Specificaties In-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Jaybird X2 (Zwart) Review

DaemonAngel 3 februari 2016, 6.303 views

Jaybird X2 (Zwart)

Goed klinkende en veelzijdige bluetooth oortjes die dankzij de meegeleverde foam oordopjes goed afsluiten en aangenaam passen. Dankzij het waterresistent zijn, zijn ze goed bruikbaar voor te sporten of fietsen. De verbinding is zeer goed en de controls en microfoon zijn enorm handig.

Pluspunten

• Geluidskwaliteit
  • Bouwkwaliteit
  • Verschillende maten oordopjes (foam en silicone)
  • Waterresistent
  • Batterijduur (goed voor bluetooth oordopjes)
  • Mooi afgewerkt draag doosje meegeleverd
  • Afstandsbediening met microfoon

Minpunten

• Manier om de draad in te korten

Inhoud

Waarom deze?
Ik had van deze oortjes nog nooit gehoord.
Mijn oortjes werkten nog en ik was niet echt op zoek naar nieuwe.
Wel kwam ik bij een aantal van mijn favoriete channels deze Jaybird X2s tegen en MKBHD is er gewoon lyrisch over.
Na het zien van dat filmpje vond ik ze wel knap maar ik had nog steeds geen oortjes nodig en mijn ipod heeft niet eens bluetooth, dusja ...

Nu heb ik recent eens gebruik gemaakt van de gratis maand google play music en sindsdien betaal ik er al een aantal maanden voor.
Plots heb ik dus muziek op mijn smartphone en die heeft wel bluetooth...
Op de iPod stond natuurlijk ook muziek maar zelfs op mijn mac vind ik iTunes zo verschrikkelijk dat de muziek eigenlijk maar 1-2x per jaar geupdate wordt (als het al zo vaak is).
Ik had nog steeds werkende oortjes dus ik luisterde gewoon met die of met mijn Audio Technica ATH M50x naar de muziek op mijn smartphone.
In de fitness is mijn Oneplus one bij mij, maar in mijn tas en hier kan ik dus niet met bedrade oortjes naar luisteren.
Een eerste argument begon zich te vormen in mijn hoofd.

Maar ik had nog steeds werkende oortjes ... (laatste keer dat ik het zeg hoor :p).

En toen... dankzij een jas rits ... het einde van mijn Klipsch S4i oortjes (die al met plakband aan de controller samen hingen). Zonder dat ik het door had kwam de kabel tussen mijn rits en ik deed nogal snel mijn jas dicht en vermoorde daarmee mijn Klipsch oortjes. Het was de Franse revolutie helemaal opnieuw..., als een guillotine kwam mijn rits eraan en de S4s gingen naar de eeuwige jachtvelden.

Argument 2: ik heb geen oortjes meer ...

Nog wat opzoekingswerk gedaan en deze bluetooth oortjes kwamen heel vaak naar boven als de beste. Het zou dus geen slechte keuze zijn. Tijd om dan maar zelf eens te zien wat ik er van vind...
Lange tijd het internet afgeschuimd naar de goedkoopste prijs en net te laat voor de prijsstijging van de oortjes op Amazon.com.
Gelukkig heb ik ze nog gevonden op amazon.de aan een "schappelijke" prijs.
Of laten we zeggen, schappelijker dan wat de niet US bewoners ervoor betalen.

De prijzen gaan enorm op en neer. Ik heb ze gekocht aan 150 euro maar nu staan sommige kleuren aan 112 euro.
Ik heb de rode teruggestuurd en de zwarte gekocht die 40 euro goedkoper waren plots.
Het loont dus om even een alert te zetten op de oortjes als je ge´nteresseerd bent en niet dringend nieuwe nodig hebt (die nu toegevoegd zijn aan de pricewatch).

Het deed me even pijn om voor dit bedrag oortjes te kopen maar voor die van Klipsch had ik ook al een serieus bedrag kwijt geweest.
Ik heb nog goedkopere oortjes van soundmagic die heel goede reviews krijgen, de soundmagic E10 maar deze hebben geen inline remote, iets wat ik wel handig vind en hebben ook geen microfoon.
Mijn nieuwe oortjes moesten beide hebben en de jaybird x2 heeft dit.
Mijn vergelijkingsmateriaal
Laat ik beginnen met te zeggen dat ik geen audiofiel ben. Kom je met moeilijke vragen af dan gaat de kans zeer groot zijn dat ik het niet weet.
Ik ga je ook geen ingewikkelde geluidscurven voorschotelen.
Oortjes geven geluid en bij sommige klinkt dit al wat zuiverder dan bij andere en andere klinken dan weer zwaarder, daar eindigt het zowat voor mij :p
Wel heb ik jaren muziekschool gedaan en heb ik wel best een goed gehoor voor muziek. Ik merk dus wel als iets anders klinkt.

Ik luister veel verschillende genres, rock/metal, klassieke muziek, toplijsten met gewoon hetgeen dat ze op de radio draaien, tomorrowland muziek (voor het even breed te stellen). Deze mix gebeurt vaak zelfs op eenzelfde dag puur afhankelijk van wat ik aan het doen ben.

Met wat luister ik dan?
Ik heb een soundbar thuis voor muziek via boxen.
Ik heb de Audio technica ATH-M50x als over-ear.
Voordien, rust in vrede, luisterde ik met de Klipsch s4i en ik heb ook een paar Soundmagic E10 in ear oortjes.
Buiten dit heb ik zoals velen ook met ipod oortjes ooit geluisterd en heb ik nog meerdere paren van sony en philips ergens liggen en van skullcandy ook een paar. Deze zijn allemaal uit een lagere prijsklasse.

Vergelijkingen gaan voornamelijk gedaan worden met de ATH-M50x, Klipsch S4i en Soundmagic E10.

Unboxing

De oortjes worden geleverd in een mooie verpakking.

De doos is gesloten met een magneet en wanneer je dit open doet zie je je oortjes liggen.

Eenmaal dat je alles uit de verpakking gehaald hebt vind je meerdere zaken terug.

In de verpakking zitten natuurlijk de oortjes zelf en het doosje dat je al onmiddelijk goed ziet.
Als je het doosje open doet vind je daarin de oplaadkabel, wat eigenlijk gewoon een micro usb kabel naar usb is dus, tenzij je een iphone gebruiker bent, heb je dit soort kabels nog wel liggen. Hier zit ook een zakje in met daarin de "wings", (laat ik zo de rubberen dingen noemen die je rond de oortjes doet om ze beter in je oren te houden) 3 formaten, en ook een aantal kleine zwarte plastieken dingetjes die dienen om je kabel korter te maken (meer daarover later).

In een apart doosje vind je een hele reeks oordopjes voor het geschikte formaat te vinden.
3 maten siliconen oordopjes en 3 maten foam oordopjes.

Eenmaal je dit alles hebt ben je wel even bezig met alles gebruiksklaar te maken. Out-of-the-box plug and play is het zeker niet.
Om te beginnen komen de oortjes "pre-charged" (volgens de verpakking) maar moet je ze nog wel eerst 2 uur (de volle oplaadduur) opladen (ook volgens de verpakking). Ik denk dat de betekenis van pre-charged iemand ontgaan is hier maar swat . . .

Ik heb even mijn standaard review opbouw eens door elkaar gegooid en gewisseld naar een volgorde waarin ik eerst het belangrijkste behandel. Indien je liever de standaard volgorde verkiest geef je maar een schreeuw dan doe ik dit in de toekomst weer.

Geluidskwaliteit

Belangrijk aan oortjes... de muziekkwaliteit.

Mensen die Beats een fijn merk vinden kunnen nu beter al afhaken.
Een (te?) zware bass ga je hier namelijk niet krijgen.

De X2 produceert een zeer mooi en goed neutraal geluid.

Met die zin is het eigenlijk wel gezegd. Het geluid is gewoon mooi, helder, neutraal.
Hoge tonen zijn niet schel maar blijven proper, lage tonen worden goed weergegeven maar er is geen overdreven bass aanwezig.
Alles is mooi proper en helder en in geen van de muziekgenres waar ik naar luister miste ik iets. Bij de zwaardere tomorrowlandmuziek of R&B is een zwaardere bass wel fijn maar het is niet dat ze niet in staat zijn bass te produceren.
Wegens mijn gevarieerde muziekkeuze vind ik het fijner om alles neutraal te horen dan met een zware bass altijd.

Ik vind het geluid zeer goed vergelijkbaar met de M50x waar bij de M50x de bass iets meer aanwezig is.
Afgaande op reviews zou de M40x waarschijnlijk een meer gelijkaardig geluid produceren omdat deze neutraler en iets minder bass heeft dan de M50x.
Het verschil in bass tussen de M50x en de X2 is echt wel minimaal. Het is zeker niet zo dat je niet genoeg bass hebt wannneer je luistert naar de X2s.
Wanneer je M50s hebt en meer bass wilt vallen deze dus wel af.
Als ik in een stille omgeving kort na elkaar wissel tussen de X2 en M50x en echt mijn best doe om tussen verschillende genres te switchen en aandachtig te luisteren dan merk ik dat de M50x net iets beter klinkt. Wissel ik met een paar uur verschil dan merk ik het niet eens.

Vergelijk ik het geluid met de Klipsch s4 dan is voor mij de X2 de winnaar. Ik vind het geluid daarvan net iets beter klinken. Al kan ik niet zo goed meer vergelijken want de Klipsch s4 is dood dus ik kan niet kort na elkaar wisselen.
De afsluiting van de X2 is iets beter en ik vermoed dat het voornamelijk daardoor komt .

Iets dat wel fijn is en dat je vooral gaat merken als je ze buiten draagt is dat het typische windgeluid (tijdens fietsen of wandelen met veel wind) vele malen minder is.
Zelfs met de M50x heb ik meer windgeluid door mijn oren ruisen dan met deze.
Je hoort de wind nog wel maar het typische gesuis wanneer je oortjes in hebt heb je niet.
Misschien dat dit door de foam oordopjes komt maar ik vind het wel zeer aangenaam.

Op vlak van het afsluiten van geluid lees je vaak dat je niets meer hoort maar dit vind ik niet het geval. Ze dempen wel meer dan andere oortjes wanneer je de goed afsluitende foam oordopjes gebruikt maar ik hoor het nog wel wanneer iemand iets tegen mij zegt. Als ik de muziek op pauze zet versta ik de mensen nog als ze tegen mij praten maar meestal doe ik ze even uit. Je verstaat ze wel moeilijker en zelf praat je vreemd omdat je gehoor wat afgeschermd wordt.

Voor een paar bluetooth sport oortjes is het geluid goed en je moet niet vrezen dat je gaat inleveren als je van je duurdere hoofdtelefoon komt en het is zeker een sprong omhoog van je ipod oortjes.

Wat specs van de site:
Type: In-Ear Style
Noise-isolation: Passive
Impedance: 16 Ohm
Speaker sensitivity: 103 +-2dB At 1KHz
Output 12mW RMS (with level limit)
Total Harmonic Distortion <5% (1KHz, 1mW)
Audio Format: 16-bit Stereo
Codec: Shift™ custom SBC implementation
Response Bandwidth 20-20000Hz
Driver Size: 6 mm
m

Draagcomfort

Een tweede belangrijk punt bij oortjes is dat ze goed zitten.

Beginnende met de conclusie, eenmaal dat je het juiste formaat oordopjes en de juiste wings en de wings op de juiste plek hebt en de kabel de juiste lengte... pfff...(wel even een gedoe)... zitten ze heel aangenaam.
De wings drukken niet en houden de oortjes goed in je oren tijdens het sporten. De foam oordopjes zijn aangenaam en sluiten goed af.
Ik krijg geen pijn of last na ze meerdere uren te dragen.

Alleen het in en uit doen is wat meer werk. Als iemand iets zegt op de fitness moet ik ze, door de goede afsluiting, wel uitdoen en dan is het terug indoen iets lastiger. Het gaat vlot maar je doet het niet zo snel even als bij gewone oortjes.

Veel keuzes qua oortjes en wings betekent wel dat je even aan het proberen bent tot je hetgeen gevonden hebt dat je het beste past.
Ik heb gekozen voor de foam oordopjes te gebruiken en de siliconen te laten voor wat ze zijn.
De siliconen heb ik even bekeken en dit zijn de gewone standaard siliconen oordopjes die je bij veel oortjes krijgt.
Vermits dit type mij niet goed past heb ik het maar zo gelaten. De Klipsch hadden ovale en die zaten wel goed stevig maar sloten minder goed af dan deze en andere gewone silicone vallen al snel uit bij mij.
Bij de Soundmagics gebruik ik de uit 2 lagen bestaande dopjes en die sluiten goed af maar vallen weer te gemakkelijk uit waardoor ze bij iets van beweging nutteloos zijn.
Er wordt aangeraden om eerst de medium te testen en dan te zien of je kleiner of groter moet.
De medium paste me wel en de large duwden wat, maar gaven een betere afsluiting.
Ik heb voor comfort gekozen en ik heb de medium een tijd gebruikt maar op de fitness miste ik de vaak beschreven goede afsluiting van deze oortjes. Zeker met de drukte tegenwoordig en hun vreselijk muziekkeuze heb ik maar eens gewisseld naar het large formaat voor de betere afsluiting.
Nu gebruik ik de Large en deze sluiten wel beter af en de druk heb ik geen last van achteraf.

Ik draag de X2s met de kabel over mijn oren. Dit doe ik om het geluid dat je krijgt wanneer je kabel tegen iets tikt te verminderen en ook omdat ze zo beter blijven zitten tijdens het sporten en de kabel mooi uit de weg is. Dit doe ik bij al mijn in-ears zo en deze zijn ook erop voorzien om zo gedragen te worden.

Het is even een gedoe om in deze positie de juiste plek te vinden voor de wings want hoe het aangegeven wordt op de afbeelding zat dit oncomfortabel.
Een tijdje wat proberen en verschuiven later zitten ze nu goed.
Hetzelfde voor de lengte van de kabel. Dit was even een gedoe met in-uit - in - uit en elke keer de kabel wat aanpassen maar nu is die de juiste lengte en is het set-and-forget.

Het kabel aanpassysteem is iets dat werkt maar wel properder had gemogen in deze prijsklasse.
Je schuift je kabel in een S-vorm door de bijgeleverde plastiekjes en kiest de lengte. Dan schuif je de kabel in het 3de sleufje en dan klemt het zich vast en blijft de gekozen lengte.
Simpel en effectief, maar elegant zou ik het niet noemen.

Specs
Gewicht is 13,8 g

Verbinding en Batterij

Omdat het draadloze bluetooth oortjes zijn is de verbinding en de batterijduur een 3de belangrijk iets voor ik naar kwaliteit/materiaal en extra's ga.

Een batterij vind ik altijd wel een gedoe maar dit is nu eenmaal de kost van draadloos te zijn.
Volgens Jaybird heb je 8 uur batterijduur en ik kan je niet zeggen of dit exact klopt want ik gebruik ze in stukjes maar ik doe er best lang mee.
Ik heb een hele week ermee gesport en ze tussendoor ook nog gebruikt voor ze een melding gaven van battery low.
Deze melding mocht wel iets vroeger of op een andere manier want ik kreeg ze halverwege van mijn training (van 1,5 uur) en net voor het einde was het gedaan met muziek.
Bij mijn plantronics headset krijg ik bij het opstarten een melding "talktime X hours". Dit vind ik wel handig en misschien dat "playtime X hours" wel interessant is.
Zeker geen dealbreker voor mij.
Met 2 uur laden zijn ze volledig opgeladen als je ze helemaal leeg doet.

Wat me het meest verbaasde was de verbinding.
Deze is echt enorm goed zonder onderbrekingen en ik kan zelfs naar een andere kamer wandelen of naar de andere kant van de ruimte in de fitness zonder dat het geluid wegvalt. Handig wanneer ik thuis rondloop of op de fitness andere gewichten haal of me even verplaats.
Wanneer ik andere devices zoals mijn headset of soundbar gebruik met muziek moet ik maar tussen mijn toestel doorwandelen of het geluid kraakt al en ver geraak ik niet of het is gedaan met muziek.
Bij deze is dit helemaal niet het geval!
Om even de marketingtermen van jaybird te gebruiken: Signal Plus(TM) For Skip Free Music & Shift(TM) Premium bluetooth Audio.
Hoe ze het ook noemen, het werkt wel.
Hier ben ik echt enorm tevreden van want hiervoor had ik wel bang.

Specs van de site:
Play Time: 8 Hrs
Standby Time: 250 Hrs
Charging Time: Less than 2.5 hrs
Charging: USB (included)
AC power: DC 5V 1000mA
Type: 100 mAh Lithium Polymer

Bluetooth Version: Bluetooth Class 2.1+EDR
(Newer versions offer no benefits for headphones as BLE, Bluetooth Low Energy, is not adequate for streaming high bandwidth stereo music)
Frequency Band: 2.4 GHz
Profiles: Handsfree 1.6, Headset 1.1, A2DP 1.2, AVCRP 1.4

Materiaal & Kwaliteit

De X2s voelen zeer kwalitatief aan.
De kabel is plat en voelt niet aan alsof die onmiddelijk kapot gaat en de oortjes zelf voelen ook stevig aan.
De oortjes zijn zweetbestendig en hier heb je een "lifetime warranty" op.
Met de lifetime moet je opletten want hiermee bedoelen ze voor de levensduur van het product en zij rekenen, omdat een lithium batterij gemiddeld iets van een 2 jaar meegaat, de lifetime garantie als 2 jaar.
Bij Jaybird moeten ze dringend een woordenboek aankopen want eerder al "pre-charged", nu "lifetime"...

Je krijgt ook een mooi draagdoosje meegeleverd voor je X2s in te vervoeren.
Voelt stevig en aangenaam aan en ziet er gewoon ook heel goed uit.
Je kan zeggen dat dit wel mag voor dit bedrag maar bijvoorbeeld bij de ATH M50x krijg je lekker alleen een zakje meegeleverd.

Even een truucje nodig om het elke keer goed dicht te doen wel.
Niet gewoon er op proberen proppen maar eerst een zijkant erin schuiven en dan de andere kant naar beneden duwen en dan gaat het elke keer vlot dicht.
Anders duw je je deksel wel eens een keer in je doosje.

Controls & Bellen

Een enorm pluspunt en voor mij een vereiste was een afstandsbediening bij mijn oortjes.
Ik vind het zeer handig wanneer ik gewoon aan de kabel mijn muziek kan bedienen.
Zeker wanneer mijn muziek afgespeeld wordt vanaf mijn telefoon die zowel op de fitness als op de fiets niet binnen handbereik is.

Je hebt 3 knopjes waarmee je door verschillende manieren van drukken andere acties krijgt.

Standaard heb je play/pauze (middelste), geluid up/down (bovenste/onderste).
Een druk van 1 seconde op geluid up/down gaat naar het volgende/vorige nummer.
De middelste knop 1 seconde is voor het aan te zetten en 4 seconden om uit te zetten.

Omdat je een microfoon hebt ingebouwd in de afstandbediening kan je er ook mee bellen.
Als je gebeld wordt gaan je oortjes rinkelen en kan je opnemen door op de middelste knop te drukken of weigeren door 1 seconde lang te drukken.

De controls zijn zeer intuitief en heel gemakkelijk in het gebruik.

Ik vind het echt fijn dat ik vlot op de fiets of tijdens het trainen even een liedje kan skippen of het geluid aanpassen door net achter mijn linkeroor te voelen (dit is de plek waar de afstandsbediening zit wanneer je ze over je oren draagt).

Ik heb er ook al mee gebeld en je verstaat de andere persoon goed en de andere persoon verstaat je ook zonder problemen. Wel is het vreemd om te praten wanneer iets je oren zo afschermd waardoor je misschien wel wat raar gaat praten.
Enorm handig wanneer ik ze in heb en gebeld word dat ik, dit om te beginnen merk, en dan ook vlot kan opnemen en antwoorden (je muziek gaat op pauze als je gebeld wordt).
Eenmaal afgelegd gaat je muziek gewoon voort.
Dit is compatibel met alle gsms met een bluetooth verbinding.

specs van de site:
INTEGRATED MICROPHONE
Type: MEMS omni-directional (2.75 x 1.85 mm2)
Sensitivity: -38 dB + /-3dB (1KHz, 0dB = 1V/Pa)
COMPATIBLE PRODUCTS
Any A2DP Bluetooth stereo device

Ik vind het zeer handig dat ik geen kabel meer heb die in de weg zit en dat ik vlot muziek van mijn telefoon kan spelen.
De geluidskwaliteit is zeer goed en de X2s zitten aangenaam en voelen hoog kwalitatief aan.
Het meegeleverde doosje ziet er goed uit en is handig om de X2s in te transporteren.
De verbinding is goed en stabiel en het connecteren verloopt vlot.
Je kan ze met 8 uur batterij lang genoeg gebruiken zonder last te hebben en in 2 uur zijn ze terug volledig opgeladen.
De ge´ntegreerde afstandsbediening en microfoon zijn zeer nuttige toevoegingen en het feit dat ze zweetresistent zijn maakt ze veelzijdig.

De prijs is best hoog maar als je wacht tot ze weer eens dalen tot onder 120 euro vind ik ze het meer dan waard.

plaats deze banner onder je eigen reviewtweakers - nomineer voor review van de maand

Heb jij ook een Jaybird X2 (Zwart)?