Specificaties HTPC, 2 interne bays - Bekijk alle specificaties

Chieftec IX-01B-90W (IX-01B-90W) Review

haa-kaa 25 december 2015, laatste update op 27 december 2015, 1.045 views

Chieftec IX-01B-90W (IX-01B-90W)

Mooi, compact kastje. Aan alle kanten ventilatieroosters; geschikt voor fanless systemen. Montageinstructies laten echter te wensen over en het past maar net met twee 2.5-inch schijven.

Pluspunten

• Compacte maat.
  • Degelijk materiaal.

Minpunten

• Montage-instructies
  • Onduidelijk specificaties voor de voeding
  • Krap bemeten voor twee schijven.

Motivatie
Ik heb deze behuizing gekocht om een compacte, fan-less thuis-server van te maken, met de nadruk op een laag energieverbruik. Daarvoor heb ik een mini-ITX bordje met een Celeron N3150 genomen, met een 30 GB SSD en een 1 TB HD, beide 2.5 inch. Ik verwacht een idle-verbruik van onder de 15 W, met pieken onder de 30 W. Ik wilde daarom geen kast met een 400 W voeding die vervolgens de hele tijd inefficiŽnt op 3% van zijn capaciteit zit te draaien. Er zijn niet zoveel mini-ITX-kastjes op de markt met een bescheiden voeding en ruimte voor twee 2.5-inch schijven. Zo kwam ik op deze kast uit, met een 90 W voeding, die volgens de fabrikant slechts 0.5 W verbruikt. Eigenlijk zou ik iets met een 40 W voeding moeten hebben, maar die kon ik nergens vinden. Achteraf gezien had ik misschien beter de kast zonder voeding kunnen kopen en een 60 W PicoPSU kunnen nemen - dat was ongeveer dezelfde prijs geweest en een stuk minder gedoe met de interne kabels.
De kast.
Zo ziet het kastje eruit vůůr en montage.
Hij heeft aan alle kanten ventilatieroosters, dus niet met paperclips en nietjes spelen terwijl hij voor je ligt. :-)

De bodem is niet helemaal vlak; met de vier bijgeleverde plakvoetjes wiebelt hij. Er zitten ook steuntjes bij om hem verticaal te plaatsen; geen schroeven maar (slappe) magneetjes. Lijkt niet erg stabiel; als je aan de kabels trekt, riskeer je dat hij toch omvalt.
Montage
De handleiding laat veel te wensen over. Voor iemand die regelmatig zelf computers in elkaar zet is het misschien een koud kunstje, maar eens moet de eerste keer zijn (voor mij dus deze keer). Er zitten zeven verschillende soorten schroeven bijgeleverd met M3 metrische draad, 6-32 Amerikaanse draad, zelftappende draad en en afstandsbusjes. De meeste zijn pietepeuterig kleine zwarte dingetjes waar je goed naar moet kijken om te zien wat voor draad erop zit. Uit de handleiding blijkt niet welk type schroef precies waar moet.

Antwoord, voor zover ik kan achterhalen: de afstandbusjes zijn nodig voor het voedingsbordje; metrische boutjes voor het voedingsbordje, het moederbord en de harde schijven. De parkers voor de 12 V voedingsconnector op het achterpaneel. En toen had ik nog een heleboel 6-32 schroefjes over en kwam ik M3-schroefjes tekort om de schijven te monteren.

De netvoeding is extern (12 V, 7.5 A). Je moet eerst een voedingsbordje (DC-DC converter) in de kast monteren. Het moederbordje daarna plaatsen ging maar net omdat het voedingsbordje in de weg zat.

Na montage van alle elektrische onderdelen zag het er zo uit:

Zoals je kunt zien, zat de CPU-koeler nogal in de weg voor de ATX-voedingsdraden. De SSD kom vlak boven de CPU-koeler en dan moet je die draden er niet tussen willen hebben. Aan de linkerkant zie je de gele 12 V voedingsdraad tussen het achterpaneel en het voedingsbordje lopen. Gelukkig heeft het achterpaneel twee gaten hebben voor de voeding, want het gele draadje is eigenlijk te kort om netjes naar het rechtervoedingsgat te lopen. Helaas is wel het rechtervoedingsgat degene die is gelabeld, zoals je in de volgende foto kunt zien.

De voedingsdraad had ook nog een aard-oogje. Ik kon nergens op het chassis een schroefgat vinden waar die netjes aan kon, dus ik heb hem maar via het ongebruikte voedingsgat naar buiten geleid; het leek me geen ding dat je op het moederbord moet laten rondslingeren.

Hierna kan het HD-frame worden gemonteerd. Daar moest je nogal voor duwen (de SATA-kabels bij het moederbord waren wat aan de lange kant). Gelukkig bleek alles te werken.
Voeding
Zoals gezegd, de voeding is 12 V, 7.5 A. Het is een ronde plug met 5.2 mm buitendiameter en ca. 2.5 mm binnendiameter, met de + in het midden. Het voedingsbordje, te monteren in de behuizing, converteert die dan naar de diverse spanningen voor de ATX-connector. Er is geen documentatie van de maximum stroomsterktes zijn per uitgangsspanning (12/5/3.3 V) en wat er precies het bordje in moet staat er ook niet op.

Met een energiemeter zie ik dit aan de 230 V kant:
  • Voedingsplug los: < 1W (0 W op display)
  • Voedingsplug op een weerstand van 10.4 ohm: 12.2 V, dus 14.3 W geleverd vermogen; 17 W opgenomen uit het stopcontact, blijkbaar 84% efficiŽnt bij lage vermogens.
  • Voedingsplug aangesloten, computer uit: 2 W
  • Computer aan: ca. 11 W.
De laatste twee zijn natuurlijk een combinatie van het moederbord en de voeding.

De energiemeter is een Cresta, die ooit is getest als redelijk nauwkeurig voor lage vermogens. Voor dingen als LED- en spaarlampen van 3 tot 15 W klopt de gemeten waarde in elk geval aardig goed. Maar ik heb het idee dat de computer dusdanig weinig opwarmt dat daar geen 84% van 11 W in kan zijn verdwenen. Dit moederbordje heeft een CPU met een TDP van 6 W en een SDP van 4 W. Verder zit er weinig op het moederbord dat stroom zou verbruiken; de schijven zouden 0.2 W per stuk moeten gebruiken in standby. Misschien dat ik nog wel eens een meetapparaat koop dat goed werkt voor dit soort lage vermogens.
Eenmaal gemonteerd ziet het er netjes en degelijk uit; het is een van de weinige mini-ITX-kasten met ruimte voor twee 2.5-inch schijven en met een bescheiden voeding voor een fanless systeem. Helaas is de documentatie niet zo geweldig en is de montage vrij veel gedoe. Ze hadden hem beter 5 mm dikker kunnen maken zodat je niet riskeert dat de CPU-koeler los komt van de CPU bij het dichtschroeven.

Heb jij ook een Chieftec IX-01B-90W (IX-01B-90W)?

Leuke review! Zit er nou serieus in 2015 nog een good-old parallel printerpoort op dat mobo? :o
Ik denk dat hij voor mede industriŽle toepassingen bedoeld is, waar nog wel eens wat oudere machines staan die op RS-232 of de parallele poort moeten worden aangestuurd. Dit is een Asrock N3150B-ITX; de versie zonder 'B' kost een tientje meer en heeft wat modernere poorten op de achterkant en twee extra SATA-aansluitingen intern. Misschien dat ik nog eens een review van het mobo post, als ik betrouwbare energieverbruiksmetingen kan doen. Ik heb me sufgegoogeld om uit te vinden hoeveel een kastje als dit zou gaan verbruiken en uiteindelijk maar de gok genomen.
Voor server toepassingen en het weergeven van informatie via een HD44780 display kan ik me dat nog wel voorstellen. Heb zelf hier ook nog zo'n aansluiting die muziek info uit Winamp weergeeft. 8)