalleerd te hebben blijkt meteen al dat er een probleem is. M'n scherm is gevuld met oranje mist en ik zie niet...
Pluspunten
Gameplay zit redelijk goed in elkaar Verhaal is prima neergezet en is goed te volgen Animaties zijn prima gemaakt en ook prettig om naar te kijken Veelal smash and slash wat je bezig houd Middelmatige graphics maar wel gewoon goed te doen
Minpunten
Voor mij persoonlijk jammer dat de ondersteuning niet toerijkend is en dat het spel gereleased is met een aantal redelijk erge bugs Replay waarde is niet echt aanwezig Middelmatige graphics maar wel gewoon goed te doen Na verloop van tijd kan het als "de hele tijd hetzelfde" ervaren worden. Echt storend vind ik het niet
Eindoordeel
Wie heeft er niet van gehoord, een spel waarin je veel vrijheid hebt en welke voor vernieuwende gameplay zou zorgen. Vrijheden? Mwah, je kan in ieder geval links, rechts, vooruit, achteruit en naar onder en boven. Vernieuwende gameplay? Durf ik niet echt eerlijk een antwoord op te geven aangezien ik niet heel erg bekend ben met spellen uit hetzelfde hoekje. Denk hierbij aan GTA e.d.
Persoonlijk was ik wel onder de indruk van het concept door alle previews, screenshots en trailers dus ik heb het spel uiteindelijk een dag of 2 na release gekocht.
Eerste indruk
Die is niet best....Na het spel geïnstalleerd te hebben blijkt meteen al dat er een probleem is. M'n scherm is gevuld met oranje mist en ik zie niet veel meer dan wat vage vormen door die mist. Meteen even het spel beëindigd en de laatste drivers voor mijn videokaart geïnstalleerd. Hiermee was het probleem meteen verholpen. We gaan weer terug het spel in en vol verwachting klopt ons hart.
Verrek! Cutscenes zijn verschrikkelijk laggy en het stemgeluid is verschrikkelijk laag en traag. Verschillende instellingen proberen helpt niet dus dan maar even de cutscenes skippen. Ik wil namelijk graag even de game zelf uitvoerig bekijken. Na even rond te hebben gerend in de stad en een aantal van de verschillende moves uit te hebben geprobeerd valt het me enigszins tegen. De animaties van Alex Mercer en zijn vijanden zijn wel heel degelijk uitgevoerd maar de andere bewoners zijn allemaal maar houterig en veelal zie je 10 kopieën van 1 en dezelfde stedeling voorbijkomen. Na verloop van tijd werd het spel ook erg laggy wat misschien duid op een memory leak o.i.d. Beetje jammer dus maar misschien moet ik gewoon even wennen. Eerst gaan we maar eens wat aan dat geluid probleem en lag proberen te doen.
Bugs, bugs en bugs
We gaan op zoek naar het forum van Prototype en deze is al redelijk snel gevonden.
Het is een forum waar meerdere spellen van Activision besproken kunnen worden maar een subforum springt er al meteen uit..Ik hoef dus niet te gaan zoeken aangezien de rest van de games allemaal vrijwel geen reacties hebben en Prototype [PC] staat ondertussen al diep in de topics en replies. Veelal gaat het hier om een aantal lag/geluidsproblemen niet veel anders dan die van mij. Oplossingen zijn er nog niet echt en ik gooi mijn duit ook maar in het problemen zakje.
De volgende dag zijn er al wat community members die achter verschillende mogelijke oplossingen zijn gekomen. Van Activision of de devvers is nog geen woord vernomen.
Om een lang verhaal kort te maken: Uiteindelijk was er nog steeds geen woord over een eventuele patch bekend en community members hebben diep moeten graven om de oorzaak van veel problemen m.b.t. geluid te vinden en een oplossing te bieden. Deze oplossing bood dan dus ook daadwerkelijk verbetering maar verwijderd wel de ambience geluiden uit het spel. Het vreemde is wel dat de een nergens last van heeft terwijl de ander met vergelijkbare specs het spel onspeelbaar vindt.
Eindelijk fatsoenlijk het spel kunnen spelen.
Na de fix te hebben gedaan gaat het spel als een speer. Geen lag en geen problemen meer.
Na de eerste paar missies te hebben gedaan is mijn indruk al enigszins verbeterd. De verschillende moves van Alex zijn redelijk indrukwekend geanimeerd en het hele door de stad rennen, springen, zweven en wat dan ook gaat prima. Vooral de Consume animaties zijn prettig om te bekijken en misbruiken. De verschillende abilities (die naarmate je vordert unlocked worden) kun je kopen en verbeteren door EP, of Evolution points, te gebruiken. Deze EP worden vergaard door missies te doen, vijanden uit te schakelen of rood en blauwe bollen te verzamelen. Deze zijn verstopt door heel het level en staan voor respectievelijk hints of zogenaamde landmarks. Naarmate je er meer verzameld worden ze meer punten waard dus je hoeft niet echt je best te doen om maar genoeg EP te krijgen voor je abilities.
Elke ability heeft zo zijn eigen toepassing maar ikzelf heb toch veelal dezelfde gebruikt aangezien er niet heel veel verschil zit in effectiviteit.
Het verhaal
Dit valt in mijn mening onder een van de betere punten van het spel. Dit zit redelijk sterk in elkaar en word ook versterkt door zogenaamde Web of intrigue doelwitten te consumen.
Hierdoor zie je een klein filmpje van bepaalde herinneringen wat dus weer zijn weerslag heeft op hoever je het verhaal in de smiezen krijgt. De filmpjes zitten goed in elkaar en er wordt hierbij vaak echt fotomateriaal gebruikt. Het is dus echter niet noodzakelijk om alle WOI targets daadwerkelijk te consumen aangezien het wel eens gebeurt dat je een herinnering ziet waar je in het verhaal zelf ook al tegenaan bent gelopen. Het geeft in ieder geval wel wat extra body aan de hele beleving. De hele opzet van hoe je het verhaal ontdekt d.m.v. het uitvoeren van de main storyline en het gebruik van verschillende abilities hierbij steekt goed in elkaar. Vooral doelwitten consumen heeft een positief effect op hoe alles verloopt. Aangezien ik niet echt het speelplezier van mensen wil verpesten zal ik hier ook niet verder op de verhaal lijn ingaan. Er zijn al genoeg reviews te vinden die de hoofdlijnen bespreken. In mijn mening is het verhaal gewoon een goede reden om het spel een keer te willen spelen.
Verschillende soorten AI
Wanneer je in de stad rond loopt zijn er overal agenten en later veel militairen en special forces van Blackwatch te vinden. Ook lopen er altijd wel stedelingen (infected of niet) en rijden er auto’s, APC’s, tanks en vrachtwagens door de stad, ongeacht de staat van dat gebied.
De AI van de soldaten is redelijk. Het vreemde is wel dat je van alles voor hun neus kunt doen waarvan een ieder ander wel al zou verwachten dat je vol met kogels gepompt zou worden.
Zodra je in het gezichtsveld van een soldaat komt gaat er een soort lampje branden. Doe je vreemde dingen en ze zien je dan krijg je een balk die langzaam met iedere actie oploopt totdat je herkend word of je vermomming niet meer werkt op dat moment. Als je dus herkend wordt komen ze ook snel op je af en word je met van alles bestookt. Als je ze allemaal dood of snel weg rent komt je meter in een cooling down modus. Blijf 10-15 seconden onopgemerkt en je kunt weer doen en laten wat je wilt.
In ieder geval kun je met grote snelheid gewoon overal langs rennen zonder dat je echt bang hoeft te zijn om herkend te worden. Ook kun je gewoon over hun hoofden langs zweven zonder dat ze er van in de alarmfase gaan. Gebouwen oprennen is ook al zo iets. Punt is dat de grens tussen onmenselijk gedrag en herkend worden erg groot is.
De stedelingen raken daarentegen al snel in paniek, bijvoorbeeld als je een tank hebt over genomen en je rijd langzaam over de straten. Bij soldaten is dit gedrag helemaal niet het geval. Hierin is het dus jammer dat dit niet wat beter is uitgewerkt om je toch wat voorzichtiger te werk te laten gaan.
Conclusie
Al met al is het spel redelijk te noemen. Grafisch is het niet bepaald je van het maar gameplay zit toch redelijk goed in elkaar. Ook het verhaal is dus een goed pluspunt.
Ik bemerkte zelf dat het spel je toch wel vasthoud en dat het gewoon leuk is om door de stad heen te bewegen en je abilities verder uit te breiden. Voornamelijk is het gewoon een prima smash and slash (weet niet of die term al bestaat maar bij deze
Ik heb het spel nou uitgespeeld en heb niet echt meer de behoefte om het spel nog een keer op de unlockte normal+ modus uit te spelen (opnieuw beginnen met alle abilities e.d. beschikbaar.) De vrijheid op zich is redelijk te noemen maar niet bepaald anders dan bijvoorbeeld GTA, behalve dan dat je je superpowers kunt gebruiken om boven op gebouwen e.d. te komen.
Mijn totale speeltijd zal ongeveer 10-12 uur bedragen al zal het sneller te doen zijn door wat minder te roamen en meer op de missies te richten.
Hiermee besluit ik mijn eerste review ever en graag hoor ik dan ook jullie eventuele opmerkingen. Ik besef me dat deze review verre van perfect zal zijn en dat er toch een aantal dingen heel wat beter zou kunnen. Kritiek is welkom!
Reacties (15)
Ik ben misschien ietwat te negatief doorgegaan op de graphics. Ik vind de graphics op zich gewoon goed te doen, ik begrijp dat het geen Crysis is of wat dan ook maar ik had persoonijk meer detail e.d. gehoopt.
Zoals ik hierboven al heb gezegd:
Misschien moet ik niet zeggen middelmatig maar op een iets genuanceerdere manier. Het juiste woord kan ik helaas alleen zo niet vinden.De middelmatige graphics zijn een resultaat van alle opties op de hoogsts mogelijke stand. Gespeeld op een 22" widescreen op 1680*1050 (had ik er nog even bij mogen zeggen) Ik kan inderdaad niet beoordelen hoe dit er op HD uit ziet maar de review komt uit mijn eigen ervaringen op die settings natuurlijk. Wat dat betreft slaat het op mijn persoonlijke ervaring
En:
Ik denk dat ik gemiddeld (ruwe schatting) met ongeveer 40-60 FPS aan het spelen ben geweest.
De specs van mijn systeem kunnen misschien de resultaten ietwat beinvloeden maar ik ben zelf van mening dat het misschien ook een beter beeld geeft van de performances van de wat oudere systemen. Al met al zul je mij niet horen klagen met performances in verschillende nieuwere high end spellen
In ieder geval bedankt voor de reacties tot dusver, ik zal in de vervolg reviews rekening houden met het beter verwoorden van mijn persoonlijke ervaringen.
Zodra ik thuis ben zal ik de review nog even aanpassen met meer gedetailleerde specs en settings in game. Ook even een FPS counter erop los laten en even wat screenshots van het spel op mijn systeem toevoegen.
Om sommige reacties ietwat te nuanceren, ik heb zelf nergens gezegd dat de graphics slecht zijn...
[Reactie gewijzigd door ScytheNL op 27 juli 2024 04:05]
Verder wel een goede review hoor, misschien wel een paar details fout (rode bolletjes zijn levens, daar krijg je inderdaad ook EP voor, geel zijn de hints), maar dat mag geen probleem vormen. Vond je zelf de eindbaas op dat vliegdekschip ook niet overdreven goed in vergelijking met de overige hunters die je zo 1,2,3 neerknalt?
4 sterretjes van mij.
Ik denk overigens dat jij je een beetje vergist met de bollen
Ik vond zelf de eindbaas niet overdreven goed aangezien ik langer bezig was met Elizabeth Green. Je moet gewoon even zijn patroon in de gaten krijgen en hij is redelijk snel neer.
[spoiler]
Zelf deed ik dit door zo veel mogelijk uit de buurt te blijven totdat hij naar je toesprong. dan met armor en blade flink whacken tot hij stunned is en je kan 'm verder op z'n nek inslaan. Na 3 of 4 keer was hij wel dood denk ik. [/spoiler]
Hmmm spoiler tags werken hier dus niet
[Reactie gewijzigd door ScytheNL op 27 juli 2024 04:05]
Ik heb dan ook een (stukken) betere pc (http://specs.tweak.to/13524)
Ja, de fix moest ik ook toepassen, maar daarna begon de complete rampage fun
op een schaal van 1 tot 10 scoort dit spel bij mij iig een 7.5, o.a. mede doordat het spel je inderdaad vastklampt aan het verhaal !
Totale speeltijd: een zondag
Bij mij geen bugs gehad, geen problemen met drivers, die update ik ook altijd via tweakers.net.
Daarbij is mijn pc ook sterk genoeg om bij vrijwel elke situatie in het spel min. 40 fps+ te draaien, op een enkele scene na met veel ontploffingen enz.
e6750 oced + 8800gt is meer dan genoeg kennelijk.
Voor de graphics kan ik zeggen dat je niet meer kan verwachten zonder een enorme verhoging van de systemspecs. Als je die stad in hogere res wil zien kost dat gewoon de pc's van vandaag (lees x jaar oud) te veel moeite en speelt het spel alleen maar goed op uberpc's zoals bij crysis het geval was.
Verder ben ik het met de gameplay punten wel eens, ik vind de herhaling weer heerlijk gekopieerd als in gta of assassins creed, hoewel iets beter uitgewerkt. Het is dat je ze nodig hebt om je EP punten te krijgen, maar persé nee. Daarbij zijn sommige punten wat te makkelijk, en sommige events weer veel te lastig.
Wat betreft de AI van de vijanden is dat soms erbarmelijk slecht, je valt 100 meter uit de lucht en ze lopen om je heen alsof je daar al tijden stond...
Wat ik wel nog wil adden zijn twee dingen:
1. de ai van de inwoners is non existent bijna, ze rijden ongecontroleerd voor je tank of rennen ervoor, en dan heb ik het over de blue zones niet de red zones. Verder hoef je maar beetje sprintje te trekken of ze rennen al gillend weg... hoezo para?
2. wat wel leuk is dat de off-main-story consume events niet gelinked zijn aan hoofdpersonen maar 'normale' personen,je hebt niet het gevoel dat je perse die ene doctor moet absorberen om verder te komen. Erg goed uitgewerkt imho.
Verder veel combo's die ik zelf wel vrij matig vind, als ik een combo maak moet die meteen beginnen op een paar na, de meeste sterkere combo's moet je inhouden en is niet goed zichtbaar wanneer deze in werking wordt gesteld. De animatie ziet er dan wel weer behoorlijk goed uit.
al met al een ruim voldoende voor het spel, verhaal is redelijk goed, de gameplay mij wat te simpel en te straightforward.
[Reactie gewijzigd door SouLLeSSportal op 27 juli 2024 04:05]
Wat betreft de 'middelmatige graphics' slaat toch ook nergens op? Dan heb jij het spel nog nooit in HD gezien, dat is pas echt een aanrader! Dan zie je de graphics er zowat uitvliegen!
Wat betreft je setup, ik denk toch dat het wel even wat specifieker had mogen zijn wat betreft je geheugen (aantal mhz etc) dan valt het nog enigzins te discussieren
De middelmatige graphics zijn een resultaat van alle opties op de hoogsts mogelijke stand. Gespeeld op een 22" widescreen op 1680*1050 (had ik er nog even bij mogen zeggen) Ik kan inderdaad niet beoordelen hoe dit er op HD uit ziet maar de review komt uit mijn eigen ervaringen op die settings natuurlijk. Wat dat betreft slaat het op mijn persoonlijke ervaring
Het geheugen heb ik nog even aangepast in de review dus discussieerd u erop los graag
In ieder geval dank voor het compliment en Dennis_h12 ook bedankt.
Blij om te horen dat mijn eerste review bevalt!
En over de graphics, ik speel het op FullHD (met alles op high) en kan ook niet zeggen dat de graphics je-van-het zijn. Bewegingen van Alex zijn goed, maar van andere mensen erg houterig. Verder ziet het er niet super realistisch uit. Gaat er natuurlijk wel om wat voor graphics je gewend bent
[Reactie gewijzigd door Tower410 op 27 juli 2024 04:05]
Echter mag je het spel niet afkeuren op eigen systeem falen. Je systeem is nu éénmaal niet meer één van de snelste.
OK.. ik moet toegeven dat er een aardig grote soundbug in zit die geregeld voor wat lag zorgt, maar de grafische klachten liggen naar mijn mening meer aan je eigen setup.
Full quality op 1920x1200 ziet het spel er simpelweg fantastisch uit niet uitmakend hou druk het word in beeld met infected of mariniers. (de burgers tellen daarin niet mee aangezien die zich alleen aan hetzelfde script houden)
Mijn hoofdpunt is gewoon de slechte ondersteuning die de ervaring wat naar beneden heeft gebracht. Na de fix liep alles ook gewoon gesmeerd en had ik totaal geen klachten meer wat betreft lag of een ieder ander probleem. Ik denk dat ik gemiddeld (ruwe schatting) met ongeveer 40-60 FPS aan het spelen ben geweest.
Om de review even in zijn totaliteit af te maken geef ik het spel ook ongeveer een 7-7,5.
Echter, na een update van mijn geluidskaart en videokaart werkte alles (ook het geluid) perfect.
Ik denk dat het spel bij jou naar mate van tijd laggyer werd omdat je processor niet één van de beste is, en het spel het liefst een dualcore proeft (Zie recommended specs én het feit dat het spel steeds groter wordt (denkende aan GTA IV))
Echter, een nette review: Jammer van jouw ervaring want ik persoonlijk vind het een goed spel waarin je lekker op kan gaan.
En zoals hierboven al gezegd: Het spel in Full-HD is echt briljant, hoe mooi het is.
Al met al toch een 4-sterren review.
Have fun met je game!
--Edit; typo --
[Reactie gewijzigd door Lumics op 27 juli 2024 04:05]
had meer Grafisch geweld verwacht anno 2009. en ook dat er minder grote bugs in zouden zitten
Je verteld precies hoe de game is so keep up the good work
En inderdaad, Tweakers heeft een best beperkte BB code, maar er zitten dan ook weer dingen bij zoals doorstrepen, lager zetten en hoger zetten die je anders niet vaak ziet.
[Reactie gewijzigd door GekooktEi op 27 juli 2024 04:05]
Afgezien van de graphics is het spel leuk, leuk verhaal (voorspelbaar maar ach) en soms rare tegestanders. Het verhaal wordt ook goed verteld met mooie cutscenes.
Een 7,5 verdient ie toch wel denk ik.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
:strip_icc():strip_exif()/u/179419/Fa.jpg?f=community)
:strip_exif()/u/187197/BlaBlaBla-poppetje-GoT.gif?f=community)
/u/243936/reincarnation.png?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/284419/Mexican%2520Wolf%2520Klein.jpg?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/290147/crop5947ef11467b8_cropped.jpeg?f=community)
/u/331213/crop56ef13408ff38_cropped.png?f=community)