Specificaties WiFi - Bekijk alle specificaties

Google Chromecast Audio Zwart Review

Bazer 18 november 2015, 1.055 views

Google Chromecast Audio Zwart

Allereerst wil ik beginnen met een waarschuwing. Hou er rekening mee dat als je audio wilt streamen het meestal alleen in de BETAALDE versies van de apps werkt! Dus als je bijv. Spotify free version gebruikt dan heb je pech. streamen vanuit Youtube WERKT NIET!

Pluspunten

• makkelijke installatie, gaat via app
  • geluid klinkt prima
  • apps werken goed en snel

Minpunten

• Streamt hoofdzakelijk in betaalde versie van apps
  • Youtube wordt niet ondersteund
  • Casten loopt via de chromecast app in iOS

Geluidskwaliteit Score: 4
Voor de rest een prima dingetje.
Zelf heb ik het alleen getest met een iphone.

Installatie is even wennen omdat het casten direct door de chromecast zelf gebeurt en niet door je smartphone. dit houdt in dat als je je smartphone uitzet, het casten gewoon doorgaat. Dat is best cool.
Het werkingsprincipe is dus anders dan bijv. muziek via bluetooth streamen.

Je start je spotify, napster of andere ondersteunde app op vanuit de chromecast app (tenminste op iOS) en dan kun je casten naar je speakers.
Als je wilt stoppen met casten, moet je dat dus in die app weer uit zetten.

Beetje omslachtig maar op die manier worden wel alle voordelen benut en trekt je batterij niet leeg.

Installatie is simpel, apparaatje kleiner dan gedacht.

Kwaliteit van geluid is prima, zelfs beter dan streamen met een logitech bluetooth ontvanger (waarmee ik vergeleken heb)

Heb jij ook een Google Chromecast Audio Zwart?

Dat zal best maar als er maar een paar apps beschikbaar zijn voor chromecast audio en ze bijna allemaal de premium versie vereisen vind ik dat de boodschap die Google afgeeft niet klopt.
Kan best dat die apps daar voor kiezen maar kan op de een of andere manier ook een eis van Google zijn.

Vandaar de waarschuwing.

Spotify - premium nodig
Deezer - premium nodig
Rdio - premium nodig
Tunein - heb ik niet getest
Youtube - werkt niet (misschien wel met Youtube Music maar die is alleen in de US beschikbaar)

Andere apps zal ik nog gaan testen
Het is geen vereiste voor Google, laat dat duidelijk zijn. Ik kan alleen voor Spotify spreken, maar Spotify kan je van geen enkel streaming device streamen tenzij je Premium hebt. Is natuurlijk ook gewoon deel van het verkoopmodel om toch een belangrijk differentiatie te hebben tussen Free en Premium.
Dat Youtube streamen (nog) niet mogelijk is is toch wel opmerkelijk, Youtube heeft natuurlijk een enorme muziekcollectie en iedereen kent het. Erg vreemd dat Google zn eigen dienst niet klaar maakt voor zn eigen product..

Dat probleem met betaalde versies lost zichzelf wel op denk ik. Over een paar maanden heb je wss voldoende gratis alternatieven (eventueel met wat kleine reclame).
@ Bart_GR:
inderdaad anders ingesteld voor Chromecast Audio

@ Pieter van Ras:
Google gaat youtube splitsen in Youtube (red) en Youtube Music specifiek voor muziek. Maar dat wordt gekoppeld aan een abonnement a la spotify....
(en natuurlijk doet de chromecast audio het alleen met het betaalde abo :( )
Dat je geen Spotify Connect kan gebruik zonder Spotify Premium is een beperking van Spotify zelf. Om het een nadeel van de Chromecast Audio te noemen, vind ik ver gaan.
TuneIn niet nodig
DS Audio: uiteraard niet nodig(functie Synology NAS)
Ik kan vanaf m'n iPad zonder problemen casten naar de Chromecast (gen 1) via Spotify Free. Via android App ook.

Is dit anders ingesteld voor de Chromecast Audio? Bah |:(