Specificaties Tower, 7 interne bays - Bekijk alle specificaties

Antec Performance One P193 Review

Stijnd 8 juni 2009, laatste update op 8 juni 2009, 2.335 views

Antec Performance One P193

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Fanfilters in front

Minpunten

• Ruimte voor CPU koeler beperkt
  • Grote fan op zijpaneel raakt CPU koeler van 15cm hoogte
  • Afwerking mbt de naden bij het zijpaneel
  • Frontklep voelt niet robust
  • Geen frontfan's meegeleverd
  • Gewicht
  • Geen PC-speakertje ingebouwd

Op vrijdag 22 mei besloot ik een andere systeemkast te kopen. Ik was mijn Antec Nine Hundred behoorlijk beu. De punten waarop mijn Nine Hundred te kort schoot:

- Afmetingen (intern), te krap voor een systeem met een 9800gtx+ en vijf 3,5inch HD's
- Sidewindow, trekt enorm veel stof aan
- Ledfan's, irritant in het donker

Natuurlijk was ik al wat langer aan het rondkijken naar een andere case, ik wilde een case met een strak uiterlijk en behoorlijk wat ruimte. Uiteindelijk had ik 5 modellen geselecteerd:

- Antec P182
- Antec P183
- Antec P193
- Coolermaster Cosmos 1000
- Coolermaster Cosmos S

Aanvankelijk wilde ik voor de Cosmos 1000 gaan omdat mijn ervaringen met Coolermaster gewoon erg goed zijn. Altijd erg degelijke kasten voor een scherpe prijs. Eenmaal in de winkel aangekomen vond ik de kast toch wel èrg groot en daarom besloot ik om toch maar weer voor een Antec te kiezen.

De P193 is net zo hoog en breed als zijn kleinere broertjes maar verschilt van lengte. Dit zorgt ervoor dat in deze kast gewoon prima 6 HD's gebruikt kunnen worden in combinatie met één of twee flinke VGA-kaarten, iets wat met de P182 en P183 niet mogelijk is. Daarbij heeft de P182 in mijn ogen nog een ander groot nadeel, de aan- en uit-schakelaar zit achter de grote klep op de voorkant. De P183 en 193 hebben op deze plek enkele luchtgaten waardoor het mogelijk is de kast, met gesloten klep, aan te zetten.

Airflow

De airflow van de kast is behoorlijk. Standaard zijn er vier fan's meegeleverd. Dit betreft drie fan's van 12cm en één fan van 20cm. Ik heb nog twee 12cm fan's voor de intake geplaatst (Zalman). De standaard fan's zijn, in mijn ogen, van prima kwaliteit al is de totale geluidsproductie van de kast wel hoger als die van mijn vorige kast, de Antec 900. Dit is niet te wijten aan de Zalman fan's, deze zijn namelijk aangesloten op de 5Volt lijn waardoor het toerental minimaal is.

Wat ik een heel positief punt vind van de kast is dat deze is voorzien van stoffilters voor de intake fan's, hierdoor blijft je kast van binnen stofarm. Overigens zijn de Cosmos kasten hier ook van voorzien.

Een nadeel van de grote 20cm fan, geplaatst in de linker zijkant van de kast, is dat deze naar de binnenkant toe uitsteekt terwijl er aan de buitenkant van de kast een enorme unit hangt. Deze fan past in combinatie met mijn Tuniq Tower 120 maar net. Deze CPU koeler is 153mm hoog. Ik vermoed dan ook dat grotere koelers, zoals de V-series van Coolermaster zeker problemen geven. De oorzaak hiervan is mij ook duidelijk, hier kom ik later op terug.

Eenvoud van assemblage

Ik vond de assemblage van de kast een beetje tegenvallen. Het moederbord was goed te plaatsen maar omdat de socket op mijn X48T-DQ6 moederbord nogal hoog is geplaatst hangt de CPU koeler nogal dicht bij de drie outtake fan's aan de boven en achterkant van de kast. Dit is niet optimaal voor de airflow.

De mannen van Antec hebben ervoor gekozen om een kabelmanagement functie toe te voegen. Dit houdt in dat kabels netjes achter de plaat waarop het moederbord bevestigd zit verstopt kunnen worden. Maar doordat de totale kastbreedte niet is aangepast heeft men moeten inboeten op de ruimte voor het moederbord met CPU koeler en insteekkaarten.
Dit plus het feit dat er een grote fan op het zijpaneel zit zorgt ervoor dat er minimale ruimte overblijft tussen de CPU koeler en de grote fan.

Nog een nadeel is dat de ruimte die men heeft om vier HD’s onder in de kast te niet overhoudt. De kabels staan door het scherpe bochtenwerk redelijk onder spanning, dit zorgde ervoor dat mijn Asus SATA kabels een aantal keer losschoten uit de SATA poorten van de HD’s.

Een ander minpuntje is het plaatsen van de voeding. De 8-pins of 4-pins voedingkabel die linksboven op het moederbord bevestigd moet worden kan alleen via de achterkant van het moederbord lopen. Omdat deze kabel bij mijn gebruikte Coolermaster M620 voeding geen 2 meter lang is moest mijn voeding gericht met de fan naar onder in de kast worden geplaatst. Er is hier wel enigszins rekening mee gehouden omdat men hiervoor zeker één cm aan ruimte heeft vrijgelaten om de fan van verse lucht te voorzien. Hierdoor wordt de voeding, mijns inziens, onnodig warm.

Het plaatsen van de zijpanelen vraagt ook om geduld, het kost je wat moeite de zware panelen juist te positioneren zodat alle randen netjes aansluiten.

Inbouwmogelijkheden

Er kunnen gemakkelijk vier 5,25inch units geplaatst worden en daarnaast heb je dan nog plek voor zes HD’s. Voor VGA kaarten is ook plaats genoeg. Minder plaats is er voor een grote CPU koeler.

Vormgeving

De vormgeving is prima, echter had ik liever een P183 gehad in het formaat van de P193. De zijpanelen van deze kast zijn namelijk voorzien van een titanium look, iets wat bij de P193 gewoon mat-zwart is.

Graag had ik ook gezien dat de aan en uitknop wat beter bereikbaar waren, je kunt de kast zonder de klep te openen wel aanzetten, maar optimaal is het niet. Bij de P182 is dit helemaal een minpunt, daar moet de klep geopend zijn en ik heb eens naar het klepsysteem gekeken en dat is zeer zeker niet van titanium!

Al met al een redelijke kast maar voor 160 euro hadden ze wel wat langer achter de tekentafel mogen zitten, gemiste kans! Als de nieuwe versie (P194 ofzo) wordt verbeterd op bovenstaande punten heb je een zeer goede kast te pakken!

Fotos en mogelijke updates volgen!

Heb jij ook een Antec Performance One P193?

Reviews door de redactie

mooie review, bedankt. Ik ga zelf ook voor een P193. Ik had wel verwacht dat de P193 stiller zou zijn dan een Antec 900, ik ben 's benieuwd als ik 'm binnen heb, ik hoop dat het wel meevalt ;-)
ik vraag me af het klepsysteem van deze case net zoals bij m'n antec sonata II zal beginnen slijten na veelvuldig open en dicht doen, waarna het ""aangenaam"" begint te resoneren :|
Dat je voeding zo zit is echt geen probleem hoor, dat heb ik in mijn p182 ook en dat werkt goed genoeg, let wel dat je koude lucht onderin hebt zitten. bovenin zou er warme lucht in worden gezogen wat zeker niet meehelpt om je voeding koel te houden.
Persoonlijk vind ik het niet echt erg dat de knop onder een deurtje zit maar dat vind ik zelf natuurlijk.
Welke case heeft trouwens een pc speaker ingebouwd tegenwoordig? die zitten gewoon op je mobo of erbij.
Front fans zijn over het algemeen ook minder nodig dan exhaustfans en daarom laten veel casemakers die ook achterwege, niet echt een minpunt vind ik. Als je ze nodig hebt dan zet je ze erbij maar er zitten al 2 12cm en 1 20cm fan in, dat lijkt me al aardig wat.

Dat je niet een p183 hebt gekocht snap ik eigenlijk ook niet, want je wensen komen daar veel meer mee overeen dan de 193 die vooral voor grote mobo's is gebouwd en multiple videokaart setups. Ik vind die fan zelf ook niet echt mooi aan de zijkant en in mijn geval zeker overbodig.
Trouwens je sata kabel probleem kun je oplossen door ze door het gat links te voeren naast de rest van de voedingkabels. Dan heb je niet die rare bocht zoals ze op dat plaatje staan. :)

[Reactie gewijzigd door SouLLeSSportal op 8 juni 2009 20:04]

Misschien handig om te weten voor mensen die de powerknop achter een deurtje lastig vinden: voor een eurotje of dertien heb je een Sharkoon PC Jump Start ~ Powerknop/USB hub/audio port, die je gewoon op je bureau kunt leggen. Ik heb hem zelf i.c.m. een Antec P182, en het werkt prima.
Sinds 2 weken heb ik nu ook de P193 in bezit na eerst een Ninehundred Two gehad te hebben, echter van die Ninehundred Two vond ik het nadeel dat er te weinig kastruimte was. Op de Asus P6T zitten namelijk de s-ata aansluitingen aan de zijkant en dat was bij die Ninehundred Two nogal een gefriemel de kabeltjes er goed in te kunnen steken.

In zijn algemeenheid ben ik zeer tevreden over de kast en dat probleem met de voedingskabel voor het moederboard had ik verder niet bij de Corsair TX620. Wel heb ik idd ook dat probleem met de koeler namelijk een Zalman 9900NT, die ook maar op 2 mm na net niet tegen de grote fan aan komt.

Echter, en dat valt mij van meerdere kasten tegen die ik uitgeprobeerd heb namelijk de naar mijn mening slechte kwaliteit standaard fans. Ik weet niet of meerderen hier last van hebben gehad of misschien nog steeds namelijk dat de fans veel bijgeluiden maken. Resonantie van de kast zelf heb ik al proberen op te lossen met allerlei rubbertjes, maar evenzogoed blijf ik ze lawaaiig vinden.

Uiteindelijk heb ik nu dus maar andere fans besteld van Noisblocker en dan in samenwerking met een Scyte fancontroler, en ben ik eens benieuwd of ik nu eindelijk een volledig stille kast krijg. Althans stil in combinatie dan met toch een goede airflow en dat is eigenlijk wat mij dan bij die P193 toch tegen viel.