Specificaties Actie, Shooter-game voor de PC - Bekijk alle specificaties

Team Fortress 2, PC Review

Ywa 11 juni 2009, laatste update op 11 juni 2009, 1.509 views

Team Fortress 2, PC

Pluspunten

• Leuke game modes
  • Goed uitgewerkte rollen
  • Anderhalf jaar na de release nog steeds grote updates
  • Goede prijs

Minpunten

• Ietwat verouderde engine

Stabiliteit Score: 5
Replaywaarde Score: 4
Besturing Score: 4
Geluid Score: 5
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 4
Gameplay
Team Fortress 2 heeft verschillende zogenaamde game modes. Met daarbij bepaalde mappen.Ik zal hier de populairste bespreken.

Payload
Team BLU moet een mijn karretje voortduwen over een bepaalde baan richting de basis van team RED. RED moet voorkomen dat het karretje het doel bereikt binnen de tijdslimiet.

Een control point van team RED (cp_gravelpit).

Capture the flag
Klassieke game mode waarbij zowel BLU als RED moet aanvallen en verdedigen. Je moet de intelligence van de andere team meerdere malen stelen om te winnen.

Capture point
In deze game mode zijn er bijvoorbeeld 5 punten. Als een team alle punten veroverd (van de tegenstander) winnen ze de ronde.

De eerste payload map genaamd Goldrush.

Arena
De laatste toevoeging aan Team Fortress 2. Hierbij moet beide teams elkaar vermoorden. Als dit te lang duurt komt er capture point beschikbaar, en degene die dat verovert wint de ronde. De mappen van arena zijn stukken kleiner dan een normale Team Fortress 2 map.

De arena map Watchtower.

De gameplay verschilt elke keer dat je speelt doordat je kan kiezen uit 9 rollen met hun eigen wapens, voordelen en uiterlijk. Bijvoorbeeld een Engineer die sentries kan bouwen of een Demoman die plakkende bommen kan afvuren en later kan laten exploderen.

De verschillende rollen die je aan het begin en terwijl je speelt kan kiezen.

Beeld
Ondanks dat de Source engine verouderd is. Ziet Team Fortress 2 na bijna 2 jaar er nog top uit. Het unieke aan Team Fortress 2 is de cartoon stijl die totaal niet lijkt wat op wat we gewend waren van Valve, met Half-Life 2.

Geluid
Een positief punt van Team Fortress 2 is het geluid. In het hoofdmenu hoor je al unieke nummers, die ook gebruikt worden in trailers en de Meet The Team videos. Het is bijna nooit in het spel, omdat je karakter een kreet roept of dat een team genoot die bijna dood is "MEDIC!" roept.

Besturing
De besturing van Team Fortress 2 is erg goed. Als je een medic nodig hebt kan je met de E knop een medic roepen. Je hebt dus altijd één hand op je toetsenbord rond de WASD toetsen en je andere hand op de muis omdat je om je heen moet kijken en je wapens moet gebruiken.

Als je niet helemaal blij bent met de toetsen kan je alle toetsen veranderen naar wat je wilt.

Prestaties
Sinds kort ondersteunt TF2 multicore rendering. Dat wil zeggen dat het spel meerdere cores van je CPU gebruikt om zo meer prestaties te krijgen. Het verschil tussen multicore rendering en het oudere singlecore rendering merk je echt wel. Tevens kan TF2 goed je videokaart gebruiken door de AF en AA instellingen. TF2 kan je zowel spelen op een low-end PC als een high-end PC.

Replaywaarde
TF2 is al bijna 2 jaar oud. Dus je zou denken dat je het dan wel gezien zou hebben. Maar dat is niet zo. Valve werkt nog steeds aan het spel. En nee, niet zomaar bug fixes of iets dergelijks. Maar gewoon toevoegingen aan het spel en nieuwe officiele mappen. Tevens krijgt elke rol bij een grote update nieuwe wapens die je kan ontgrendelen door middel van het behalen van achievements of als je lang speelt. Een voorbeeld van wat er allemaal in een gemiddelde grote update zit kan je hier vinden. Door deze grote updates voelt het spel weer als nieuw aan en ben je zo weer 2 maanden zoet. En dat komt de volgende update alweer.

Tevens kan je door middel van de Source SDK je eigen mappen maken. Dit wordt dan ook volop gedaan en deze mappen zijn altijd leuk om te spelen als je uitgekeken bent op de officiële mappen.

Kwaliteit & stabiliteit
Fouten en slordigheden worden snel uit spel gehaald. Je kan fouten die je gevonden hebt via het hoofdmenu melden aan Valve. Weinig tot geen crashes gehad. Zelfs niet als je een paar uur achter elkaar speelt.

Dat Team Fortress 2 na anderhalf jaar nog maar 19,99 euro kost, terwijl er nog steeds aan ontwikkeld wordt, zegt genoeg neem ik aan. :)

Een must-buy voor elke PC gamer. Door onder andere de stijl en de leuke rollen. Dit is echte Valve kwaliteit.

Heb jij ook een Team Fortress 2, PC?

- Ietwat verouderde engine
Valve heeft de engine toch al aardig vaak een update gegeven, sowieso is dat geen minpunt want het draait niet alleen goed maar het ziet er ook gewoon goed uit.
Source engine is wel een bitch om uit te alt-tabben op fullscreen ;)
Zelfs in Crysis alt-tab ik sneller.
Eigenlijk nooit last van gehad, terug alt tab duurt wel even maar niet super lang.
Ik vind de kwaliteit ook prima. Goede balans voor kwaliteit en prestaties. Maar de engine is gewoon verouderd als je het met andere engines vergelijkt. Die leveren betere kwaliteit.
Ik vind het spel wel erg snel vervelen, maar apart van dat een prima spel :) Niks anders gewend van Valve overigens.
Ik zou juist de cartoony stijl als een mogelijk minpunt zien, mede door de stijl was ik er persoonlijk snel klaar mee.
Positief puntje was dat ik hem 2 weken terug een weekendje gratis mocht spelen van steam :)
De stijl vind ik juist wat leuks hebben. Past ook bij het spel en de losse thema.

[Reactie gewijzigd door Ywa op 11 juni 2009 21:34]

Heb niet lang geleden de Orange Box gekocht waar deze game dus ook bij kwam, ik vind de game erg leuk, maar ik speel hem ook nog maar net.
De types die je speelt zijn erg grappig, de stijl vind ik erg vet. Gameplay is zoals je zou verwachten van deze FPS.

Verder:
Beetje magere review to be honest.. Maar opzich geeft het wel een goed algemeen beeld ;)
Aanvullend:
De Orange Box is voor nog geen €20 bij bol.com te halen ... Prima koop ^^
Het is inderdaad een erg leuk spel. Alleen met payload maps waarin hele teams op 10 vierkante meter staan heb je wel een betere computer nodig. Omdat de effecten, geluiden overweldigend zijn. De gameplay is erg leuk. Mijn favoriete klasse is toch wel Spion. Omdat je vanwege de update voor de spy oneindig onzichtbaar kan blijven als je stilstaat. Waardoor het spioneren nog cooler word. En je een groter James Bond effect voelt. Specifieker. Adrenaline.

De updates zijn heel leuk. TF2 (Team Fortress 2) zal lang een goed en veel gespeeld spel blijven naar mijn mening. De engineer heeft onlangs ook een update ontvangen. Alleen vroeger speelde ik veel Engineer omdat ik zelf niet goed kon schieten vanwege een HELE slechte PC. De sentry schiet dan voor je. En je kan je team heel erg goed helpen.

Als je echt 32 vs 32 gaat spelen moet je echt een goede pc hebben. Als het bij 12 vs 12 blijft kan je prima op een normale pc spelen met een klein videokaartje spelen.

Totale score zou ik zeggen Goed!