Specificaties Over-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Teufel Aureol Real (Zwart) Review

Ardj 21 januari 2016, laatste update op 1 maart 2016, 471 views

Teufel Aureol Real (Zwart)

Prijs/kwaliteit-verhouding is goed. Heldere weergave van tonen, echter een wat hogere nadruk op de bass. Hoog plastic gehalte, kan hierdoor wel tegen een stootje, maar doet niet echt high-end aan.

Pluspunten

• Prijs/kwaliteit
  • Losse kabels (3.5mm & 6.35mm)
  • Draagcomfort
  • Erg licht

Minpunten

• Plastic - doet wat goedkoop aan
  • Nadruk op bass

Audiofiel ben ik niet, ik heb weinig voorkeur voor één bepaalde muziekstijl en als student is budget ook nog al een dingetje. Wel was ik, na het horen van koptelefoons van anderen, er van overtuigd dat ik een koptelefoon wilde hebben in plaats van in-ears. Dit voornamelijk voor wanneer ik achter mijn desktop werk. Onderweg blijven in-ears voor mij toch de voorkeur hebben (transportgemak).

Na me wat ingelezen te hebben en bepaald te hebben dat mijn budget op ongeveer 100 euro lag, ben ik eens gaan zoeken naar wat het moest worden. Toen kwam ik Teufel tegen, een veelbelovend 'jong' bedrijf wat (volgens medetweakers) goede producten maakt voor een goede prijs.

De standaard Aureol had voor mij een iets te hoog 'Beats-gehalte', de felle kleurtjes stonden me niet zo aan. Op hun website kwam ik echter deze 'Special Color Edition' in geheel zwart tegen. De 8 weken uitprobeergarantie waren voor mij doorslaggevend om over te gaan tot aankoop. Met de kortingsactie die op dat moment gold heb ik ongeveer 69 euro betaald voor de koptelefoon.
Specificaties
Kabel 3.5mm: 1.3 meter
Kabel 6.35mm: 3 meter
Gewicht: 185 gram
Uitpakken
Na aankoop lag de koptelefoon binnen 2 dagen bij mij thuis. Netjes, zeker omdat ik hem rond de feestdagen in december gekocht heb.

Inhoud van de doos:
1x 3.5mm kabel
1x 6.3mm kabel
1x koptelefoon Aureol
1x stoffen zak voor vervoer

Het leukste van iets nieuws kopen is altijd het uitpakken. In dit geval werd ik erg positief verrast door de verpakking van de koptelefoon. Voor een product wat alleen via internet verkocht wordt, is dit een verrassende eyecatcher.

De koptelefoon is op een (in mijn ogen) slimme manier verpakt in de doos. Hij hangt als het ware aan een aantal elastieken in een kartonnen frame. Dit zorgt ervoor dat hij kan bewegen zonder te beschadigen. Alle metalen delen zijn afgeplakt met stickers, wat eventuele schade bij transport voorkomt.
Indruk
Om eerlijk te zijn viel het plasticgehalte me wat tegen. Wanneer ik de koptelefoon met enige regelmaat zou moeten vervoeren, was hij zeer waarschijnlijk terug gegaan. Aangezien ik hem alleen in huis gebruik is dit geen probleem. De koptelefoon is dan ook op geen enkele manier opvouwbaar, waardoor de transporteerbaarheid ronduit slecht te noemen is (tenzij je standaard reist met een enorme rugtas).

Het feit dat de kabels uitwisselbaar zijn is ideaal, zo kan hij dus rechtstreeks op een telefoon of iets dergelijks aangesloten worden maar ook gebruikt worden voor een keyboard, gitaarversterker oid.
Draagcomfort
Na de Aureol bijna dagelijks gebruikt te hebben (soms 4/5 uur achter elkaar), ben ik nog steeds fan van het draagcomfort. Uiteraard is dit subjectief en afhankelijk van de vorm en het formaat van je hoofd. Nu heb ik een groot hoofd en zelfs in dat geval zit de koptelefoon erg prettig. De 'lengte' van de koptelefoon is in te stellen, waarbij ik nog niet eens de helft gebruik.

De oorschelpen zijn groot genoeg om prettig om je oren heen te vallen, zonder te groot te zijn. De hoek van de schelpen is niet in te stellen, dit voelt bij opzetten wat vervelend. Naar mate je de Aureol enige tijd op je hoofd hebt, zet het foam in de oorschelpen zich naar de vorm van je hoofd.
Uiterlijk
Zoals onder het kopje 'indruk' al aangehaald is de koptelefoon geheel van plastic (op wat kleine details na). Dit geeft hem een wat goedkopere uitstraling. Deze versie is dan ook nog de meest ingetogen versie van de Aureol Real serie. De andere uitvoeringen hebben rode of gouden accenten. Naar mijn mening is dit jammer, omdat de gemiddelde Beats drager de koptelefoon niet voor het mooie geluid koopt, maar voor het merkje. Teufel is niet dusdanig bekend dat mensen het als fashion-item kopen, dus een ingetogen variant met mat plastic zou ik toejuichen.

De afwerking is echter wel erg netjes, het product doet verzorgd aan. De Aureol geeft niet het budgetgevoel wat bijvoorbeeld SkullCandy geeft.
Geluid
Zoals ik al zei ben ik geen audiofiel, dus ik kan mijn uitspraken niet onderbouwen. Doordat ik veel verschillende muziekstijlen luister, kan ik echter wel wat zeggen over de diverse toonweergaven.

Tijdens het eerste gebruik viel de volheid van het geluid mij nogal tegen. De klank was niet warm en de bass overstemde al snel. Omdat inspelen een groot verschil kan maken, heb ik de koptelefoon een nachtje rustig een afspeellijst laten doorlopen. Na deze nacht was er een substantieel verschil merkbaar. De klank van de koptelefoon is nu mooi vol en warm. De hoge tonen worden helder weergegeven en het middenbereik is ook goed aanwezig. De bass blijft echter een punt van kritiek. Deze overstemd in veel situaties te veel naar mijn mening. Na het naar beneden bijstellen van de bass in een equalizer is het geluid helemaal naar mijn zin.

Doordat de oorschelpen een open klankkast hebben, is de koptelefoon niet erg bruikbaar met anderen om je heen. In het gunstige geval horen zij jouw muziek, in het ongunstige geval hoor je het gewauwel van anderen door je muziek heen. Het voordeel van een open klankkast is naar mijn mening dat je een minder drukkend gevoel op je trommelvliezen krijgt wanneer je het volume eens goed open draait.
Voor de 69 euro die ik voor de koptelefoon betaald heb, ben ik een tevreden klant. De koptelefoon voldoet prima aan de eisen die ik er aan stel. Van mij zou het fashiongehalte wat naar beneden mogen, om zo een wat ingetogen en stijlvoller product te bieden.

Bass weergave zou wat minder mogen, al zou dat misschien bij andere muziek weer een minder vol geluid geven.

Heb jij ook een Teufel Aureol Real (Zwart)?

Goede review! :Y

Niet helemaal duidelijk uit je verhaal: het zijn over-ear oorschelpen?
Open heeft inderdaad het nadeel dat mensen om je heen jouw muziek horen en jij hun gepraat. In het OV neem ik dan ook vaak een gesloten headphone mee. Maar op de fiets vind ik de open headphone net iets veiliger, omdat je meer besef hebt wat er om je heem gebeurd.
Bedankt!

Het gaat inderdaad om over-ear. Zal ik straks even toevoegen.

Op de fiets zie ik het voordeel van open tov gesloten wel in, nu moet ik eerlijk zeggen dat ik me vrij weinig per fiets verplaats :+