Logitech G15 Gaming Keyboard Review

Ywa 6 juni 2009, laatste update op 6 juni 2009, 1.316 views

Logitech G15 Gaming Keyboard

Pluspunten

• Macro's
  • LCD scherm met veel programma's
  • Herkenning van games en applicaties

Minpunten

• Trekt veel stof aan
  • Geen mogelijkheid om zelf applicaties toe te voegen aan herkenning

Programma's
Als je graag in de gaten wilt houden wat er allemaal gebeurd op je PC, is de Logitech G15 echt een aanrader. Met een druk op de knop kom je erachter wat de CPU verbruik is. Of hoeveel kb/s je download en upload. En natuurlijk ondersteuning voor muziek programma's zoals WinAmp en iTunes. Als de standaardprogramma's niet leveren wat je willen. Kan je via Google zo op een forum komen waar echt van alles staat. Van all-in-one programma's tot informatie over je statistieken in Counter-Strike. Je zou kunnen zeggen dat er voor ieder wat wils is. En als dat niet zo, kan je zelf een programma maken. Alhoewel daar wel wat technische en programmeer kennis voor nodig is.

Macro toetsen
Een groot voordeel van de G15 tegenover een normaal toetsenbord zijn de macro toetsen. Op de blauwe G15 (oude) zitten 18 macro toetsen. Op de oranje versie zitten er 6. Daarbij kan je elke keer kiezen tussen 3 macro layouts. Dus je kan 1 toets 3 verschillende taken geven. En deze taken kunnen variŽren van het starten van programma’s tot het automatisch typen van teksten.
Ik gebruik de macro toetsen vooral voor het herhalen van teksten. Dat werkt redelijk goed. Want als ik zonder tussenkomst van de Logitech software een macro wil toevoegen. Wordt de tijd tussen toetsen niet opgeslagen. En dit kan wel als je de software gebruikt.
Overigens ben ik blij dat de oranje G15 minder macro toetsen heeft, omdat ik ze niet enorm veel gebruik. En dan is het alsnog vaak dat ik bijvoorbeeld maar 3 toetsen gebruik voor een halve dag. En daarna weer nieuwe gebruik.

Herkenning van applicaties
De Logitech software herkent bepaalde spellen en start dan een bepaalde macro layout. Een goede toevoeging van Logitech. Maar het werkt niet helemaal fantastisch. Ik speel bijvoorbeeld veel Half-Life 2 gebaseerde spellen. En Logitech herkent het alleen als ik Half-Life 2 singleplayer start. En niet als ik Left 4 Dead of Team Fortress 2 start. En er is naar mijn weten ook niet de mogelijkheid om zelf herkenningen voor applicaties toe te voegen. Dit is dus iets wat ik nog mis en graag erin zou willen zien.

Water
Dit is niet echt iets om in een product review om te noemen. Maar ik had zelf eerst blauwe Logitech G15. Heb ik ruim 1 jaar gehad en recentelijk water over gegooit. Hierna deed hij het niet meer goed ( video ) en heb ik een nieuwe oranje G15 moeten kopen.

Het is een goede aankoop voor gamers en mensen die hun PC in de gaten willen houden. Er zijn een paar kleine nadelen, maar dat mag de pret niet drukken.

Heb jij ook een Logitech G15 Gaming Keyboard?

Wel een aardige review, helaas niet helemaal correct, je kan nl. wel zelf apps toevoegen, helaas worden lang niet alle games ondersteund, maar je kan(als je er de tijd voor hebt) wel zelfs apps maken met de SDK van logitech, verder zijn er wel een paar sites die apps hebben staan en die gratis te downloaden zijn, Bijv.: www.G15forums.com
Bedankt. Ik zal me review erop aanpassen.