Zalman ZM-RS6F+M Review

svdh 13 juni 2009, laatste update op 14 juni 2009, 1.033 views

Zalman ZM-RS6F+M

Pluspunten

• 5.1 Surround Sound in een koptelefoon!
  • Goede geluidskwaliteit (zie ook negatieve eigenschappen)
  • Meer zachte achtergrond geluiden te horen (handig bij games!)
  • Geen superdeluxe geluidskaart nodig voor goed geluid
  • Comfortabel en stevig design
  • Microfoon heeft goede opnamekwaliteit

Minpunten

• Scharnieren zijn een beetje klungelig
  • Minder mooi geluid zonder bijstelling van geluidsdrivers/extra programma's
  • Losse microfoon(en kabel)

Features Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 5
Mijn oude Sennheiser HD457 heeft vorige week de geest gegeven, na 4 jaar trouwe dienst.
Dus ik ben uiteraard gaan zoeken naar een goede headset met een redelijke prijs.
Uiteindelijk kwam ik op de Zalman ZM-RS6F+M uit. Volgens meerdere reviews een goede headset met een leuk prijskaartje van ongeveer 40,00.

Ik heb de headset besteld bij CD-ROM LAND in Breda voor 46,95 incl. verzenden. De volgende dag had ik de headset al binnen.

Deze headset heeft scharnieren op de oorstukken en net erboven, zodat je hem in kan klappen voor transport of iets dergelijks. Echter word hierdoor snel wegleggen van de headset wat lastiger.

Na het aansluiten viel mij vrij snel al op dat het geluid erg hol klinkt, alsof je in de badkamer stond.
Een beetje tweaken aan mijn geluidsdriver en ziedaar, perfect geluid! Wel jammer dat dit nodig was, dit hoefde niet met de Sennheiser.

De surround sound merk je niet altijd even goed, totdat je een DVD opzet. Ge-wel-dig gewoon.
Je hoort dingen die in de film achter je gebeuren ook echt achter je! Vele malen beter dan die virtuele surround sound.

Over het geluid bij muziek ben ik ook erg over te spreken. DFX Audio Enhancer gebruiken bij Windows Media Player laat deze headset echt op zijn best werken. Mooie diepe bass en helder geluid, zoals het hoort.

Tijdens games hoor ik nu ook meer kleine details dan met de Sennheiser die ik eerst had.

Het mooiste van alles is nog wel dat deze headset bij mij aangesloten is op het onboard systeem van de M2N32-SLI Deluxe. Je hebt dus absoluut geen dure geluidskaart nodig om geweldig mooi geluid uit deze headset te krijgen.

De headset zit ook heel comfortabel. De oorstukken gaan helemaal over je oor, maar je hoort het wel nog als iemand staat te roepen naar je. Hij klemt niet hard op je hoofd en zit nog steeds comfortabel na 2 uur gamen. Na een halfuurtje heb je soms niet eens meer in de gaten dat je hem op hebt.

Bij de headset komt een microfoontje die je aan de kabel van de koptelefoon kan klikken, zodat hij dus onder je mond terecht komt. Dit werkt tegen mijn verwachtingen in zeer goed, met voice chatten ben ik duidelijk te verstaan en de opnamekwaliteit is zeer goed. Wat ik wel jammer vind, is dat ze de microfoon niet gewoon aan de koptelefoon vast hebben gemaakt, nou hangt de kabel er los lang. Echter hebben ze er wel rubberen kabelclipjes aangegoten, zodat je hem aan de hoofdtelefoonkabel vast kan klikken.

De lengte van de kabel is ook voldoende, deze is 3 meter, net als de microfoonkabel.

Heb jij ook een Zalman ZM-RS6F+M?

Hmm, wat heb je er precies aan getweaked? Aangezien ik deze misschien ook wil gaan halen.
Een paar kopjes in je review en een paar goede foto's (bijvoorbeeld van de scharnieren) zou helpen. Verder heldere review.