Specificaties Socket 1151 met Intel Z170 chipset - Bekijk alle specificaties

ASRock Z170 Extreme4 Review

Fokkzel 1 februari 2016, laatste update op 1 februari 2016, 533 views

ASRock Z170 Extreme4

Prima Moederboord, volgens hardware info ongeveer de beste in deze prijsklasse. Paar Probleempjes in de installatie. maar voor de rest prima moederboord met alle functies die je nodig hebt en meer.

Pluspunten

• Mooi Uiterlijk (al boeit mij dat vrij weinig)
  • M.2 Slot is wel fijn voor SSD uitbreiding.
  • Double Bios
  • Debug Display
  • SLI en Crossfire

Minpunten

• Software toch niet zo handig
  • 3 fan headers (beetje weinig)

Layout Score: 4
Verpakking:
Moederbord mooi een veilig verpakt in dempend materiaal en anti statisch plastic zak.
alles duidelijk bijgeleverd handleiding in meerdere talen en dvd met drivers.

Instalatie:
Processor en Ram Monteren ging vrijwel zonder enig probleem.
Ram sloten waren alleen erg stug en moest ongemakkelijk veel druk uitoefenen om ze te bevestigen. (veel meer dan ik gewend ben met andere moederboorden)

Bij het plaatsen van al mijn front panel connectors was wel wat verwarring. op zich staat alles goed aangegeven wat waar moet, alleen de oriŽntatie niet (of ik ben blind en kon het niet vinden). dit zorgde ervoor dat zodra ik Windows afsloot mijn led lampjes bleven draaien en fans ook (aangezien ik die aan mijn case fan controller heb gekoppeld)
na wat connectors om te hebben gedraaid is dat probleem verholpen.

Windows:
Tijdens het installeren van Windows stopte opeens mijn keyboard met werken. ik moest de naam van mijn computer intypen voordat ik verder kon. geen enkel connector wou het doen zelfs de PS/2 porten die nog op het moederboord zitten werkte niet. een simpele reboot hielp niet. ik kon nog wel in de bios maar bij de installatie reageerde mijn keyboard gewoon niet meer.

na wat op internet zoeken werd mij verteld dat usb legacy uitzetten in de bios misschien kon helpen. ik had mijn twijfels hierbij maar na elke keyboard die ik heb te hebben geprobeerd moest ik wel. dit zorgde ervoor dat naast mijn keyboard ook mijn muis niet werkte. zelfs niet voordat de installatie was opgestart dus ik kon hierdoor ook niet terug de bios in om het te veranderen. uiteindelijk omdat ik niets anders wist de bios geswitcht naar de tweede. Mijn muis en keyboard werkte weer en ook in de installatie. (geen flauw idee of dit probleem lag aan het moederboord) maar de tweede bios heeft mijn hachje gered.

Toen eenmaal de installatie van Windows was gedaan werkte nog geen van de drivers behalve voor een toetsenbord en muis. dit was frustrerend want ik had geen dvd drive in mijn nieuwe computer en dus kon ik niet simpel de dvd inladen. ik kon dus ook niet online om drivers te downloaden. of de dvd kopiŽren op een usb en die in de computer te steken. Uiteindelijk de dvd drive van een oude kast in mijn nieuwe gekoppeld om zodoende toch de drivers te kunnen installeren.

Software.
Asrock levert zijn drivers met de Asrock Shop.
Dit leek heel erg handig aangezien hij je moederboord detecteert (zoals elke fabrikant tegenwoordig zou moeten doen) en dan alle drivers voor je kan installeren die je wilt. dit werkt alleen niet zo vlekkeloos als je hoopt.
wanneer je alle drivers in 1 keer wilt installeren gaat hij ze eerst allemaal downloaden. de eerste paar gaan goed maar daarna lukt het hem niet en zegt hij dat hij niets kan installeren. alles per driver doen werkt wel maar is erg onhandig en niet de bedoeling van de software.

al bij al is het een prima moederboord met veel functies. alleen een beetje probleemoplossing ervaring is wel vereist.

Heb jij ook een ASRock Z170 Extreme4?

3 voor de chassis en 2 voor de cpu
bijna hetzelfde, en sowieso, ik ken weinig moederborden met meer dan dit
hoe is dat bijna hetzelfde? daarnaast zie ik niet echt wat het probleem is? Deze Review is mijn ervaring en wat ik een min of plus punt aan het boord vind. als jij 3 case fan headers genoeg vind dan is dat toch prima voor jou?
Wat is dan wťl de juiste oriŽntatie voor de frontpanelconnectors? Je geeft een probleem aan en dat je het hebt opgelost, maar niet hoe. En wat bedoel je met tweede bios, de Uefi?
Gewoon omgedraaid tot het werkte (kon nergens online vinden wat ik anders moest doen), en ja de uefi.