Steelseries H Wireless Headset Review

trogdor 30 december 2015, laatste update op 4 januari 2016, 207 views

Steelseries H Wireless Headset

Een zeer aangename verassing na een lange zoektocht.

Pluspunten

• Uitstekende geluidskwaliteit
  • Goede pasvorm
  • Draadloos
  • 2 batterijen, afwisselend op te laden in het basisstation

Minpunten

• Prijzig
  • Stakke hoofdband

Features Score: 5
Grote oren, blijkbaar.
Hoewel ik in het bezit ben van een headset (Ozone Spark) en een goede koptelefoon (van AKG) was ik toch al een tijdje aan het rondkijken naar iets beters, om een aantal redenen. De Spark past me eigenlijk niet zo goed, de earcups zijn namelijk iets te klein waardoor het na een uurtje gamen pijnlijk begint te worden.
De AKG zit beter maar heeft twee andere issues: de cups daarvan zijn wat te ondiep, waardoor te buitenrandjes van mn oren tegen de harde binnenkant aankomen, wat uiteindelijk ook gaat irriteren, en het is geen headset.
Blijkbaar heb ik grote oren. Ik dacht echt dat dat wel meeviel, maargoed, dat was de eerste voorwaarde voor een nieuwe headset: de pasvorm moet goed zijn.
Voorwaarden, verder:
- goed geluid, het liefst surround
- graag draadloos
- compatible met een volgend game platform, of dat nou een PS4 of een PC gaat worden.

Ik was bij het afstruinen van vele reviews tot volgende shortlist gekomen:
Steelseries H Wireless
Turtle Beach Ear Force Elite 800
Astro A50
De vondst
En toen viel mijn oog op iets apparts: op marktplaats stond een Steelseries H Wireless voor 254 euro, nieuw in de doos.
Het betrof een zogenaamd 2ekansje, dat is een programma van coolblue waar ze producten die een klant niet bevallen terugnemen en tegen korting weer te koop aanbieden, maar wel met garantie als ware het een nieuw product. We een al eerder geopende doos dus.
Bovendien doet coolblue niet moeilijk met ruilen, als het niet bevalt dan nemen ze het terug, terugsturen kost niets en ze storten je aankoopbedrag weer terug.
Een dergelijk compromisloze service-belofte daar hou ik van (en ik heb het wel eens anders mee gemaakt bij andere winkels), en was voor mij net het laatste duwtje wat ik nodig had om de gok te wagen en tot aankoop over te gaan. Dan maar geen kerst cadeautjes voor de kinderen dit jaar :)
De headset
Genoeg geluld, de headset, daar kom je voor.
In een woord, WOW.
Aansluiten
Het aansluiten is super simpel. Er zit een spdif kabeltje bij die zo in een PS3 prikt, adapter er bij aansluiten (kan ook via usb maar ik wil de schamele 2 poorten die ik heb vrijhouden voor mijn XIM4 en racestuur), stroom er op en genieten!
De pasvorm.
Dat is het meest kritieke punt van deze headset. De hoofdband zit loeistrak, dus als je een dikke kop hebt dan wordt het niks. Maar dat heb ik gelukkig niet, en de oorschelpen zitten net precies goed. Ik heb rondom denk ik een millimeter over. Genoeg.
Ik wilde wel zeker weten dat de strakheid geen probleem ging opleveren dus dat was een mooie smoes om er meteen een gamesessie van 3 uur van te maken. Geen enkel probleem.
Het geluid.
Ik realiseerde me niet wat ik miste tot ik deze headset op mijn hoofd zette.
Ongelovelijk wat een verschil het maakt, zo duidelijk en mooi, scherp zonder snerpend te zijn. Wow.
Het enige wat ik wel moest doen was even met de manier van chat + game sound mixen instellen. Dat kan blijkbaar op meerdere manieren, en de manier waarop hij uit de doos kwam zorgde er voor dat ik bij/na stilte de eerste klikje of piepjes van bijvoorbeeld navigeren in het menu veel zachter hoorde. Dat vind ik irritant, ik wil mn games niet 'intelligent gemixed' hebben maar gewoon horen wat mn console produceert.
Dus een paar keer op het knopje drukken en dat was verholpen.
Ook heb ik hier en daar vernomen dat het volume laag zou zijn. Niet voor mij, ik heb het niet hoger gehad dan 90% van het maximum en dat was ruim hard genoeg. Blijkbaar is er dus niets mis met mijn gehoor.
Chat.
De mic kan je uit de headset halen, maar hem er ook weer terug induwen. Grappige manier van opbergen.
Met een korte klik op de knop op de headset (die ook bij langer drukken de aan en uit knop is) kan je de mic muten, waarna er een ringvormig rood ledje op de mic zelf oplicht. Cool!
Om de mic te gebruiken op een PS3 moet je het basis station met de meegeleverde USB kabel aansluiten, de spdif poort van de playstation is alleen een uitgang. Jammer, want er zitten maar 2 USB poorten op mijn slim, maar dit is een probleem van de playstion, niet van de headset.
De geluids kwaliteit van de microfoon is matig, daarbij is het belangrijk om hem goed te positioneren, dichtbij een mondhoek, net buiten de luchtstroom van je adem.
Overige.
Behalve als oplader is het basisstation niet erg nuttig. Het display blijft continue het volume weergeven, dit zou wat mij betreft na een tijdje mogen dimmen.
Ook zit er een grote draaiknop op het basisstation waarmee je precies het zelfde kan als de draaiknop op de headset. Ook daar zie ik het nut niet zo van in. Als ze die er af hadden gelaten en daarmee de hele boel een paar euro goedkoper hadden kunnen maken was dat de set ten goede gekomen denk ik.

Je voelt het al aankomen denk ik: ik ben ondanks enkele punten van kritiek laaiend enthousiast over de Steelseries H Wireless Headset, en kan hem aan iedereen van ganserharte aanraden.
Als je er budget voor hebt natuurlijk...

Heb jij ook een Steelseries H Wireless Headset?