Cooler Master Hyper TX3 Review

Joerie Brugts 25 juni 2009, laatste update op 26 juni 2009, 3.617 views

Cooler Master Hyper TX3

Pluspunten

• Direct Touch Heat pipe
  • Niet al te groot
  • Goede prijs/prestaite verhouding
  • PWM gestuurde ventilator
  • Support voor o.a S775, S1156(Corei5), SAM2

Minpunten

• Geen Support voor Corei7 (S1366)
  • Montage is vrij lastig

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 4
Mijn eerste indruk:

het product word geleverd in een eenvoudig doch net doosje.
Helaas was mijn doosje bij aankomst ietwat beschadigt maar dat kan ook door het vervoer komen.
De koeler zelf oogt wat eenvoudig maar desondanks heeft de koeler een zeer nette afwerking en een simpel doch strak design.
Bovenop de koeler bevind zich het logo van Coolermaster, wat een extraatje geeft aan het product. De uiteindes van de heatpipes zien er ook goed uit, dit was bij mijn Arctic Cooling Freezer 7 Pro zeker niet het geval! Verder is de koeler uitgerust met een 92MM PWM gestuurde fan. Of dat ook garant staat voor een fluisterstille koeler kom ik later op terug.

Inhoud van de verpakking:

- De koeler zelf
- De 92MM Cooler Master PWM ventilator
- Fan clips, om de fan te monteren op het koeloppervlak
- Pushpins voor Intel Socket LGA775
- Montage kit voor Socket AM2(+)
-Cooler Master Thermal Compound koelpasta spuitje
- Schroefjes
- Handleiding
-Garantiepapiertje

De koeler nader bekeken:

De Cooler Master Hyper TX3 is een tower koeler, wat inhoud dat de koeler recht op staat met een ventilator aan de zijkant van de koelbasis. De koeler bestaat uit drie heatpipes die aan de bovenkant van de koeler eindigen.
De heatpipes staan direct in contact met de processor wat garant moet staan voor betere koelprestaties. Of dat echt zo is kom ik later op terug.

Eenvoud van montage:

Koelbasis:

Ik ben niet zo te spreken over de eenvoud van het monteren van de koeler.
De koeler maakt gebruik van push-pins mits je moederbord een Socket LGA775 bezit.
Als computerleek is het erg moeilijk om met pushpins te werken. Als je er al enige ervaring mee hebt is het niet meer zo moeilijk.

Monteren van de ventilator:

Het monteren van de bijgeleverde Cooler Master 92MM PWM ventilator geschied d.m.v. fanclips.
Het monteren van een ventilator d.m.v. fanclips is tamelijk eenvoudig. Het was eventjes puzzelen maar alles staat keurig beschreven in de handleiding van de koeler. Eenmaal gemonteerd zit de ventilator zeer strak tegen de koelconstructie. De ventilator maakt gebruik van geluidsdempende voetjes waardoor je niet bang hoeft te zijn voor extreem geluidsproductie of eventuele resonantie.

Monteren koeler in kast:

Het monteren van de Hyper TX3 gaat erg eenvoudig. Binnen een minuutje werk zat de koeler zeer strak vast. Dit komt ook omdat ik al enige ervaring heb met push-pins. Een leek zal er iets langer over doen, maar niet getreurd, er staat een goede beschrijving in de handleiding!

Koelpasta:

Bij de Hyper TX3 zit Cooler Master Thermal Compound bijgeleverd.
Ik wilde de koeler met deze koelpasta gebruiken maar toen ik de koelpasta op mijn CPU aanbracht en het probeerde uit te smeren, veranderde ik van gedachte. De pasta is heel erg stug en smeert niet lekker. Ik zelf ben Arctic Silver 5 gewend, en deze is wat minder stug en smeert veel beter uit dan de Cooler Master Thermal Pound. Ik heb daarom ook AS5 pasta gebruikt bij het monteren van de koeler

Gebruikte Hardware:
  • Processor: Intel Core 2 duo E8400
  • Moederbord: Asus P5Q-E (Intel P45+ICH10R)
  • Geheugen: Corsair Dominator 4GB 1066Mhz
  • Videokaart: XFX Geforce 8800GT Alpha Dog Edition
  • Voeding: Cooler Master Real Power M520
  • Behuizing: Cooler Master CM690
Geluidsproductie van de ventilator:

De geluidsproductie van de ventilator is erg goed., ondanks dat het een 92MM ventilator is.
De ventilator is aangesloten d.m.v. een 4pins PWM (Pulse-width Modulation) aansluiting, wat resulteert in een temperatuur gestuurde ventilator. Tevens kan je de toerental softwarematig aanpassen met bijvoorbeeld Speedfan.

Uiterlijk:

De koeler ziet er vrij simpel uit maar desondanks erg strak en mooi afgewerkt. De uiteindes van de heatpipes zijn een stuk netter afgewerkt dan mijn Arctic Cooling Freezer 7 Pro. Ook vind ik het mooi dat op de top van de koeler het logo van Cooler Master staat, dit geeft een stoer uiterlijk aan de koeler. De koeler weegt 470 gram en meet 90*51*139mm (Breedte*Diepte*Hoogte). De koelbasis zelf is gemaakt van aluminium. De bijgeleverde ventilator draait tussen de 800 en 2800 toeren per minuut. Dit resulteert in een luchtverplaatsing van 54,8 CFM, aldus Cooler Master.De koeler is verder niet speciaal, gewoon lekker standaard. Het is geen koeler om in een mooie Casemod te doen.

Prestaties:

Ik ben erg te spreken over de prestaties. Cooler Master heeft haar beloftes waar gemaakt en heeft een beter presterende koeler op de markt gebracht dan haar concurrenten zoals Arctic Cooling.
Ik heb mijn CPU gestrest d.m.v. Orthos Gromacs Core stress. Elke test heb ik zestig minuten uitgevoerd en dat leverde bovenstaande resultaten op. Ik denk dat ik met deze koeler mijn Overclock nog iets verder kan uitbouwen.

Conclusie:

Een zeer fraai stukje techniek heeft Cooler Master geleverd met de Hyper TX 3. Deze koeler heeft een enorm goede prijs/prestatie verhouding. De koeler is te koop voor een zacht prijsje van gemiddeld 15,-.

Cooler Master, puik werk!

• Asus P5Q-E
  • Intel Core2Duo E8400
  • Corsair XMS2 800Mhz
  • XFX Geforce 8800GT Alpha Dog Edition
  • Windows 7

Heb jij ook een Cooler Master Hyper TX3?

Ik heb he op cooler master afgeschoven omdat ze ook voor een ander bevestigingsmethode hebben kunnen kiezen, zoals Scythe dat doet met zijn Mugen 2, en de TRUE enzovoort. Deze monteren een stuk makkelijker naar mijn mening maar het is en blijft een mening en die verschilt per persoon.
het is en blijft een mening en die verschilt per persoon.
Dat is zonder meer waar 8-)
En ik had inderdaad de grafiek niet goed bekeken 8)7
mooi review, maar ik snap niet precies wat in die grafieken staat.. kan je daar een uitleg bij plaatsen (waar elke bar voor staat)?

ohh ja snap het al, idle en stressed, per core :)
Absoluut een nette review en goede prestaties. Op wat voor snelheid heb je je E8400 draaien met deze temps? (En welk voltage?)

Overigens vind ik het wat raar dat je het lastige systeem van de pushpins afschuift op coolermaster. Het systeem is namelijk van Intel en wordt simpelweg op elke koeler voor een LGA775 socket gebruikt.
"Mijn E8400 draait op dit moment op 9x400FSB. Wat ook in de grafiek staat. Dit geeft een snelheid van 3600mhz."

In de grafiek staat 9*450 Mhz :9 8)7

[Reactie gewijzigd door evolution536 op 1 september 2009 12:11]

goede review, maar vind jou temperaturen toch wat hoog!
Maar voor die prijs heb je toch een goede cooler :)
Ik zou er een tweede fan op zetten om toch wat extra koeling te hebben!
Heb hem vandaag ook gekocht, maar ik vond de montage een ramp. Ik weet niet welke handleiding jij had, maar ik vond het om te huilen. Op de site ook geen duidelijke flash-instructie. Maarja ik had hem met socket AM2, dat is anders dan Intel, bij mij schoot die constuctie constant los, maar goed na half uur zat die erop. Toen kwam het echte lijden, uitvinden wat je met die clips en fan moest doen, echt nogmaals dat papieren vodje wat handleiding heet, deed het niet voor mij. Toen op youtube video gekeken hoe een meneer dat deed, en toen lukte het nog niet helemaal, maar opeens zag ik het licht, pfff 2 uur was dat kloten. Nouja, ik ben niet super handig, maar doe al jaren me eigen pc's in mekaar zetten, en iets als dit ben ik niet tegengekomen. Ik ga geen review maken,.maar mijn mening over installatie>> een 4.

Wel fijn dat je zegt dat de i5 erook meekan, was niet meer zo opde hoogte welke cpu welke socket is, kan ik hem over jaar of 2 meenemen naar de i5, tenminste als die dan niet al antiek is. :)

Geluidsproductie ben ik het maar ten dele met je eens, bij mij blijft mijn cpu icm Asus Qfan zodanig cool, dat die rond 1250 rpm zit>> heerlijk. Als je hem op 2800 hoort >> ramp.