Specificaties 17,3" (1920x1080 IPS), 1,128TB (ssd+hdd) - Bekijk alle specificaties

Medion Erazer X7841 gaming laptop (Qwerty) Review

l0n3w012ph 1 februari 2016, laatste update op 18 december 2016, 3.202 views

Medion Erazer X7841 gaming laptop (Qwerty)

Enorm krachtige gaming laptop voor een goede prijs

Pluspunten

• Enorm snel
  • Stil
  • Prachtig scherm met volle kleuren
  • Zeer mooie afwerking
  • Weinig bloatware
  • Draait de zwaartse games op High en/of Ultra
  • Zeer snelle Wifi card

Minpunten

• Gewicht
  • Accuduur (?)

Na bijna een jaar allerlei verschillende laptops vergeleken te hebben, heb ik afgelopen weekend deze laptop gekocht. Ik wist dat deze bij de webshop van Medion voor 1699 euro te koop was maar nadat ik het type nummer in Google invoerde, zag ik opeens dat hij voor 1404,78 euro te koop was bij de webshop van de Media Markt. Nadat ik deze aanbieding goed bekeken had, bleek dat weliswaar de Erazer X7841 te zijn maar dan met een 500GB HD i.p.v. 1TB en 8GB intern i.p.v. 16GB.
Dat waren zaken waar ik nog op wilde toegeven maar nadat ik enkele Media Markt filialen had gebeld of die laptop misschien ook in het assortiment zat, kwam ik uiteindelijk in Hengelo terecht waar de versie met 1TB en 16GB intern te koop was. Door de actie "21% BTW weg ermee" was deze nu uiteindelijk 1570 euro. Het vreemde was wel dat deze laptop met de aanbieding "VAN 1899 VOOR 1566" in de schappen lag. Die 1899 euro vertrouw ik dan ook niet zo en de laatste tijd is hier al meer informatie over naar buiten gekomen hoe consumenten worden bedonderd met dergelijke lokkertjes. Afgezien van dit, was dit nog altijd een verschil van 130 euro met de Medion webshop dus ik heb me niet verder bedacht en hem meegenomen.

Waarom ik deze meegenomen heb, is om de volgende redenen:
- ik wilde sowieso een GTX970M of hoger
- ik wilde een SSD én HD (in 7200 rpm)
- ik wilde het liefst de laatste generatie i7 processor, deze heeft de 6700HQ
- 8 GB of meer, deze heeft er 16
- ik wilde een 17 inch laptop
- Windows 10 moest erop staan en geen 8.1
- bovenstaande combi moest in staat kunnen zijn om sowieso CoH2 vloeiend te spelen op High settings (dus een goede grafische kaart)
- bovenstaande combi moest in staat kunnen zijn om sowieso Total War: Attila goed te kunnen spelen op High settings

Bijna een jaar heb ik alle reviews van verschillende merken naast elkaar gelegd, heb op vele, vele sites laptops zelf samengesteld of reeds gebouwde verfijnd en iedere keer kwam ik met mijn wensen op laptops die minstens 1700 euro zouden kosten. Vaak moest ik dan ook nog ergens concessies op doen of moest het OS er nog op waardoor de kosten al meteen weer 100+ euro werden. Totdat ik de Medion Erazer X7841 zag: alles wat ik wilde zat erin! En dat voor een goede prijs. De grafische kaart op notebookcheck.net gechecked en die moest CoH2 toch wel aankunnen.

Dus de laptop meegenomen en thuis de doos open gemaakt. Laptop zat in prima fixeerverpakking en in plastic met daarnaast een zware voeding met apart afneembare stroomkabel. (foto's volgen nog). Na het verwijderen van de verpakking viel meteen de perfecte afwerking op! Mooie zwarte behuizing van kunststof, voelt rubberachtig stroef aan. Het Erazer logo op de deksel en de mooie blauwe verlichting die oplicht als je de laptop aan zet.

Na opstarten en het doorlopen van de voorbereiding van Windows 10, valt meteen op dat dit als een gaming machine is bedoeld want Steam is al voor geïnstalleerd. Ik wilde dat als eerste doen maar dat was dus niet meer nodig. Na het invoeren van mijn gegevens als eerste CoH2 gedownload. Wat dan weer heerlijk is, is de dubbele snelheid Wifi card die erin zit. Met snelheden van >10MB constant stond CoH2 er snel op. De installatie stokte echter op het eind want ik kreeg Steam error code 53 nadat ik CoH2 wilde opstarten. Dit bleek vooral samen te hangen met de live scanning en firewall van McAfee AV. Deze uitgezet en daarna liep de installatie meteen door en verschenen de zo bekende beelden van het Oostfront. Alle settings op High en Ultra geprobeerd en alhoewel ik nog geen Fraps erop heb staan om e.e.a. toe te lichten met foto's waren de graphics van schitterende kwaliteit en liep alles zeer vloeiend.

Wat me meteen bij het scherm brengt. Het scherm is werkelijk schitterend: een mooi mat IPS scherm en de kleuren zijn vol van kleur en spatten haarscherp van het scherm af. Ik heb onder verschillende kijkhoeken gekeken maar kan hier werkelijk niets negatiefs over zeggen. Uitstekend! Stukjes film (Book of Eli door de Fallout invloeden) gekeken op YouTube en het scherm is echt fenomenaal goed. Hier kan mijn MacBook Pro (weliswaar zonder Retina scherm) absoluut niet tegenop en ik betwijfel of een Retina scherm dit überhaupt kan.

Vervolgens Fallout 4, Underrail, Wasteland 2 - Director's Cut en enkele Total War Games (Shogun 2 en Attila) erop gezet. Alle games zijn moeiteloos in de hoogste settings te spelen. De i7 wilde ik erin hebben om de turns in de Total War games niet te lang te laten duren. Wat hierbij opvalt is dat deze games nogal wat rekenkracht vergen en bij deze games begint de fan bijna meteen te draaien. Absoluut niet storend qua geluid en dus meer dan goed.

Het opstarten van de laptop (de eerste keren sowieso noodzakelijk door wat updates van Windows 10) gaat erg snel. Binnen 10 seconden heb ik het bureaublad voor mijn neus. Het geluid is met de Onkyo speakers erg goed te noemen.

Het mooi verlichte toetsenbord geeft de laptop weer net iets extra's en is qua intensiteit, evenals het scherm, allemaal in te stellen. De WASD toetsen zijn reeds van pijltjes voorzien. Niet nodig maar die kleine extra's maken het juist mooi en doet de afwerking er nog mooier uit zien. Het toetsenbord typt sowieso erg fijn, het veert niet door, "klikt" niet overdreven en de 17 inch versie beschikt over een apart numeriek toetsenbord.

De accuduur ligt bij zware games rond de twee uur. Dat vind ik nog acceptabel en was voor mij een minimum gezien mijn vele trein reizen en ik tijdens die reizen graag wil gamen omdat mij soms 's-avonds de tijd ontbreekt. Echter aan alles is te merken dat dit een volledige desktop vervanger is. De laptop is namelijk met 3,5 kilo bepaald niet licht. Tel daar nog eens de zware voeding bij op en je loopt met bijna vier kilo op je rug. Die twee "minpuntjes" wegen echter niet op tegen al het fantastische geweld dat je met deze laptop in huis haalt.

Dat grafische geweld en de onderbouwing ervan door 3D benchmarks etc. laat ik graag over aan grote tech sites. Die zijn volop te vinden over dit model en kan ik wel toevoegen maar brengen geen meerwaarde op een review als deze. Verdere specificaties qua interfaces etc staan ook bij de specificaties op Tweakers en heb ik nog niet echt gebruik van gemaakt behalve van de USB-poorten om mijn Razer muis op aan te sluiten.

De review zoals nu geschreven is echt míjn gevoel en indruk na twee dagen op dit fantastische "beest" te hebben gegamed.

Conclusie: UITSTEKEND! Voor deze prijs vind je op dit moment geen gelijke laptop met dezelfde hardware. Ik kan iedereen die de laatste games op hoge / ultra settings wil spelen de Medion Erazer X7841 aanraden!

Heb jij ook een Medion Erazer X7841 gaming laptop (Qwerty)?

Dank voor de review!
Ik speel dezelfde spellen, dus dit was een fijne review om te lezen.

Heb je nu, paar maanden later, nog op- of aanmerkingen eigenlijk?
Hey Anandus!

AlphaW0lph hier, en ja ik weet dat je dezelfde spellen speelt aangezien we elkaar van Steam kennen.

Nee, ik heb er echt geen enkele negatieve opmerking over. Datgene wat ik erover geschreven heb, klopt nog steeds. Inmiddels heb ik er ook Arma 3 op gespeeld zonder problemen en op hoge resolutie en dat spel vergt toch ook wel behoorlijk wat. CoH2 speelt geweldig weg, Fallout 4 en alle Total War spellen, dus ook straks Total War: Warhammer. De Graviteam tactics spellen vergen ook behoorlijk wat en een paar dagen geleden liep Operation Star opeens erg traag. Dat bleek dus aan een niet aangesloten stroomkabel te liggen. Nadat ik de adapter goed had aangesloten liep ook dat weer prima. M.a.w.: zware games op de accu alleen vormen bij mobiel gamen een probleem maar dat doe ik eigenlijk nooit en bv. Wasteland 2 Director's Cut gaat prima in de trein en XCom 2 ook.

Dergelijke spellen als de Total War en Civ-reeks laten de fans wel blazen maar ik vind dat niet storend.

Gevolg is dat ik nog enkel Diablo 3 op de desktop speel en de rest speel ik zonder uitzondering op de laptop tegenwoordig.
Hey l0n3w012ph,

Inderdaad een super fijne review. Het is soms lastig om een juiste keuze te maken tussen zo veel verschillende soorten laptops. Jouw review heeft mij zeker overgehaald! Ook al was ik eerst wat achterdochtig over het merk (wat ik niet kende).
Thx Silencer. Succes met je aankoop! Ik speel er tegenwoordig ook Overwatch op. Gaat ook geweldig! :)

[Reactie gewijzigd door l0n3w012ph op 17 juli 2016 12:08]

Hallo l0n3w012ph,

Ten eerste bedankt voor de uitgebreide review.
Ik ben de laatste paar dagen naar deze laptop aan het kijken geweest, maar ben niet zeker van de specs. Verschillende webshops zeggen verschillende dingen:

Media Markt:

- IPS scherm

Alternate:
- 1 of 1.5 TB HDD
- 16 GB RAM

Ik vind dit zeer verwarrend. Snap ook niet dat dit überhaupt kan. Op het moment vertrouw ik de Medion webshop het meest, aangezien dat de webshop van de fabrikant is. Weet jij wat de werkelijke specs zijn? Het zou mij erg helpen!
Hallo Odgaws,

Dat er zo veel verschillende specs zijn voor dezelfde laptop zag ik destijds ook bij de MM en de Medion webshop. Maar dat Alternate en Bol en Kieskeurig nu ook nog andere specs geven maakt het niet makkelijk voor je.

Ik heb even gekeken maar de specs van Bol zijn exact dezelfde als die van mij. Ik schreef dat ik een 7200 rpm HD wilde maar een paar dagen nadat ik hem thuis had, zag ik dat het een 5400 rpm HD was (in mijn enthousiasme even niet op gelet denk ik). Ik merk er geen nadeel van daar ik genoeg ruimte heb om veel spellen geïnstalleerd te laten staan. Zag dat de laptop ook al in de best buy guide van Tweakers stond van 1 juni 2016. Dus hij is nog steeds goed en sommige passages van de review lijken wel wat op die van mij :)

Uiteraard ligt het aan wat je wilt waar je voor wilt gaan. Als je dezelfde specs wilt hebben als die van mij, dan is Bol de enige keus. Een MM kun je altijd zelf bezoeken om ter plekke te bekijken zoals ik gedaan heb (het zou me niets verwonderen als de specs afwijken van wat je gelezen hebt als je de doos daar in handen hebt, dat gebeurt wel vaker...). De Medion webshop twijfel ik ook niet aan maar die specs zijn lager dan die van mij. Hoe dat kan? Geen idee, want het betreft hetzelfde type en zou ook niet mogen lijkt me.

Mijn advies: bepaal wat je er absoluut in wilt hebben, kijk dan welke leverancier dit aanbied en vervolgens eerst bellen en vragen naar de specs (bij iemand waarvan duidelijk blijkt dat hij er verstand van heeft en desnoods een ander aan de lijn vragen) voor je de aankoop doet.

Best een open deur misschien dit antwoord maar misschien heb je er toch iets aan...

Succes met je evt. aankoop!
Hartstikke bedankt voor je reactie. Ik ga waarschijnlijk niet meer voor deze laptop, maar voor de Erazer X7847. Wel wat duurder maar wil graag een GTX 10-series GPU.. Bij deze laptop zijn de specs op de bol.com site en de Medion site hetzelfde dus nu vertrouw ik het 100%. Vind het eigenlijk echt niet kunnen dat op sommige sites valse informatie wordt gegeven. Nogmaals bedankt voor je reactie!
Uiteraard! Had ik ook gedaan, daarmee heb je de laatste hardware in je laptop. Ik schaam me bijna om het te zeggen maar ik heb sinds gisteren pas ontdekt dat er ook software voor het instellen van het toetsenbord vooraf is geïnstalleerd: flexikey. Ideaal. Had ik niet eerder ontdekt want ik sloot vooraf altijd meteen mijn Logitech G13 gamepad aan. Heb er even een screenshot bij gedaan.

Veel plezier ermee!

[Reactie gewijzigd door l0n3w012ph op 18 december 2016 11:20]