Specificaties Server met Intel Pentium G3240 en 4GB ram - Bekijk alle specificaties

HP Proliant ML10 v2 (814483-421) Review

DDC 28 januari 2016, 1.271 views

HP Proliant ML10 v2 (814483-421)

Mooi alternatief voor een NAS voor mensen die iets meer willen dan alleen een opslag- en download-machine.

Pluspunten

• ECC geheugen
  • (beperkte) iLO support

Minpunten

• RAID niet in te stellen op de controller zelf (zie review)

Features Score: 5
NAS of server
Na lang twijfelen (lees: jaren) over het kopen van ofwel een server of een NAS heb ik de knoop eindelijk doorgehakt.

Mijn wens was redelijk simpel:
Ik zocht een apparaat waar sowieso 2+2 schijven in konden. 1 set RAID1 3TB drives voor belangrijke data en 1 set willekeurige schijven als opslag voor films en dergelijke.
Daarnaast moet ie Couchpotato/PLEX aankunnen en torrents kunnen downloaden.
Wil je dit alles met een NAS kunnen, wordt het lastig zoeken voor 200~300 euro.
De set-up
Het werd dus de HP ML10 v2. Hierin werden 2x 3TB WD RED en 256GB SSD ingeschroefd voor een totale prijs van 500 euro.
Uitpakken
De spullen kwamen aan bij mijn ouders dus daar heen gegaan en uitgepakt. Schijven erin geschroefd met de bijgeleverde torx schroeven. Gelukkig paste hierin ook een platte schroevendraaier gezien ik zo'n bitje niet had liggen. Spullen in gepakt en naar huis.
Lik m'n RAID
Eenmaal thuis de server aangesloten en aangezet.
Het gehele boot proces duurde, zoals je verwacht bij een server, enkele minuten. Eenmaal bij de HP 120i raid kaart scherm aangekomen, drukte ik vrolijk op F5 om mijn RAID1 in te stellen. De kaart bevestigde mijn wens door aan te geven dat het zo geopend werd.
Na een minuutje was hij klaar met zijn POST en stond ie vrolijk te PXEen, niet echt de bedoeling.
Een aantal keer gereboot en wat instelling veranderd maar ik kwam niet in de RAID controller.
Mr. Google geraadpleegd en hij vertelde mij dat RAID array instellen enkel mogelijk was met de HP Smart Storage Administrator, niet in de BIOS. No problemo, proberen we dat toch. Er zat inderdaad een DVD bij, maar ik heb geen systeem met DVD speler (en was de DVD vergeten mee te nemen).
Gelukkig was er iemand met hetzelfde probleem en kon ik zo de DVD downloaden. Niet via de HP site overigens, deze gaf een timeout :(
Hip hip ho-array
ISO op een USBtje gegooid met de meegeleverde tools en ja hoor, 2 mooie arrays.
De keuze bij deze server is RAID0, RAID1 of RAID10, waar ik voor de eerste 2 gekozen heb. Mensen die hiertussen RAID5 missen zullen naar ZFS moeten uitwijken. Met de HP SSA kon ik ook meteen de boot volgorde aanpassen. Programma afgesloten, USB eruit en Windows Server 2012 R2 erin.
Installatie
Ik twijfelde tussen ESXi of Windows Server 2012R2. Uiteindelijk voor Windows gekozen aangezien de server voornamelijk als een NAS moet gaan fungeren.
HP 120i driver op de USB gezet en lekker via iLO de server ge´nstalleerd. Volgens de iLO kun je het alleen gebruiken in de BIOS, maar je kunt hem foppen door in het OS alleen het toestenbord te gebruiken.
Gebruik
Installatie was klaar, gebruikers aangemaakt, shares aangemaakt en klaar. Server was up and running. KopiŰren van de HP naar een PC over GB-LAN gaf mij snelheden van 86MB/s

Schrijven naar de server toe was 64MB/s

Snel, maar dat kan meer. Op de cliŰnt Jumbo packages aangezet (stond standaard al aan op de HP). Toen werden de leessnelheden verhoogd naar 120MB/s en schijven werd 90MB/s. Haal je niet makkelijk een NAS }> .
Ik ben erg blij de server, 200 euro well spend. Voor dat geld zet je zelf geen vergelijkbare, nieuwe, machine in elkaar. Zeker niet met ECC geheugen. Natuurlijk heb ik wat gecheat door de licentie van een OS niet mee te rekenen. Maar al met al denk ik dat de gemiddelde Tweaker meer plezier heeft met zo'n server dan een NAS. De prestaties en flexibiliteit zijn voor dat geld niet te evenaren.

Er komt nog een ESXi test aan!

Dit is mijn eerste review, wellicht wat rommelig. Sta open voor feedback!
Sorry-not-sorry voor de slechte woordgrappen.

Heb jij ook een HP Proliant ML10 v2 (814483-421)?

Heel leuk geschreven! Wat verbruikt de server?
Ik zal er vanavond een stroommeter tussen hangen.
hier ben ik ook benieuwd naar, ik zit zelf ook te twijfelen tussen een NAS en een server, de server kan ik dan ook als node gebruiken alleen weet ik nog niet of hij dan ook intensieve taken aankan
Is het al gelukt om dit te doen? Ben namelijk ook benieuwd naar het verbruik :)
Ook hier erg benieuwd naar het verbruik _/-\o_
-deleted-

[Reactie gewijzigd door Nindustries op 15 april 2016 10:12]

Yep, Erg benieuwd naar het geluid en stroomverbruik.

Trouwens, wat meer info en plaatjes over de internals van de servers zou deze review een stuk informatiever maken.

[Reactie gewijzigd door ferno op 11 februari 2016 20:51]

Ik ben eveneens benieuwd naar het energieverbruik, ik hoor het graag.
Als ik de powermeter gevonden heb duw ik hem ertussen.
Ik ben ook benieuwd naar het stroomverbruik, is de bijgeleverde fan stil of toch wat aan de luide kant?
Hi DCC,

Kan je ook wat plaatjes van de internals plaatsen?
Zou ik hier ook een Intel Core i5-4460 en non ECC memory in kunnen steken?
Of is dat niet compatibel

[Reactie gewijzigd door M1CHA3L op 15 februari 2016 12:56]

Kun je hier standaard nu 4 harde schijven in kwijt? Internet is hier wat onduidelijk over. Ik lees op verschillende plekken dat hiervoor een uitbreiding nodig is.
Je kunt maximaal 6 x 3.5"╣ in deze server kwijt zonder een extra raid controller aan te schaffen, Standaard zit er een 4x LFF (3.5") HDDRACK in, en er zijn 2 x 5¼" bays.

Er is dus een SFF HDD rack als optie. maar kan daar verder niets over vinden (de mogelijkheid word in de QUICK SPECS benoemd. Als je wil upgraden naar 8x SAS SFF (2.5") + 2x 5¼" dan heb je ook nog een extra (PCIe) Raidcontroller nodig.

meer info over hoe 6x Sata 3.5"╣ installeren in dit filmpje:
KLIK

╣: als je 6x 3.5" gaat installeren moet je wel de optische drive verwijderen.

[Reactie gewijzigd door H00GiE op 29 februari 2016 22:43]

Bedankt voor de reactie, precies wat ik wilde weten.
Heeft iemand toevallig al gemeten hoeveel stroom dit systeem verbruikt?? Ben erover aan het denken om deze te kopen als Xpenology systeem of zelf iets in elkaar te zetten namelijk.
De server gebruikt 54W idle en 101W full load.
Mijn 1500VA APC UPS kan deze server voor 335minuten laten functioneren op batterij stroom (idle 4vm machines) :+
http://prntscr.com/aef6hs (Vandaag ook de runtime calibration gedaan met en zonder prime95 + crystal diskmark om serverload te veroorzaken)

Cpu: Xeon e3-1270 V3
Andere Stroom verbruikende Hardware:
1x SAS Mechanische schijf (5W)
2x SATA SSD (3W elk)
1x LSI 9260 4i in PCIe slot (MAX 16W full load in raid 5)

Per consumenten schijf ongeveer 5 tot 15W toevoegen
Per enterprise server disk ongeveer 4 tot 12W toevoegen

[Reactie gewijzigd door H00GiE op 12 maart 2016 20:45]

Hier toch een stukje zuiniger. Alleen een SSD met daarop W2012r2 Hyper-v en ÚÚn virtuele machine draaiend zit het systeem op 25-27 Watt idle. Zuiniger dan mijn NL40 microserver iig.

Nog geen drivers ge´nstalleerd voor videokaart/netwerkkaart e.d. Dus kan misschien nog wel zuiniger.
is dit met de standaard processor of ook een 3.5GHz Quadcore Xeon?