Sennheiser PC 333D Review

Convo 18 januari 2016, laatste update op 19 januari 2016, 148 views

Sennheiser PC 333D

Goed geluid, softwarematig 5.1, USB geluidskaart meegeleverd. Niet erg comfortabel, tenzij je kleine oorschelpen hebt. Kabel is dun waardoor er bij normaal gebruik na een tijdje interne kabelbreuken ontstaan. Ik had een betere kabel verwacht voor een vrij dure headset als deze. (120 euro ten tijde van aanschaf)

Pluspunten

• Goede geluidskwaliteit
  • Goede microfoon
  • Losse USB geluidskaart

Minpunten

• Waardeloze kabel
  • Oncomfortabel bij lange sessies
  • Lang moeten wachten voor W10 drivers
  • Over-ear, maar onderdrukt omgevingsgeluid nauwelijks.

Features Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 4
Geluid
Naar mijn mening is de geluidskwaliteit van deze headset erg goed wanneer de 5.1 emulatie is uitgeschakeld. De lage tonen hadden wat meer benadrukt mogen worden maar dat is iets persoonlijks. De 5.1 emulatie komt pas tot z'n recht bij het spelen van games of het kijken van films. De richting van waaruit het geluid lijkt te komen is in overeenstemming met wat er in de film of game gebeurt.
De geluidskwaliteit van de microfoon is prima, niets op aan te merken.

Omdat de headset over het oor gaat had ik verwacht dat deze het omgevingsgeluid sterk zou dempen. Dit is niet het geval.

Features
De headset wordt geleverd met een USB geluidskaart. De headset kan hierop aangesloten worden met twee 3.5 mm jacks. Door deze constructie kan de headset op vrijwel alle audioapparaten en pc's aangesloten worden. Voor de 5.1 emulatie moet je uiteraard de USB geluidskaart gebruiken. De headset wordt standaard herkend in Windows en Linux. Voor de 5.1 emulatie is een aparte driver vereist. Een linux versie van de driver is niet beschikbaar.

Comfort
Oke, en hier gaat het dus mis. De oorkappen zijn simpelweg te klein waardoor je oorschelpen beklemd raken. Daarnaast oefent de headset een stevige druk uit op het hoofd. Dit alles leidt tot rode en pijnlijke oren na 1 a 2 uur gebruik. Na een uur of 3 raken je oren gevoelloos en heb je er geen last meer van :).

Bouwkwaliteit
De behuizing van de headset bestaat volledig uit plastic, met een schuimkussen op de hoofdband en de oorkappen. Bij de eerste indruk leek de kwaliteit mij minder degelijk omdat alles kraakte maar dit werd na verloop van tijd minder. Na 1 jaar dagelijks gebruik is de behuizing nog altijd prima in orde.

Helaas is de kwaliteit van de kabel is een ander verhaal. Het kan aan mij liggen maar het lijkt wel alsof fabrikanten hun uiterste best doen om koper te besparen. Na 1 jaar gebruik viel de rechter speaker uit. Eerst voor korte periodes, daarna werd het steeds erger. Typisch geval van kabelbreuk in een van de aders. Bij het reparen van kabel blijkt dat alle aders voor een groot deel uit vezel bestaan met daarin een paar haardunne koperkabels verwerkt welke waren gebroken. (Soldeert trouwens voor gene meter)

Na de reparatie heb ik de headset nog 1 week zonder problemen kunnen gebruiken. Hierna begon ellende weer, nu met de microfoon. Opniew kunnen herleiden naar een kabelbreuk, maar nu op een andere plek in de kabel. Ik zou de headset nog kunnen redden door er een nieuwe kabel aan te zetten, maar ik ben eigenlijk wel klaar met het ding.

Al met al is het een OK headset voor zolang hij het doet. De prijs was destijds 120 euro. Ik vind dat ik voor dat geld minstens een fatsoenlijke kabel mag verwachten.

Heb jij ook een Sennheiser PC 333D?