TomTom Spark Cardio Music Small Zwart (Zwart) Review

Luke Vredeveld 12 november 2015, laatste update op 11 december 2015, 13.127 views

TomTom Spark Cardio Music Small Zwart (Zwart)

Top horloge van TomTom, maar wel met enkele van dezelfde eigenaardigheden als zijn voorganger. De software lijkt nog niet helemaal 'af' te zijn.

Pluspunten

• Muziekspeler
  • Activiteitentracker
  • Veel functies voor een redelijke prijs

Minpunten

• Navigatieknop
  • Onlogische slaaptracker
  • Bevestiging bandje
  • BLuetooth muziekspeler!

We hebben er lang op moeten wachten: de Spark Cardio Music!

Op de releasedag eind oktober werd de release opeens uitgesteld naar 13 november. Ik had het horloge al enige tijd in pre-order staan bij Coolblue, maar helaas ontving ik dus een mail met de vertraging aangekondigd. En een cadeaubon van 5 euro :)

Verpakking
Het horloge is verpakt in een mooie displaybox. Onder dit display zit een opbergvakje voor de snelstartgids. Het lijkt een hele handleiding, maar alleen de basis (navigatie)functionaliteit wordt hierin uitgelegd. Tevens zit hier de USB-lader in. Net als zijn de voorganger (de Runner en Multisport) heeft de Spark een soort 'cradle' lader. En die is net even wat anders dan van zijn voorgangers.
Het doosje is stevig en makkelijk te openen.

Horloge
Ik heb gekozen voor de geheel zwarte variant, met bandje maat L. Nou heb ik zeker geen dikke polsen, maar de S-variant is wel voor hele kleine polsjes. Op de verpakking staat trouwens een maatstreep, waarmee je de diameter van je polsen kunt meten en zo kunt bepalen of je de L of S-variant nodig hebt. In de praktijk natuurlijk zinloos, want je hebt het horloge dan al in huis. Gelukkig kon ik tijdens het bestellen de diameter-informatie ook teruglezen.

De bouwkwaliteit lijkt prima in orde. Het horloge zelf is van matzwart plastic gemaakt. Het glazen scherm steekt iets boven de kast uit, de randen zijn netjes afgerond. In de praktijk zal blijken of dit kwetsbaar is voor stoten of vallen.

Het horlogebandje is van een opvallend zacht aanvoelend, matzwart rubber gemaakt. De sluiting is aangepast ten opzichte van bijvoorbeeld de Runner of Multisport. Daar werd gewerkt met een gespsluiting met een dubbele set metalen pinnetjes. Hier wordt daar vanaf gezien. De spark heeft maar liefst 3 sets dubbele pinnetjes. Eén aan de bovenkant van de gesp, één aan de onderkant van de gesp en één aan het uiteinde van de band om het flapperen van de band tegen te gaan. De pinnetjes zijn kort en van aangegoten hard plastic. Op zich klikken ze goed in de band, de gaatjes zijn op korte afstand van elkaar geplaatst. Toch laat de gesp zich niet zo gemakkelijk losmaken. Je bent sowieso de beweging niet gewend (boven én onder de gesp pinnetjes!) en ze zitten best stevig vast.

Het horloge zelf is, net als bij de voorgangers, in feite een kleine computertje dat in de band gedrukt zit. Deze kun je eruit drukken voor gebruik op de fiets of voor het opladen. Het horloge kan ook opgeladen worden als het nog in de band zit, maar dat gaat zeer stroef! Een tegenvaller is dat met Multisport een fietshouder werd meegeleverd, terwijl de Spark deze luxe niet kent. Dus je kunt er mee fietsen, maar hoe je hem dan op je stuur monteert, is blijkbaar dit keer je eigen probleem. Wat mij betreft een misser van Tomtom.

Draagcomfort
Het draagcomfort is in principe goed, als je de juiste gaatjes hebt gevonden. Toch merk ik dat ik hem regelmatig redelijk los aan mijn pols heb hangen. Eén gaatje verder leidt dan vervolgens meteen tot een 'strak' gevoel en afdrukken in de pols. Ik denk dat ik hem in dagelijks gebruik toch maar wat losser draag en tijdens het sporten iets vaster zet. Dan weet ik in ieder geval zeker dat de hartslagmeter goed zijn werk kan doen.

De vorm van het horloge moet je even aan wennen. Het horloge is niet symetrisch omdat aan de onderkant van het scherm de navigatieknop geplaatst is. Deze zit in de kast verwerkt. De kast is uit één stuk, dus aan de onderkant loopt deze als het ware met de vorm van je pols mee. Ik heb hem ook in bed gedragen om de slaaptrakcer uit te proberen. Dan merk je pas de starheid van de kast op deze plek. Je voelt het horloge dan goed zitten. Misschien is dat ook een kwestie van wennen omdat ik geen horlogedrager ben en zeker niet in bed.

Gebruiksgemak
De gebruiksaanwijzing is heel basic. Gelukkig heb ik hiervoor een Multisport gehad. De navigatie van de Spark is bijna hetzelfde. Toch heeft Tomtom een paar andere keuzes gemaakt. Het horloge is voorzien van een schermverlichting. BIj de Multisport kun je de onderhoek van het scherm aanraken (hier zit het enige deel touchscreen van het horloge) waarna het licht aan ging. Bij de Spark is dat niet het geval. Ik heb me een ongeluk gezocht naar de verlichting, maar kon deze niet vinden. Uiteindelijk op internet maar de volledige handleiding opgezocht. Het blijkt dat je het scherm van de Spark kortdurend met je andere handpalm moet afdekken, waarna het licht aangaat. Het lijkt wat omslachtig, maar eigenlijk is het in de praktijk best prettig. Ik weet niet welke techniek hiervoor gebruik is (waarschijnlijk een proximity-sensor) maar de afstelling had beter gekund. Onder de douche (ja, de waterdichtheid moet ook getest worden) gaat het licht regelmatig aan.

De navigatieknop kennen we dus van de Multisport, maar is in de Spark een stuk stroever gemaakt. Je merkt amper dat je de knop indrukt. Daarom is het prettig de trilling aan te zetten. Je voelt een korte trilling na het indrukken van de knop. Wat Tomtom écht moet oplossen is de responsetijd van de eerste bediening van de knop na een tijd van inactiviteit. Die is gewoon veel te hoog. Je denkt dat je de knop niet goed hebt bediend (je krijgt weinig fysieke feedback namelijk) en drukt nog maar een keer. Vervolgens blijkt dat de eerste druk op de knop wel degelijk opgemerkt is door het horloge, dus je staat (weer) op de verkeerde plek in het menu. Ontzettend irritant en volgens mij ook onnodig. Na de eerste bedieding gaat het gebruik van de knop namelijk een heel stuk prettiger en vooral veel sneller. Waarom dan die eerste keer niet?

Menustructuur
Het menu zit logisch in elkaar en vertoont grote overeenkomsten met de Runner en Multisport.
  • De knop omhoog en je komt in het muziekmenu
  • De knop naar links en je komt het menu van de activiteitentracker
  • De knop omlaag en je zit bij de settings
  • De knop naar rechts en je kunt een activiteit kiezen
Bij de instellingen zit ook de optie om de stappenteller en slaaptracker permanent te gebruiken. De stappenteller is ook voorzien van een menuutje om je doelen in te stellen. Ik gebruik standaard het doel: 10.000 stappen per dag. Maar je kunt ook doelen instellen op basis van tijd, caloriëen en zelfs afstanden. De slaaptracker kun je alleen aan of uit zetten.

Het muziekmenu is niet te bedienen als je geen koptelefoon via bluetooth hebt aangesloten. Het horloge zal eerste een koptelefoon zoeken. Als deze niet gevonden wordt, dan gaat het horloge terug naar het beginscherm (de klok).

Verder spreken de keuzes voor zich. Het horloge is voorzien van een Nederlandse taalinstelling. Alle woorden zijn logisch gekozen en goed zichtbaar op het scherm.

De muziekspeler
Hoewel voorzien van een muziekspeler, wordt de Spark geleverd zonder koptelefoon. Ik heb daarom gebruik gemaakt van de pakketdeal van Coolblue en meteen de JAM Fusion Buds besteld.

Het horloge lijkt nogal kieskeurig in zijn bluetooth-verbinding. De eerste koppeling gaat niet vanzelfsprekend en ook de opvolgende koppelingen moeten vaak enige keren herhaald worden. Het is mij niet duidelijk of dit aan de koptelefoon of het horloge ligt. Vervelend is het echter wel. Na een geslaagde koppeling begint het horloge meteen verder te spelen waar hij gebleven was. Er staat al 36 minuten lekkere trainingsmuziek voorgeïnstalleerd.
Hoewel op de website van Coolblue stond vermeld dat de muziek via iTunes (gadver...) of Windows Mediaplayer op het horloge gezet moet worden, blijkt dat in de praktijk wel mee te vallen. Via de het PC-programma MySports Connect kan een 'watchfolder' opgegeven worden. Alle muziek in die folder wordt gesyncd met de Spark. Dit werkt echter alléén als er ook een m3u-bestand aanwezig is. En die logica ontgaat mij dan weer helemaal. Zelfs het toevoegen van een netwerkfolder als watchfolder werkt gewoon. Alleen heb ik tot nu toe niet gevonden hoe ik deze watchfolder moet wijzigen....

Tot slot lijkt de bluetooth-verbinding zo nu en dan wat te storen. Maar ook daarvoor geldt dat het niet te bepalen is of dat aan de Spark ligt of aan de koptelefoon.

[edit]
Vandaag gaan hardlopen en ik moet zeggen: de muziekspeler is echte bagger! In ieder geval de bluetooth-verbinding. De muziek stoort letterlijke iedere seconde! Niet naar te luisteren.... De koptelefoon doet het prima in combinatie met mijn iPhone, dus ik vrees dat TomTom toch echt een bluetooth probleem heeft met de Spark...

[edit2]
Het bluetooth-probleem is bekend bij TomTom. Er wordt druk aan gewerkt om dit middels een fimrware-update op te lossen. Door middel van een vragenlijst kan iedereen die problemen ondervindt, het developer-team meer informatie verstrekken om het probleem te achterhalen. Gelukkig pakt TomTom dit meteen serieus op.

[edit3]
Tomtom heeft inmiddels gereageerd. Er zijn zéér weinig oortelefoons compatibel met de Spark! Als linkshandige, heb je keuze uit twee oortelefoons: eentje van Jabra en die van Tomtom zelf. Die laatste is overigens nog niet leverbaar. Verder heb je een aantal oortelefoons voor rechtshandigen en een aantal voor zowel links- als rechtshandigen. Maar of dat dan goed werkt is maar de vraag... Ik heb Coolblue hier maar van op de hoogte gesteld, want zij verkochten nog steeds incompatibel oortelefoons als packagedeal. Deze zijn gelukkig meteen aangepast. Ik krijg mijn geld terug voor de JAM en een korting van 5 euro op de volgende aanschaf. En daar het ligt het volgende punt: de oortelefoons die wél werken, zijn schreeuwend duur! Gemiddeld rond de 100 euro, met uitschieters tot prijzen die ver boven de helft van de aanschafwaarde van het horloge zelf liggen. Ik heb bij Tomtom aangegeven dat belachelijk te vinden. Uit de reactie lees ik wat onmacht van Tomtom zelf. De developers zitten in Londen en zijn blijkbaar druk bezig om een update uit te brengen om deze situatie te verbeteren. Maar er wordt geen enkele garantie gegeven over functionaliteit en compatibiliteit. Daarom een toegevoegd dik minpunt voor dit horloge. Ik had beter mijn Multisport kunnen blijven gebruiken denk ik nu....

Voor de volledigheid de reactie van Tomtom, met een link naar het lijstje van oortelefoons die wél werken.
Helaas zijn de JAM oortjes nog niet compatibel met het sporthorloge. De Bluetooth functie wordt nog steeds verbeterd, zodat er meer typen oortjes compatibel zullen worden.

U kunt een overzicht van compatibele oortje op onze website vinden: http://nl.support.tomtom....id/21223/kw/hoofdtelefoon

Wij zullen 14 december opnieuw een software update uitbrengen, deze update zal de bluetooth functie opnieuw verbeteren. Of dit betekend dat de JAM oortje compatibel worden, dan is helaas nog niet bekent.

Activiteitentracker
De activiteitentracker registreert je dagelijkse bewegingen. Op basis van het aantal stappen en gegevens over je geslacht, lengte en gewicht, berekent de de Spark je aantal gezette stappen en verbrande caloriëen. Hoewel ik zittend werk heb (en wel regelmatig naar het toilet of de koffieautomaat loop) kwam ik toch redelijk eenvoudig aan de 10.000 stappen vandaag. In de gebruiksaanwijzing staat duidelijk vermeld dat de activiteiten 'loopband' en 'fiets' (in de sportschool) nog gekalibreerd moeten worden, waarna het horloge preciezer wordt. Dit is niet vermeld voor de stappenteller. Dus volgens mij is hier geen kalibratie of lerend vermogen van toepassing.

Waar Tomtom écht de mist mee ingaat wat mij betreft, is de slaaptracker. Na de eerste nacht, had de Spark 1:32 uur aan slaap geregistreerd. Naar nu blijkt, berekent de Spark je activiteiten per dag. Dus de slaap van dag 1 (van 22:30 uur tot middernacht) worden bij dag 1 opgeteld. De slaap van middernacht tot 7 uur 's ochtends (bijvoorbeeld) horen volgens de Spark bij dag 2 en worden daar dan ook bij opgeteld. Erg onlogisch en niet bruikbaar. Gelukkig vond het webcare-team van Tomtom dat ook (Tomtom global trouwens, Tomtom Benelux beantwoordt gemiddeld 1x per 4 dagen een twitterbericht, dus daar heb je niks aan). Tomtom global heeft het aan de software-developers doorgegeven. Benieuwd of dit aangepast gaat worden in de komende updates.

Sportmetingen
Ik heb nog geen sportmetingen gedaan met de Spark. Ik vermoed dat dit dik in orde zal zijn. De hartslagmeter blijkt behoorlijk nauwkeurig te zijn voor de gekozen systematiek (optisch). De Spark heeft dezelfde een andere hartslagmeter dan de Runner en Multisport. In de praktijk blijkt deze echter zeker zo goed te werken als de meter in de voorganger. De GPS heeft een quickfix-optie. Via je PC kun je deze quickfix updaten, zodat het horloge al ongeveer 'weet' waar je bent. Een eerste fix als je buiten stapt gaat dan vele malen sneller. In het horlogemenu kun je zien of deze quickfix nog actueel is, of dat de Spark behoefte heeft aan vernieuwing.

Op het moment dat ik opvallende dingen tijdens het sporten tekenkom, zal ik deze review duidelijk aanvullen.

De Spark lijkt een goede koop te zijn en is het wachten zeker waar. Het horologe is gewoon erg compleet en bezit alle functies die je van een sporthorloge mag verwachten. Veel sporten zijn opgenomen, je hebt een acitivitententracker en muziekspeler van 3GB en dat allemaal om je pols. Het horloge heeft wat eigenaardigheden, waarvan een aantal weggepoetst kunnen worden door een software-update. De eigenaardigheden in het horloge zelf (de stroefheid van de navigatieknop en de gesp) gaan wellicht nog wennen.

Vooralsnog ben ik erg tevreden over de Spark!

Heb jij ook een TomTom Spark Cardio Music Small Zwart (Zwart)?

Ik heb zelf de oudste tomtom (nee niet de nike variant).
En hij lijkt qua menu opbouw identiek, ben dan ook benieuwd of dezelfde bugs er nog inzitten?
Ik heb soms als ik per ongeluk een knop aanraak(weet niet welke), dat de horloge crasht (wit scherm) en dan krijg ik hem alleen eruit door de horloge in de cradle te stoppen.
Gelukkig nooit gebeurd vlak voor ik begin met rennen, maar irritant genoeg om naar een wedstrijd een accu+cradle mee te nemen (het overkomt mij nog wel eens)

Ook vertoont de batterij soms rariteiten alsof deze niet helemaal compleet wil opladen. Moet hem soms een extra keer in de later stoppen.

[Reactie gewijzigd door Sinned123 op 12 november 2015 22:42]

Ik heb hier zelf met de multisport nooit last van gehad. De Spark heb ik te kort in bezit om daar iets van te kunnen zeggen.
De spark gebruikt NIET dezelfde hartslag sensor als de vorige modellen. In de runner en multisport zit een mio sensor (dezelfde als in heel veel sporthorloges) terwijl in de spark een nieuwe van LifeQ zit. Volgens enkele andere reviews (http://www.wareable.com/sport/tomtom-spark-review bvb) is deze sensor van veel betere kwaliteit.

Zelf denk ik er ook sterk aan deze te halen, maar ik ga hem toch maar eerst eens uitproberen in een fysieke winkel. Ik wil die hartslag sensor eerst eens zien werken, de polar borstband die ik nu gebruik zorgt voor genoeg problemen om nu wat voorzichtiger te zijn met een aankoop...
Mooie review!
Heb de runner 2 of Spark zijn dezelfde horloges schijnbaar ook. De slaap tracker wordt nu schijnbaar om 16:00 ge-reset. Is een nieuwe toevoeging.http://nl.support.tomtom.com/app/answers/detail/a_id/21591
Heb gelezen dat niet alle koptelefoons het goed doen en dar het ook kan liggen aan welkek pols je het horloge draagt......
Er is wel een listje op de TomTom site met welke ondersteund worden.
Enige probleem wat ik tot nu toe heb is dat de Mysport connect app het niet doet op mijn W7 64 bit laptop. Drivers worden niet herkent. Support kan er ook weinig mee helaas.
Op een W7 32 bit en windows 10 werkt het wel. Dus dan maar geen myconnect op mijn werk laptop ;(

[Reactie gewijzigd door xray79 op 8 december 2015 10:49]

Review aangepast en link naar de compatibiliteitslijst toegevoegd
Benieuwd of je ondertussen wat meer kan zeggen over de nauwkeurigheid bij trainingen?

Heb zelf een forerunner 235 (hiervoor een TomTom Multisport Cardio) en ben niet overtuigd van de OHR daarop. Nu las ik over de spark ook matige verhalen, dus ben benieuwd wat jouw ervaringen zijn.

En dan vooral hoe hij omgaat met bijvoorbeeld intervallen, hoe snel hij zich aanpast, hoe snel de meting ok is (soms hebben ze in het begin wat problemen om de juiste hartslag te meten), etc. Thanks :)
Ik heb geen reden om te twijfelen aan de nauwkeurigheid. Qua interval kan ik niet beoordelen: ik train nooit met intervallen.

Sinds kort heeft de Spark overigens ook 24-uurs meting. Dit wordt gedaan door iedere x-minuten je hartslag te registreren. Werkt volgens mij ook prima, al vind ik de rust hartslag behoorlijk laag liggen. Ik weet uit ervaring dat ik redelijk laag zit, maar ik vraag me af of dit echt accuraat is. Maar dat goed, tijdens training heb ik geen problemen gezien.
Kan ik tijdens het sporten van de ene afspeellijst naar de andere zonder de sportregistratie (training) te onderbreken?