Carl Zeiss Planar T* Carl Zeiss Makro-Planar T* F2.0 100MM ZF.2 Nikon Review

Universal Creations 31 januari 2016, laatste update op 31 januari 2016, 339 views

Carl Zeiss Planar T* Carl Zeiss Makro-Planar T* F2.0 100MM ZF.2 Nikon

Deze (semi) macrolens van Zeiss is zeer degelijk gebouwd en hoort optisch bij de allerbeste lenzen. Helaas heeft de lens wel wat last van CA bij grote diafragma's.

Pluspunten

• Ragscherp op grote diafragma's
  • 1:2 vergroting
  • Weinig vervorming
  • Bokeh
  • "3D Pop"

Minpunten

• CA
  • Lengte neemt enorm toe bij dichtbij focussen

Lens flare Score: 4
Vignettering Score: 3
Chrom. abberratie Score: 3
Vervorming Score: 5
Scherpte (stopped) Score: 5
Scherpte (open) Score: 5
Handling Score: 5
Sinds ik in 2009 een paar foto's zag, die gemaakt waren met de legendarische Zeiss Makro Planar 100mm f/2, wist ik dat ik deze lens heel graag wilde hebben. Nog nooit eerder zag ik onderwerpen zo uit mijn scherm komen als met deze lens. 2 Jaar later had ik de lens dan eindelijk in mijn bezit. Het werd direct mijn lievelingslens. Ondanks de redelijk grote brandpuntafstand is het een zeer veelzijdige lens. Het redelijke grote diafragma van f/2 maakt hem geschikt voor binnen en bij weinig licht, de zeer kleine focusafstand is handig voor vastleggen van zeer kleine details en de brandpuntsafstand van 100mm maakt hem ook ideale portretlens.

Bouw, AF en ergonomie
De bouwkwaliteit is uitstekend. Het metaal geeft een solide gevoel, de focusring werkt soepel en de lenskap is lekker compact. Met de focus op eindig is de lens eigenlijk heel compact. Maar zodra je dichterbij dan 1m gaat focussen, neemt de lengte enorm toe:
De focusslag is eigenlijk perfect. Voor gewoon gebruik heb je ongeveer 90graden en wanneer je close-up aan de slag gaat, heb je nog eens 250graden aan focusslag voor extra precisie.
Omdat ik een Nikonmount (met Leitax-adapter) heb, heb ik ook een diafragmaring. Uiteraard zit er op deze manueel focus lens ook een DoF-schaal waarmeer je dus ook hyperfocaal kunt focussen.

Testmethodiek
Ik heb alles geschoten vanaf statief met een draadontspanner. De raw-bestanden zijn door Lightroom omgezet naar jpg met de standaard verscherping (25), maar zonder lensprofiel (geen vignettering en CA correcties).

Scherpte op "oneindig"
Centrumscherpte
Als de meeste onscherpte te zien is op f/11 vanwege diffractie, dan valt er niets anders meer te zeggen dan: briljant!

APS-C hoekscherpte
Contrast neemt iets toe bij afstoppen, maar verder niets op aan te merken

Fullframe hoekscherpte
Contrast neem wat toe met afstoppen en CA neemt af.

Scherpte dichtbij
Centrumscherpte
Uitstekende scherpte vanaf f/2. Kleuren worden wel iets koeler bij afstoppen (dit is ook de zien bij de Zeiss 21mm)

APS-C hoekscherpte
Scherpte is meteen al vanaf f/2 heel goed, enkel het contrast neemt wat toe met afstoppen.

Fullframe hoekscherpte
Afgezien van behoorlijke vignetting had dit net zo goed een overzicht kunnen zijn van centrumscherpte bij een standaard lens.

Flares
Zelden heb ik storende flares gezien met deze lens, ook met de zon in het frame zoals in bovenstaand voorbeeld. Geen idee wat ze hebben bij Lenstip hebben uitgespookt...

Vignetting
Vignetting is niet het sterkste punt van deze lens, maar met iets afstoppen wordt het al een heel stuk beter.

bokeh
Een portret lens hoort een zachte bokeh te hebben, die niet teveel afleidt van het onderwerp. De Zeiss MP 100/2 zal je nooit teleurstellen en geeft een heerlijke boterzachte bokeh.

Een lens van superlatieven met een achilleshiel: CA. Verder kun je natuurlijk twisten over het werken met manueel focus, maar om eerlijk te zijn, heeft mij dat nooit echt weerhouden om de lens voor alles te gebruiken, ook kritisch werk.

Extra foto's

Heb jij ook een Carl Zeiss Planar T* Carl Zeiss Makro-Planar T* F2.0 100MM ZF.2 Nikon?